Spočítejte si...

Zavřít

Kudy do banky?

U mnoha bank již platí, že ji musíme navštívit jen dvakrát - jednou při založení a jednou při zrušení účtu. Ostatní operace můžeme již dnes provádět z tepla domova, klimatizované kanceláře, sedadla spolujezdce služebního automobilu a konec konců i při řízení oblíbeného vozu. Stačí mít podepsanou smlouvu se správnou bankou a sjednanou správnou službu elektronického bankovnictví.

Doba se mění. To, co bylo před deseti lety výsadou nejbohatších, stává se dnes standardem. Mobilní telefon, počítač a Internet se šíří mezi nás, proniká do našich domácností, v zaměstnání se bez nich již neobejdeme. A banky o tom vědí, využívají naší slabosti pro moderní komunikaci a zahrnují nás nabídkou služeb, kterým nelze odolat.

Phone banking

Mezi nejstarší formy přímého bankovnictví patří Phone banking – telefonické bankovnictví. Nezbytnou pomůckou k němu bývala pevná telefonní linka, většina bank však kráčí s dobou a umožňuje i užití mobilního telefonu.

Postupem času se vyvinuly dvě životní formy telefonního bankovnictví. Jedna, pro banku levnější a efektivnější, využívá tónovou volbu, kdy si klient na tlačítkovém telefonu vybírá z palety služeb nabízených příjemným hlasem automatu. Druhá, o něco nákladnější, využívá živé lidské bytosti jako zprostředkovatele mezi klientem a bankovním počítačem. Jsou mezi bankami i svobodomyslné instituce, které nabízejí volbu mezi oběma variantami.

Které banky nabízejí jaké služby za jakou cenu prostřednictvím telefonu se dozvíte z porovnání Phone bankingu.

GSM Banking

Lidé, kteří cítili potřebu být zastiženi kdykoli a kdekoli, zapříčinili rozvoj mobilní komunikace. Zprvu drahá zařízení s nehoráznými poplatky za spojení byla nahrazena cenově dostupnými přístroji s bohatou škálou tarifů a banky – spolu s telekomunikačními společnostmi a výrobci mobilních přístrojů – nastolily éru nejprve SMS a posléze GSM bankingu.

Zatímco u vymírajícího SMS bankovnictví musí klient banky sestavovat komplikovaný kód požadovaného příkazu, GSM bankovnictví je jiné. Pomocí SIM Toolkit technologie je klient proveden přehledným menu, kterým se lze prokousat pomocí manuálu v podobě leporela velikosti platební karty.

Opět si můžete porovnat služby a ceny jednotlivých bank v porovnání GSM bankingu.

WAP banking

Nejmladší z dosud vyvinutých technologií přímého bankovnictví je WAP banking. K jeho užívání klient potřebuje kromě patřičné smlouvy s bankou též vhodný telefon podporující WAP – internetový protokol pro mobilní telefony.

WAP bankovnictví leží kdesi na pomezí internetového a GSM bankovnictví. Přestože využívá schopností celosvětové sítě, ovládáním se blíží více GSM bankingu – menu je však ještě přehlednější a více intuitivní.

Přehled dovedností a nákladů WAP bankovnictví jednotlivých bank naleznete v porovnání WAP bankingu.

Home banking

Ještě před rozšířením Internetu, krátce po zavedení osobních počítačů do velkých firem, začaly banky nabízet Home banking. Narozdíl od internetového bankovnictví vyžaduje instalaci komunikačního a ovládacího programu na počítač či síť, kterou bude banka ovládána. Není tedy tak flexibilní co do místa působení účetních. Ze své podstaty má však několik nezanedbatelných výhod, pravda, zejména pro firmy většího rozsahu – zvládá větší dávky příkazů, lze snadno napojit na účetní programy apod.

Programy byly napsány a prostředí připraveno, velké firmy zaplatily vývoj. Nyní se otevřel prostor (zejména cenový) i pro menší uživatele „domácího bankovnictví“, včetně fyzických osob – nepodnikatelů. Vzhledem k omezením mobility však nebývá nejvýhodnější variantou připojení k bance pomocí osobního počítače, pro svou vysokou bezpečnost (přímé spojení s bankou, kódovaná data – zpravidla – neprocházejí veřejnou sítí) může být vhodnou alternativou pro internetové nedůvěřivce.

Co která banka v oblasti domácího bankovnictví nabízí, naleznete v porovnání Home bankingu.

Internet banking

Chcete-li využívat internetové bankovnictví, potřebujete kromě počítače jen připojení na Internet. Toť vedle smluvních formalit téměř vše. Další nezbytné vybavení se liší podle způsobu zabezpečení Internet bankingu zvoleného bankou (a v některých ústavech částečně klientem).

Zabezpečení internetového bankovnictví je v dnešní technologické situaci čtvero druhu, z nichž si při psaní bankovního rozhraní musí banka zvolit. Jedná se o soustavu certifikátů („identifikační“ certifikát a podpisový certifikát), čipovou kartu (ta se samozřejmě váže na čtečku čipových karet), mobilní telefon (pro obdržení autentizačního a certifikačních kódů) a kalkulátor (pro generování autentizačního a certifikačních kódů). Některé banky nabízejí možnost výběru z posledních dvou jmenovaných možností.

Nabídka bankovních služeb prostřednictvím Internetu se liší mezi bankami jak v rozsahu, tak v ceně. Vám blízkou kombinaci naleznete snáze s porovnáním Internet bankingu.

Která z metod ovládání účtu je nejvhodnější při řízení automobilu? Kupodivu ta nejstarší – Phone banking. Ovšem pevnou telefonní linku do vozu nedoporučuji – značně omezuje dojezd vozidla. Vhodnější je využití služeb té banky, která nabízí telefonní bankovnictví i mobilním telefonem (pozor, zdaleka ještě to nejsou všechny). Tónová volba je při řízení nepraktická, protože zaměstnává jednu z rukou řidiče. Zbývá tedy telefonní bankéř. Vzhledem k dopravním předpisům je též žádoucí vybavit mobilní telefon sadou volných rukou (hands free), a pak již můžete vyřídit potřebné bankovní operace cestou do práce.

Anketa

Kterou ze služeb elektronického bankovnictví využíváte nejčastěji?

5 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 25. 6. 2002 14:36