Spočítejte si...

Zavřít

Gratulujeme, vyhráli jste! aneb dovolená pro ty, co se nachytají

Vylákat z důvěřivých lidí peníze může být snadné, zvláště pokud se zaštítíte důvěryhodnou evropskou institucí s názvem Komise Evropského programu. To pak prodáte cokoli.

Gratulujeme vám k dotaci

S radostí informujeme, ze jste byl vytipován ze skupiny Uzivatelu internetu a byla
Vám priznána dotace 3 dny ubytování.
Touto větou se špatnou češtinou vám údajná Komise Evropského programu pro rozvoj individuální turistiky s radostí oznamuje, že jste byli vytipováni ze skupiny uživatelů internetu a byla vám přiznána dotace na 3 dny ubytování v hotelu podle vašeho výběru ze 600 ubytovacích zařízení ve 14 evropských zemích. Stačí si jen kliknout, okamžitě dostanete přístupový kód, přihlásíte se do internetového servisu EPPRIT (server sídlí v USA, ale doména patří polské společnosti, viz níže) a můžete se těšit, že během několika dní dostanete vytoužený certifikát. Ovšem pozor! Za doručení zaplatíte podle způsobu platby, a to: PayPal 228 Kč, stejnou částku při platbě platební kartou a na dobírku 312 Kč.

Další překvapení vás čeká na místě dovolené. Pro střediska nabízející bezplatné noclehy je to povinná stravovací sazba, která je denní stravovací sazbou pro jednu dospělou osobu a zahrnuje hotelem určená jídla spolu se standardní hotelovou obsluhou. Pro střediska nabízející zlevněný pobyt se stravou jsou to denní sazby, které jsou sazbami pro jednu dospělou osobu spolu se slevou, obsahující ubytování, stravu zaručenou hotelem a standardní hotelovou obsluhu, sděluje ona instituce. Kolik budete platit, se však předem nedozvíte.

E-mail se tváří jako dotace Evropské komise, ale nenechejte se zmást. Jde o obyčejnou reklamu na koupi dovolené.

Komise Evropského Programu

Jak jsme pátrali

Začali jsme u společnosti CzechTourism, přes Ministerstvo pro místní rozvoj, Infocentrum Evropské unie, Asociaci českých cestovních kanceláří a agentur (ACČKA) až ke Sdružení na obranu spotřebitele. Zde jsou jejich vyjádření:

  • Ing. Filip Remenec, vedoucí mediálního oddělení a tiskový mluvčí CzechTourismu: Naší aktivitou je působení a propagace ČR směrem do zahraničí. Pokud se skutečně jedná o Evropský program, měli by o tom něco vědět na MMR.
  • Martin Ayer, ředitel odboru komunikace MMR: O žádné komisi Evropského programu pro rozvoj individuální turistiky nevíme.
  • S dotazem jsme nepořídili ani na Infocentru EU v Praze ani na ACČKA. Slyším to poprvé, jde zřejmě o podvodné jednání, a podivnou instituci, která se zaštiťuje EU, řekl pro Měšec.cz Tomio Okamura, tiskový mluvčí ACČKA.

O obchodní společnost se rovněž nejedná. Na www.justice.cz žádná EPPRIT v rejstříku zapsána není. Nic se nedozvíte ani na webových stránkách. Pod www.epprit.eu máte zadat pouze kód.

Stará finta v novém kabátě přichází (opět) z Polska

Před necelými dvěma lety řešili podobný případ na Slovensku. Internetovou reklamu na „14 bezplatných noclehů ve 14 evropských státech“  v rámci akce EUROREST, kterou zasílali do e-mailových schránek formu mailové zprávy s  výrazným titulem Boli ste vybraní. Gratulujeme k šťastiu! Nechyběla ani poznámka, že společnost na základě ohlasů spokojených klientů sestavuje celoevropský žebříček doporučených hotelů, kde můžete strávit krásnou dovolenou. Podrobnosti jsou uvedeny na www.eurorest.org. Zadavatelem a „dobrodincem“ byla  TLG Travel Group, LLC, Wilmington (USA) reprezentovaná společností CompoSYS Group Sp. z o.o., Wrocław v Polsku. Mimochodem, všechny tyto domény patří jedné společnosti COMPOSYS GROUP SP. Z O.O.  takže o nějakou „spolupráci“ mezi americkou a evropskou společností jde jen stěží. Najít tuto společnost ve veřejném polském obchodním rejstříku se nám nepodařilo.

Na základě stížnosti jednoho z napálených cestovatelů se případem zabývala Komise pro reklamu.  Ze závěrů JUDr. Mikuláše Bugára, místopředsedy komise, citujeme: Po přezkoumání internetové nabídky Komise vyjádřila názor, že používání slova „bezplatně“ může být v tomto případě pro běžného spotřebitele zavádějící a klamná informace, protože při využití uvedené nabídky je zapotřebí uhradit další placené služby. Slovo bezplatně se může použít výlučně v případě, kdy poskytnutí této výhody není vázané na několik dalších placených služeb. Podrobnosti o celém případu se dozvíte na stránkách slovenské rady pro reklamu.

Co na to právníci?

Na to jsme se zeptali Jana Votočky, tiskového mluvčího a vedoucího právního oddělení Sdružení na ochranu spotřebitele (SOS). V případě, že by se na straně dotyčné firmy prokázal úmysl uvést zákazníky v omyl a těm by vznikla škoda alespoň 5000 Kč, mohla by být celá věc kvalifikována jako trestný čin podvodu dle trestního zákoníku.  V tomto případě však půjde zcela jistě alespoň o nekalou a klamavou obchodní praktiku, za kterou může dotyčná firma dostat poměrně vysokou pokutu. Poškozeným klientům doporučuji dovolat se neplatnosti smlouvy z výše uvedených důvodů, případně z důvodu uvedení v omyl a požadovat vrácení peněz. Tím není nijak dotčeno jejich právo na náhradu škody, která jim mohla být způsobena (za cestovní náklady, náklady za zbytečně vybranou dovolenou v práci). 

Jestliže dotyčný naletěl na možnost prodloužení pobytu až na sedm i více dní, zřejmě utratil za povinné stravování pro dvě osoby více než pět tisíc a může podat žalobu, v našem případě na neznámého pachatele.

Finta se průběžně opakuje

Server Měšec.cz zjistil, jak to vlastně všechno začalo. Někteří uživatelé internetu přibližně před měsícem do svých e-mailových schránek měsícem dostali na první pohled zcela nevinný dotazník, týkající se cestování: jak často jezdíte na dovolenou, jakému typu trávení volného času dáváte přednost, které země jste si oblíbili, kam se chystáte letos atd. Nic osobního, pouze věk a pohlaví. Proč bych nepomohl průzkumu cestovního ruchu, řekl si mnohý z nás a dotazník vyplnil. Kdo by taky tušil, že tím bude polapen do sítě chytrolínů?

cestovko

Jiní majitelé e- mailových schránek naopak dostali přímo oznámení o výhře. Jak to? Je to snadné, přišlo jako „obchodní sdělení“ na základě preferencí uživatele e-mailové schránky, které si kdysi sám nastavil a souhlasil se zasíláním obchodních sdělení. Zadavatel e-mailové reklamy (v tomto případě „výhry“) si službu zaplatil např. u Seznam.cz nebo Centrum.cz a výsledek už známe.

Velmi vychytralé jednání není zadarmo

Přestože v diskuzích na internetu můžete číst různé názory na fungování takovéto služby, která sahá až do roku 2001 ( roce 2003 pro změnu měla prvky spamu), s největší pravděpodobností nejde o podvod. Podle námi zjištěných informací ubytování opravdu dostanete, ale velmi se rozcházejí názory na jeho kvalitu a konečně i celkově zaplacenou cenu. Způsob, jakým polská společnost prodává dovolenou, proto lze označit jako velmi nestandardní a je na každém zájemci o cestování, zda mu vyplatí 14 „bezplatných nocí“ skutečně zaplatit.

41 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 6. 12. 2013 5:44