Spočítejte si...

Zavřít

Kolik stojí účet v bance

Většina našich občanů má běžný účet. Málokdo ale ví, kolik zaplatí za jednotlivé bankovní položky. Proč banky neustále zdražují? Jak se jim může klient bránit?

Osobní účet v bance patří dnes mezi samozřejmosti. I nemajetný člověk má účet, aby mu mohl zaměstnavatel zasílat mzdu, ale také ho používá k úhradě různých plateb, jako je SIPO, spoření, splátky úvěrů atd.

Co bance všechno platíme
Banky požadují zaplatit zpravidla za jakoukoliv operaci, která se objeví ve výpise z účtu. Není-li uvedená operace zveřejněna přímo v sazebníku, skrývá se často za tzv. účetní položkou. Výjimkou může být vklad v hotovosti, který je bankami zvýhodňován, aby klienti zvyšovaly depozita bance.

V současném zdražování bankovních poplatků dávají banky klientům jasně najevo, aby upřednostňovali elektronické formy komunikace s účtem před klasickou návštěvou banky. Toto opatření prospěje nám v úspoře času a nákladů, ale zejména starší klienti, kteří nechtějí či se již nemohou naučit využívat tyto nové formy komunikace, musejí sáhat čím dál hlouběji do své peněženky.

Srovnání poplatků za vedení osobního účtu v některých bankách

Tabulka č. 325
Banka ČS – Sporožiro Poštovní spořitelna – Postžiro Komerční banka – B-konto ČSOB – Osobní konto Union banka – Efekt konto Živnostenská banka – Běžný účet Raiffeisenbank – Běžný účet Ge Capital Bank – Běžný účet
Transakce u přepážky
Vedení účtu, včetně zasílání měs. výpisů 15 Kč 12 Kč 35 Kč 30 Kč 15 Kč 10 Kč 15 Kč Zůstatek:
do 20 tis. 30 Kč
do 40 tis. 15 Kč
nad 40 tis. zdarma
Vklad v hotovosti zdarma zdarma zdarma zdarma zdarma zdarma 5 Kč zdarma
Výběr hotovosti přepážka do 5 tis. 35 Kč
nad 5 tis. 20 Kč
Do limitu Maxkarty 5 Kč
Nad limit Maxkarty 7 Kč
30 Kč 15 Kč 10 Kč 20 Kč 15 Kč 20 Kč
nad 100 tis. 25 Kč
Příkaz uvnitř banky 30 Kč
sběrný box 5 Kč
3 Kč 1–10: 5 Kč
11+: 10 Kč
4 Kč 2 Kč zdarma 5 Kč 10 Kč
Příkaz mimo banku 32 Kč
sběrný box 7 Kč
5 Kč 1–10: 7 Kč
11+: 9 Kč
6 Kč 7 Kč 15 Kč 7 Kč 10 Kč
Zadání trvalého příkazu zdarma zdarma zdarma zdarma 20 Kč 10 Kč zdarma zdarma
Zrušení trvalého příkazu 30 Kč 10 Kč 30 Kč 30 Kč 20 Kč 10 Kč 30 Kč 30 Kč
Transakce přímého bankovnictví
Platba u obchodníka zdarma 3 Kč zdarma zdarma zdarma zdarma zdarma zdarma
Výběr z vlastních bankomatů 4 Kč 5 Kč 5 Kč 5 Kč 1–3: zdarma
4+: 30 Kč
zdarma 5 Kč 1–2: 5 Kč
3+: 14 Kč
Výběr z ostatních bankomatů 20 Kč + 0,5 % z částky 25 Kč 25 Kč 25 Kč 1–3: 5 Kč (20 Kč)
4+: 30 Kč
1–2: zdarma
3+: 50 Kč
10 Kč ČS: 14 Kč
Ostatní: 24 Kč
Jednor. příkaz v rámci banky 2 Kč
tel. bankéř: 3,50 Kč
1,50 Kč 1–10: 2,90
11+: 7 Kč
2 Kč 2 Kč zdarma 2 Kč 2 Kč
Jednor. příkaz mimo banku 4 Kč 3,50 Kč 1–10: 4,90
11+: 9 Kč
4 Kč 2 Kč 3 Kč 2 Kč 2 Kč
Zadání trvalého příkazu zdarma zdarma zdarma zdarma zdarma Není možné zdarma nelze
Zrušení trvalého příkazu zdarma 10 Kč 30 Kč zdarma zdarma nelze zdarma nelze
Poplatky za vedení účtu vč. výpisů se službou tel. bank. 10 Kč + poštovné GSM Banking zdarma 15 Kč 30 Kč Konto Efekt: 40 Kč + 30 Kč Kontakt Plus zdarma Call konto: 25 Kč
Mobil konto: 25 Kč
jako u přepážky
Poplatky za vedení přímého bankovnictví 10 Kč GSM Banking zdarma 49 Kč zdarma zdarma zdarma 30 Kč/měs. 30 Kč/měs.
Vedení nejpoužívanější platební karty 150 Kč/ročně, při založení účtu zdarma 10 Kč/ měs.
vydání maxkarty: zdarma
200 Kč ročně 200 Kč ročně 200 Kč ročně 150 Kč/rok, při založení účtu zdarma 90 Kč měsíčně 30 Kč/měs.

Proč se zdražuje
Důvodem neustálého zvyšování poplatků je především snaha většiny peněžních ústavů odradit klienty od přímé návštěvy banky, která je na provoz mnohonásobně dražší než přímé elektronické bankovnictví. Proto dochází k výraznému zvýšení poplatků za hotovostní výběry na přepážce, které jsou až několikanásobně dražší než výběr z bankomatu vlastní banky.

Většinou také podražil výběr z bankomatů, které nepatří vaší bance. Důvodem tohoto počínání je především zvýšení poplatků za použití sítě bankomatů cizí banky a převedení části těchto nákladů na klienty.

Jak se bránit
Jednou z možností je využívat bankomaty vlastní banky spíše než síť ostatních bankomatů. To však může být zejména v menších městech problematické.

Velice výhodné a zcela bezplatné je uhrazení útraty platební kartou přímo u obchodníka. Tomu se již velká část klientů učí, o čemž svědčí rostoucí počet provedených plateb platební kartou. V loňském roce takto každý občan zaplatil v průměru 30krát.

Čím dál více se vyplatí využívat elektronických forem bankovnictví před klasickou návštěvou u přepážky. Transakce provedené elektronicky jsou zpravidla bankami zvýhodňovány, protože výrazně snižují náklady na provoz.

Anketa

U které banky máte veden váš hlavní účet? (Tj. ten, který nejvíce využíváte.)

16 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 29. 10. 2002 11:28