Spočítejte si...

Zavřít

mBank diskriminuje své stávající zákazníky

Aktualizováno 11. 11. 2007 19:30

Na zajímavý problém upozornil redakci Měšce čtenář Lukáš Zásada. Ve svém e-mailu adresovaném mBank vytýká bance přístup ke stávajícím zákazníkům. Otevřením účtu v jednom státě, kde mBank působí, vznikne problém ve státě jiném.

Poté, co v neděli 25. listopadu 2007 začala mBank oficiálně v Česku nabízet své služby, mnoho stávajících klientů mBank z polské strany zajásalo, protože se domnívalo, že získá významného pomocníka při financování svých potřeb. V Polsku je mBank velmi oblíbenou finanční institucí a v České republice i ve Slovensku pracuje stále mnoho Poláků, kteří jsou spokojeni se službami mBank v Polsku a rádi by využívali i jejich služeb v České republice. Lukáš Zásada ve svém e-mailu, který má redakce Měšce k dispozici, poukazuje na nemožnost otevřít si účet v mBank v České republice, pokud již je někdo stávajícím klientem mBank resp. BRE Bank na území Polska. Problém přitom není v dokumentech nebo ve statusu nerezidenta, ale problémem je status zákazníka mBank v jiné zemi. To potvrdila i infolinka mBank. V současné době stačí být zákazníkem jedné složky koncernu BRE Bank, do které divize mBank spadá, a v další složce už přístup k bankovním službám nemáte.

Pro polské zákazníky to je nepříjemné, protože mBank neposkytuje pouze bankovní služby, ale v Polsku je aktivní i na pojistném trhu, takže zpřetrhat vazby, má-li u polské mBank stávající zákazník více aktiv, není snadné a hlavně je to zbytečné.

Po několik měsíců trh (a především zákazníci) očekával nového hráče mezi bankovními domy. Letí na českou oblohu internetového bankovnictví nová hvězda?

Jako absurdní pak uvádí Lukáš Zásada vyjádření českého manažera mBank, který doporučil stávajícímu klientovi mBank v Polsku s „několika málo“ miliony eur na polském účtu mBank, aby účet zrušil a zřídil si ho v České republice u „české“ mBank.

Tento byrokratický nešvar nepůsobí pro mBank nejlépe. Z internetových diskuzí před příchodem mBank na český a slovenský trh přitom zaznívaly názory, které by uvítaly zjednodušení a zlevnění zahraničního platebního styku zvláště mezi účty v rámci mBank. To by potěšilo mnoho Slováků i Poláků pracujících v České republice, resp. opačně. Nemožnost mít jako stávající klient mBank účet u mBank i v jiné zemi, kde působí, je zbytečným omezením, které, doufáme, brzy skončí.

Srovnávat tuto situaci není snadné, protože v Česku zatím nebyla banka, která by zde působila pouze na základě jednotné evropské licence a nabízela služby podobné mBank, řízené centrálně z jednoho státu. Ovšem například Československá obchodní banka, která působí v České republice i na Slovensku, toto omezení nemá a účet si může otevřít i stávající slovenský nebo český klient.

Redakce Měšce tuto situaci sama v praxi prověří o výsledcích vás budeme informovat.

Aktualizováno 28. listopadu v 19:30 hodin

Čtenářem popisovaná situace skutečně existuje, v současné době opravdu není technicky možné mít dva účty v rámci mBank v jiném státě. Jak jsme zjistili ze zdrojů blízkých mBank, jde jen o technický problém, nikoliv úmysl. To potvrzuje i naši doměnku, protože vždy se mohou objevit technické problémy při spuštění IT systému nové banky, natož při vzájemném propojování informační databáze ve třech státech. Podle informací, které má redakce Měšce k dispozici, bude tento stav napraven během několika málo týdnů, možná i jen dnů.

Jak je to v současné době s možností otevření účtu u mBank pro občana České republiky na polském území, jsme ze zájmu zjišťovali ve městě Bielsko-Biala, kde je umístěný mKiosk. Tamní pracovnice otevření účtu občanu České republiky opakovaně odmítly s tvrzením, že podmínkou otevření účtu u mBank na polském území je buď status polského rezidenta, anebo trvalý příjem od polského zaměstnavatele. Následná konzultace s telefonickým operátorem toto tvrzení vyvrátila a polský pracovník telefonického centra mBank potvrdil, že stačí pouze český pas a žádost o otevření účtu stačí podat přes internet, podobně jako v České republice.

Pan Lukáš Zásada si ve svém mailu stěžuje na nešvar s otevřením účtu oprávněně, ale na základě našeho prověření není situace tak dramatická, jak vypadala. Je přirozené, že IT procesy během spouštění dvou nových bank v Česku a na Slovensku ještě budou mít svoje třecí plochy a podobně lze dle našich indicií očekávat, že v následujících týdnech budou tyto chyby odstraněny. Navíc musíme vzít v úvahu, že své služby česká mBank začala nabízet na osobní úrovni oficiálně až dnes, zatím v jediném pražském finančním centru

V Polsku je mBank velmi aktivní a vše nasvědčuje tomu, že ani v České republice a na Slovensku tato banka nezůstane jen u bankovních služeb. Proto si dovolím ukončit tuto vsuvku slovy: jestli vás služby mBank lákají, tak je vyzkoušejte a sami časem zjistíte, nakolik vám tato banka vyhovuje. Když zadarmo dávají, zadarmo berte.

Anketa

Kde byste chtěli mít další účet u mBank?

44 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 19. 1. 2009 16:02