Když si pořídíte nějaké auto na leasing, tak skutečným vlastníkem tohoto auta nejste vy, ale leasingová společnost. Auto máte pouze pronajaté a po uplynutí určité doby máte předkupní právo za zpravidla symbolickou cenu.
Výhodou leasingu je především to, že leasingové splátky se počítají mezi daňově uznatelné náklady. Tuto výhodu využijí bohužel pouze podnikatelé.
Z důvodu obrovského množství leasingových společností se v tomto článku s budu věnovat pouze těm, které se umístily na prvních třech místech v soutěži Zlatý Měšec (ŠkoFin, CAC Leasing a ČSOB Leasing) a do tohoto elitního klubu jsem přibral ještě GE Capital Leasing a Leasing České spořitelny. Také se zaměřím pouze na leasingy osobních automobilů.
Důležitou položkou u každého leasingu je tzv. akontace. Jedná se o první navýšenou splátku, která se udává v procentech z ceny automobilu. Minimální akontace se pohybuje zpravidla mezi 10 % – 15 %, maximální mezi 60 % – 70 %. V rámci různých akcí se můžete setkat i s nabídkou nulové akontace.
Výši akontace ovlivňuje mnoho věcí: konkrétní akce, stáří vozu (u starších aut bývá akontace obecně vyšší), ale i vaše bonita. Obecně platí, že čím větší akontace, tím menší leasingový koeficient.
Minimální akontace | Maximální akontace | |
---|---|---|
ŠkoFin* | 10% | 70% |
CAC Leasing | 10% | 70% |
ČSOB Leasing | 15% | 60% |
GE Capital leasing | 10% | 70% |
Leasing České spořitelny a.s | 10% | 60% |
* Údaje o akontaci jsou skutečně orientační, velmi záleží na konkrétní akci, druhu vozu, stáří vozu, pojištění, které je v ceně, atd.
Leasingový koeficient, tedy navýšení, které zaplatíte navíc oproti přímému nákupu, společnosti zpravidla nezveřejňují, především z důvodu jeho značné proměnlivosti. Nejvýznamnější faktory, které leasingový koeficient ovlivňují jsou výše akontace a počet měsíčních splátek (tj. délka splácení).
Většina společností vyžaduje u auta pojištění, které vám poskytne její sesterská pojišťovna za výhodnější cenu. Přesto si musíte do celkových nákladů připočítat i poplatky, které investujete do pojištění. Ale pozor, až do splacení celého vozu nejste majitelem vy, ale leasingová společnost.
Výjimečně se můžete setkat i s nabídkou leasingu bez navýšení, ale jedná se skutečně o výjimky, které jsou podmíněny například vysokou akontací nebo malým počtem splátek. Leasingový koeficient se může lišit od smlouvy ke smlouvě a často závisí i na bonitě klienta.
Další tabulka nám udává maximální a minimální počet splátek u jednotlivých leasingových společností. Je z ní patrno, že společnosti jsou, co se splátek týče, vcelku konzervativní. Nejčastější rozmezí je od 36 měsíců do 60 měsíců. Pokud přesto potřebujete leasing s výrazně menším, nebo naopak větším množstvím splátek, tak budete pravděpodobně také úspěšní, jelikož nabídka různých akcí je skutečně široká.
Minimální počet splátek (měsíce) | Maximální počet splátek (měsíce) | |
---|---|---|
ŠkoFin* | 36 | 72 |
CAC Leasing | 36 | 60 |
ČSOB Leasing | 36 | 60 |
GE Capital leasing | 24 | 72 |
Leasing České spořitelny a.s | 12 | 60 |
* Opět záleží na konkrétní nabídce.
V základních položkách jsou si leasingové společnosti poměrně blízko. Konkurenční boje se odehrávají hlavně v oblasti pojištění, kterého se týká nejvíce „akčních nabídek“. Velmi časté je, že konkrétní výhodná nabídka je spojena pouze s nákupem jednoho typu auta nebo auta od jednoho výrobce, což je pro běžného zákazníka dosti svazující.
Některé leasingové společnosti už rozšířily své služby i na pole klasického splátkového prodeje, takže pokud vám leasing z nějakého důvodu nevyhovuje, tak můžete financovat nákup vašeho auta i tímto způsobem.