Spočítejte si...

Zavřít

Leasing opět na vzestupu?

Mohlo by se zdát, že zlaté časy leasingu už jsou nenávratně pryč. České leasingové společnosti však za loňský rok hlásí nárůsty tržeb a stamilionové zisky. Že by druhá míza? Jak se dařilo leasingu v Česku a v Evropě v loňském roce a kde je jeho budoucnost?

Od devadesátých let minulého století patřil leasing k nejúspěšnějším finančním produktům. Zlom přišel v roce 2002, kdy se každoroční dvojciferný nárůst obratu změnil na pouhé jedno procento. Po započtení inflace se tedy jednalo vlastně o pokles. Další šok přišel s daňovými změnami v roce 2004. V pololetí činil propad více než sedm procent a zdálo se, že po tučných letech přicházejí léta hubená. Do konce roku se sice podařilo ztrátu dohnat, ale všem bylo jasné, že se situace na trhu změnila.

Minulý rok potvrdil, že snad nebude tak zle a že leasingové společnosti ještě neřekly své poslední slovo. Zdá se, že politika úspor a zároveň snahy o vyplňování mezer na trhu produktovými novinkami a získávání klientů akčními nabídkami připravenými ve spolupráci s výrobci, prodejci a pojišťovnami, je úspěšná. Leasingovým společnostem také určitě hodně pomohla dobrá kondice české ekonomiky. Výsledkem je opětovný růst tržeb, i když ne tak výrazný jako před pár lety.

Podle informací České leasingové a finanční asociace (ČLFA) byly v loňském roce do leasingového užívání předány movité věci za cca 103,6 mld. Kč (bez DPH) a celková účetní hodnota leasovaných věcí na konci roku dosáhla 198 mld. Kč (po odpisech za r. 2005). Meziroční nárůst objemu leasingu movitých věcí činil 4 %. Pro srovnání: objem evropského leasingu podle statistik LEASEUROPE vloni zaznamenal nárůst o 14 % na 262 mld. euro.

Jak přilákat zákazníky

Leasingové společnosti už před časem zjistily, že jen tradiční produkty je neuživí a že pokud nechtějí přijít o své postavení na trhu, musí výpadek nahradit novými produkty. Zejména pro soukromé osoby se totiž kvůli daňovým změnám stal klasický leasing méně atraktivní. Zjistily, že je pro ně výhodnější nákup automobilu financovat prostřednictvím spotřebitelského úvěru. Nové zákazníky tak s radostí uvítaly banky a splátkové společnosti.

Leasingové společnosti se bránily ztrátě tohoto segmentu trhu dvojím způsobem. Zaprvé snížily své marže, rozšířily variabilitu svých stávajících produktů a ve spolupráci s výrobci, dovozci, prodejci a pojišťovnami vytvořily různé lákavé nabídky. Nový automobil tak bylo možno na leasing získat bez poplatku i navýšení kupní ceny, s nulovou akontací, s odkladem splátek, pojištěním „zdarma“ atd. Kromě toho také samy začaly nabízet splátkový prodej a spotřebitelské úvěry.

Spotřebitelské úvěry místo leasingu

Leasing zůstal výhodný především pro firmy. Podíl spotřebitelského leasingu (tzn. leasingu poskytnutého soukromým osobám) na celkovém objemu leasingu movitých věcí vytrvale klesá. V minulém roce dosáhl výše 11 %, což je však stále hodnota výrazně převyšující úroveň obvyklou v zemích západní Evropy. Leasingové společnosti se však nehodlaly smířit s tím, že přicházejí o zákazníky.

Zisky z prodejů movitých věcí na spotřebitelský úvěr nehodlaly zbytečně přenechávat nikomu jinému a tyto úvěry začaly samy nabízet. Zájem je veliký a skokově roste. Například ŠkoFIN se zákazníky vloni uzavřel 5 381 smluv o spotřebitelském úvěru, což je téměř pětkrát více než v roce 2004. CAC LEASING v této oblasti hlásí nárůst dokonce o 746 %, tj. 1,245 miliard Kč! Přestože ČSOB Leasing poskytuje spotřebitelské úvěry až od poloviny loňského roku, jejich podíl na celkovém obratu společnosti dosáhl úctyhodných 4,5 %, tj. cca 820 mil. Kč.

Bohdan Suchánek - ČSOB Leasing
Ptejte se Bohdana Suchánka, marketingového ředitele ČSOB Leasing, na vše, co se týká leasingu a leasingových smluv v Poradně Leasing – pro koho, kdy a jak.

Zájem o operativní leasing roste

To, že úvěr zatěžuje a operativní leasing vylepšuje cash-flow, ví díky internetu i Alois ze slévárny, jak nás donedávna přesvědčovala televizní reklama jednoho internetového vyhledávače. O operativní leasing však v česku nebyl příliš zájem a na obratu velkých leasingových společností se podílel vždy jen několika málo procenty. Většina obratu připadala na leasing finanční. Výsledky minulého roku však potvrdily, že se situace mění. Podíl operativního leasingu na celkových leasingových obchodech se za poslední dva roky zvýšil téměř trojnásobně a na konci roku 2005 dosáhl 12 %.

Stále více zákazníků se přitom chce o pronajaté věci, zejména o vozový park, starat co nejméně. Maximum svých starostí hodlá přenést na leasingovou společnost tak, jak je to obvyklé u operativního leasingu ve vyspělých ekonomikách. Leasingové společnosti těmto požadavkům vycházejí vstříc rozšiřováním své nabídky doplňkových služeb a poskytováním tzv. full service leasingu a fleet managementu, tedy produktových balíčků, které zatím byly doménou jen některých, spíše menších a specializovaných leasingových společností.

Koncentrace trhu pokračuje

Statistiky České leasingové a finanční asociace za r. 2005 potvrdily pokračující trend koncentrace českého leasingovém trhu. Pět největších leasingových společností v loňském roce ovládalo 52,3 % českého trhu leasingu movitých věcí. O rok dříve to bylo 46,9 %. Největší leasingovou společností, měřeno celkovou hodnotou leasovaných věcí, zůstává CAC LEASING patřící do skupiny HVB Group. Ovšem podle obratu první příčka patří společnosti ČSOB Leasing. Třetí místo podle obou těchto parametrů dlouhodobě patří společnosti ŠkoFIN.

Největší leasingové společnosti podle celkové hodnoty leasovaných věcí(v mil. Kč)
2003 2004 2005
CAC LEASING 22 286 31 852 31 939
ČSOB Leasing 22 032 23 394 24 514
ŠkoFIN 19 963 18 246 18 614
SG Equipment Finance Czech Republic 11 179 12 574 13 213
VB Leasing CZ 10 196 11 600 12 712

Zdroj: ČLFA

Největší leasingové společnosti podle objemu nově uzavřených leasingů movitých věcí(v mil. Kč)
2003 2004 2005
ČSOB Leasing 13 575 13 752 16 681
CAC LEASING 13 315 12 627 12 690
ŠkoFIN 12 545 9 768 10 697
VB Leasing CZ 5 862 7 252 7 592
SG Equipment Finance Czech Republic 6 011 6 638 6 539

Zdroj: ČLFA

Anketa

Využíváte leasing?