Hlavní navigace

Lichvářský úrok?

14. 2. 2003
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Pokud bance nenahlásíte včas ztrátu či zcizení platební karty, můžete se dostat do velmi nepříjemné situace. Co když váš účet klesne pod povolenou mez? Má banka v takovém případě právo uvalit na dlužnou částku sankční úrok?

Čtenářská zkušenost

Osobně mám s eBankou velmi špatnou zkušenost. Byla mi ukradena platební karta a vyčerpána částka až do nepovoleného debetu téměř 100 tis. Kč. Přestože bylo evidentní, že karta byla zneužita (banka to uznala), eBanka okamžitě na částku uvalila sankční úrok 30 % a požadovala úhradu.

Samozřejmě jsem byl ochoten částku splatit a požádal jsem o splátkový kalendář. Ten mi byl povolen, ale opět s 30% úrokem, můj návrh na výši úroků někde mezi běžnou úrokovou sazbou a sankčním úrokem nebyl přijat. Striktně trvali na sankčním úroku a odmítali jakoukoliv diskusi.

Nedomnívám se, že za těchto okolností bylo nutno na 30% úrokové sazbě trvat, když bylo zřejmé, že ty peníze mi byly fakticky ukradeny a já jsem byl ochoten je bance splatit.

Takže jsem si peníze půjčil jinde, samozřejmě mnohem levněji, a bance jsem je splatil jednorázově. Jen mi nějak nešla dohromady jejich povzbudivá reklamní hesla a skutečný postoj ke klientovi.

Z mého pohledu je tedy Zlámaná grešle pro eBanku vhodné ocenění.

Stanislav Šrámek

(text prošel redakční úpravou)

Vyjádření eBanky

Vámi popisovaný případ se odehrál v červenci roku 2001, tedy před více než rokem a půl, kdy klient nenahlásil bance odcizení své platební karty. V té době již byl na účtu debetní zůstatek, který byl sankčně úročen 29% úrokem z prodlení, v souladu s Oznámením o úrokových sazbách eBanky.

Když byl klient kontaktován pracovníky banky, kteří v rámci fungujícího bezpečnostního kontrolního systému identifikovali, že provedené transakce mohou splňovat příznaky zneužití platební karty, nebyl si jist, jestli kartu ztratil nebo mu byla ukradena. Díky tomu, že byl klient kontaktován eBankou, bylo pravděpodobně zabráněno výběrům vyšších částek, které mohly být zneužity.

Banka v souladu s podmínkami produktu až do doložení protokolu Policie ČR o hlášení ztráty/zcizení platební karty klientem pohlíží na nepovolené debetní transakce PK klienta jako na možné podvodné jednání klienta a podává podnět k trestnímu stíhání.

Teprve po všech těchto krocích, podle všech dostupných informací, klient telefonicky banku kontaktoval a požádal o stoplistaci své karty, která byla učiněna, a banka tak z klienta sejmula odpovědnost za další případné zneužití platební karty.

Při následném jednání s klientem mu byl nabídnut individuální splátkový plán, tzn. postupné splácení dluhu. Klient tuto možnost odmítl a následně svůj dluh splatil jednorázově.

Klienti eBanky využívají ke komunikaci s bankou velmi širokou paletu komunikačních kanálů od Klientských center (celkem 26), bezplatné klientské linky (800 124 200), až po emailovou korespondenci (např. info@ebanka.cz). Klienti eBanky tyto kanály využívají pro předávání svých poznatků, ale i k předání připomínek k nabídce produktů a služeb a k případným stížnostem a upozorněním na postupy banky a jejich pracovníků. Všechny podněty pečlivě prověřujeme a ve vzájemné komunikaci s klientem vše řešíme.

eBanka, i podle např. udělených cen Zlatý dukát dokazuje, že právě na přístupu ke svým klientům si velmi zakládá a dělá všechny kroky, aby ho dále zlepšovala. Tato slova potvrzuje například v minulých týdnech zveřejněný systém, kdy každý klient má na svém účtu u eBanky kontakt na svého Bankéře, na kterého se může kdykoli obrátit (i mimo pracovní dobu), otevírací dobu příslušného Klientského centra i fotografii svého Bankéře.

Redakce

Banka upozornila klienta na podezřelé operace s platební kartou, načež klient nechal kartu zavést na stoplist. Tím došlo k zamezení dalšího zneužívání karty, respektive k přenesení rizika ze zneužití na banku. To je vstřícný krok ze strany banky.

Pan Šrámek uznal svou chybu i dluh, který vznikl opožděným nahlášením ztráty platební karty. Shodl se s eBankou na splátkovém kalendáři, ovšem nesouhlasil se sankčním úrokem. Zde byl prostor pro banku, která svému klientovi mohla vyjít vstříc a slevit z úrokové míry, neboť pan Šrámek dluh uznal a hodlal splácet. Rozhodnutí o výši úrokové míry je však plně v kompetenci banky, proto eBance Zlámanou grešli neudělujeme.

Abyste podobným potížím předešli, musíte vždy vědět, co se právě děje s vaší platební kartou. Pokud to nevíte, co nejrychleji bance nahlaste její ztrátu nebo odcizení.

Zajímá vás, kdo již získal naše ocenění? Podívejte se na Zlámaná grešle / Zlatý dukát.

Máte také nějakou špatnou zkušenost? Nebo chcete naopak někoho pochválit? Příspěvek do nové rubriky Měšce můžete zasílat i vy! Tešíme se na ně na adrese redakce@mesec.cz, autor každého zveřejněného zážitku od nás navíc obdrží tričko s logem Měšce. Ti z vás, kteří do konce roku pošlou nejvíce zkušeností, případně nejzajímavější příspěvek, se kromě toho mohou těšit na zajímavé dárky.

dan_z_prijmu

Pro finanční instituci, jíž se ohlas týká, bude mít vaše zkušenost trvalé následky. Za kladný ohlas jí totiž redakce jménem čtenářů udělí „zlatý dukát“, záporný ohlas bude oceněn „zlámanou grešlí“.

Každá instituce, které se čtenářská zkušenost týká, přitom přímo v článku dostane prostor pro vyjádření. Jakým způsobem jej využije – zda k omluvě, poděkování, osvětlení situace či jinak – je plně na jejím uvážení. Takže – vzhůru do toho!

Měla dle vašeho názoru eBanka přijmout kompromisní úrokovou sazbu?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Kolektiv redaktorů serveru Měšec.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).