IMHO i v tomto pripade zakon upravuje oblast, ktera ma zustat predmetem dobrovolne smlouvy mezi obchodnikem a zakaznikem. Zakonodarci se opet stavi do role tech, kteri nejlepe vedi co je pro spotrebitele nejlepsi. Zajimalo by mne, jak prisli (nebo jejich kolegove z Bruselu) prave na 2 roky?? Proc ne 1,5 roku, 3 roky nebo 5 let?? Zakonodarci prehledli, ze zarucni doba je svym zpusobem informace, ktera nam rika neco o kvalite vyrobku (kdyz davam napr. zaruku 10 let na neprorezaveni karoserie, musim si byt sakra jisty). Zakonodarci zregulovali zarucni dobu, ale nezregulovali cenu. Do te se v mnoha pripadech dle meho nazoru tato novela promitne. Uvedme si priklad - platene tenisky. Popisme tenisky vektorem (zarucni doba, cena). Kde berou zakonodarci jistotu ze spotrebitele preferuji vektor (2 roky, 100 Kc) pred vektorem (1 rok, 70 Kc) ci (0 let, 50 Kc)?? Pokud existuji spotrebitele, kteri preferuji levnejsi zbozi s kratsi zarucni lhutou, pak jde zakon, ktery jim znemoznuje nakoupit takove zbozi, zjevne proti nim!! Uz se tesim na televizni zabery razii z vietnamskych trznic...
O ty trznice jde v tom zakone mozna hodne. Bohuzel nasi zakonodarci nejak zapomeli na to, ze tento (jejich vinou) cim dal tim chudsi stat se sklada z vicemene chudych obyvatel (obranych o vsechny penize na danich). Na vesnicich, mensich mestech a oblastech s velkou nezamenstnanosti tito stankari vlastne svym levnym zbozim umoznuji mistnim lidem vubec ekonomicky prezit.
Každý z nás dostává plat za to, že odvádí více či méně kvalitní práci a většinou za tu výrazně nekvalitní bývá finančně postižen. Vyjma našich zákonodárců. Takové zmetky, jaké jsou schopni vyprodukovat a uvést v platnost jsou občas naprosto proti zdravému rozumu. Namátkou jen vzpomenu zákon o registračních pokladnách (zrušen DVA dny po uvedení do praxe), nebo nyní aktuální zákon o přezkušování řidičů pick-upů. Zaplaťpánbůh dnes již také navržen ke zrušení. A zřejmě se dere na světlo světa další paskvil. Naprosto souhlasím s názorem, že záruka má být stanovena jednoznačnou dohodou mezi prodávajícím a kupujícím. Daleko milejší je mi koupit boty za 2 - 3 stovky, které po čtvrt až půl roce bez váhání zahodím, než boty za dva tisíce, kde budu těžko po roce uplatňovat záruku, protože prodavač mi stejně jako dnes sdělí: "To nemůžu uznat, na těch je vidět, že jste v nich denně chodil a na to nejsou stavěné!" A jenom tak mimochodem - jakoupak nám dají naši zákonodárci záruku na své "výrobky"? Také alespoň 2 roky na plnou kvalitu?? Platy na to mají dostatečně tučné!!
1.Ještě jsem neviděla, ani nečetla v našich médiích žádnou reportáž o tom, že skutečně ve všech zemích EU je záruční doba
na spotřební zboží 2 roky ( počínaje ponožkami a konče automobily), jak se nám snaží namluvit naše vláda.
Málokterá automobilka má u nás záruku na nové auto delší
než jeden rok, je to možné, že by nás tito světoví výrobci
tak diskriminovali a v EU by měly na svá auta záruku 2roky?
2.Už to vidím jak přijdu do obchodu v předních státech EU
reklamovat po 1 roce používání tričko s tím, že se mi rozpáralo 2cm ve švu, odmítnu opravu a budu požadovat nové,
nebo vrácení peněz - Vážení reportéři předveďte mi to.
Přesně tak bude postupovat český zákazník a musel by být silně
duševně poškozen, pokud by požadoval opravu výrobku, proč?
když můžeme chodit neustále v novém.
Zrovna tak, jako od trabanta nemůžu požadovat kvalitu mercedesu,
nemůžu od tenisek za 50,- požadovat tutéž kvalitu, jako od bot
za 2000,-Kč.
Pokud bude tento zákon postaven tak, jak nám ho předkládá
televize stanou se z prodejen půjčovny, ale vyřeší se tím z velké části sociální politika na kterou už nejsou peníze. Namísto podpory si jděte vyměnit boty za nové, ono se na nich po půl roce vždycky něco najde a když ne, tak tomu naše zlaté ručičky pomohou.
Zajímají mě Vaše zkušenosti s reklamacemi v EU. Je to skutečně
tak, jak tvrdí naše vláda? Nebude to spíše v tom, že budeme
opět papežštější než papež?
Mám na starosti reklamace a i při dosavadní 1/2 roční záruce se najdou zákazníci, kteří se chovají značně neurvale a arogantně. Trvají třeba na okamžité výměně zboží při první závadě např. po 5-ti měsících používání, i když na to nemají nárok.
Hrozím se toho až bude záruka 2 roky, protože je pro mne nepředstavitelné, když mi příjdou např. po 1 roce reklamovat zboží a já se s nimi budu dohadovat o tom, že nejde o reklamovatelnou závadu, ale prostě to už nefunguje z důvodu častého a běžného používání. Protože, přiznejme si to, ale některé výrobky opravdu kolabují těsně po uplynutí 1/2 roční záruky.