vzhledem k tomu, že mnohé poplatky nelze (zejména při objednávkách déle předem) seriózně zjistit - budou se prodejci a společnosti krýt, a paušálně zvýší ceny o toto riziko. zaplatí to tedy ti, na jejichž domnělou ochranu to bylo prosazeno. já osobně neděkuji, smallprint čtu a sečít pár troj a čtyřciferných čísel mi nedělá problémy.
Já taky sčítat umím, ale když si potřebuju vybrat letenku z desítek možností, které jsou seřezené podle holé ceny a pro každou se teprve napotřetí doklikám ke skutečné ceně, tak bych vraždil. To by pak i v hypermarketu mohla být u každého výrobku cena s tím, že na příslušný palivový příplatek pro daný výrobek se můžete zeptat v informacích.
No, ono je někdy dobré něco o těch poplatcích vědět. Napřiklad letišťní poplatek vznikl v začátcích letectví, kdy vlády ucítily výhodnou možnost oškubat bohaté občany a uvalily na přistávání/vzlet letadel zvláštní daň, kterou navíc často měnily. Proto začaly letecké společnosti účtovat letištní poplatky zvlášť. Jak se létání stalo dostupnějším i pro méně mohovité, přestaly se tyto daně vybírat. Ale letecké společnosti zjistili, že si klienti na letišťní poplatky zvykli, a že je dobrý reklamní trik rozdělit cenu letenky na dvě části, jednu z nich nazvat letišťním poplatkem a příliš její výši nezdůrazňovat. Takže není pravda, že ta poplatky nejsou předem známé, naopak je pravdou, že letecké společnosti záměrně dělí dopředu dobře známou cenu letenky na několik částí, aby lidem ztížili porovnání nabídek.
Ostatně, věříte tomu, že poplatky nelze předem stanovit, třeba v případě nabídek letenek za 1 Kč, ale poplatky jsou 9000 Kč? (To jsem viděl v nabídce SA).
Pavle, naprostý souhlas. Jsem zvědav, jak nové nařízení letecké společnosti zase ošulí. A jak píšeš o poplatcích, ve stejné nabídce jsem si našel "úžasnou" cenu letenky do New Yorku: 4650 Kč + přílplatky 13 890. No neber takovou slevu!!!
Jezevče, tento zákon nic nezmění na tom, jestli poplatky lze nebo nelze spočítat. Již dnes vám letenku prodají klidně 10 měsíců dopředu, a kupodivu celkovou cenu včetně tax spočítají. Jistě, taxy se mohou v čase měnit (jako se mění ceny všech vstupů), a to riziko je již v ceně dnes. A patrně není tak velké, většinou dostanete lepší cenu, když koupíte letenku více dopředu.
vzhledem k tomu, že mnohé poplatky jsou dány dlouho předem, a některé někdy dokonce stoupají (to pak všichni reagují rychle a ta zdražením), ale někdy zase klesají (a to zase mnozí -a nejen letečtí dopravci -reagují velmi neradi pozvolným zlevněním a taktickým vyčkáváním, co kdyby se zase objevil nějaký ten "důvod" ke zdražení, takže na nějakou malou chvíli nestojí ani za to zlevňovat) - jedná se tedy o jakesi cenové vlnění, které se dá v určitých mantinelech vybalancovat stálými cenami.
Nevím, jak by se odpůrcům konečných cen líbilo, kdyby u housky byla cena 0,10 Kč s tím, že o dalších 2,90 by cena narostla díky ceně za dopravu, amortizace pece, příplatek za palivo do pece a za palivo do rozvozového auta nebo na stojanu u benzínky by byla uvedena cena 12 Kč s tím, že to ostatní jsou různé daně a příplatky.
Regulaci cen směrem dolů (tak jako např. u roamingu) lze jen uvítat. Chápu, že když nejsou operátoři ve ztrátě, ale v rekordních ziscích, že nepřiměřený zisk musí být nějak umravňován. Když to nejde po dobrém a operátoři na zlevnění nepřistoupí sami od sebe (např. v rámci tolik propagované tržní konkurence), tak hold jim to někdo nařídí.
Je sice fajn, že takové nařízení vychází, ale jak všichni víme, letecké společnosti si budou nakonec stejně dělat, co chtějí. Stačí když stoupne cena nafty, vy si objednáte letenku s předstihem a výsledek bude zase jiný. EK nedomyslela ani to, že na ceny letenek by měly navazovat i ceny zájezdů CK. Inu, z Bruselu, padají občas pěkné nesmysly, a to prosím, jak píšete po pěti letech dohadování.
Vážený rejpale. Několikrát jsem četl tvůj příspěvek a mám dojem, že se jedná o kritiku za každou cenu. Dnes je cena (vlastní) letenky 3.000 + 500 palivový příplatek a 400 letištní taxa. V budoucnu to bude 3.900, v čem je problém? Dnes je cena zájezdu 12.500 + 500 +400 a příště bude 13.400, v čem je problém?
problém je v tom, že když si v prosinci kupujete zájezd na příští rok v červenci - letištní taxy lze tipnout ale palivový příplatek jen hádat.
takže letecká společnost vám buď prodá zájezd za 12.500 + příplatky dle skutečnosti (a máte značnou šanci že odhad uvedený v prospektu 400+500 bude platit) - a nebo vám prodá zájezd radši za 14.400, aby měla pokryté riziko že za půl roku stoupne palivový příplatek na 999 a letištní poplatek na 450 - a nebo vám sice prodá zájezd za 13.400, ale kdyby náhodou poplatky stouply moc, tak zájezd radši vystornuje aby ho nemuseli dotovat.
a to všechno si NESMÍTE vybrat - NESMÍTE si vybírat mezi poskytovateli prodávajícími za složenou cenu, a mezi poskytovateli účtujícími poplatky separátně. a v TOM je problém. ne každý ho ale zjevně chápe.
Jezevče, už jste si někdy nějaký zájezd kupoval, nebo tu jen ventilujete své představy o věcech, o kterých nemáte ani ponětí?
Já si koupil v září zájezd na srpen následujícího roku. Všechny poplatky mi byly účtovány tak, jak platily v okamžiku zakoupení zájezdu. Popravdě, ony taky všechny, kromě palivového příplatku, byly konstatní a platné pro celý rok. A to, že když jsem odlétal, byl aktuální palivový příplatek trojnásobný, nehraje žádnou roli. Cestovka si už v září nasmlouvala příslušné letecké spoje a aerolinky si už v září nasmlouvaly nákup paliva za cenu platnou v tom září. Pokud to někdo z nich neudělal a spekuloval na pokles cen, je to jeho riziko a nemůže následky přenášet na klienta.
Takže vždycky v každém okamžiku je známý úplná cena letenky na konkrétní let. Ale ta cena se samozřejmě může měnit s časem, jako cena leteckého paliva s dodáním v srpnu může být jiná v září a jiná v lednu, ale pokud jsem ji nasmlouval v září, bude mi dodaná za cenu nasmlouvanou v září.
Samozřejmě je tomu tak, jak uvádíte. A zase naopak: když byste si koupil zájezd a ceny šly mezitím dolů, tak by vám taky nikdo žádný přeplatek nevracel.
Když někde stoupne i nepatrně cena, dělá se kolem toho hrozný humbuk s tím, že je potřeba okamžitě a co nejvíce zdražit /případně se použije "vysvětlení", že přepravce nakupuje za ceny platné v době letu a nic dopředu nasmlouváno nemá/. Když jdou ale ceny dolů, tak se okamžitě a razantně nezlevňuje, ale konečná cena se co nejdéle drží na vyšší úrovni s "vysvětlením", že přepravce má ceny nasmlouvány dlouhodobými kontrakty ještě z dob, když byly pohonné hmoty dražší.
Opak vidím např. u ČD, které ohlásily zdražení s nástupem nových jízdních řádů v prosinci. Tam se teprve projeví nedávné zdražení energií. Předtím sice zdražily, ale ne tak razantně, a to o nárust DPH. Je jasné, že lidi budou nadávat hlavně v souvislosti s úrovní poskytovaných služeb, které se na jednotlivých tratích diametrálně liší, ovšem za cenu stejného jízdného. Někde jedete za 50 Kč moderním vlakem, jinde se za 50 Kč ušpiníte z vlaku 30 let starého.
Krásným případem okamžité reakce na zdražení a pozvolné na zlevnění jsou penzínové pumpy.
Vidím že to opravdu nechápete, takže ještě jednou stručně, třeba bude kratší text pro vás srozumitelnější. Dosud máte právo si vybrat, zdali při prodeji letenky nakupujete u prodejců za jednu cenu, nebo za soubor cen zohledňujících příplatky mimo kontrolu leteckých společností (cena benzínu nasmlouvaná na rok dopředu??? hahaha, vítej z marsu, potvůrko podivná!).
Já vám neberu vaše právo nakupovat u prodejců prodávajících za fixní ceny - přestože existují důvody, proč to někomu nevyhovuje - ale já souhlasím s vaším právem u takových prodejců nakupovat. Vy hájíte, že lidi si NESMÍ VYBRAT, že letenky musí všichni prodávat a kupovat právě tím způsobem, který vyhovuje vám. A to je špatně - ne způsob součtu či výpočtu, ale omezení výběru způsobu prodeje, který nenulové množině nakupujících vyhovuje.
Jezevče, to snad není možné. Co je víc: jeden za osmnáct, nebo druhý bez dvou za dvacet? Dnes ti cestovka nabízí zájezd za 10.000 + 500 (palivový příplatek) – čili cena je 10.500. V budoucnu ji nic nebrání ho nabízet stejně (tj. 10.000+500), ale bude mít za povinnost to sečíst a uvést celkovou cenu 10.500. Co je lepší kupovat za součet dvou fixních cen, nebo za jednou fixní cenu (kterou získáme součtem dvou fixních cen)?
Asi jste nikdy letenku nekupoval, rád vysvětlím.
Dneska mi cestovka nenabízí letenku za (10.000 + 500) - ale za (10.000 + palivový příplatek). Palivový příplatek je v době nákupu veličina neznámá na tak dlouho dopředu. Takže JÁ koupim suchou letenku za známou cenu, a těsně před odletem se v rámci doplatku přesně vyčíslí aktuální cena palivového příplatku, který možná klesne (a cestovka si asi namastí kapsu) ale možná taky stoupne a bude 600 (pak zaplatim 600), ale pokud zustane 500 tak platim 500.
Pokud bude hloupý zákon nutit cestovky, aby musely garantovat pevnou cenu komodity, cenu kterou v okamžiku nabídky ještě neznají, a která se může i zvýšit - zakalkulují toto riziko rovnou do ceny, a budou prodávat rovnou za (10.000 + 500 + 150), kde 150 je pojištění rizika stoupajících cen. A to vy zaplatíte. Bohužel to zaplatim i já.
Takže nejde o neschopnost sčítat - jde o zákonnou povinnost garantovat ceny mimo kontrolu prodávajícího. Pokud si myslíte že vám to bude prodávající garantovat zadarmo a/nebo ze svého, dejte si na hlavu vobklad.
Moje zkušenost je tato: Když si kupuji zájezd nebo letenku, tak je výše všech příplatků určena a cena se určí prostým součtem (letos jsem to měl od všech prodejců již sečteno - a o tom je věc). Nidy v životě se mi nestalo, že by cena nebyla určena a byl pak nějaký přeplatek nebo doplatek. Z hleniska práva (konkrétně Obchodního zákoníku) nelze uzavírat kupní smlouvu bez určení ceny. Můžete mi zdělit cestovku, která uzavírá cestovní smlouvu bez určení ceny?
Když si necháte postavit nový dům, taky podepisujete smlouvu na určitý peníz a nezajímá vás, o kolik za rok, než vám barák postaví, vzrostou nejen ceny pohonných hmot, ale i stavebních materiálů. Pokud si pak nenavymýšlíte nějaké vícepráce, tak dodavatel stavby by měl sjednanou cenu dodržet. Otázkou je, zda nějaký peníz nevyšetří někde jinde, aby se dostal do původních pro něj schůdných nákladů, aby mu pak zbylo i na zisk. Ale to dělají i třeba letecké společnosti, že se někde, kde to bezprostředně zákazník nevidí, šetří. Pak to vypluje na povrch, až když letadlo spadne a vyšetřování nehody to odhalí.
Že budou muset být uváděny konečné ceny, je jen v pořádku. Domnívám se, že společnostem nebrání nic v tom, aby u koncové ceny uvedly hvězdičku a někde dole malým písmem nebo klikem na další 4 stránky uvedla, že letenka stojí pouhopouhou 1 korunu ... Je to jen obrácený postup, než se aplikuje nyní.
:-) to je ale přesně to samý. pokud uzavřete smlouvu na stavbu za pevnou cenu, a cena stavebního materiálu během stavby stoupne: co udělá stavitel?
1) zaplatí rozdíl ze svého, protože je hodnej.
2) dá vám tam horší materiál, který se vejde do původní ceny; případně ošidí jiné prvky.
3) již do nabídkové ceny zohlední riziko nárůstu cen, takže i když ceny nestoupnou, stejně to zaplatíte
například my jezevci máme několik smluv, kde stavitel nacení práci, a na materiál má danou obchodní marži - materiálové náklady doloží fakturou, přičte si k nim provizi, a cena práce je v jeho moci. elementary, watson. a prokazatelně levnější.
lidi který chtěj dopředu naprosto přesně vědět naprosto nepřekročitelný rozpočet, zaplatí vždy více pokud se nad tim zamyslíte bude vám to taky jasný
materiálové náklady doloží fakturou, přičte si k nim provizi
Tohle má také svá rizika. Firma tak v tomto případě nemá důvod hledat nejlevnějšího dodavatele, naopak čím dražší dodavatel, tím lépe (marže bude v absolutním vyjádření vyšší).
Jinak já jezdím na dovolenou s německými cestovkami, které udávají rovnou konečnou a nepřekročitelnou cenu a přesto mám dovolenou i za půlku toho, co by stála v ČR.
jako myslíte že by si založil firmu "dodavatel 2 s.r.o." a přeprodal všechno co nakoupí nejdřív své dceřince v 30% marží a pak teprve mně? ne takovej kretén fakt nejsem, ceny kontroluju a schvaluju. ale nikdo nemá motivaci mně šidit - dodavatel má garantovaný výdělek, taxi nemusí vymýšlet druhou sortu dlaždiček a vynechávat izolace, protože ví že za férově sehnanou subdodávku dostane svou odměnu - a ví že když bude nakupovat rozumně, má práci nafurt; zatímco kdyby nakupoval nehospodárně, rozpočet mu budu zamítat a nakonec ho vyrazim. elementary, watson
Aha, a cenu pro klienta pak určujete jak? To taky uděláte tak, že mu řeknete "No já nevím kolik to bude, ale určitě to bude výhodné", nebo ji máte stanovenou ve smlouvě? Případně, jak potom váš klient kontroluje férovost vaši, když to není jeho hlavní pracovní náplň? A stejně ty letenky. Pokud se živíte tím, že se děláte přehled o cenách paliva, platech pilotů a letišťního personálu, cen letadel a náhradních dílů, tak si můžute celý den vyjednávat cenu a kontrolovat, jak vám ji letecká společnost zůčtovala. Pokud se ale živíte něčím jiným, tak asi radši zaplatíre předem smluvenou koncovou cenu a necháte na dodavatel, jetli to je nebo není pro něj výhodné.
Ostatně, jak kupujete rohlíky - taky platíte u každého zvlášť mouku, vodu, energii, dopravu, plat zaměstnanců pekáren, pojištění, daň, přiměřený zisk pekaře, marži obchodníka (stejně tak rozúčtovanou do nákladů na pronájem prostor, energie, pojištění, rezervy, atd.), všechny tyto částky u každého rohlíku jednotlivě kontrolujete a dohadujete cílovou cenu, nebo kouknete na cenovku a řeknete si "tato cena je přiměřená, kupuju" nebo "jsou to vydřiduši, jdu jinam".
Ve svém povolání jsem často na cestách a využívám zejména nízkonákladových leteckých společností. Můžete mi sdělit, zda se toto nařízení bude týkat i jich? A co se stane v případě krachu, když už budu mít letenku zaplacenou? Děkuji za odpověď.
V článku je uvedeno, že se to týká všech leteckých společností v EU. Takže když všech, tak i nízkonákladových:) No nemělo by dojít ke krachu dle těch finančních kontrol EK a pokud ano, tak pak je to holt smůla.
Pokud si vybírám letenku, kamkoli do světa, spolehám se na ty letecké společnosti, které již dnes uvádějí plnou cenu letenek. Nerada bych dělala zbytečnou reklamu, ale u KLM mě v minulosti nikdy nepodfoukli. Rovněž bych si nebyla tak jista u nízkonákladovek, již nekolik jich v posledních letech zkrachovalo a pokud vím ze svého okolí, nikdo žádnou náhradu nedostal.
Letecká společnost Tvrdíkova trafika a.s. ( už tam není, já vím ) měla kampaň na letenku za plácnu 1.500 Kč a když jsem kliknul, tak "je nám líto, lety jsou obsazeny - takže jim tak maximálně NA.SR.AT !!!