Hlavní navigace

Malý autopříběh o pojistce, která nestačila

21. 11. 2016
Doba čtení: 14 minut

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Aktualizováno 21. 11. 2016 12:00
Netřeba cpát pojišťovnám peníze, ale není moudré pojistku osekat na minimum. Na vlastní kůži si to vyzkoušel čtenář Měšce. Když máte problém, tak už pak jen platíte, platíte a platíte.

Je úterý 8. listopadu 2016 něco po 15. hodině, sedím v redakci u notebooku a zazvoní telefon. Volá mi Michal Krause, vynikající profesionální fotograf přírody (a taky vývojář) a můj kamarád. Je ve Švýcarsku. Pro fotografa nic výjimečného. Je tam autem. Taky běžná věc, z Prahy je to deset hodin na hranice. Jenže on stojí na dálničním výklenku a má problém. Auto nejede.

Nejprve vás zinkasuje mobilní operátor

Obratem se domlouváme, ať zavěsí, že mu zavolám já. Tohle bude na dlouho a jeho mobilní operátor T-Mobile má Švýcarsko ve 2. zóně. Standardní cena za odchozí hovor do ČR je tak za 35 Kč/min. a příchozí stojí „jen“ 18 Kč/min. Za 1 SMS o 160 znacích zaplatí 9,60 Kč a 1 MB dat vyjde na 75 Kč, datový roaming má raději vypnutý. Není to žádná levná láce. Jenže na dálnici s nepojízdným autem už nebudete řešit optimalizaci volání nebo mobilních dat. A už si nekoupíte místní předplacenku. A myslet na to předem? Švýcarsko je přece civilizovaná země a je to Evropa, to se zvládne, napadne nejednoho cestovatele autem.

Zkouším zjistit, zda Michal nemá místní SIM, nebo zda není v okolí telefonní budka, abych mu volal za 4,33 Kč/min. na švýcarský mobil, anebo za 0,13 Kč na pevnou linku přes EasyVoIP. Má jen české číslo, takže je rozhodnuto – prozvoní mě a já mu zavolám zpět, co se dá dělat. Hlavně ať má nabitou baterii.

Odtah za 36 tisíc korun

Při hovoru mě Michal informuje, že volal na asistenční službu v rámci svého pojištění, ale má levnější pojistku, takže mu telefonní operátor nabídl pouze placený odtah do ČR za 36 tisíc korun. To se mi nezdá, proto si beru údaje o jeho smlouvě, jdu se začíst do pojistných podmínek a jeho jménem volám na asistenční službu Global Assistance. Předchozí informace se ukázala chybná, Michal má nárok na odtah až do vzdálenosti 100 km. To je slušná porce odtahových kilometrů, ale naneštěstí je na jihu Švýcarska, takže do Bernu, kde by to bylo ideální kvůli lepší dostupnosti servisů, chybí cca 20 km. Ty si ale může doplatit. Dohodnuto.

Už máte zajištěný servis, který vás přijme? Ptá se operátor Global Assistance. Vida, na to jsem v návalu rychlosti zajistit odtah zapomněl a nechat to jen na asistenční službě jsem nechtěl. Domlouvám se s operátorem, že si zavoláme za půl hodiny či hodinu a že servis zajistím. Michal zatím trpělivě vyčkává na dálničním výklenku a jeho manželka v Česku rozjíždí alternativní „záchrannou“ akci. Minimálně jeden z nás snad uspěje.

Do you speak English?

Michal má Peugetota 307, není jasné, co autu je a z Česka hledat švýcarského Ferdu Mravence, který by na místě auto levně opravil, je téměř nemožné. Je rozhodnuto, budu hledat autorizovaný servis Peugeotu a pokusím se některý přesvědčit, aby Michala přijal.

Zkrátím to. Obvolávám 9 autorizovaných servisů Peugeot v okolí Bernu a Lausanne. První servis v Bernu zázrakem komunikuje anglicky, ale nejbližší termín mi dává za 14 dnů. U dalších 7 servisů je to velmi rychlé: na severu Švýcarska mluví jen německy, na jihu francouzsky. Po otázce Dobrý den, mluvíte prosím anglicky? následuje rázné Ne a tím vždy celá komunikace končí. Zkouším poslední servis v městě Aubonne kousek za Lausanne. Chlapík na druhém konci se na angličtinu chytá a říká spásnou větu Jasně, ať přijede, ráno se na to podíváme. 

Michalovi a asistenční službě předávám dobrou zprávu. Odtahovka pro něj může vyrazit, do Aubonne je to zhruba 60 km, to pojistka pokryje.

Bohužel už nemůžeme zajistit ubytování na jednu noc, náš Švýcarský partner nás informoval, že už to nestihne, informuje mě i Michala operátor asistenční služby. Nechápu, je něco po 5. hodině odpolední. To se ve Švýcarsku ve službách už nepracuje? A když mu ubytování zajistím sám, proplatíte mu to do výše krytí? Zkouším jinou cestu, aby nemusel spát v autě. Ano, to není problém, potvrzuje operátor.

Pojišťovna hradí ubytování na jednu noc do výše 50 €. Problém je, že cena ubytování v Aubonne v daný okamžik nejde pod 150 €, takže i přes pomoc pojišťovny by Michal dal za noc dost peněz.

Vykašleme se na hotely, máme přece Airbnb. Přes ubytovací sociální síť je v Aubonne dostupná pouze jedna nabídka, která má sice pozitivní recenze, ale pouze od čínských turistů. Buď tam pořádají pravidelné zájezdy, anebo si poskytovatel ubytování recenze koupil. Tak či onak důvěru to nebudí a za noc chce v přepočtu 2800 Kč. To je pořád moc. Co se dá dělat, Michal se balí do spacáku a přespí v autě, je na to naštěstí připravený.

Zbytečnosti, za které zaplatíte

Ráno vstávám poněkud rozlámaný a těším se na otevření servisu. Když dorazí technik, opět zjišťuji, že angličtina mi nebude k ničemu. Snažím se popsat průvodní znaky problému, ale zjevně si neporozumíme. Nakonec si bere mé číslo a posílá mě čekat. Využívám čas ke snídani u benzínky vedle, kde si dávám z nouze drahé kafe z luxusního kávovaru Jura jen proto, abych se ujistil, že ani v podobě Latté Macchiatto se dvěma cukry nejsem schopen pro mletá zrnka zahořet, a vyčkávám ortel ze servisu, popisuje Michal další den příběhu, který měl podle původních předpokladů pokračovat úspěšněji. V telefonu nic nebyl problém, na místě je naopak problém skoro všechno.

Nakonec dorazí paní, která umí anglicky, a vysvětluje mi, že 80 franků stojí diagnostika a s prací technika to dělá 150 až 200 franků. Dále zatím vědí jen, že je kaput baterie (tak přeci jen technik něčemu rozuměl – auto totiž dosud neopustilo parkoviště a nikdo se ho nedotkl), a nabízí mi novou za dalších 150 až 200 franků (asi oblíbená taxa). Směřujeme tedy k vypláznutí až 400 franků (10 000 Kč), přičemž vím, že primární problém tím vyřešen rozhodně nebude, neboť baterie to vzdala až po výpadku motoru při opakovaných pokusech nastartovat, přibližuje Michal postup servisu.

Platit za zbytečnou výměnu baterie a diagnostiku deset tisíc korun je nesmysl, jenže bez toho se servis nechce hnout dál. Michal se tak dostává do patové situace a raději volí ústup směrem domů.

Začínám opět sérii konzultací s domovem a po ní se rozhoduji, že auto pojede do ČR na korbě odtahovky. Už tak celkem nepatrný zájem pracovníků servisu o mou situaci se definitivně smrskl na otázku, kdy opustím jejich parkoviště. Chápu, mají frmol, ale auto je zcela nemobilní – prosím tedy o odtah přes ulici na veřejné parkoviště (je to do kopce, o tlačení nemůže být řeč). Anglicky mluvící paní mi sděluje, že technik nastartuje auto, abych mohl odjet – jen nesmím motor nechat chcípnout. To je novinka, jsem dosti zvědav, jak to udělá. Technik odhodlaně přináší startovací adaptér, připojuje jej na baterii, točí klíčkem a… samozřejmě nenastartuje. Nakonec si tedy přivolá kolegu, který zkusí to samé, pak auto připřáhnou kusem koňského postroje (fakt!) za dodávku a odtáhnou jej na parkoviště, kde pro ně okamžitě přestávám existovat a víceméně bez rozloučení mě opouštějí. Poslední památkou na ně je ohnuté tažné oko, popisuje další průběh, než byl odsunut ze servisu tak, aby nepřekážel s tím nepojízdným krámem.

V hlavě hledám kombinace, jak bych Michala mohl za rozumné peníze dostat zpět do ČR. Jenže když si vezmu kalkulačku, ve které si spočtu náklady na půjčení podvalníku za auto, pouze spotřebu mého auta a mýto tam a zpět ke mně do garáže, protože moje souprava bude mít hmotnost přes 3,5 tuny, dostávám se k minimální spodní hranici 15 tisíc korun. Jen na nákladech. Udělat to pro kamaráda žádný problém, ale i tak je to dost peněz.

Zkouším ještě jinou možnost. Postupně obvolávám české nákladní dopravce, kteří se specializují na Švýcarsko a provozují kontejnerovou přepravu, anebo přímo dovážejí auta. Nejsem příliš úspěšný. Ceny překračují 20 tisíc, doba dodání je tak do tří týdnů a někdo jim samozřejmě musí to auto předat. Chytám se až u brněnské firmy J.M.I., kde se mi ochotně snaží najít rozumné řešení. Každý týden jim jede auto do Švýcarska, naložili by na něj podvalník s navijákem, ale tím, že auto Michala zabere skoro celý přívěs (který tak nedoloží dalším zbožím) a je pomalu 200 km od hranic s Německem, nebude to laciné. První návrh je orientačně 16 000 Kč. Zatím nejlepší cena a profíci, kteří tomu rozumí. Auto by tam ale muselo zůstat až do příštího týdne. Nezajištěné a otevřené, protože bez baterie už jeho Peugeot nereaguje.

Manželka Michala má větší štěstí. Pro Michala nakonec vyráží jejich soused s autem na plyn za 16 tisíc korun. Nejlevnější oficiální odtahová služba nabídla 22 tisíc korun, a i když se to nezdá, je to slušná cena.

Dohra v Česku

Poměrně nákladný transport auta do ČR skončil zjištěním, že motor opravdu definitivně dosloužil, takže celá akce byla dosti marná. Samozřejmě, nechat auto ve Švýcarsku by bylo asi úředně komplikované, pokud vůbec možné, a ani oprava tam by nebyla možná v rozumném čase a za rozumné peníze. Místo práce a jiných věcí, které bych dělal stokrát raději, teď musím řešit nákup ojetého vozu, což považuji za loterii s nízkou pravděpodobností na výhru, uzavírá Michal svůj příběh s Peugeotem z roku 2003.

Porouchaný Peugeot 307 SW bylo nutné odtáhnout do ČR. Foceno mobilem. (11/2016)
Autor: Michal Krause

Porouchaný Peugeot 307 SW bylo nutné odtáhnout do ČR. Foceno mobilem. (11/2016)

Jak nezbankrotovat při cestování autem

Protože jsme na finančním serveru, podíváme se na příběh Michala z finančního pohledu. Sám patřím mezi vášnivé autocestovatele. Pravidelně jezdím autem do Řecka, jezdím autem do Ruska a na Ukrajinu. Jel jsem autem z Norska do Čečenska a Dagestánu. Jezdím autem do Ázerbájdžánu, Arménie a Gruzie. To je, přiznávám, menší extrém. Při cestě autem mimo ČR je proto potřeba dodržet několik základních pravidel, které vám ušetří nervy a hlavně peníze. Čas vám neušetří, ten stejně spotřebujete čekáním na pomoc.

Dobrá asistenční služba nutná, ale pozor

Michal šetřil na pojistce a „osekal“ tak všechna připojištění jen na minimum, které je v ceně. Pokud by měl v rámci svého pojištění nebo samostatně sjednaného lepší asistenční služby, mohla jej odtahovka dopravit na náklady pojišťovny až do jeho bydliště v ČR.

Jenže z pohledu příběhu Michala by si zrovna u Kooperativy, kde je pojištěn, moc nepolepšil. I v případě, že by měl u Kooperativy dokoupen asistenční program 51, který zahrnuje odtah vozidla do vzdálenosti 3000 km (sčítají se kilometry tam a zpět), by musel uhradit spoluúčast ve výši 600 km. To by podle ceníku Global Assistance činilo 13 431 Kč (22,39 Kč/km).

Pokud by si Michal u Kooperativy, kde je pojištěn, dokoupil asistenční program 51, který zahrnuje odtah vozidla do vzdálenosti 3000 km (sčítají se kilometry tam a zpět), platil by spoluúčast pouze 100 km. To by při ceníku Global Assistance činilo 2239 Kč (22,39 Kč/km). (Děkuji za reakci v diskuzi.)

Štěstí v neštěstí budete mít, když se vám porucha stane v „levné zemi“. Tamní mechanici pak někdy dokážou pomyslné zázraky na počkání a nemožné do tří dnů. Typicky jde o Albánii, Arménii, Bělorusko, Bosnu a Hercegovinu, Bulharsko, Černou Horu, Gruzii, Makedonii, Moldávii, Polsko, Rumunsko, Srbsko, Turecko a Ukrajinu. V Rusku zázraky taky umí, ale jen pokud nemáte evropské auto. Na něj jsou totiž nyní originální díly vlivem sankcí a cel astronomicky drahé. Švýcarsko však patří mezi jednu z nejdražších evropských zemí, pokud jde o cenu náhradních dílů, práce a služeb pro českou peněženku.

Při cestě na velké vzdálenosti (2000+ km jedním směrem) je bezpodmínečně nutné mít auto ve vynikajícím technickém stavu. To není synonymum pro nový vůz, sám jezdím starými vozidly do roku výroby 2002. Vše je o pravidelné údržbě, byť statistická odchylka může dolehnout i na tabulkově nejspolehlivější vůz. Osobně na dálkové trasy preferuji cestování staršími udržovanými Toyotami, které mě nikdy nezklamaly (ale které už málokdo pojistí).

Na co si dát pozor u pojištění asistenčních služeb

Sledujte, zda pojištění kryje odtah do ČR, a/nebo repatriaci vozidla do ČR i při poruše, nejen při nehodě.

Sledujte, do jakého stáří vozidla je odtah/repatriace pojištěna. Některé pojišťovny nekryjí vozidlo starší x let pro případ poruchy, jiné věk nesledují. Ale pojistku vám samozřejmě rády prodají.

Skutečná hodnota vozidla je důležitá. Přestože budete mít pojištěný odtah až do ČR, pokud pojedete např. do Řecka autem v hodnotě 20 000 Kč a cena (byť pojišťovnou placeného) odtahu bude 50 000 Kč, odtah zpět do ČR vám nezaplatí, ale zpravidla nabídne úhradu ekologické likvidace vozidla a vaši repatriaci domů (náhradním autem, vlakem apod.).

Sledujte, jaké země či území jsou ve výlukách. Běžnou praxí je, že asistenční služby platí třeba jen v evropské části Turecka, takže jakmile přejedete přes most v Istanbulu a budete mít poruchu, vše si platíte sami, protože geograficky jste v Asii. Co na tom, že pokud daná pojišťovna kryje Rusko, můžete autem až k severokorejským hranicím a pořád budete pojištěni, anebo v případě územní platnosti „Evropa“ se dostanete až na Ural (a tedy dál, než je samotné Turecko).

Seznamte se předem, na co jste pojištěni. Napište si to někam. Vím, že to nikoho nebaví, ale dejte si tu práci a někam do auta si uložte limity krytí pro asistenční služby. Než budete volat na asistenční linku, měli byste vědět, na co máte nárok a do jaké výše.

Buď jedno, nebo druhé. Pamatujte, že když například využijete náhradní přepravu na místo pobytu, automaticky tím ztrácíte nárok na odtah do ČR. Jak auto dostanete zpět, už bude na vás. Musíte si vybrat, co chcete, aby pojišťovna zaplatila.

Hovor se nahrává. Dobře si rozmyslete, co budete asistenční službě říkat, hovory se nahrávají, a když „se spletete“, může to zavánět i pojistným podvodem.

Vandalismus? Problém. Může se stát, že vám vandal znepojízdní auto. Není to ani porucha, ani nehoda, pojišťovna neplní, pokud nemá vandalismus v pojistných podmínkách.

Neplaťte vysoké účty za telefon

Pokud cestujete v zemích EU, zkontrolujte si, kolik bude stát příchozí a odchozí hovor „s příplatkem“. Jeho cena může být klidně i 7 Kč/min. a nízké ceny najdete často jen u neomezených tarifů, anebo u virtuálních operátorů. Michal měl smůlu, že byl ve Švýcarsku, které má T-Mobile ve 2. zóně.

Naproti tomu operátor O2 má Švýcarsko v 1. zóně společně se zeměmi EU, takže při aktivaci tarifního zvýhodnění „Volání bez hranic“ by platil za příchozí, odchozí hovor a SMS jen 3,90 Kč/min./SMS. Podobně je na tom Vodafone, ceny odchozího volání stojí podle tarifu od 1,63 do 6,21 Kč/min., příchozí hovor je za 0,36 Kč/min.

A kdyby hlasový tarif od O2 nechtěl, Sazka mobil má na předplacené kartě nejvyšší cenu 3 Kč za odchozí hovor ze Švýcarska či zemí EU a 0,30 Kč hovor příchozí. To už se vyplatí tuto předplacenku koupit a na její číslo dočasně přesměrovat vaše stávající číslo, pokud nemáte výhodnější ceny.

Namítnete možná, že je lepší si koupit místní SIM tamního mobilního operátora. Máte pravdu, ale to je dostupné leda tak pro letecké turisty, nebo když jedete vlakem a autobusem. Při cestě autem může dojít k nežádoucí události ještě před tím, než dojedete během bílého dne a v pracovní době do města, kde si SIM zakoupíte.

Na co si dát pozor u mobilních operátorů

T-Mobile má Švýcarsko ve 2. zóně, tj. máte dražší volání. O2 a Vodafone mají Švýcarsko v 1. zóně, která platí i pro země EU.

Při cestě v rámci EU může být levnější mít předplacenou kartu českého virtuálního operátora, který má nižší ceny příchozích a odchozích hovorů než váš operátor.

Pokud je to jen trochu možné, vždy si aktivujte alespoň základní datový roamingový balíček okolo 200 MB dat. Pomůže vám najít kontakty na pomoc, a hlavně budete „spojeni se světem“. Wi-Fi na silnici nenajdete.

Volejte přes data – VoIP. S roamingovým datovým tarifem můžete volat doslova za haléře a hovor moc dat nespotřebuje. Musíte se ale na to připravit předem a stáhnout si aplikaci, se kterou budete levně volat. Pro volání můžete použít i Skype, WhatsApp, Viber a další aplikace (i na běžná čísla, jen si tam musíte předem dobít kredit).

Cestujete-li často mimo země EU, pořiďte si tzv. cestovatelskou SIM. Osobně doporučuji OneSimCard, která běží na estonském čísle (předvolba +372) operátora Top Connect. Pro vás to znamená v drtivé většině zcela bezplatné příchozí hovory a dokoupitelné služby, jako jsou minuty volání či data za rozumnou cenu. Asistenční služba vám bude volat na jakékoli číslo, které jí sdělíte. Obecně však volající z ČR na estonské mobilní číslo zaplatí min. okolo 8 Kč/min., spíše více.

Vždy mějte přítele na telefonu

Každý cestovatel po vlastní ose by měl mít v ČR počítačově a finančně gramotného kamaráda/-ku, který v případě potřeby dokáže najít informace či zorganizovat pomoc, pokud se o to nepostará asistenční služba (např. pro nedostatečné krytí). Ideální je někdo z rodiny. Jinak záchranná akce bude na vás.

skoleni_15_4

V tom lepším případě zaplatíte jen výpalné mobilnímu operátorovi za fakturu s tisícovými částkami, v tom horším – bez kreditu – budete čekat, až se nad vámi někdo na místě smiluje a pomůže vám. Když budete cestovat sami a bez pracovních závazků, můžete to vzít jako příjemné vzrušení, ale při cestování s rodinou už si to dovolit nemůžete.

Celý příběh z pohledu Michala si můžete přečíst na jeho blogu.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se věnuje publikační činnosti v oblasti osobních financí. Specializuje se na finanční produkty, spotřebitelská témata a oblast dopravy.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).