Hlavní navigace

Mladý muž za volantem znamená riziko

29. 4. 2009
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Mladší lidé mají tendenci přeceňovat své schopnosti. Platí to zejména o mladých mužích, kteří usedají za volant svého vozu s přehnaným sebevědomím nad svými řidičskými zkušenostmi. Jejich jízdní styl je však nepřivádí do vytouženého cíle, ale do hrobu.

Kromě mládí nadšeného z rychlých vozů stojí za tendencí riskovat i touha vyniknout nad ostatními, většinou soky v lásce či nadměrná konzumace alkoholu, po které mladí lidé nasedají rovnou do auta a odjíždějí domů. Ale i bez požití omamných látek lze způsobit škodu, která se může prodražit a znamená pro viníka nehody mnohaletý závazek.

Nebezpeční mladí muži

Největší rizikovou skupinou jsou muži, kteří způsobí 90 % nepojištěných škod, tj. takových škod, kdy vozidlo nemá sjednané povinné ručení a řidiči s ním jezdí „načerno“. Pojistné plnění, které pak vyplácí Česká kancelář pojistitelů (ČKP), tak plně padá na viníka nehody, který tak může v dlouhodobém horizontu vydat desítky miliónů korun na bolestném nebo ušlém výdělku účastníků nehody. Čtěte více: Desetník: Tažení na neplatiče povinného ručení začalo

Do nejrizikovější skupiny patří mladí muži do 23 let, kteří způsobí 26 % škod. Řidiči do 35 let mají na svědomí 64 % nepojištěných případů. Nejvíce nepojištěných nehod vzniká pod vlivem alkoholu a vlivem nepřiměřené rychlosti, celých 30 %.

Nejvyšší čísla ze statistiky představují autonehody, ve kterých se kromě hmotné škody přičítají rentové škody. Mezi nejvíce postižené tak patří muži do 35 let, kteří způsobí 73 procent nejzávažnějších rentových škod. Avšak ani mladší řidiči nezůstávají pozadu. Obecným viníkem nehod je alkohol, který stojí za 66 % všech škodných událostí obsahující rentu.

Právě mladí řidiči si neuvědomují závažnost svého počínání. Jízda nepojištěným vozem pro ně může mít v případě, že způsobí nehodu, fatální následky. S jejími finančními dopady se pak potýkají celý život, říká Jakub HradecČeské kanceláře pojistitelů, a dodává: I v případě, že žádnou nehodu nezpůsobí, budou vystaveni pokutám a finančním sankcím. Jednoduše řečeno – nejdražší povinné ručení je to, které nemáte. Tip: Porovnejte si nabídku povinného ručení 2009.

Jeden praktický příklad nepojištěného vozidla a následků nehody uvádí přímo ČKP: nehodu, jejíž plnění překročilo hranici pěti miliónů korun, způsobil 22letý řidič, který s vozem Škoda Favorit vlivem nepřiměřené rychlosti vjel do protisměru a čelně srazil cyklistku. Výsledkem nehody byly nulové věcné škody, ale díky těžkému zranění mladé dívky a vzhledem k závažnosti zranění a trvalým následkům může očekávat, že výplata rent se protáhne na desítky let.

S nepojištěným vozidlem nevyjíždějte

Škodní událost, kterou způsobíte nepojištěným vozidlem za vás uhradí Česká kancelář pojistitelů z garančního fondu. Následně však bude po vás celá částka vymáhaná. Jenže škoda však nebude vymáhána jen na viníkovi nehody, ale na všech osobách, které mají k nepojištěnému vozidlu nějaký vztah.

Úspěšnost při zpětném vymáhání škody je u garančního fondu zhruba třetinová. V reálných číslech to znamená, že 70 % všech škodných událostí zaplatili ti, kteří řádně platí povinné ručení. Průměrná částka tak činí podle typu vozidla mezi 50 až 200 korunami. Od roku 2009 se situace mění a zavádí se povinný příspěvek do garančního fondu, do kterého přispívají i majitelé vozů bez sjednaného povinného ručení. Efekty příspěvku se projeví až v dlouhodobé perspektivě a velkou část financování garančního fondu tak ponesou všichni plátci povinného ručení. Čtěte více: Za neodhlášené auto nemusíte platit tisíce na povinném ručení

Škody nehod rostou, nejvíce zaplatíte na rentách

Rostoucí tendenci mají veškeré druhy škod, které jsou způsobeny nepojištěným vozidlem. Do první skupiny patří 88 % majetkových škod, jež nejsou pojištěny. Jeden pojistný případ vychází průměrně mezi 30–40 000 Kč. Nutno podotknout, že se nejedná o škody na zdraví, které jsou zastoupeny zhruba 12 procenty a průměrný nárok je zhruba 600 tisíc korun. Do poslední skupiny patří nepojištěné škody, které v sobě obsahují nárok na výplatu renty. Ty jsou zastoupeny 0,5 procentem. Průměrný nárok pro výplatu renty byl v loňském roce lehce pod deset miliónů korun. Aktuálně je příjemců rent zhruba 2600.

dan_z_prijmu

Srovnání povinného ručení na Měšci

Vyberte si to nejlepší povinné ručení a sjednejte si ho online.

Problémy autobazarů

S nepojištěným vozidlem (tj. bez povinného ručení) nesmíte vyjíždět na veřejně přístupnou komunikaci. Dopouštíte se tím protizákonného jednání a při silniční kontrole vám hrozí pokuta až do výše 3000 korun. Platí to i pro autobazary, které nejčastěji figurují při změně vlastníka vozidla. Při výkupu automobilu autobazarem se na něj vztahují veškeré povinnosti jako na jakéhokoliv jiného vlastníka vozidla. Pokud autobazar nesplní zákonnou podmínku a nesjedná povinné ručení, hrozí mu pokuta až do výše 40 000 korun. Dále musí uhradit příspěvek nepojištěného do garančního fondu České kanceláře pojistitelů a bude rovněž vymáhána celá „nepojištěná“ škoda rovněž do garančního fondu. Čtěte více: Nepojištění řidiči doplatí na svoji nepoctivost

Nechat své vozidlo nepojištěné a občas s ním přejet přes silnici se nemusí vyplatit. I z poměrně banální nehody, kde se namísto plechů lámou kosti, může být doživotní finanční závazek v podobě vyplácení renty poškozenému.

Máte sjednané povinné ručení pro váš vůz?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).