Hlavní navigace

Krádež on-line

3. 6. 2003
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Také je vám nepříjemné, když na vás někdo vyplázne jazyk? A co když to učiní stroj? Můžete se bránit okradení bankomatem? Je vlastně vůbec používání bankomatů bezpečné?

Není tomu dávno, co se na Měšci hovořilo o možnosti okradení bankomatem. Přidal jsem svůj komentář a polemizoval s jinými v podvědomém názoru, že mě se to přece až tak moc netýká. A vidíte, dnes jsem zažil infarktovou situaci na vlastní kůži.

Co se stalo? 29. 5. 2003 v 11:37 hod. jsem zasunul svou platební kartu MasterCard standard do bankomatu České spořitelny, a. s. na čerpací stanici. Potřeboval jsem nutně vybrat hotovost 3 400 Kč.

Bankomat nejprve napsal, že částku nelze vyplatit. Usoudil jsem, že zřejmě nemá bankovky patřičných nominálních hodnot, a tak jsem se rozhodl spolupracovat a požadoval jsem pouze 3 000 Kč z možností na terminálu. Asi 2 minuty se nic nedělo, žádná zpráva ani karta. Po této době peněžní stroj napsal, že transakci nelze momentálně provést. Toto jsem opakoval ještě jednou s totožným výsledkem.

Zatím nic zlého netuše jsem se přesunul k bankomatu sítě Euronet, který mi však na můj požadavek drsně napsal, že mám nedostatek peněz na účtu. To jsem již začínal tušit a bát se. Vzhledem k tomu, že používám účet eBanky, jsem urychleně vyrazil ke svému PC, abych si v blokacích přečetl, že jsem vybral v bankomatu České spořitelny 3 400 Kč. Upřímně jsem se zděsil neblahým tušením, že jsem přispěl na blaho spořitelny.

Jakmile pominul první běs, volal jsem na klientskou linku eBanky. Setkal jsem se s naprosto profesionálním přístupem. Pracovnice Callcentra mi po identifikaci a vylíčení celé situace sdělila, že budou kontaktovat kartové centrum České spořitelny a do hodiny mi zavolají. Dokonce mne upozornila, že číslo bude mít potlačenou identifikaci.

Samozřejmě jsem nevydržel čekat a snažil se o kontakt s Českou spořitelnou. Po asi 2 telefonátech s ústřednou, kde jsem vylíčil problém (nikdo nebyl překvapen, patrně jde o běžnou praxi) jsem byl přepojen na ombudsmana České spořitelny. Automat mi vysvětlil, že jeho pracovní doba je od 9:00 do 17:00 v pracovní dny a že patrně volám mimo tuto dobu, ať zanechám vzkaz, že se mi ozvou. Vzkaz jsem tedy zanechal. Jestli ombudsman nedodržuje pracovní dobu, pak to ve mně rozhodně důvěru v tuto instituci neposílilo. Kontaktován jsem byl teprve po vyřešení celého případu.

Od hovoru s klientskou linkou eBanky uběhlo asi 20 minut a zazvonil telefon. K mé úlevě mi sdělili, že se jednalo o chybu bankomatu a blokovaná částka mi byla právě uvolněna.

Vzhledem k tomu, že mi byla způsobena újma (zpoždění mi způsobilo velký problém), rozhodl jsem se, že podám stížnost. Požádal jsem tedy eBanku o potvrzení, že se celá skutečnost opravdu odehrála. Naprosto nebyl problém, e-mailem jsem potvrzení obdržel ve 12:45 hod. a byla mi přislíbena i jeho papírová forma poštou.

Rozradostněn, že vše relativně dobře dopadlo, jsem se hnal k bankomatu Euronetu a požádal o 3 400 Kč. Peněžní strojek mě však naprosto dostal – napsal, abych zadal částku dělitelnou dvěma sty… Kapituloval jsem a vyzvednul pouze 3 000 Kč.

Co si odnáším za poučení? Především pochybnost, zda je opravdu bezpečné vybírat peníze bankomatem. Co kdyby kartové centrum České spořitelny sdělilo eBance, že je vše v pořádku? Měl bych vůbec reálnou možnost obrany? Asi ne.

skoleni_15_4

Rozhodně se vyhnu bankomatům České spořitelny, protože zkušenosti popisované na Měšci i mé vlastní mne jednoznačně vedou k názoru, že asi nebude vše, jak by mělo být. Možná by měly banky samy navrhnout postup, jak by se měl oloupený klient bránit. Když se totiž ocitnete tváří v tvář bedýnce, která vás okrade, je to opravdu pocit plný bezmoci. A tak doufám banky své klienty vidět nechtějí?!

A co po právní stránce? Nejsem právník, ale jisté je, že mi banka neoprávněně zadržela peníze. Byla to krádež, zpronevěra či neoprávněné užívání cizí věci? Asi od každého trochu. Důkazy mám, takže patrně nabídnu České spořitelně mimosoudní vyrovnání (nepřijde-li s nějakou nabídkou sama). Bude-li mlčet – což očekávám – budu věc řešit právní cestou. Možná, kdyby bylo více lidí, kteří by si takové chování nenechali líbit, chovaly by se banky ke klientům s větší pozorností a vstřícněji. Rovnost před zákonem (občan – banka) je však u nás zatím jen teorií.

O kolik peněz vás připravil bankomat?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).