Spočítejte si...

Zavřít

Motoristé a změny v roce 2005

Automobil je užitečná věc, která ovšem svého majitele i něco stojí. S autem musíme platit řadu poplatků – od povinného ručení, dálničních známek, silniční daně, po mýtné na cestách v zahraničí. A k tomu ještě pohonné hmoty. Počátkem roku i zde došlo ke změnám.

Povinné ručení

Povinné ručení, respektive přesněji pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem motorového vozidla, je jedním ze specifických druhů pojištění, která stát nařizuje zákonem. Od doby, kdy bylo umožněno více pojišťovnám vstoupit na trh s povinným ručením, dochází postupně ke zostřování konkurence. Nejvýrazněji je to vidět na konci roku, kdy jsou uzavírány nové smlouvy. Pojišťovny tak dnes nabízí řadu výhod, které mohou být řidičům ku prospěchu. Především pak těm bez nehod. K jistým změnám došlo i pro rok 2005.

Změny povinného ručení pro rok 2005

Při výběru povinného ručení je dobré se orientovat nejen podle jeho ceny, ale také podle dalších faktorů. Od nového roku bude například i pojišťovna Uniqa rozlišovat ceny povinného ručení pro klienty podle místa jejich bydliště. Přidala se tak ke dvojici dalších významných pojišťoven (Allianz a ČSOB Pojišťovna), které již podle hustoty zalidnění své ceny rozlišují. Naopak Česká pojišťovna, Kooperativa, Generali, Triglav a ČPP nadále zachovávají výši povinného ručení bez rozdílu.

Růst cen povinného ručení oproti loňskému roku není nijak významný a existují i pojišťovny, které ponechaly poplatky na úrovni loňského roku (např. Generali). Jako nejlevnější vychází z jednoduchého srovnání výše cen povinného ručení pojišťovna Triglav, avšak v mimopražských regionech mají nižší tarify pro automobily s vyšším objemem motoru pojišťovny Allianz, Uniqa a ČSOB Pojišťovna. Další specifika se týkají i pravidel pro uplatňování bonusů, malusů a slev pro specifické způsoby prodeje (viz článek „Povinné ručení – novinky pro rok 2005“).

Mýtné

Je známo, že například u našeho západního souseda bylo letos zavedeno elektronické mýtné, které je vybíráno na dálničních trasách. Stejně tomu tak bude ve všech okolních zemích. V ČR se pro letošní rok zavedení mýtného zatím nepředpokládá, ale pravděpodobně bude zavedeno v průběhu roku 2006, popřípadě začátkem roku 2007. Tlaky na jeho zavedení budou úměrně stoupat s nárůstem transitní dopravy přes ČR, která jen za loňský rok stoupla o 50 %.

Ministerstvo dopravy předložilo návrh na zavedení elektronického mýtného vládě 30. prosince 2004, přičemž by se týkalo automobilů s hmotností nad 3,5 tuny. Výdaje na pořízení sytému a 9 let provozu by mohly dosáhnout 12,5 až 13 miliard Kč a čisté výnosy pro stát jsou předpokládány ve výši přibližně 47 miliard korun.

Dálniční kupony

Dálniční kupóny umožňují řidičům vjezd na dálnice a rychlostní silnice v rámci ČR v celkové délce 712 km. V případě dálničních kupónů došlo pouze ke změně jejich doby platnosti.

Kupony s platností na kalendářní měsíc se mění na dva průběžné měsíce a jejich cena tím vzrostla z 250 Kč na 300 Kč pro automobily do 3,5 tuny. Desetidenní kupón se mění na patnáctidenní a jeho cena vzrostla ze 150 Kč na 200 Kč pro automobily do 3,5 tuny. Platnost ročního kupónu je stanovena od 1. prosince 2004 do 31. ledna 2006.

Ceny kupónů pro rok 2005
Roční do 3,5 t 900 Kč
Roční 3,5–12 t 7 000 Kč
Roční nad 12 t 14 000 Kč
Dvouměsíční do 3,5 t 300 Kč
Dvouměsíční 3,5–12 t 1 750 Kč
Dvouměsíční nad 12 t 3 500 Kč
Patnáctidenní do 3,5 t 200 Kč
Patnáctidenní 3,5–12t 650 Kč
Patnáctidenní nad 12 t 1 300 Kč
Jednodenní nad 12 t 250 Kč

Zdroj: MF ČR

Pohonné hmoty

Nejen řidiči v ČR jsou zvyklí na nestálý vývoj cen pohonných hmot. Ty jsou dány vývojem cen ropy a amerického dolaru na mezinárodních trzích podléhajících řadě nestabilit, které lze do budoucna těžko předpovídat. Proto není možné ani se stoprocentní jistotou vyslovit nějaký předpoklad pro letošní rok.

Svou roli v letošních cenách ropy jistě sehraje to, jak se bude vyvíjet situace v Iráku (volby tamní vlády), tempo růstu světového hospodářství, respektive poptávky po ropě, a dále pak i stále významnější faktor – Čína a její hospodářství. Podstatná bude i skutečnost, že některé země uvažují o vytvoření nebo navýšení svých ropných rezerv. Mezi ně patří právě i Čína, která by takovým krokem mohla výrazně zvýšit cenu ropy. Ceny v ČR budou závislé i na vývoji kurzu koruny vůči dolaru, za který je ropa nakupována.

Srovnání povinného ručení na Měšci

Vyberte si to nejlepší povinné ručení a sjednejte si ho online.

Krátký pohled do minulého roku

Minulý rok představoval jeden z nejnepřízni­vějších roků pro motoristy. Zatímco v roce 2003 byla průměrná cena Naturalu přibližně 25 Kč, loni vzrostla téměř na 27 Kč. Ropa, a tedy i pohonné hmoty v ČR, podražila pod tlakem řady negativních událostí.

Na začátku loňského roku mezi ně patřil výbuch v texaské rafinérii společnosti BP. Cena benzínu pak na mezinárodní burze poskočila tehdy na osmnáctileté maximum. Následovala nestabilita v Nigérii a hurikány v Karibiku. Téměř v celém průběhu roku navíc řada zemí navyšovala své ropné rezervy, včetně USA. Na podzim se staly ceny pohonných látek součástí klání o prezidentský úřad v USA. Konec roku byl pak ve znamení klesajících cen kvůli slábnoucímu dolaru a sílící koruně a euru.

V tuzemsku se průměrná cena jednoho litru Naturalu 95 během loňského ledna až února pohybovala těsně kolem 25 korun, v květnu už přes 30 korun a v září a říjnu se ceny Naturalu ustálily na 27 korunách. V posledním týdnu minulého roku byla cena Naturalu přibližně zpět na 25 korunách. V průběhu celého roku se tak světové události promítaly do tuzemských cen více, než se předpokládalo.

Drahá nafta

Zklamáním pro majitele vozidel s naftovými motory bylo především to, že na konci roku došlo k vyrovnání ceny benzínu a nafty. U některých čerpacích stanic byla nafta dokonce dražší, především tomu tak bylo v Praze.

V minulých letech bylo běžné, že se cena nafty pohybovala o 20 až 25 % níže než cena benzínu. Tento jev je způsoben jednak tím, že jsou ceny nafty v zimním období tradičně vyšší, i když je nafta zatížena nižší spotřební daní (11,84 Kč na litr benzínu, 9,95 Kč na litr nafty).

Někteří odborníci se domnívají, že uvedený cenový rozdíl vznikl v důsledku cenové války mezi velkými distributory pohonných hmot a čerpacími stanicemi u velkých obchodních řetězců. Důkazem toho může být i fakt, že pohonné hmoty v Praze patří spolu s cenami v Ústí nad Labem, Karlových Varech, Chebu a Olomouci mezi nejlevnější.

Očekává se, že v následujícím měsíci mohou ceny pohonných hmot dále klesnout o 30 až 40 haléřů za litr.

Celkové výdaje za dopravu

To, kolik občan v ČR průměrně ročně vydá za dopravu, měří ukazatel tzv. hrubého peněžního vydání na dopravu. V roce 1995 připadlo na jednoho občana 5 303 Kč, v roce 2001 pak 8 558 Kč a v roce 2003 už 9 038 Kč. (V běžných cenách, tj. není zohledněna inflace.)

Anketa

Jezdíte na...