Hlavní navigace

Komerční banka jde vstříc budoucnosti

3. 4. 2001
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Komerční banka od 1. dubna rozjela projekt „mojebanka.cz“, který představuje další produkt internetového bankovnictví na českém trhu. Co nabízí? A vyplatí se?

Projekt mojebanka.cz byl anoncován dopředu. Ti, kteří se na zmíněnou internetovou stránku podívali před prvním dubnem, měli možnost se nezávazně zaregistrovat jako předběžní zájemci o tuto službu. Z toho jim plyne výhoda bezplatného zavedení ISDN přípojky sponzorovaného Komerční bankou a operátora Jippii!!, ovšem až poté, co si u Komerční banky zařídí službu mojebanka.cz. Po prvním dubnu už tato reklamní akce neběží, na stránce najdete jen samotný internet banking Komerční banky.

Služba je připravena pro všechny, kteří mají u Komerční banky zařízený běžný korunový účet a zároveň přístup k počítači, respektive k internetu. Přístup je možný prostřednictvím jakéhokoli počítače s požadovaným nastavením a dnes běžným softwarovým vybavením. Pokud ovšem nebudete svůj účet obsluhovat z vašeho domovského počítače, potřebuje disketu s bezpečnostním certifikátem (ten jinak můžete mít nahraný ve svém domovském počítači). Zde se také objevují určitá rizika, protože jak KB upozorňuje, není radno vkládat disketu do mechaniky, která je sdílená, tedy pokud k ní mají přes síť přístup i jiní uživatelé. Pak by mohlo dojít k tomu, že vaše osobní bezpečnostní data budou zcizena a zneužita.

Přihlášení do systému mojebanka.cz začíná vyplněním a odesláním certifikátu, který umožňuje vaši osobní identifikaci. Tato akce není příliš obtížná, navíc ke všemu banka poskytuje podrobný, obrázky vybavený návod. Náročnější je pouze časově, zvlášť pro ty, kteří jsou na internet připojeni přes modem a za své připojení platí od minuty. Když k tomu přičteme i podrobné seznámení se se všemi údaji jako jsou podmínky smlouvy a užívání, návody k použití služby atd., nejedná se o záležitost, kterou byste si odbyli mezi večerníčkem a zprávami. Zřizovat si tuto službu na firemním počítači asi vyjde levněji, ale z výše uvedených bezpečnostních důvodů se to moc nehodí. Navíc byste mohli být přistiženi při vyřizování osobních záležitostí v pracovní době.

Druhý krok k získání vytoužené služby je opravdu krokem, protože musíte vstát od svého počítače a zajít do vaší pobočky KB, kde sepíšete smlouvu. A když se vrátíte domů, vyzvednete si potvrzený certifikát (jeho vyhotovení vás přijde na 150 Kč, když ho vyplníte přes internet, na pobočce je to o 50 Kč dražší) a můžete se hlásit do systému.

Ten umožňuje provádět tradiční úkony jako jsou příkazy k úhradě, výpisy z účtů (u fyzických osob až o 92 dnů zpět), zjišťování zůstatku na účtu a pohybů na účtu atd. Celkem je možné provést až 100 transakcí denně. K tomu se řadí ještě některá zjednodušení práce – jako je pojmenování vámi používaných účtů, díky čemuž pak není dále nutné zadávat jejich čísla, možné je také vytváření šablon pro práci s účty a samozřejmě, že nemohou chybět odkazy na stránky domovské banky.

dan_z_prijmu

Na první pohled se zdá, že zřízení této služby se vyplatí především těm, kteří se bez své banky neobejdou a prostřednictvím ní zadávají několik desítek příkazů denně. Osobně mám za to, že drobní střadatelé, kteří sem tam zadají nějaký ten příkaz a kteří nepotřebují denně zjišťovat zůstatek na svém účtu, tuto službu příliš nevyužijí. Zvlášť, když Komerční banka nabízí ještě jinou, snad ještě pohodlnější alternativu, která podle mé osobní zkušenosti docela spolehlivě funguje – a tou je Expresní linka. Ta umožňuje prakticky totéž co internet, ale nepotřebujete k jejímu používání žádný certifikát a elektronický podpis, stačí jen telefon, osobní PIN a heslo. Dovoláte se z každého telefonu, na rozdíl od Sporotelu České spořitelny, kde potřebujete telefon s tónovou volbou. Nic s vámi nevyřizuje počítač, ačkoliv lidské bytosti v centrále je občas připomínají, a máte prakticky stejný pocit, jako byste si sami došli na přepážku. Ušetří to čas a nežádá to od vás ani příliš mnoho aktivity, ani příliš mnoho znalostí, ani příliš technologického vybavení.

Za Expresní linku je paušál 49 Kč měsíčně (u konta Gaudeamus zdarma), za internetové bankovnictví mojebanka.cz je to 79 Kč. Když si pořídíte obě služby, získáte 75 % slevu, takže kdybyste se mezi nimi neuměli rozhodnout, můžete mít obě. Těžší to už budete mít s výběrem v rámci celého bankovního sektoru, protože v dubnu podobné projekty rozjíždějí další banky, které o své klienty určitě budou urputně bojovat.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je výkonným ředitelem společnosti Internet Info, s.r.o. Je absolventem FF UK Praha. Profesně se věnuje marketingu, internetovému prostředí a financím.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).