Komerční banka vyhlásila nový sazebník, který začne platit od 1. ledna 2005. Změny, které obsahuje, se dotknou všech klientů banky – a většiny z nich v žádném případě pozitivně. Klienti Komerční banky budou trpět za inflaci a zaplatí více.
Nejdůležitější změna se týká majitelů účtů Ideal konto, Perfekt konto, Expres konto a A konto. Komerční bance se nelíbilo, že se po dlouhou dobu poplatky za vedení těchto účtů neměnily, ale inflace postoupila. Na kolik změna poplatků přijde, ukazuje následující tabulka.
Účet | Současný poplatek | Poplatek od 1. 1. 2005 | Změna poplatku | Roční zvýšení výdajů |
---|---|---|---|---|
Ideal konto* | 15 Kč | 19 Kč | 4 Kč | 48 Kč |
Perfekt konto | 55 Kč | 59 Kč | 4 Kč | 48 Kč |
Expres konto | 79 Kč | 85 Kč | 6 Kč | 72 Kč |
A konto | 200 Kč | 210 Kč | 10 Kč | 120 Kč |
* Týká se Ideal konta se zřízenou službou přímého bankovnictví. Bez služby přímého bankovnictví + 20 Kč.
Jak je vidět z tabulky, o dramatické zvýšení poplatků se nejedná. Ani v nejdražší variantě zvýšení ceny nezruinuje rodinný rozpočet a 120 Kč ročně většina lidí ani nepocítí. Banka a její akcionáři ano.
Zvýšení cen za vedení účtu ovšem není osamoceno. Zvyšují se i poplatky za provedené transakce. Zatímco dříve se zvyšovaly poplatky na přepážkách, aby se klienti naučili používat moderní a levné komunikační prostředky, dnes se levné a moderní komunikační prostředky začínají prodražovat. A Komerční banka na sebe vzala roli průkopníka.
Zatímco za příkaz podaný přes internetové bankovnictví Mojebanka 31. 12. 2004 zaplatíte pouhou 1,90 Kč, o pár minut později, 1. 1. 2005, již o téměř 60 % více – platba v rámci Komerční banky vás přijde na rovné 3 Kč.
Zdražení se nevyhne ani uživatel telefonního bankovnictví. Za každý z prvních pěti příkazů v měsíci zadaných prostřednictvím Expresní linky zaplatí rovných 6 Kč (dosud jen 3,90 Kč), každý další ho přijde na 10 Kč (dosud 7 Kč).
Za pozornost stojí zdůvodnění zdražení, které Komerční banka uvádí ve své tiskové zprávě: Náklady na technologický rozvoj přímého bankovnictví se promítnou do změny cen transakcí prováděných prostřednictvím telefonního a internetového bankovnictví.
Jinými slovy – dosud jsme seli, teď nastala žeň.
Komerční banka zvýšila i cenu za výběr z vlastního bankomatu. Místo dosavadních 5 Kč zaplatí klient banky 6 Kč. Zdražení nikterak dramatické, navíc stále pod úrovní řady konkurenčních bank. Zajímavé je opět zdůvodnění: KB za poslední rok výrazně rozšířila svou síť bankomatů. Klienti mohou využít 541 ATM., což je o 43 více než v předchozím roce. Náklady na tento rozvoj bankomatové sítě se promítají do zvýšení ceny za výběr z bankomatu KB z 5 na 6 Kč.
Novinkou v sazebníku není ale jen zdražování. Jisté konsolidace se dostalo poplatkům za odesílání SMS zpráv. Dosud za odeslanou zprávu o zůstatku na účtu klient nezaplatil nic, za ostatní platil 2 Kč. Od 1. ledna zaplatí za jakoukoli SMSku bez rozdílu 1 Kč.
I na zlevnění došlo. Týká se přeshraničního platebního styku s Evropskou unií. Místo 1 % z objemu transakce (min. 200 Kč, max. 1700 Kč) zaplatí klient za přijatou i odeslanou platbu v eurech do výše 12 500 EUR jen 225 Kč. Navíc banka zavádí zvýhodněný poplatek za jednu platbu v měsíci přijatou ze zahraničí do výše 10 000 Kč. Za ni zaplatí klient jen 100 Kč.
Poslední změnou je zrušení poplatku za zřízení druhého a dalšího podnikatelského účtu. Podnikatelé tak ušetří 150 Kč za založení každého dalšího účtu.
Zdražování v Komerční bance osobně nevidím jako příliš vysoké. Co mě děsí více než růst poplatků, je oblast, ve které k němu dochází – přímé bankovnictví. Což už banky zapomněly na svá tvrzení, že odliv klientů do přímého bankovnictví jim šetří prostředky, a proto že je levné?