Spočítejte si...

Zavřít

Kradou bankomaty?

Vložíte kartu do bankomatu, zažádáte o vydání příslušné částky a nic. Karta se vám vrátí a peníze nevyjedou. Bankomat vás okradl. Nebo vás okradla banka, když tvrdí, že podle záznamů proběhla transakce vpořádku a peníze byly vydány?

Čtenářská zkušenost:

Mám velký smysl pro humor, a tak popíšu, co jsme já a moje dcera Tereza s Českou spořitelnou zažily.

Moje dcera si ve věku 19 let založila svůj první bankovní účet v životě u České spořitelny. Na účet jí přišly peníze, mimochodem za prázdninovou brigádu, takže s kartou poprvé zamířila k bankomatu u metra na Národní třídě, zadala kód a chtěla si vybrat 3.000 Kč. Bankomat zachrochtal, ale peníze nevydal. Já, jako hodná maminka, jsem vzápětí potom vložila svoji kartu a vybrala pro dceru 2.400 Kč, které nutně potřebovala na nákup, s tím, že mi peníze vrátí.

Po obdržení výpisu nám oběma málem vypadly oči z důlků – částka 3.000 Kč byla odúčtována jako vydaná. Jako bývalý zaměstnanec ČS jsem okamžitě roztočila kolotoč stížností. Zbytečně. Dvakrát jsme postup ČS reklamovaly, dvakrát nebyla reklamace uznána. Na výpisu z bankomatu je proveden zápis, že peníze byly vydány, a tím to pro ČS skončilo. Marná byla stížnost u ombudsmana, marně jsem se dovolávala spravedlnosti na OP Praha 4, kde jsem mj. řadu let pracovala a s vedením se tudíž znám.

O peníze moje dcera prostě přišla. Nemá důkaz, že jí bankomat peníze nevydal. A bez důkazů…

Čert by mě vzal, nejen pro peníze, ale taky pro ten postup. Zpočátku se mi na OP Praha 4 snažili vnutit, že peníze z bankomatu vzal následující vybírající, protože dcera odešla od bankomatu moc brzo. Když jsem argumentovala, že jsem to byla já, bylo mi řečeno, že je tedy možná dostal až ten člověk za mnou. No, není to na facku?

Ptala jsem se, kolik lidí by mělo tedy chodit vybírat najednou, aby byla jistota, že své peníze dostanou. Na to mi už nikdo neodpověděl. Ale asi by se v týmu vybírat mělo. Pokud vám bankomat peníze nevydá, nemáte žádný nástroj, jak prokázat, že k tomu došlo. A moc bych chtěla vidět, co by se dělo, kdybych nastoupila na někoho u bankomatu, že mu bankomat vydal moje peníze, tak aby mi je dal. No uvažte, my ty peníze nemáme, ČS je nemá, tak kdo je, sakra, má? Že peníze nesublimují, to víme všichni, kdo ty peníze má, to myslím víme taky. A ČS dělá mrtvého brouka a my bez důkazů koukáme jako oslice.

Je mi jasné, že v této situaci už nikdo nic nenadělá, důkazy nejsou a v ČS se nekrade, jak tvrdí ředitelka OP Praha 4. To je moc dobře a mě to hřeje u srdce.

A na závěr ještě dodatek, když jsem nadávala jako špaček, zaměstnankyně ČS, jinak moje bývalá kolegyně, mi odvětila, že ona taky přišla o peníze. Ptala jsem se, jednak co je mi do toho, jednak, jestli jí je taky vzala ČS. Špatně je prý investovala. No, to my taky.

Marcela Šmatová
(text prošel redakční úpravou)

Vyjádření České spořitelny

Praha 14. ledna 2003

Odpověď pro paní Marcelu Šmatovou

Vážená paní Šmatová,

Děkuji za Váš podnět, který jsme obdrželi prostřednictvím internetových novin Měšec.cz.

Dovolím si odpověď rozdělit do dvou částí:

Pokud jde o samotné šetření Vaší reklamace, zabývali se jí kolegové jak z Kartového centra, tak z pobočky i z kanceláře Ombudsmana. Výsledek tohoto opakovaného šetření vyzněl jednoznačně tak, že Vaši reklamaci bohužel nemůžeme uznat jako oprávněnou.

Opakované šetření potvrdilo korektnost operace v bankomatu, navíc – žádný přebytek v něm nebyl zjištěn. Jako bývalá zaměstnankyně České spořitelny pravděpodobně víte, že každý bankomat má tzv. „žurnál“, zjednodušeně řečeno – záznam o transakcích za daný den. Z tohoto záznamu lze vyčíst nejen jaké transakce bankomat provedl, ale také s jakým úspěchem. Pokud z nějakého důvodu bankomat ve výjimečných případech nevydá bankovky (například proto, že jsou poškozené atp.), bankovky se zachytí ve zvláštní kazetě uvnitř bankomatu a Česká spořitelna potom podle záznamu v žurnálu jednoduše zjistí, k jakému výběru tyto „zachycené“ bankovky patří a klientovi částku vrátí na účet.

V průběhu šetření jsme prověřovali transakce prováděné v inkriminovanou dobu kartou Vaší dcery, slečny Terezy Šmatové. Zjistili jsme, že byly celkem čtyři. Všechny transakce podle našich záznamů proběhly standardním způsobem, bez jakýchkoli potíží.

Vážená paní Šmatová, věřím, že toto stanovisko budete moci akceptovat. Závěrem se však ještě musím ohradit proti Vašemu tvrzení, že Česká spořitelna ve Vašem případě „dělá mrtvého brouka“. Vašemu podnětu jsme věnovali stejně pečlivou pozornost, jako to činíme vždy, když klient přichází s reklamací. Naším cílem přitom je co nejrychleji poskytnout klientovi buď nápravu, pokud je jeho reklamace oprávněná, nebo korektní vysvětlení, proč nemůžeme reklamaci uznat, jako je tomu v tomto případě.

Přeji Vám hezký den
Klára Gajdušková
Tisková mluvčí ČS, a.s.


Doplnění (20. 1. 2003 12:10): Jak mají postupovat klienti, pokud jim bankomat nevydá hotovost? – Odpověď České spořitelny na dotaz, jak mají klienti postupovat v případě, že bankomat nevydá požadovanou hotovost.

Redakce

Zajímá vás, kdo již získal naše ocenění? Podívejte se na Zlámaná grešle / Zlatý dukát.

Máte také nějakou špatnou zkušenost? Nebo chcete naopak někoho pochválit? Příspěvek do nové rubriky Měšce můžete zasílat i vy! Tešíme se na ně na adrese redakce@mesec.cz, autor každého zveřejněného zážitku od nás navíc obdrží tričko s logem Měšce. Ti z vás, kteří do konce roku pošlou nejvíce zkušeností, případně nejzajímavější příspěvek, se kromě toho mohou těšit na zajímavé dárky.

Pro finanční instituci, jíž se ohlas týká, bude mít vaše zkušenost trvalé následky. Za kladný ohlas jí totiž redakce jménem čtenářů udělí „zlatý dukát“, záporný ohlas bude oceněn „zlámanou grešlí“.

Každá instituce, které se čtenářská zkušenost týká, přitom přímo v článku dostane prostor pro vyjádření. Jakým způsobem jej využije – zda k omluvě, poděkování, osvětlení situace či jinak – je plně na jejím uvážení. Takže – vzhůru do toho!

Anketa

Nevydal vám bankomat požadovanou hotovost?

54 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 17. 2. 2013 7:51