Hlavní navigace

Mobilní banka - internetové bankovnictví z mobilu

11. 5. 2005
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Komerční banka včera představila unikátní službu přímého bankovnictví - Mobilní banku. Dalo by se říci, že jde o kombinaci internetového a GSM bankovnictví. Bankovní účty může klient ovládat z mobilního telefonu v grafickém prostředí. Co Mobilní banka umí a v čem je jedinečná?

Internetové bankovnictví je sice pohodlné a ve většině případů i uživatelsky příjemné, ale vyžaduje počítač a připojení k Internetu. Ke GSM bankovnictví sice stačí jen mobilní telefon s bankovní SIM kartou, ale uživatelským komfortem příliš nepřekypuje. Rozvoj mobilních telefonů ale dovoluje obě vlastnosti spojit. Na českém trhu je průkopníkem Komerční banka se službou Mobilní banka.

V porovnání s historicky starší službou, umožňující ovládání bankovního účtu prostřednictvím mobilního telefonu s využitím SIM Toolkit, nabízí mobilní bankovnictví snadné a komfortní ovládání a přehledné grafické ztvárnění shodné s internetovým bankovnictvím. Veškerá komunikace probíhá v on-line režimu zajištujícím rychlou odezvu a aktuálnost zobrazovaných informací, řekl vedoucí pro přímé bankovnictví Komerční banky Peter Hollovič.

Klára Gajdušková, tisková mluvčí České spořitelny, nám k novému produktu řekla: Jedná se o další službu, která rozšiřuje nabídku možností ovládání účtu bez nutnosti návštěvy pobočky banky, jakým jsou například v České spořitelně transakční bankomaty.

Doplnění 9:50

„eBanka v současné době nic podobného nechystá. Všechny nové trendy samozřejmě sledujeme a nabízíme klientům takové, které přinášejí další komfort do obsluhy našich osobních i firemních účtů,“ komentovala Pavla PasekováeBanky.

Co Mobilní banka umí

Rozsah služeb Mobilní banky není nikterak zanedbatelný. Z aktivních operací nabízí sice pouze zadání jednoduchého příkazu k úhradě, ale kdo „v terénu“ bez přístupu k internetovému bankovnictví nebo pobočce potřebuje víc? Při zadávání příkazu lze nastavit zaslání oznámení o platbě SMS zprávou, e-mailem nebo faxem.

Pasivní operace jsou mnohem pestřejší a mohou se hrdě srovnávat s internetovým bankovnictvím. Vedle přehledu zůstatků na účtech (ano, na více, ale jen u Komerční banky), včetně oddělené informace o výši povoleného kontokorentu, si můžete listovat transakční historií (včetně detailů posledních patnácti položek) a, což je obzvlášť přínosné, blokacemi z transakcí platební kartou, opět včetně podrobností.

Ani další schopnosti nejsou zanedbatelné. Krom tvorby a užití vzorů plateb si klient může zkontrolovat denní limit plateb, který lze nastavit od 0 Kč (pak lze Mobilní banku použít pouze k pasivním operacím a nelze zadat příkaz k úhradě) po 100 tis. Kč. Nastavení limitu v Mobilní bance není z bezpečnostních důvodů možné.

Mobilní banka - demo

Co k Mobilní bance potřebujete

Mobilní banka je založena na technologii JAVA, čemuž musí odpovídat mobilní telefon, na kterém má být provozována. Požadována je kompatibilita s J2ME MIDP 1.0, paměť pro stažení aplikace min. 64 KB, pro běh aplikace min. 200 KB a pro uložení dat 20 KB, aktivovaný datový přenos (doporučené GPRS nebo EDGE, podporováno je též CSD) a display s min. 256 barvami a rozlišením 128×128 bodů. Výběr mobilního operátora je čistě na klientovi.

Kromě technických požadavků musí mít klient otevřený účet u Komerční banky (pochopitelně) a sjednanou službu telefonního bankovnictví Expresní linka (jsou užité totožné přístupové kódy).

Jak je Mobilní banka zabezpečena

Při prvním přihlášení do aplikace Mobilní banky je třeba zadat první čtyři číslice PINu, prvních šest číslic hesla (z Expresní linky) a aktivační kód. Poté budou aktivovány dvojice klíčů pro komunikaci mezi bankou a klientem, kterými bude šifrován přenos dat algoritmem AES. Poté je klient vyzván, aby zadal dva určité znaky z PINu a dva z hesla, a vstoupí do aplikace.

Druhé a další přihlášení již probíhá na základě zadání deseticiferného identifikačního čísla, dvou znaků z PINu a dvou z hesla.

Bezpečnost zvyšuje i volitelný limit objemu denních transakcí, který lze nastavit od 0 Kč do 100 tis. Kč. Tento limit též vymezuje službu spíše pro fyzické osoby a drobné firmy, přičemž Komerční banka je připravena sjednat ji i velkým korporacím.

Kolik za Mobilní banku zaplatíte

Mobilní banka je aktivována zdarma a až do konce září je osvobozena i od měsíčního poplatku za vedení služby, který se následně vyhoupne na 15 Kč. Ovšem…

Podmínkou k Mobilní bance je Expresní linka. Tu nepodnikající občané získají samostatně za cenu 55 Kč/měsíc – a běžný účet k ní vyjde na další poplatky (40 Kč/měs. + poplatky za výpisy). Vzhledem k tomu, že je beztak Mobilní banka bez běžného účtu jen velmi málo užitečná, je optimální kombinací např. s Perfekt kontem (které stojí 59 Kč/měsíc vč. výpisu, elektronické karty a Expresní linky) nebo Expres kontem (85 Kč/měsíc, navíc oproti Perfekt kontu internetové bankovnictví, ale karta je jen na první rok zdarma, zato embosovaná a s pojištěním). Pokud expresní linku již máte, nemusíte tento poplatek více řešit.

Jednotlivé transakce jsou zpoplatněny 3 Kč, je li platba směřována do Komerční banky, do cizí banky je třeba připočítat další 2 Kč.

Za vyžádanou zprávu o uskutečněné transakci zaplatíte podle cesty, jakou vám ji má banka doručit. Nejlevnější je e-mail (zdarma), následuje SMS (1 Kč) a uzavírá fax (5 Kč).

Nelze zapomínat ani na poplatky, které zaplatíte svému mobilnímu operátorovi za datový přenos. Jejich výše je závislá na cenovém programu, který využíváte.

Je Mobilní banka skutečně první?

JAVA bankovnictví na mobilním telefonu je novinkou nejen u nás, ale i ve světě. Komerční banka je skutečně první bankou, která obdobnou aplikaci v ČR nabízí, a patří též mezi první na světě. Pokud odmítneme služby typu SMS a GSM bankovnictví jako nesrovnatelné (což bezesporu jsou) a WAP bankovnictví, které se zcela neuchytilo a již téměř zaniklo, zbývá ještě srovnání s PDA bankovnictvím.

skoleni_15_4

PDA bankovnictví nabízí v současné době eBanka a jedná se o odlehčenou verzi internetového bankovnictví pro PDA zařízení, tedy nikoli pro mobilní telefony, ač ho lze využít například i v komunikátorech. PDA bankovnictví je ale závislé na méně rozšířeném zařízení, než jakým je mobilní telefon, navíc na PDA lze často zprovoznit i jiná internetová bankovnictví.

Implementaci Mobilní banky prováděla firma Cleverlance

Zaujala vás služba Mobilní banka?

  • Ano, sjednám si ji (jsem klientem KB).
    37 %
  • Ano, změním banku, pokud mi ji má banka nenabídne.
    4 %
  • Ano, ale měnit banku kvůli ní nebudu.
    7 %
  • Ne, nepotřebuji ji (jsem klientem KB).
    13 %
  • Ne, nepotřebuji ji (jsem klientem jiné banky).
    39 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Šefredaktor odbormných komutních webů Poradci-sobě.cz a Realiťáci-sobě.cz. Šéf obsahu EMA data.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).