Spočítejte si...

Zavřít

„Kupte si zájezd a děti jedou zdarma.“ S malým ale

Znáte to z reklamy. Levné zájezdy na poslední chvíli a děti letí zadarmo. Anebo při včasné objednávce máte letenky zdarma. Jenže když se podrobně podíváte na další nezbytné položky, které k zájezdu patří, můžete být oprávněně rozladěni

Začíná nám sezóna dovolených a s ní přibývá stále výhodnějších nabídek zájezdů na poslední chvíli, tzv. last minute. Buďte však obezřetní při výběru zájezdu a zejména u výše inzerovaných cen. Při uzavírání smlouvy se vyplatí, když všechny své požadavky do smlouvy zaznamenáte, ušetříte si posléze problémy s případnou reklamací.

Když ptáčka lapají

Výhodné ceny zájezdů často lákají rodiny s dětmi, na ubytování zdarma nebo letenky zdarma. Získat na poslední chvíli například zájezd do Tuniska pro dvě dospělé osoby a dvě děti za necelých 20 000 s plným rozsahem služeb je velmi lákavé, zvláště když jde o letecký zájezd. Vidina, že za tři hodiny letu jste z rozpálené Prahy u teplého Středozemního moře, vám může zpočátku zaslepit oči. Probuzení nastává, pokud si včas přečtete doplňující podmínky, které jsou uvedeny za hvězičkou nebo pod reklamou u slova zdarma. Dozvíte se, že sice dvě děti letí zdarma, ale další už ne. To je první špatná zpráva pro početnější rodiny.

Příplatky, příplatky, příplatky

Mezi další negativní zjištění patří, že sice máte letenky zdarma, ale musíte si zaplatit letištní příplatky, palivové příplatky a tzv. bezpečnostní taxu. Tyto nenápadné příplatky a položky se dokážou vyšplhat i na částku okolo 6000 Kč za osobu, bez ohledu na věk.

Některé cestovní kanceláře tyto příplatky „zapomínají“ uvádět i u cen zájezdů, které již naoko obsahují plnou cenu. Malým písmem je uvedeno, že tyto příplatky budou doúčtovány dodatečně. Vraťme se k příkladu rodinné dovolené v Tunisku. Jedna nejmenovaná velká cestovní kancelář má na svých stránkách inzerát na zvýhodněnou cenu dovolené last-minute. Cena 9990 Kč za osobu je lákavá, dvě děti mají zdarma ubytování a letenky.

Pojďme počítat. Cena zájezdu pro dvě dospělé osoby a dvě děti je 19 980 Kč. Musíme ale připočítat povinné taxy, mezi ně patří letištní poplatky, palivové příplatky a podle informací zákaznické linky cestovní kanceláře i bezpečnostní taxa. Tyto příplatky dělají 4870 Kč na osobu. Pro čtyři osoby jde o částku 19 480 Kč, což původní cenu dovolené prodražuje o téměř sto procent.

Kvalita ubytování

Když už úspěšně zájezd zakoupíte, trvejte na inzerovaných službách. Častým problémem je zejména kvalita ubytování, která zcela nekoresponduje s nádhernými obrázky v katalogu (ostatně, papír snese všechno). Na tyto problémy upozorňuje i Jana Teplá, právnička Sdružení obrany spotřebitelů: Kvalita ubytování, dopravy, ale i dalších služeb musí odpovídat smlouvě, kterou spotřebitel uzavřel s cestovní kanceláří. Precizní cestovní smlouvou lze předejít případným pozdějším sporům. Spotřebitel by si měl všechny své požadavky nechat zanést do písemné cestovní smlouvy, např. popis kategorie, polohy, stupně vybavenosti ubytování, způsob a rozsah stravování, druh a kategorie dopravy, výši odstupného atd. Pokud poté spotřebitel není s kvalitou poskytovaných služeb spokojen, měl by se obrátit na delegáta, se kterým sepíše reklamační protokol. Spotřebitelům také doporučujeme, aby si situaci zdokumentovali, vyfotili nebo nahráli. Reklamaci je pak třeba u CK uplatnit nejpozději do 3 měsíců od ukončení zájezdu.

Mezi nejčastější prohřešky cestovních kanceláří patří, že místo čtyřhvězdičkového hotelu jste ubytováni v hotelu nižší třídy, místo slibovaného balkónu s výhledem na moře jde o ubytování v přízemí s výhledem na popelnice atd. Když následně potřebujete tyto špatně poskytnuté služby reklamovat, je potřeba mít důkazy. Ty si opatříte nejlépe tak, že si vše zdokumentujete pomocí fotoaparátu nebo videokamery.

Reklamovat u poskytovatele, výmluvy netolerujte

Když odcestujete do zahraničí a na místě zjistíte, že inzerovaná kvalita služeb neodpovídá skutečnosti, obraťte se neprodleně na delegáta cestovní kanceláře (je-li k dispozici), se kterým sepíšete reklamační protokol.

Mezi časté výmluvy cestovních kanceláří patří, že některé služby v rámci zájezdu pro ně zajišťují jiní dodavatelé (například letecká společnost, provozovatel hotelu atd.), na které vás pak v případě reklamace odkazují. Ovšem zákon se vyjadřuje jasně. Pro vás není smluvním partnerem letecká společnost nebo hotel, ale cestovní kancelář. Výjimkou je, pokud byste si ubytování zajistili sami včetně letenek. Rovněž neobstojí nářek cestovních kanceláří, že nemohou dopředu vědět, o kolik zdraží v sezóně letenky a další příplatky. Když se podíváte do cestovních kanceláří za našimi západními hranicemi, najdete tam uvedenou kompletní cenu včetně všech příplatků. Ano, často jde o cenu „střelenou“ v rámci podnikatelského rizika, jenže i klient cestovní kanceláře akceptuje vyšší cenu, která bude konečná a u níž se týden před odletem nezdozví, že kvůli rostoucí ceně nafty se zájezd zdražuje o 2000 Kč.

Kosmetické ceny

Na podobné nekalé praktiky opět upozorňuje i SOS. Některé cestovní kanceláře kosmeticky upravují ceny tak, aby vizuálně vypadaly co nejnižší a pro spotřebitele co nejatraktivnější. Ceny proto inzerují neúplně – vyčleňují z nich povinné příplatky (např. palivový příplatek, bezpečnostní příplatek, letištní taxy). Cestovní kanceláře odůvodňují toto vyčleňování příplatků výkyvy v cenách ropy. Ale my s tímto tvrzením nesouhlasíme. Podnikatelé v jiných odvětvích, například autobusoví dopravci, musí rovněž v dlouhém časovém předstihu kalkulovat své prodejní ceny a postupují přitom stejné hospodářské riziko. Cestovní kanceláře mají navíc proti nim ze zákona možnost reagovat na nárůst nákladů spojených s dopravou jednostranným navýšením ceny zájezdů pouze písemným oznámením zákazníkovi o zvýšení ceny zájezdu do 20 dnů před zahájením zájezdu, dodává Jana Teplá.

I současná přicházející letní sezóna tak ukazuje na neustále opakující se problém: cestovní kanceláře spoléhají na to, že jejich klienti klidně sáhnou hlouběji do kapsy v případě potřeby. Na rozdíl od ostatních odvětví v oblasti dopravy a ubytování se stále ještě nenaučily počítat s jistým rizikem a ceny připravit dopředu i za cenu, že mírně prodělají. A možná by naopak vydělaly více.

Anketa

Setkali jste se někdy s dodatečným zvýšením ceny zájezdu po objednávce?

7 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 22. 5. 2008 12:52