Hlavní navigace

Kolik najezdíte, tolik zaplatíte. Allianz mění pravidla hry

23. 9. 2016
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Podle pojišťovny se pro ty, co najezdí do 10 000 km ročně, stane tou nejlevnější. Pokud ale najezdíte ročně nad 20 000 km, bude pro vás tou nejdražší.

Pokud si sjednáváte pojištění vozidel, povinné ručení či havarijní pojištění, do ceny pojištění se promítnou nejčastěji tyto faktory:

  • bonus/malus,
  • objem motoru,
  • věk,
  • stáří vozu,
  • bydliště,
  • značka vozu.

Bonus, případně malus, hraje v ceně pojištění často největší roli. Jako začínající řidič můžete platit i několikanásobek toho, co platí řidiči, kteří mají povinné ručení sjednané už 10 let.

Do ceny se ale promítají i další faktory, jako je váš věk, stáří vašeho vozidla, případně bydliště. V Praze je například pojistné vozidla dražší v průměru o 30 %.

Tímto se většina pojišťoven řídí, když si k nim jdete povinné ručení, případně havarijní pojištění, sjednat. Allianz pojišťovna se ale rozhodla tento systém změnit. 1. října 2016 spustí pojištění vozidel, ve kterém se cena bude odvíjet primárně od následujících faktorů:

  • bonus/malus,
  • počet ujetých kilometrů,
  • váš věk.

Podle pojišťovny má na riziko nehody velký vliv to, jak jezdíte, kolik ročně najezdíte kilometrů a kolik vám je let.

Naopak objem motoru nebude pro pojišťovnu stěžejní při vypočítávání ceny pojištění. Pokud máte auto s velkým objemem motoru, ale ročně najezdíte málo, měli byste si podle pojišťovny nově polepšit a získat nižší pojistné. Spadnete totiž do nižší kilometrové kategorie.

Jak to funguje?

Nový systém bude fungovat následovně. Chcete si sjednat povinné ručení s pojištěním čelního skla nebo havarijní pojištění. Pojišťovna zahrnuje pojištění čelního skla do nabídky automaticky a povinně. Přijdete do Allianz pojišťovny a vyberete si jednu z variant limitů plnění, které standardně nabízí. Následně vám pojišťovna dá na výběr, abyste si zvolili, kolik ročně najezdíte kilometrů s tím konkrétním vozem:

  • Do 5000 km,
  • 5000 km – 7500 km,
  • 7500 km – 10 000 km,
  • 10 000 km – 12 500 km,
  • 12 500 km – 15 000 km,
  • 15 000 km – 20 000 km,
  • 20 000 km – 25 000 km,
  • 25 000 km – 30 000 km,
  • 30 000 km – 35 000 km,
  • 35 000 km – 40 000 km,
  • 40 000 km – 50 000 km,
  • 50 000 km – 60 000 km,
  • více než 60 000 km.

Vy jste sváteční řidič a ročně s autem najezdíte něco nad 5000 km. Zvolíte tedy druhou variantu a podle toho vám pojišťovna spočítá pojistné. Respektive ne jen podle tohoto faktoru, ale nově se bude tento faktor podílet na ceně pojištění. Čelní sklo máte v rámci tohoto pojištění nastaveno na krytí do 10 000 Kč.

Ve chvíli, kdy jste si zvolili konkrétní kategorii, bude po vás pojišťovna chtít fotografii tachometru ve vozidle. Tu můžete doložit prakticky jakkoli:

  • pošlete ji e-mailem,
  • pošlete ji prostřednictvím MMS zprávy,
  • pošlete ji skrze klientský portál,
  • někdo z pojišťovny k vám zajde a tachometr si vyfotí.

Následně si sjednáte pojištění, a pokud nemáte pojistnou událost, nemusíte už nic řešit. Další dokumenty musíte dodat 3 měsíce před koncem pojistky.

Vratky a doplatky po roce

Když vám do konce pojistné smlouvy budou zbývat 3 měsíce, kontaktuje vás pojišťovna s dalším požadavkem. Oznámí vám, že do 14 dnů musíte doložit nové foto tachometru pojištěného vozidla. Způsob doručení je opět na vás. Nyní mohou nastat 3 situace:

  • Najezdili jste méně kilometrů, než jakou kategorii jste si v pojištění zvolili.
  • Najezdili jste tolik kilometrů, kolik je ve vaší zvolené kategorii.
  • Najezdili jste více kilometrů, než jakou kategorii jste si v pojištění zvolili.

V případě č. 1, kdy jste najezdili méně kilometrů, než je v kategorii, kterou jste si sjednali, jste své pojištění vlastně přeplatili. Vybrali jste si např. kategorii 5000 km – 7500 km, ale najezdili jste 4000 km. Kdybyste si bývali zvolili nižší kategorii kilometrů, stačila by vám. V takovém případě vám pojišťovna vrátí rozdíl mezi těmito kategoriemi. Dojde k přepočítání do kategorie, ve které se reálně nacházíte. Rozdíl mezi těmito kategoriemi vám pojišťovna převede do následujícího pojistného a o tuto částku budete další rok platit méně.

V případě č. 2 se pro vás nic nemění. Zvolili jste kategorii 5000 km – 7500 km a najezdili jste 7000 km. Zvolili jste správně, kategorie kilometrů vám stačí a pojištění se nemění.

Je tu ale i možnost, že jste se podhodnotili. Standardně jezdíváte do 2000 km, a proto jste zvolili nejnižší kategorii. Během roku jste ale vůz začali využívat více, takže jste za rok najezdili 8000 km. V takovém případě dojde rovněž k přepočítání do kategorie, ve které se aktuálně nacházíte. A pojišťovně musíte rozdíl doplatit.

Po vyrovnání pojistného dojde k vytvoření nového pojistného, v rámci kterého bude zúčtován případný přeplatek či nedoplatek.

Bez telematiky, ale s likvidačními pokutami

Zahraniční pojišťovny, které zahrnují do výše pojistného i ujeté kilometry, standardně používají telematické zařízení, které klientům instaluje do vozu a prostřednictvím kterého i monitoruje styl jízdy a další parametry. Allianz pojišťovna se rozhodla tato zařízení nevyužívat. Jediný důkaz o stavu najetých kilometrů bude mít v podobě fotografie, kterou jí dodáte. Tuto fotografii bude pojišťovna následně zkoumat skrze programy, aby odhalila případné manipulace s fotografií.

Ve smlouvě si také vyhrazuje právo 4× ročně váš vůz zkontrolovat, pokud si to bude přát.

Kromě toho navázala pojišťovna spolupráci se společností Cebia, se kterou bude následně fotografie konzultovat a zkoumat, zda nedošlo k přetočení tachometru.

Pokud pojišťovna zjistí, že jste manipulovali s fotografií nebo jste si nechali stočit tachometr, následuje:

  • výpověď pojistné smlouvy,
  • pokuta,
  • trestní oznámení za pojistný podvod.

Pokuty, které bude pojišťovna účtovat, jsou v některých případech poměrně vysoké. Podle smlouvy má v případě podvodu nárok na to, aby vám naúčtovala trojnásobek pojistného, avšak minimálně 25 000 Kč. V případě povinného ručení se tedy vždy bude jednat o 25 000 Kč. U havarijního pojištění může ale pokuta jít i do statisíců, což už pro někoho může být likvidační. Je to cena za to, že s pojišťovnou nejednáte férově.

Jestliže ale vy koupíte vůz, který už stočený bude, pojišťovnu to nezajímá. Vnímá to tak, že jste byli podvedeni, a na výši pojistného to vliv nemá. Musíte ale s pojišťovnou hrát fér.

Kdo ušetří a kdo si připlatí?

Pojišťovna tímto produktem míří na ty, co jezdí relativně málo. Objem motoru, bydliště a další faktory už pro ni nejsou natolik důležité. Podle pojišťovny nejvíce ušetří ti, co najezdí do 10 000 km ročně. V takovém případě pojišťovna tvrdí, že z 98 % u ní koupíte nejlevnější povinné ručení v základní nabídce. Svou nabídkou si je natolik jistá, že pokud byste v této kategorii po započtení bonusu/malusu a dalších faktorů našli na trhu levnější nabídku, dorovná vám rozdíl.

Podle jejího průzkumu navíc do 10 000 km najezdí ročně polovina řidičů v České republice.

U ostatních kategorií ale dojde naopak ke zdražení. Sama pojišťovna se netají tím, že pro ty, co najezdí ročně nad 20 000 km, se stane nejdražší pojišťovnou.

Povinné ručení si můžete sjednat i u nás na Měšci.

Jak na přechod?

Cenu pojištění si budete moci zjistit i on-line, pokud si v kalkulačce na webu pojišťovny vyplníte následující údaje:

  • SPZ vozu,
  • PSČ vašeho bydliště,
  • rodné číslo,
  • jméno,
  • telefonní kontakt.

Na základě těchto údajů vám pojišťovna zašle v SMS zprávě nabídku, která je v případě vašeho zájmu závazná.

V současné době má u Allianz pojišťovny sjednáno pojištění vozidel přibližně 750 000 klientů. Pokud patříte mezi ně a chcete své pojistné přepočítat, máte možnost. Stávající klienty sice pojišťovna s novou nabídkou oslovovat nebude, ale pokud přijdete na pobočku s přáním přepočítat pojistné podle nových pravidel, udělá vám pojišťovna novou kalkulaci a vaše pojistné změní.

Ti, kteří klienty pojišťovny nejsou, mohou po 1. říjnu 2016 přijít a standardně si nechat vypracovat nabídku.

A co ostatní pojišťovny?

Zajímalo nás, jak se k této změně staví ostatní pojišťovny a zda se také chystají přikročit k podobné kategorizaci na základě ujetých kilometrů.

Například AXA pojišťovna, ČSOB Pojišťovna, DIRECT pojišťovna a Hasičská vzájemná pojišťovna neplánují zahrnout počty najetých kilometrů do faktorů, které ovlivňují cenu. Ani Česká pojišťovna se k zohledňování kilometrů přistoupit nechystá. Dokazování stavu tachometru a další parametry vnímá jako komplikované pro klienta. Otazníkem je relativně komplikovaný proces, kdy k výročnímu datu bude muset klient prokazovat stav tachometru a následně získá zpětně případnou vyšší slevu za uplynulý rok nebo naopak bude muset doplácet. Takto nastavený proces je podle našeho názoru pro klienta nepohodlný, což je v kontrastu s naší snahou o maximální zjednodušování procesu, říká Ivana Buriánková, tisková mluvčí České pojišťovny.

Jinde promítají najeté kilometry do ceny v rámci dalších faktorů. Obecně konstatujeme, že km proběh již dávno ČPP promítá v jednom z významných kritérií segmentace v povinném ručení, kterým je regionalita. Z dlouhodobých analýz je zřejmé, že klienti z obcí do cca 10 000 obyvatel najezdí ve srovnání s ostatními podstatně méně km, a statisticky je podloženo, že také spáchají méně nehod, než je tomu u klientů z měst. Naše segmentační kritéria věku, regionality, stáří vozidla a objemu motoru jsou dostatečnou zárukou pro spravedlivé tarifování, říká Renata Čapková, tisková mluvčí České podnikatelské pojišťovny.

Podobně je na tom i Kooperativa pojišťovna. Dle informací, které máme zatím k dispozici, se jedná o princip, který máme i my částečně zohledněn ve svých segmentačních kritériích. Protože například firemní vozidla mají jiný kilometrový nájezd než třeba druhé auto v rodině. A matematické modely, které pravidelně připravujeme i v součinnosti s ČKP, nedávají prostor k významnému snížení cen pro některou skupinu řidičů, říká Milan Káňa, tiskový mluvčí Kooperativa pojišťovny.

PRVNÍ KLUBOVÁ pojišťovna ale kilometry v ceně zohledňuje. PRVNÍ KLUBOVÁ pojišťovna zohledňuje od počátku svého působení počet najetých km při tarifování jak havarijního pojištění, tak povinného ručení. Není to pochopitelně jediný parametr, na prvním místě jsou zkušenosti řidiče, např. doba od poslední nehody a vyjetý bonus, ale je logické, že stejně zkušení a odpovědní řidiči, z nichž jeden najede např. 4 tis. km ročně a druhý 30 tis. km ročně, by neměli platit stejně. Stejně tak, pokud má někdo víc vozidel, tak platí méně za to, které používá méně často. Na rozdíl od Allianz to nepotřebujeme ověřovat, abychom to zohlednili v ceně. Vzhledem k doporučení a vyšší vzájemné důvěře to nyní záleží na prohlášení klienta, ověřit se to dá nahodile samozřejmě vždy, říká Marek Orawski, tiskový mluvčí PRVNÍ KLUBOVÉ pojišťovny.

Slavia pojišťovna do svého portfolia podobný produkt plánuje zařadit. Slavia pojišťovna připravuje v rámci nového produktu zaměřeného na pojištění vozidel zásadní zvýhodnění pro motoristy, kteří nepatří do rizikových skupin. Bude například zohledněn fakt, že vozidlo využívá pouze jeden řidič, případně že je vozidlo využíváno pouze na území ČR. Za doložení nízkého kilometrového nájezdu budou mít klienti možnost získat slevu k výročí smlouvy, říká Ladislav Bělina, vedoucího divize autopojištění Slavia pojišťovny.

V UNIQA pojišťovně využívají právě telematickou asistenci. V rámci programu UNIQA SafeLine vám jej nainstalují do vozidla a následně monitorují počet ujetých kilometrů. Detekují, zda jezdíte na dálnici a mimo dálnici a kilometry ujeté na dálnici se do celkového nájezdu započítávají jen z poloviny, protože jsou dle statistik pojišťovny bezpečnější.

skoleni_15_4

Platba pojistného je poté segmentována, přičemž kdo najede ročně do 10 000 km, má slevu ze základního tarifu povinného ručení i havarijního pojištění 25 %. Nárok na zvýhodněné pojistné je do 20 000 km ročně, a to v obou druzích pojištění (POV i HAV), říká Eva Svobodová, tisková mluvčí UNIQA pojišťovny.

Tuto možnost aktuálně u pojišťovny využívá přes 10 000 motoristů.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Psaním jsem skloubila své znalosti ze studií financí a žurnalistiky. Ráda se učím nové věci, tančím a běhám.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).