Hlavní navigace

Musí být letenky drahé?

27. 5. 2005
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Kodrcat se na dovolenou autem či autobusem? Kdepak! Stále více turistů si pro cestu na zahraniční dovolenou volí letadlo. Vyplatí se zvolit klasickou leteckou společnost, nebo sáhnout po levné letence od nízkonákladové společnosti? A jak ušetřit ještě víc?

Klasicky nebo levně?

Nízkonákladových leteckých společností v České republice přibývá, ovšem jejich nabídka je stále poměrně omezená. Klasické destinace v turisticky oblíbených letoviscích nabízí jen společnost Smartwings. Ostatní dopravci létají většinou do turisticky méně atraktivních lokalit. Nejvíce spojení má Praha s destinacemi ve Velké Británii a Irsku.

Především při cestě k moři tak mají individuální turisté výběr hodně omezený. Výjimkou jsou domácí Smartwings, které do své nabídky v květnu zařadily přímořská letoviska – Heraklion, Palma de Mallorcu, Soluň a Larnacu. Většina ostatních nízkonákladových společností ale spíše vozí zahraniční turisty k nám.

Právě nedostatečná nabídka levných leteckých společností je zřejmě důvodem, proč se čeští turisté zatím nedočkali žádné konkurenční cenové války mezi leteckými společnostmi. Letenky jsou v Česku stále dost drahé – a to jak u klasických přepravců, tak i u low-cost společností.

Tržní podíl nízkonákladových aerolinií ve vybraných západoevropských zemích v roce 2004 (v procentech)
Země/typ letu vnitrostátní v rámci Evropy
Rakousko 0 15,9
Belgie 0 26,5
Francie 4 20,1
Německo 17,9 16,3
Irsko 0 42,2
Itálie 13,9 29,6
Nizozemsko 0 19,4
Skandinávie 12,6 21,6
Španělsko 0,1 28,5
Švýcarsko 0 17
Velká Británie 41,8 39,4

Zdroj: KPMG ČR

Ve světě je situace trochu jiná. Turistů, kteří upřednostňují nízkou cenu letenek u nízkonákladových přepravců oproti komfortu klasických aerolinií, je rok od roku více. Během necelých pěti let získali levní letečtí přepravci více než dvacetiprocentní podíl na trhu. A podle oborníků jim bude zákazníků stále přibývat. Ostatně není se co divit. Odolat ceně 99 centů za letenku je opravdu těžké.

V České republice využilo levných aerolinií 17 až 18 procent z celkového počtu odbavených cestujících. Počet společností, které u nás operují, dosahuje nyní zhruba dvacítky, říká Tomáš Kulman z KPMG ČR, která připravila studii o nízkonákladové letecké přepravě.

Ceny a lá ČSA

České aerolinie na tlak ze strany nízkonákladových společností zatím reagují opačně – zdražují a na základní cenu letenky navěšují další a další příplatky a poplatky.

V září ČSA zavedly příplatek za ropu. Tento poplatek aerolinie zdůvodňují rostoucí cenou paliv.

Na začátku roku ČSA opět skrytě zvedly ceny – zavedly manipulační poplatek 800 korun ke každé letence (400 Kč při rezervaci přes internet). Touto částkou se má pokrýt servis, který je spojen s vydáním každé letenky. V dubnu přišlo další navýšení palivového příplatku – na evropských cestách si tak turisté musí připlatit 7 eur, při delších cestách dokonce 18 eur.

Jedná se o dočasné opatření, které bude zrušeno ve chvíli, kdy klesne cena ropy kotovaná na burze v Rotterdamu pod hodnotu 45 USD za barel a pokud bude tato hodnota udržena alespoň po dobu 30 dní, slibuje mluvčí ČSA Jitka Novotná.

I levné letenky se mohou prodražit

Odsoudit šmahem klasické letecké dopravce by ale bylo nespravedlivé. Pro nízkonákladové letecké společnosti hovoří v absolutní většině případů příznivější cena, klasičtí přepravci zase nabízejí rozmanitější spektrum cílových destinací, větší komfort a možnost navazujících letů.

Pokud se tedy budete rozhodovat, jak se přepravit do místa své dovolené v zahraničí, porovnejte si obě možnosti. I u low-cost dopravců můžete koupit letenku několikrát dražší, než vám nabídne klasický přepravce. Levné letenky jsou rozdělovány podle jednoduchého principu – kdo dřív přijde… Rozhodnout se ke koupi několik málo týdnů či dnů před odletem tedy jednoznačně znamená vyšší cenu.

dan_z_prijmu

Červnová letenka z Prahy do Říma vás tak může se Smartwings stát 4960 korun a s ČSA jen o sto korun více. Platí tedy pravidlo, že čím blíže do odletu máte, tím pečlivěji musíte přepravce vybírat. Opravdu levné letenky u nízkonákladových společností koupíte zhruba 4 – 6 měsíců před odletem. Potom už jejich cena jen roste.

Posledním způsobem jak snížit cenu letenky je zásada – udělej si sám. Čím méně toho budete od letecké společnosti chtít, tím lépe pro vás a vaši peněženku. Pokud si tedy vyplníte rezervaci sami po internetu, zaplatíte u klasických dopravců nižší manipulační poplatek. Stejně tak se vyplatí si vyzvednout letenku až před odletem místo dražšího zasílání poštou či kurýrem. U nízkonákladových leteckých společností vám mohou cenu výrazně navýšit i žádosti o změnu termínu nebo cíle letu.

Jaký dopravní prostředek volíte pro cestu na zahraniční dovolenou nejčastěji?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).