Hlavní navigace

Která banka vás nesváže?

27. 9. 2005
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

O bankovní poplatcích při rušení účtu se toho v poslední době napsalo mnoho. Řada bank už je po rozpoutání veřejné diskuze médii zrušila, ostatní o tom uvažují, popřípadě čekají na výsledek jednání o změnách v bankovním sektoru na Ministerstvu financí. Jaký je aktuální stav?

Klientsky přátelský bankovní sektor

Veřejnou diskuzi o poplatcích rozpoutalo Sdružení ochrany spotřebitelů, které nesouhlasí s principem účtování sankce za řádné ukončení smluvního vztahu. Poplatky za rušení běžného účtu mohou omezit možnost výběru a jde o výrazné omezení práva spotřebitele na výběr banky.

V současné době probíhají jednání Ministerstva financí a zástupců českého bankovního sektoru o zlepšení postavení klientů a změnách v bankovnictví. Poplatek za zrušení účtu je jedním z diskutovaných problémů. Mnohé banky ale nečekají na legislativní úpravu a v rámci vytváření dobré image ve vztahu ke klientům poplatky zrušily nebo postupně ruší.

Rušení poplatků jako soutěž

Jako poslední se se zrušením poplatku za ukončení vztahu s bankou přidala eBanka. Až do 15. září byl jejím klientům účtován poplatek za zrušení účtu ve výši 200 korun. Nyní už je služba zdarma.

A jak funguje ukončení smluvního vztahu s eBankou v praxi? Ihned od okamžiku, kdy se klient rozhodne svůj účet u banky zrušit, začíná běžet tzv. vypořádací lhůta, která trvá až dva měsíce. Během této doby již banka jako jedna z mála klientovi žádné poplatky neúčtuje.

Podle ředitelky Divize interní a externí komunikace eBanky Pavly Pasekové není žádný problém s výběrem zbývajících finančních prostředků z účtu, který má být zrušen, a to ještě před začátkem vypořádací lhůty.

Pokud si přejete zrušit běžný účet u Waldviertler Sparkasse von 1842, můžete počítat dokonce s jeho okamžitým zrušením. Banka s vámi sepíše příkaz ke zrušení účtu a zbývající peníze vyplatí v hotovosti nebo přepošle na účet jiné banky. Pokud si to klient přeje, není problémem ani předběžné stanovení pozdějšího data zrušení. Za ukončení vztahu s WSPK zaplatíte 50 korun.

Trošku odlišný je postup této banky při rušení účtu spojeného s embosovanou platební kartou. Banka po odevzdání karty čeká s úplným zrušením účtu 40 pracovních dní, během kterých může dojít ke zúčtování posledních transakcí, například i ze zahraničí. Banka si i po tuto dobu dvou měsíců účtuje poplatky za vedení účtu, což odůvodňuje tím, že účet je plně aktivní a klient jej může ještě bez omezení a blokace využívat.

Česká spořitelna od 1. srpna také poplatek za zrušení účtu a s tím souvisejících služeb neúčtuje. Klient zaplatí pouze běžné poplatky, jako například za výběry z bankomatů nebo dosud nezaúčtované transakce.

Oproti WSPK je platnost platební karty k rušenému účtu ukončena až společně se zrušením účtu a do té doby je možné kartu běžně využívat. Samozřejmě maximálně do výše zůstatku na účtu. Své závazky spojené s využíváním karty klient ale zaplatit musí tak jako tak.

GE Money Bank postupně končí s poplatky za rušení svých produktů a služeb, a to už od roku 2002. Nejde jen o poplatek za zrušení běžného účtu, který banka neúčtuje od srpna 2005, ale zdarma je i zrušení platebních karet, internetového bankovnictví nebo kontokorentního úvěru.

Lhůta pro uzavření účtu spojeného s embosovanou platební kartou je také u GE Money Bank 40 dní. Účet musí být otevřený pro uhrazení plateb provedených off-line. Z toho důvodu musí na účtu zůstat minimálně 200 korun, ale zbývající prostředky si můžete v okamžiku zrušení účtu vybrat. A protože je účet stále funkční a klient jej může plně využívat, i GE Money zpoplatňuje platební transakce podle platného sazebníku.

Chcete zrušit účet u Raiffeisenbank? Žádný problém. Služba je zdarma od 1. srpna 2005, stejně jako zrušení platební karty, kontokorentu nebo přímého bankovnictví. Umíte-li využívat kanálů internetbankingu, také zrušení všech trvalých příkazů se vám účtovat nebude.

Lhůta pro vypořádání všech účetních transakcí provedených platební kartou je u Raiffeisenbank o něco delší – 45 dní od ukončení smlouvy. Všechny platební karty musíte odevzdat právě při zániku smlouvy a teprve po ukončení lhůty může být účet klienta vypovězen.

Klient Citibank má dvě možnosti. Buď zajde na pobočku banky, kde s osobním bankéřem sepíše žádost o zrušení účtu, nebo zašle písemnou výpověď podepsanou podle podpisového vzoru.

Platební karta k běžnému účtu není embosovaná. To znamená, že veškeré platby probíhají on-line a banka tak nemusí čekat na jejich vypořádání. Proto trvá vyřízení žádosti u Citibank ve většině případů 1 týden, ve složitějších případech až 1 měsíc. Od této doby se také odvíjí i částka maximálně 250 korun, kterou banka na účtu zablokuje jako případný poplatek za měsíční vedení účtu. Jinak je celý proces již od března 2004 zdarma.

U účtu Komerční banky, který je spojen s využíváním karty, je třeba počítat s dobou vypořádání 45 kalendářních dní, během nichž poplatky za vedení a transakce zaplatíte. Kratší dobu trvá zrušení účtu spojeného s využíváním šeků, a to pouze 10 dnů.

A jak s finančními prostředky na účtu naložit? Výhodnější je převést je na jiný účet u KB nebo u jiného ústavu, neboť tuto transakci budete mít zdarma. Naopak za výběr hotovosti poplatek zaplatíte. KB poplatek za odchod z banky zrušila již v únoru 2004 a stala se tak první bankou v České republice, která přišla s touto změnou. Má ale nejvyšší poplatky za rušení trvalých příkazů, které musí klient při odchodu zaplatit…

Živnostenská banka poplatek zrušila už loni v březnu. Pokud má klient vyrovnané všechny transakce realizované platební kartou, vrátí platební karty a může odejít ihned bez blokace jakékoli částky.

V případě, že nějaké transakce z platební karty ještě nejsou zaúčtované, banka blokuje pouze částku, která se rovná objemu těchto transakcí. Ale okamžitě po jejich zaúčtování (obvykle jde nejvýše o několik dní) je účet zrušen a případný přebytek převeden na nový klientův účet.

ČSOB je jednou z mála bank, kde ještě za rušení účtu klienti platí, a to 200 korun za zrušení běžného účtu a 250 korun u základního balíčku Osobní konto Plus. Celkové vypořádání trvá 45 dní. Během této doby jsou poplatky za vedení účtu strhávány, proto je potřeba při převodu peněz ponechat na účtu částku, která je pokryje.

HVB Bank 10. května 2005 zrušila poplatek 400 korun za rušení účtu. Banka tento poplatek klientům neúčtovala již v loňském a letošním roce v rámci marketingové kampaně a současná medializace, podle vyjádření banky, pouze urychlila jeho zrušení.

U HVB Bank musíte počítat s jednou z nejdelších lhůt na vypořádání, které trvá až tři měsíce od řádného zrušení účtu. Banka si účtuje pouze poplatky za platební styk a v případě, že jsou všechny závazky klienta k bance vypořádány, prostředky neblokuje a účet je zavřen. Novinkou je možnost sjednání služby „přesměrování plateb“. Jde o automatické přesměrování plateb došlých na zrušený účet klienta na jeho jiný účet u HVB nebo na účet do jiného peněžního ústavu.

PPF Banka je zaměřena na poskytování finančních služeb především sektoru podnikovému, zejména středním a velkým českým firmám a subjektům samosprávy, městům, obcím a krajům. I ona vydává k účtům platební karty, avšak prostřednictvím ČSOB.

skoleni_15_4

Rušení účtu s kartou je u PPF Banky poněkud složitější. Po odevzdání karty začíná běžet lhůta 50 kalendářních dní a teprve 51. den je možné podat žádost o zrušení účtu, za což bance zaplatíte 100 korun. Na účtu nejsou během celé výpovědní doby blokovány žádné prostředky, klienti s ním mohou běžně disponovat, takže jsou zúčtovány úroky i poplatky.

Odchod z Volksbank je od letošního 1. září v rámci dlouhodobé strategie bez poplatku. Předtím klienti banky za tuto službu platili 250 korun. Podrobnější informace jsme od Volksbank před dokončením článku nedostali.

Je potřeba silnější regulace bankovnictví na ochranu klientů bank?

  • Ano.
    89 %
  • Ne.
    11 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Absolventka Fakulty národohospodářské VŠE v Praze, obor hospodářská politika.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).