Hlavní navigace

Komerční vábnička na studenty z bankovní kuchyně

13. 11. 2007
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Studenti jsou žádanými klienty pro každou finanční společnost, proto se banky předhánějí s nabídkami ušitými na míru. Když si student na banku zvykne, v produktivním věku jí bude generovat dobrý zisk. Této šance chytře využila Komerční banka a ostatní banky mohou jen závidět.

Identifikace na prvním místě

Každá vysoká škola musí ze zákona zajistit svému studentovi identifikační kartu, z níž je jasné, že jde o studenta. Jsou různé cesty, kterými škola tuto identifikaci provede, ale v naprosté většině případů se tak stává zajištěním vydání čipové karty. Čipová karta splňuje další potřeby studentů i školy a s její pomocí se studenti snáze dostanou k dalším službám, například k úhradě stravy v menze, platbě za kopírování, nahradí průkaz do knihovny, ověření oprávnění ke vstupu do budov, místností atd.

Kouzla čipových karet začínají objevovat i střední školy, ale i v následujících letech zůstanou doménou vysokých škol. Tyto čipové identifikační karty jsou vydávány automaticky a masově všem studentům, a právě proto představují velmi zajímavou obchodní příležitost pro komerční firmy. A proč toho nevyužít, když noví klienti přijdou doslova sami?

Tři projekty, jeden vítěz

Vydávání čipových identifikačních karet je pro vysoké školy zatěžujícím prvkem a přináší nemalé náklady. Škola musí zajistit jejich výrobu, nastavit procesy spojené s vydáváním karet, blokací, reklamacemi i zúčtováním plateb, respektive dobíjením karet. Výroba čipové karty také není levná, a některé vysoké školy proto část nákladů přenášejí na studenty (řádově jde o stokorunu za čipovou kartu). Spolupráce s partnerem, který by na sebe vzal starosti s vydáváním těchto karet, se přímo nabízela alespoň v posledních pěti letech.

Šanci obdělat toto studentské pole klientů začaly větřit tři banky a rozjely své projekty cobrandové identifikační a zároveň bankovní karty. Po dvou letech Česká spořitelna a Československá obchodní banka z projektu vycouvaly, nevzdala se jen Komerční banka. A právě ta představila svoji cobrandovou kartu s názvem UNIkarta. Jedna karta v sobě zahrnuje několik funkcí a pravděpodobně v nejbližších letech nebude v České republice vydávána podobná multifunkční karta pod hlavičkou české banky.

UNIverzální karta se standardními službami

Speciální kartu, která v sobě spojuje identifikační i platební kartu, vydává Komerční banka (KB) od srpna loňského roku. Tehdy KB v rámci pilotního provozu vydala 7 500 těchto karet všem studentům prvních ročníků Vysokého učení technického v Brně. V letošním červenci tuto kartu dostali všichni studenti a zaměstnanci Univerzity Hradce Králové a Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Od září 2007 mohou výhody této karty využívat i studenti a zaměstnanci Janáčkovy akademie múzických umění v Brně. Ke konci roku 2007 tak stihne KB vydat okolo 35 000 UNIkaret.

Studentska karta Komercni banky

Banka se netají smělými plány mít do konce roku 2008 zhruba 70 000 karet a ideálně i více. Zdeněk Mojžíšek, výkonný ředitel pro marketing Komerční banky, potvrdil, že přestože je karta jedinou na trhu, která v sobě propojuje několik funkcí, neočekává masový nárůst klientely Komerční banky, i když by jeho obchodní srdce zaplesalo. Myslím si, že když se 10 - 20 % držitelů UNIkarty stane aktivními klienty naší banky, můžeme hovořit o úspěchu. Netajíme se tím, že jde o naši marketingovou a obchodní aktivitu. Ale je to běh na dlouhou trať a o nějaké výnosnosti může být řeč až za několik let. Podle nás se to však vyplatí a jsme první a zatím jedinou bankou, která s touto alternativou přišla.

Karta typu vše v jednom

UNIkarta nabízí čtyři základní funkce. Fotografie držitele na kartě zajistí jeho vizuální identifikaci. Magnetický proužek a čip EMV podle standardu karetních společností zajišťují použití karty na všech obchodních místech a bankomatech, které nesou logo Maestro. Bezkontaktní čip MIFARE o kapacitě 4 kB umožňuje využití pro vysoké školy, ale je otevřený i třetím stranám (totožný čip se používá i u čipových karet v dopravě, například u Plzeňské karty dopravních podniků). Poslední vlastností je karta ISIC, která je mezinárodním průkazem studenta a je volitelnou součástí UNIkarty.

Počet služeb a funkcí s sebou přináší také větší počet partnerů, kteří jednu kartu zastupují. Na kartě vždy naleznete logo vysoké školy, pro kterou je vydávána, logo společnosti GTS International, poskytovatele licence ISIC, logo Maestro, které patří společnosti MasterCard, a konečně i logo Komerční banky, které karta patří a která zajišťuje její vydávání a celý processing.

Pro všechny (ne)klienty

I když student nebo zaměstnanec vysoké školy drží v ruce tuto kartu, nemusí se povinně stát klientem KB. Karta je blokovaná pro použití v běžné obchodní síti a slouží pak jen jako karta identifikační, případně pro platby v rámci školy přes čip MIFARE. Pokud držitel této karty prováže kartu se svým účtem u KB, banka slibuje výhody. Studentům připíše bonus ve výši 200 Kč za aktivaci karty jako příspěvek na zakoupení licence ISIC a umožní snadné propojení se studentským balíčkem služeb G2 KB.

Všichni držitelé karty si ji mohou propojit s jakýmkoliv soukromým účtem u Komerční banky a lákadlem jsou tři výběry z bankomatů KB, které lze touto kartou zdarma měsíčně zrealizovat. Nabídka je otevřená i pro zaměstnaneckou verzi UNIKarty. Ke kartě lze dokoupit i další volitelné služby dle nabídky KB. Ty se již účtují podle standardního sazebníku a ceny jsou totožné s ostatními kartami, které u KB najdete.

Úspora výměnou za obchod

Vzájemně výhodné partnerství přináší nemalé náklady. KB kartu vydává zcela zdarma, držiteli neúčtuje žádný poplatek za její vydání a vedení. UNIKarta je zdarma i pro vysoké školy, ty tímto partnerstvím ročně ušetří milionové částky, které by musely investovat do výroby vlastních karet. Při průměrné ceně karty okolo 100 Kč a počtu studentů a zaměstnanců lze úspory snadno spočítat.

Výhody se týkají i zaměstnanců vysokých škol, takže je otázkou, kdo to platí. Účet jde ke Komerční bance a Zdeněk Mojžíšek opět potvrzuje, že nejde o žádnou fintu, ale pouze o unikátní obchodní model, který sice nebude hned ziskový, ale za několik let Komerční banku posune významně vpřed a zajistí jí významnou klientskou základnu z řad perspektivních studentů nejrůznějších o­borů.

Multifunkční karty na svůj příběh teprve čekají

Mít v ruce jedinou kartu, se kterou zaplatíte v obchodě, vyberete peníze z bankomatu, koupíte parkovací lístek v automatu, zaplatíte jízdné v autobuse, provedete úhradu za kopírování nebo zaplatíte vlak, koupíte lístky do divadla, vstoupíte do knihovny a provedete další úkony, je snem každého aktivního člověka. Technologické možnosti existují, ale vždy se narazí na problém dohody se všemi zúčastněnými stranami – provozovateli jednotlivých systémů. Někteří provozovatelé čipových karet navíc razí vlastní cestu, takže se zde naráží i na problémy se vzájemnou kompatibilitou. Příkladem jsou třeba České dráhy se svojí čipovou In-kartou.

Komerční banka spustila tuto novinku jako první a je otázkou, zda je na ni trh připraven. Banka však připravena je a dalším důkazem je i zprovoznění platebního zázemí pro dobíjení čipové Plzeňské karty, kde se stala jedinou bankou, která byla v krátké lhůtě schopna dodat na klíč potřebné procesy a certifikace pro spuštění celého systému Plzeňské karty. Tyto – pro Českou republiku – technologické novinky mohou vyvolat diskuzi o zjednodušení bezhotovostního placení a cestě ke vzájemné kompatibilitě platebních systémů. A za tento čin si KB zaslouží pochvalu, přestože je model ryze obchodní.

Příklad z Londýna

Že se tyto investice mohou KB časem vyplatit, ukazuje příklad z Londýna. Tamní dopravní podnik Transport for London vydává čipové karty (s čipem MIFARE) nazvané Oyester Card, které slouží k úhradě jízdného v hromadné dopravě. Vydávání těchto karet rovněž přináší londýnskému dopravnímu podniku nemalé náklady a jeho prioritou je poskytovat dopravní služby, ne platby kartou. Proto pozitivně reagoval na nabídku Barclays Bank, která bude zajišťovat outsourcing Oyester Card a nabídne pro tyto karty i platební funkce.

V nejbližších měsících tak bude v nabídce TfL Oyester Card, kterou bude vydávat Barclays Bank. Jde o cobrandovou platební kartu Visa, která v sobě spojuje platební funkci běžné platební karty pomocí čipu EMV a zároveň platební funkci pro úhradu jízdného v TfL s čipem MIFARE. Při nákupu Oyester Card v předprodeji získáte za 5 GBP předplacenou kartu VISA, kterou lze dobíjet, a pro zákazníky s účtem u Barclays Bank je v nabídce její debetní, respektive kreditní varianta. V současné době je služba na konci testování a jak jsem se osobně přesvědčil, používání této cobrandové karty je nejen velmi pohodlné, ale hlavně silně návykové.

dan_z_prijmu

Mezi platební funkcí karty Visa a aplikací Oyester Card lze převádět finanční prostředky, takže lze kartu neustále dotovat bez potřeby hotovosti. Technicky nákladné řešení ze strany Barclays Bank je opět ryze obchodním modelem. TfL ušetří prostředky za vydávání karet a zbaví se služeb, které nepotřebuje poskytovat a které souvisely se zajištěním provozu Oyester Card. Banka naopak získá nové klienty. Londýnskou dopravou cestují miliony cestujících a nastavené cenové parametry Londýňanům i turistům téměř neumožňují jinou variantu platby jízdného než pomocí Oyester Card. Pohodlí a praktičnost, která v jedné kartě umožní používat nejčastější funkce pro každý den, výrazně posune zájem o služby Barclays Bank a ani tato banka se tímto obchodním modelem netají.

Nedůvěřivá konkurence

Komerční banka a Barclays Bank mají jedno společné: obě spustily finančně náročný projekt a jsou prvními vlaštovkami, které nesou na trh multifunkční platební karty. Konkurence je zatím nedůvěřivě sleduje zpovzdáli a až čas ukáže, zda se tento krok vyplatil či nikoliv. A pokud se ziskovost potvrdí, je otázkou, zda ještě bude pro ostatní zájemce možné nastoupit do rozjetého byznysu, jehož know-how si banky budou úzkostlivě střežit.

Líbí se vám koncept multifunkčních platebních karet?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se věnuje publikační činnosti v oblasti osobních financí. Specializuje se na finanční produkty, spotřebitelská témata a oblast dopravy.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).