Zaujala mě poslední věta článku. Já si dosud myslel, že změnit cíl či čas letu u nízkonákladových společností je možné jen tak, že starou letenku zahodím a koupím si novou. Mýlil jsem se?
Dnes je již situace opravdu jiná. Většina nízkonákladových leteckých společností změnu rezervace letenky umožňuje, ale s poměrně vysokým poplatkem a řadou omezení.
Zase take moc ta situace jina neni, mila autorko. Poplatek za zmenu je casto tak vysoky, ze se v podstate dostanete na cenu nove letenky.
Deklarovana moznost zmeny data odletu je sikovnou marketingovou fintou na zakazniky, aby kupovali letenky co nejdrive. Pri koupi letenky se zakaznik ujisti, ze termin zmenit lze. Na to, kolik to bude pripadne stat, se pochopitelne zepta malokdo.
Naprosto s Vami souhlasim. Nevycitam aerolinkam, ze kazdeho proaktivne o vysi poplatku za zmenu neinformuji. Vycitam to autorce clanku, ktera prave na tuto velmi dulezitou skutecnost neupozornuje.
U přepravních služeb si cením daleko více bezpečnosti než láce. Otázkou ovšem je jaký díl z ceny se na bezpečnost použije a co spotřebuje top management a akcionáři.
Je to tak, bezpecnostni predpisy jsou pro vsechy stejne. Plat managementu take neni nijak podstatny v porovnani napriklad s cenou paliva. Akcionari nespotrebuji nic, ti dostavaji podil na zisku.
Litam cca 2 - 3x na rok do mimevropskych statu, vetsinou do Ruska. Vadi mi jedna vec - uvadeni cen bez letistnich poplatku a dalsich tax. Na co je mi informace ze treba do konkretni destinace zpatecni letenka stoji 5200 Kc, kdyz se zohlednenim vsech poplatku skoci cena na 12000 Kc?? Samozrejme za 12000 tisic se bavime o zpatecni letence a pevnym datumem navratu. Napr. rocni zpatecni Moskva Praha cca 27000.
To je klasicky marketingovy tah. U letecke dopravy je v poslednich letech jednim z jejich nejpodstatnejsich rysu tzv. demokratizace. To znamena, ze daleko sirsi okruh lidi nez drive si muze dovolit alespon obcas letet letadlem. A do toho vsechny tyto marketingove kroky zapadaji.
Velmi podobne to je napriklad u vypocetni techniky, kdy velka cast dodavatelu uvadi ceny bez DPH, a to i u pocitacu pro klasicke domaci pouziti. Hned to vypada opticky lepe!
Dalsim faktorem je, ze se aerolinky snazi prezentovat jako rozumne, nikoliv jako nenasytne. A proto koncovou cenu rozkladaji na jednotlive casti a ukazuji tak, ze oni za to nemohou, ze neni letenka levnejsi - ze je to otazka ceny ropy (palivove priplatky), terorismu (bezpecnostni poplatky), spravy letiste (letistni poplatky), atd.
Vsimnete si, ze se tento zlozvyk prenesl i do ceniku cestovnich kancelari. Inzeruji cenu celeho zajezdu, vyjma prave techto poplatku.
Duvodem samostatneho uvadeni letistnich poplatku mimo cenu letenky je zejmena to, ze do jedne destinace se bezne leta s mezipristanimi v jinych mestech. A kazde letiste chce za to, ze jeho sluzeb vyuzivate, jinou castku.
K Vasi posledni vete: odletite-li na dovolenou 3x, z toho jednou z Prahy, Brna nebo Ostravy, zaplatite pokazde jinou castku letisti za to, ze tam jdete curat a ze se o Vas staraji zamestnanci letiste. Meli by vsichni cestujici zaplatit stejne? Tu nejvyssi nebo nejnizsi castku?
Reagujete na něco jiného, než je podstatou mé námitky. Co já tvrdím není, že by měly být ceny letů z PRG, BRQ, apod. shodné, ale že by měly být uváděny ceny vždy včetně povinných poplatků, aby nebyli cestující mateni.
Tedy namísto například:
Praha - Paříž 999,- (ale fakticky řekněme 4500,-)
Brno - Paříž 999,- (ale fakticky řekněme 4000,-)
by se mělo uvést:
Praha - Paříž 4500,-
Brno - Paříž 4000,-
Je chvalyhodne, ze se autorka pokusila seznamit alespon se zakladnimi principy fungovani nizkonakladovych aerolinek. Bohuzel se vsak venovala tematu jen povrchne, bez snahy blize do principu fungovani nizkonakladovych aerolinek proniknout a poskytnout byt jen naznak nejakeho objevneho sdeleni. Jde spise o shrnuti notoricky znamych banalit a nepravd, sirenych PR specialisty aerolinek (zejmena tech nizkonakladovych).
Tak napriklad autorka tvrdi, ze se z Prahy leta do turisticky mene atraktivnich lokalit. To neni pravda, autorka totiz za turisticky atraktivni lokalitu povazuje pouze destinace pro letni, primorskou rekreaci. Napriklad Londyn, Pariz, Benatky, Kosice, atd. jsou velmi castymi turistickymi cili Cechu, zejmena pro poznavaci zajezdy a zejmena pro individualni (tj. neorganizovane) cesty.
Autorka take podlehla tradicnimu klise, uspesne sirenemu low-cost aerolinkami. A totiz, ze jejich hlavni nevyhodou je ve srovnani s tradicnimi dopravci pouze absence nadstandardnich sluzeb (coz mnoha cestujicim nevadi). Velmi vyznamnou nevyhodou pritom jsou vysoka zpozdeni na odletu a take ruseni celych letu. Pritom to neni tak obtizne, zavolat na CSL a zjistit, jakeho prumerneho zpozdeni FAKTICKY dosahuji napriklad SmartWings (opravdu si myslite, ze jde jen o minuty?). A co treba najit si cas, stoupnout si do priletove haly v Ruzyni a vzdy po priletu SmartWings se cestujicich zeptat, o kolik se jejich odlet a prilet opozdil?
Anebo udelat jiny jednoduchy pokus, ulozit si rekneme 6 mesicu predem letovy rad nejake low-cost spolecnosti a pak ho po 6 mesicich porovnat se skutecnosti? Mozna pak autorka zjsiti, ze rekneme z predem deklarovanych 20 letu tydne na urcite trase jich fakticky odleti jen 5. A ze lide, kteri si koupi letenku jakoby napriklad na pondelni ranni let fakticky odleti az narpiklad v utery odpoledne?
A tak by se dalo pokracovat. Clanek ma ambici stat se jakymsi kvalifikovanym radcem potencialnich cestujicich. Autorka pritom neni schopna si zjistit vice nez zcela zakladni informace z webovych stranek zucastnenych firem.
Vim, ze se Marek Antos snazi udelat z Mesce kvalitni webovy portal - a hodne dobreho uz se orpavdu udalo. Co takhle jeste vice vylepsit redakcni/editorske zazemi, Marku?
článek se nezabývá pouze nízkonákladovými společnostmi, proto nejsou rozebrány do naprostých podrobností. Nicméně i článku, zabývajícího se nízkonákladovými aerolinkami, se brzy dočkáte.
je na Vas sympaticke, ze se snazite vecne obhajovat praci Vasi i Vasich kolegu - byt Vase reakce nesvedci o tom, ze byste peclive cetl, co jsem napsal.
Nechci pokracovat v kritice, protoze pak byste mne pravem mohl vyzvat, at tedy napisu neco lepsiho. A na to objektivne nemam cas, a mozna ani bunky.
děkuji za vaše postřehy k mému článku, s vašimi námitkami ale nesouhlasím.
Nevím, čím máte své názory podložen vy, ale u mně je jedním z pramenů vlastní zkušenost s každotýdenní leteckou přepravou.
Z vašeho příspěvku vyplývá, že letecké společnosti se dělí na klasické, které létají bez zpoždění, a na nízkonákladové, které létají se zpožděním. Na řadě příkladů vám můžu doložit, že se v tomto případě mýlíte. Zpoždění mívají všechny typy letů bez rozdílu. Maximálně je možné rozlišovat na pravidelné linky, kde je obvykle zpoždění kratší, a na charterové lety, kde je delší. Ovšem oba typy přepravy poskytují klasičtí i nízkonákladoví přepravci.
Co se týká lokalit cílových destinací, společnost Smartwings je opravdu jediný nízkonákladový přepravce, který má ve své nabídce pro lety z Prahy přímořská letoviska. Řada turistů jistě míří i do jiných oblastí, tato věta se však věnovala přímořským destinacím.
Ovšem i když posoudím celou nabídku nízkonákladových společností v České republice, dále trvám na svém, že oproti zahraničí jejich nabídka (co do destinací i cen) zaostává za zahraničím. Srovnejte si naši situaci například s bratislavským letištěm.
Článek zabývající se pouze nízkonákladovými leteckými společnostmi je připraven pro vydání v nejbližší době.
me nazory jsou podlozene zkusenostmi z daneho odvetvi (na strane prepravce i na strane touroperatora). Nabidl jsem Vam i tip na objektivni overeni alespon nekterych z mych tvrzeni. Mozna, ze prave Vase osobni zkusenosti Vas svedly k tomu, spolehat se pouze na vlastni dojem (predpokladam, ze opakovane pouze na jedne nebo nekolika malo tratich a s nekolika malo prepravci) a nikoliv na meritelna data.
Timto koncim diskusi, protoze je ode mne nefer rypat do nekoho, kdyz nejsem ani ochoten se pod svuj nazor podepsat (byt pro to mam dobre duvody). A navic, Vas prispevek je porad ve srovnani s beznou produkci solidni. Je mozna moji chybou, ze z ucty k dilu Marka Antose beru na Mesec prisnejsi meritka nez na jina media (at uz internetova, nebo tiskova).
Sohlasím s Qwertzem. Při přečtení titulku článku jsem očekával, že ve článku budo něco o tom, proč jsou nízkonákladové aerolinky tak levné (určitě ty úspory nejsou v tom, že nedostanu za letu kafe). To tam ale není. Qwertzův příspěvek to ovšem vysvětluje. U nízkonákladových společností si nekupuju letenku, ale iluzi, že mám letenku. Pokud je pravděpodobnost výrazného spoždění letu či jeho zrušení opravdu tak velká, jak píše Qwertz, pak je jasné, že letenky kupované s velkým předstihem jsou jen cár papíru, a zvláště pokud si plánuju přestupy na jiné linky, je vysoká pravděpodobnost, že si stejně budu muset koupit novou letenku těsně před odletem (kdy už jsou stejně drahé, jako u standardních aerolinek). Nebo jinak, koupit si letenku u nízkonákladové společnosti je zhruba stejně výnosné, jako sázka do loterie.
Nevim, letam jak nizkonakladovymi, tak klasickymi linkami, a ma zkusenost je takova, ze co se zpozdeni tyce jsou na tom priblizne stejne a let mi nebyl zruseny zatim zadny. Zajimalo by me, jak ty statistiky vypadaji a kdo je tvori.
Statistiky si vede (minimalne s presnosti na minuty) kazde letiste, u nas tedy je v rukou Ceske spravy letist. Zajimave na tech datech ja take to, ze se ruzne kamufluji duvody zpozdeni - nez by aerolinky priznaly napriklad to, ze spatnym planovanim letu se jejich letadlo vratilo na domovske letiste pozde, snazi se to kamuflovat a predstirat jine duvody (napr. nedostatek odletovych slotu, apod.) Ma to navaznost i na nove urvenou povinnost kompenzovan opozdene odlety. Celkove cislo zpozdeni by vsak melo byt pomerne vypovidajici.
Pokusim se to vysvetlit. Hlavni uspory u low-cost linek vznikaji takto:
* low-cost aerolinky stlacuji na naproste minimum dobu, kdy letadlo stoji na zemi (napr. velmi rychlym nastupovanim, apod.) - tim se dosahne efektivnejsiho vyuziti letadel, pak se ale pri jakemkoliv malem zdrzeni zacnou nabirat velmi velka zpozdeni
* ty vetsi (napr. EasyJet) nakupuji velke mnozstvi stroju, casto i nekolik desitek, naraz, a tak dosahnou vyrazne mnozstevni slevy
* aerolinka nakupuje jen jeden typ letadla a unifikovany letecky park tak snizi naklady na skoleni pilotu, udrzbu, apod.
* low-cost spolecnosti si vybiraji k letum mala letiste, ktera sice nabizi mensi poplatky jak cestujicim, tak aerolinkam, ale jsou casto velmi daleko od prislusne meststke aglomerace - znamy je priklad sporu ve veci nemeckeho letiste Hahn, ktere low-cost aerolinky z reklamnich duvodu oznacuji jako frankfurtske letiste (i kdyz je to cca. 2 hodiny cesty od Frankfurtu, neni-li zacpa); asi jako bychom letiste Pardubice oznacili za Prahu
* jak sam zminujete, je snizen rozsah palubnich sluzeb
atd.
Promiňte, ale to ten rozdíl v ceně nevysvětluje. Především body 2 a 3 může dělat každá aerolinka, bod 4 taky neberu - letištní poplatky nejsou u naprosté většiny společností v ceně letenky. Na tom kafi taky tolik ušetřit nemůžou. Leda by ten rozdíl byl dán tím, že jejich stroje jsou pořád ve vzduchu, ale pokud opravdu jedou bez rezervy, tak stačí jedna bouřka a zhroutí se jim celý letový řád (a bez náhrady, jejich letenka je spíše los). To už je opravdu lepší (pokud záleží na dochvilnosti) si připlatit u standardní aerolinky.
Bod 3 (unifikovany park letadel) kazde aerolinky delat nemohou. Low-cost lety jsou v drtive vetsine na jednom typu trate, a to na stredni vzdalenosti (v podstatne zadna low-cost spolecnost naprikad neleta mezikontinentalne). Proto je mozne pouzit jen jeden typ (nebo nekolik malo modifikaci) letadel - viz napr. RyanAir. Naproti tomu klasicke aerolinky mivaji obvykle flotilu z minimalne tri druhu: na kratke trate (napr.trubovrtulove ATR), na stredni a na dlouhe trate - viz napr. - viz napr. Lufthansa .
U bodu 4 (letistni poplatky) jsem mel na mysli hlavne poplatky aerolinkam (napr. poplatek za pristani). Ty jdou do nakladu aerolinkam a jsou rozdilne u ruznych letist. Mozna si vzpomente, ze na toto tema bylo nedavno vedeno rizeni EU proti jednomu mensimu belgickemu letisti. I dalsi naklady (napr. na udrzbu, hangary, apod.) byvaji u mensich letist nizsi.
Mate ale pravdu, ze jsem zdaleka nezminil vsechny faktory. V jednom z drivejsich prispevku jsem upozornil na to, ze low-cost aerolinky zdaleko nevypravuji vsechny spoje, ktere maji v letovem radu (takze napriklad misto 3 nevytizenych letu na jedne trasy v jednom dni vypravi az ten posledni, treti, ktery posbira vsechny s letenkou na jeden ze tri spoju - tim padem maji aerolinky velmi vyhodny, zaplneny let, a klienti cekajici hodiny na letisti mohou maximalne nadavat). To si ale klasicke aerolinky nedovoli a dovolit nemohou.
Je take pravdou to, co pisete Vy o nabirani zpozdeni - byt to nemusi byt tak dramaticke. Lety klasickych aerolinek obvykle stravi na zemi daleko vice casu, napriklad pri cekani na pripojne lety (mam na mysli cekani planovane, v ramci radneho letoveho radu). Proto jsou u klasickych spolecnosti zpozdeni z podstaty veci mensi. Na rozdil od low-costu totiz klasicke aerolinky zajistuji pripoje v ramci tradicniho "hub-and-spoke" systemu (na rozdil od "point-to-point", typickeho pro low-cost).
A k tomu zpoždění jedna humorná historka. Letěl k nám zákazník na jednodení jednání low-costem, a díky zpoždění tak tak v Ruzyni stačil přeběhnout na už odbavovaný zpáteční let. Tato úspora se mu opravdu vyplatila.
Vy to nejspis budete vedet, proto se Vas zeptam. Zaujala mne skutecnost, ze klasicke aerolinky prodavaji zpatecni letenky (navrat do jednoho mesice po Evrope, jinde jsem nehledal) za cenu priblizne polovicni nez jednosmerna letenka na teze lince. Proc tomu tak je?
To je dobra otazka a sam nevim, proc presne to tak funguje. Dostal jsem na to nekolik ruznych odpovedi. Jedna z nich je, ze kdyz si nekdo kupuje jednosmernou letenku, je jasne, ze druhou cestu podnikne s konkurenci. A proto ho musim na te jedne ceste zkasirovat o vsechny ty planovane penize. Navic uz samotny fakt, ze cestujici musi kupovat 1-way letenku, svedci o nepruznosti jeho cestovnich planu. A tak je solidni pravdepodobnost, ze nam opravdu bude muset zaplatit i tu vysokou cenu.
Navic do toho vstupuje vytizeni letadel v obou smerech - cim vic lidi si nakoupi v danem smeru jednosmernou letenku, tim vic budou zpatecni lety dane trasy neobsazene.
Zato u obdobneho pripadu (proc je letenka daleko levnejsi, kdyz zustavam v destinaci?), je odpoved snadna. V prve rade chteji aerolinky zkasirovat co nejdraz obchodni cestujici. Za ty ceny by ale letelo jen malo turistu. Takze je potreba zvolit nejsnazsi zpusob, jak odlisit sluzebni cesty (a ty nabidnout draze) a jak turisty (a tem nabidnout levnejsi sazbu). A prave ta vikendova noc v destinaci je dobrym poznavacim znamenim: byznysman v podstate nikdy nezustava na sluzebni ceste o vikendu, vzdy specha zpet do prace, za rodinou, apod. Takze proto jsou letenky v pracovnim tydnu o hodne drazsi nez ty s min. 1 dnem vikendu.