Hlavní navigace

Kolektivní nakupování: Užitečné slevy nebo bezhlavé vyprazdňování peněženky?

29. 11. 2010
Doba čtení: 12 minut

Sdílet

Finanční prostředky lze šetřit nákupy na portálech hromadného nakupování. Jaká je aktuální situace v předvánočním období, co lze pořídit a jak se to vyplatí?

Princip kolektivního nakupování

Princip nákupu formou hromadného nakupování spočívá v tom, že během určitého časového období (např. 24, či 48 hodin, 4 dny ap.) musí o nákup zboží či služby projevit zájem stanovené množství zájemců. Při dosažení tohoto počtu zájemců je aktivována sleva, která může dosahovat desítek procent standardní ceny.

Jde tedy ve většině případů o množstevní slevu, nebo v jiných případech o formu marketingové akce poskytovatele zboží, či služby. Jestliže není stanovený počet zájemců dosažen, je nabídka uzavřena a není realizována. V opačném případě je zájemci po uhrazení stanovené ceny odeslán voucher (e-mailem, nebo je k dispozici ke stažení ze stránek portálu), který použije při čerpání slevy. Platbu je možné provést převodem z účtu, či platební kartou. Propojení portálů se sociálními sítěmi Facebook či Twitter umožňuje oslovit i kamarády, či známé a zvýšit tak možnost úspěšného dosáhnutí počtu zájemců pro aktivaci slevy. Nabídky portálů je možné odebírat rovněž e-mailem či s využitím čtečky RSS. Přečtěte si: Nákupy na internetu platí kartou pětina z nás. Dobírka nadále dominuje

Zboží a služby zde najdete rozmanité. Jde o slevy na značkové zboží, vstupenky, do restaurací, kosmetické služby, volnočasové aktivity či elektroniku. Vzhledem k omezené době platnosti nabídky ale nelze očekávat, že díky kolektivnímu nakupování je možno nakoupit to, co právě teď potřebuji, jako v případě návštěvy kamenného obchodu, či výběru zboží či služby na internetu.

Portály inzerují nabídku slev v řádech desítek procent (např. 40 – 90 %). Porovnáním nabídek v dlouhodobém horizontu je možné vysledovat, že se průměrně pohybují mírně přes 50 % původní částky. Inzerované slevy přesahující 70 % jsou spíše světlou výjimkou. Na výslednou cenu po slevě je také nutno pohlížet s rezervou a není od věci si ověřit, zda se sleva skutečně vyplatí (jako v případě některých rádoby slevových akcí obchodních řetězců, kde je uvedená původní cena pouze marketingový trik).

Aktuální situace v ČR

I když historie kolektivního v ČR nakupování nemá dlouhého trvání, v současné době zde působí několik desítek portálů, nabízející tuto možnost. Jejich počet se každým dnem rozrůstá. Přinést tedy jejich aktuální celkový přehled je nemožné, neboť již v okamžiku publikace tohoto článku by byl neaktuální. Otázkou je, zda se všechny nově vzniklé portály dlouhodobě uplatní, či svou existenci obhájí pouze některé z nich. Lze se zastavit u některých, které na trhu určitou dobu působí, ukázat, zda a jak se mezi sebou liší a přiblížit, jaké nabídky zájemcům v minulosti přinesly.

Jako první na český trh v dubnu 2010 vstoupil portál Slevomat.cz.  Je možné jej označit za největšího tuzemského poskytovatele hromadného nakupování. Uživatelé zde ušetřili již téměř 140 milionů korun. Nabídky má mimo Prahy i pro Brno, Olomouc, Ostravu a Plzeň, nově i Bratislavu. Platit lze platební kartou, nebo bankovním převodem. Mezi nejúspěšnější minulé akce patří: 15 Kč za 5 piv v Potrefené huse (sleva 91%), 199 Kč za 4 rumpsteaky i s přílohou a dezertem v Solidní Nejistotě  (sleva 81%), 299 Kč za zeštíhlující trojkombinaci VacuShape, Vacu Styler a Slide Styler se zábalem (sleva 82%) či 449 Kč za neomezenou konzumaci sushi ve vyhlášené restauraci Made in Japan (sleva 52%). Podle zprávy ČTK ze dne 16.11.2010 ini­cioval Slevomat vznik instituce, která by sdružovala firmy nabízející slevy na internetu a která by chránila zákazníky a dobrou pověst trhu před neseriozními hráči a nekalými praktikami. Přečtěte si také: 30 nejlepších věrnostních programů pro každodenní slevy

Brněnský portál Vykupto.cz nabízí denně nejlepší slevy pro Prahu a Brno. Při registraci je možné zadat i další města pro zasílání nabídek. Uživatelé portálu ušetřili již téměř 30 milionů korun. Portál nabízí bonus 100 Kč připsaných na kreditní účet, pokud doporučený přítel do 7 dnů realizuje nákup vykupónu.  Z minulých nabídek je možné jmenovat pozemek na Měsíci s vlastním certifikátem (1 akr) za 333 Kč (sleva 70 %), 500 gramů čokoládových lanýžů Mathez v dárkovém zlatém válci za 149 Kč (sleva 50 %), bezbolestnou liposukci a následnou lymfodrenáž v prestižním Laserovém centru Indubia za 229 Kč (sleva 61 %) či luxusní 90minutovou masáž lávovými kameny nebo exotickou havajskou masáž Lomi Lomi za 480 Kč (sleva 62 %).

Webový portál Cupolis.com umožňuje vybrat při registraci zasílání newsletteru pro krajská města v ČR, či Bratislavu a Košice. Z realizovaných nabídek možno uvést půjčení elektrokola na víkend za 390 Kč (sleva 61 %), dvě hlavní jídla a dva nápoje dle výběru až do hodnoty 400 Kč v italské restauraci Trattorii Laura u Náměstí Míru v Praze za 199 Kč (sleva 50 %), týden v hotelu s polopenzí v hotelu Gabriela v Krkonoších za 2999 Kč (sleva 57 %) či časově neomezená hra Painball v dvoupatrové hale u Prahy za 225 Kč (sleva 50 %).

Zapakatel.cz umožňuje při registraci zvolit zasílání nabídek pro Prahu, Brno, Ostravu, Liberec, Ústní nad Labem, Plzeň a Bratislavu. Pro další města v ČR i SR chystá rozšíření v nejbližší době. Z nabídek je možné jmenovat luxusní masérský balíček, 6 hodin masáží za 999 Kč (sleva 75 %), steakové hody pro dva v luxusní restauraci Sphinx za 199 Kč (sleva 68 %), Kryoterapie za 144 Kč (sleva 70 %) či 100 % sleva na pizzu  Capricciosa v Pizzerii Leonardo da Vinci v původní hodnotě 159 Kč.

Liberecký portál HyperSleva.cz má nabídky po 13 měst v ČR a 6 na Slovensku.  Z nabídek možno uvést dámský střih včetně kompletní kadeřnické péče při mytí a regeneraci vlasů a stejně tak závěrečný styling účesu za 400 Kč (sleva 50 %), kryoterapie za 135 Kč (sleva 61 %), 1 hodina bowlingu za 99 Kč (sleva 71 %) či dvě 45 minutové kúry v solné jeskyni za 70 Kč (sleva 77 %). Čtěte také: Nákupy v aukcích na internetu mají svá kouzla i rizika 

Na víkendové pobyty a zážitky se zaměřuje v minulých dnech spuštěný portál Slevotéka.cz. Nabídky má sice dle svých internetových stránek pouze pro Prahu a Brno, vzhledem k charakteru zaměření portálu to však není podstatné, neboť nabídky pobytů a zážitků jsou z celé ČR. Vzhledem k nedávnému spuštění jsou příkladem nabídky pouze dvě noci pro dva v hotelu Opat v Kutné Hoře se slevou 54 % za 3510 Kč nebo 90 minutová projížďka psím spřežením se slevou 34 % za 990 Kč.

Hromadné nakupování pod lupou

Přišla Grouponmánie, slevy kam se podíváš

Český Internet žije hromadným nakupováním s velkou slevou. To rozjely na konci loňského roku ‚klubové“ portály BigBrands.cz a Fashion Days s nabídkou zlevněného značkového zboží, ty pak v dubnu doplnily portály kopírující americký Groupon a nabízející veliké slevy na služby. A na trhu je již dosti těsno. Více...

Agregátory slevových serverů natáhly ruku pro peníze

Česko rychle naskočilo na vlnu nabídek slevových serverů. Teď si o svůj díl říkají i agregátory slevových nabídek. Chtěly by provize za přivedené zákazníky. Více…

Portál MegaSleva.cz se sídlem v Liberci umožňuje nechat si e-mailem zasílat nabídku pro jedno preferované, či více z 12 měst v ČR. Obchodní zastoupení má v 8 městech ČR. Z nabídek možno zmínit romantický víkend pro dvě osoby v hotelu Ostrov v Ostrově u Tisé za 2749 Kč (sleva 53%), zážitek Buďte na chvíli pilotem na letišti Mladá Boleslav za 625 Kč (sleva 50%), romantická večeře pro dvě osoby V Růžové zahradě ve stylu oblíbeného seriálu za 338 Kč (sleva 50%) či 5 x přístrojová lymfodrenáž se skořicovým zábalem za 510 Kč (sleva 70%).

Pražský Slevopark.cz  umožňuje nechat si zasílat nabídky pro města Praha, Brno, Ostrava, Opava a Třinec. V minulosti nabídl např. ubytování plné romantiky ve staré Praze pro dva na dvě noci v luxusním apartmá s květinovou výzdobou v Hotelu & Residenci ROYAL STANDARD, pod Vyšehradem s výhledem na Hradčany a Vltavu za 2980 Kč (sleva 54 %), nabídka služeb FitnessGolf centra v Praze za 99 Kč (sleva 87 %), nabídka na konzumaci dle vlastního výběru na veškerý sortiment – jídlo a pití, ve vyhlášeném Music Clubu E99 na Stodolní ulici v Ostravě v hodnotě 500 Kč za 250 Kč (sleva 50 %) nebo 60 minutovou masáž lávovými kameny v Relax Cura Corporis Opava za 250 Kč (sleva 50 %).

Kroměřížský Nebeslev.cz umožňuje vybrat Prahu, Brno, Plzeň, Olomouc, nebo celou ČR. Od 1. listopadu 2010 přispívá Nebeslev nadačnímu fondu Kapka naděje 1 Kč z každého prodaného voucheru. Z nabídek je možné uvést hodinovou terapii – výklad karet od přední české profesionálky za 250 Kč (sleva 50 %), neomezený počet piv v nekuřácké restauraci Svět piva v Praze za 79 Kč (sleva 61 %), pizza připravovaná v originální peci na dřevo v Pizzerii – Restaurant al Padrino v Praze za 49 Kč (sleva 61 %) či zorbing pro dva 399 Kč (sleva 69 %).

Na portálu Mydeals.cz je možné vybírat nebo registrovat k zasílání nabídek jedno z 10 uvedených měst v ČR, případně libovolné město. Zákaznická linka je dostupná i prostřednictvím Skype. V minulosti nabídl portál např. poukázky na vstupenky Palace Cinemas za 17 Kč (sleva 90%),  vstupenka 1 dospělí s 1 dítětem do ZOO Praha za 99 Kč (sleva 60 %), Pffefer Steakové hody  pro dva v Restauraci Esprito v Praze za 249 Kč (sleva 65 %),  nebo hodiny v tenisové hale za 99 Kč (sleva 67 %).

Portál DnesNeboNikdy.cz rozlišuje nabídku pro Prahu, nebo ČR. Za doporučení e-mailu 5 kamarádů či známých je možné získat odměnu 500 Kč. S každým pátým kamarádem či známým, který se na základě doporučujícího formuláře zaregistruje a provede první nákup, bude připsán na účet 500 Kč. Z minulých nabídek portálu je možné zmínit celodenní permanentku do Skiareálu Špindlerův Mlýn za 350 Kč (sleva 50 %), Bohemia menu ve vyhlášené restauraci Rybí trh za 395 Kč (sleva 50 %), 2 lístky pro dospělé a 2 dětské do Království železnic za 180 Kč (sleva 50 %) a pobyt pro dvě osoby na dvě noci v hotelu Olympie ve Špindlerově Mlýně s polopenzí za 1650 Kč (sleva 40 %).

Ostravský portál Bezvasleva.cz nabízí slevy pro města Ostravu a Prahu. Z nabídek je možné uvést nabídku trvalé a bezbolestné epilace za 239 Kč (sleva 73 %), neinvazivní liposukce přístrojem Exilis a lymfodrenáž za 999 Kč (sleva 71 %), hodinová jízda Prahou na vozítku Segway za 333 Kč (sleva 63 %), nebo Snězte křidélek, žebírek a kolen co můžete v restauraci Léta páně v Praze za 115 Kč (sleva 42 %).

Mezi novější portály kolektivního nakupování patří KupDnes.cz. Na rozdíl od jiných však neumožňuje nabídku filtrovat podle jednotlivých měst. Samozřejmostí je možnost odebírání novinek e-mailem, prostřednictvím RSS, či propojení se sítěmi Facebook a Twitter. V minulosti portál nabídl například univerzální slevový kupón na nákup moselských vín v hodnotě 500 Kč za 300 Kč (sleva 40 %), Sushi menu pro dvě osoby s dovozem za 490 Kč (sleva 65 %), představení Johanka z Arku v divadle Kalich za 350 Kč (sleva 50 %) a Bungee Jumping z výšky 62 metrů za 750 Kč (sleva 50 %).

Na portálu Primacena.cz lze nabídku slev filtrovat podle 12 měst v ČR, případně si lze dle těchto měst, příp. celé ČR nechat zasílat nabídky e-mailem. V minulosti portál nabídl první aplikaci kontaktních čoček v aplikačním centru za 300 Kč (sleva 50 %), internetové připojení ADSL Start od Telefonica O2 na 6 měsíců za 995 Kč (sleva 58 %), seskok Bungee Jumping z nejvyššího mostu v ČR za 750,– Kč (sleva 50 %), nebo nabídka jazykových kurzů Jazykové školy Jipka za 900 Kč (sleva 40 %).

Portál Slevopolis.cz umožňuje vybírat mezi nabídkami 7 měst v ČR. Na portálu byly nabízeny např. dvě romantické noci se snídaní a večeří na Zámeckém statku Býkov za 2748 Kč (sleva 58 %), královské menu pro dva v Pizzeria Cappuccini Ristorante v Praze za 480 Kč (sleva 60%), mycí program – ruční mytí aut za 399 Kč (sleva 54 %) či mobilní internet 02 bez závazků na 6 měsíců připojení za 499 Kč (sleva 72 %).

Olomoucký portál FajnSlevy.cz  nabízí výběr pro města Olomouc a Prahu, případně celou ČR. Pro dalších 6 měst nabídky připravuje.  Zajímavý je rozsah kanálů, kterým je možno provozovatele kontaktovat – mimo telefonu, e-mailu, sociální sítě Facebook a Twitter, přes Skype, ICQ, MSN, Google Talk, Yahoo, AIM a Jabber po Gadu – Gadu. V minulosti nabídl portál např. luxusní 90 minutovou čokoládovou masáž celého těla za 599 Kč (sleva 50 %), třídenní romantický pobyt pro dvě osoby v hotelu Pod Sluncem (Třebíz u Slaného) za 2950 Kč (sleva 51 %), jakékoliv dvě pizzy v pizzerii La Contrada v Praze za 149 Kč (sleva 55 %), nebo úprava nehtů oblíbenou japonskou technikou manikúry P-Shine za 99 Kč (sleva 48 %). 

Přehled nabídek na jednom místě

Další kategorií jsou portály, které nenabízí vlastní nabídky slev, ale sledují nabídky jiných portálů.

Na webu Skrz.cz, který si klade za cíl informovat o všech aktuálních slevách fenoménu kolektivního nakupování, lze sledovat nabídky pro vybraná města ČR, ale lze sledovat i Slovenská města Bratislava, Košice, Banská Bystrica, Prešov a Nitra. Nabídky lze dále filtrovat podle kategorií: jídlo, sport, krása, zboží, pobyty, adrenalin, relaxace a ostatní, nebo lze nastavit jen nové nabídky. Samozřejmostí je možnost každodenního ranního odebírání přehledu slev e-mailem, či možnost použití RSS. Aktuálně sleduje 87 portálů kolektivního nakupování. Nejlépe hodnocené podle hlasování uživatelů Skrz.cz jsou portály Slevomat, PrimaCena a Zapakatel.

Na portálu Ušetřeno.cz lze nalézt aktuální nabídky kolektivního nakupování, kdy každý den přináší přehled několika desítek slev nejvýznamnějších portálů s odkazem na přístup ke slevě na příslušném portálu (např. výše zmíněné Slevomat, Vykupto, Slevopolis, Zapakatel, KupDnes a další). Výběr lze na portálu filtrovat podle jednotlivých měst, celé ČR, či USA.

Na obdobném principu je postaven portál Slevoman.cz. Ten aktuálně hlídá nabídky 59 serverů kolektivního nakupování. Na portálu je možné nabídky filtrovat podle měst (Praha, Brno, Olomouc, Ostrava, Liberec, Hradec Králové, Plzeň a Ústí nad Labem) a je možno využít čtečku RSS.

Portál Vykupme.cz přináší přehled nejzajímavějších hromadných slev na internetu. Přehled lze filtrovat v současné době podle 17 měst v ČR a zahrnuje nabídky nejvýznamnějších portálů.

Na SlevaX.cz lze sledovat nabídku slev v ČR, v Evropě a přináší informace o nakupování v USA.  V současné době lze filtrovat nabídky pro 24 měst v ČR. Přehled aktuálních slev lze odebírat e-mailem, či s využitím RSS.

Seznam kolektivních slev lze nalézt i na webu Topkupony.cz. Ten přináší aktuální nabídku s možností výběru měst Praha, Brno, Olomouc, Ostrava a Liberec.

Slevy jen pro vybrané

Zvláštním druhem portálů kolektivního nakupování jsou ty, které umožňují přístup a nákup jen registrovaným členům. Příkladem jsou portály BigBrands, či FashionDays, nabízející svým členům značkové oblečení, nebo kosmetiku.  Nevýhodou tedy je, že je nemůže jako ostatní portály kolektivního nakupování využít kdokoliv.

skoleni_15_4

Kolektivní nakupování nemůže nahradit klasické nakupování zboží a služeb ať již v kamenných prodejnách, či na internetu. Vzhledem k rostoucímu počtu portálů a tak i zvyšující se nabídce, je však jeho vhodným doplněním. Některé nabídky jsou vzhledem k době platnosti voucheru (několik týdnů až měsíců) a jeho přenositelnosti vítanou inspirací pro nákup dárku pro blízké, nejen v této předvánoční době. Nabídka možností slev, ale i možnost předem filtrovat jednotlivé nabídky dle zadaných kritérií je široká, i když mezi mnohými portály obdobná.  Rozhodně se však vyplatí je sledovat. Kdokoliv, dřív nebo později, narazí na nabídku, která jej osloví a bude přívětivá pro jeho peněženku.

Poznámka redakce: Vydavatelství Internet Info, které je provozovatelem serveru Měšec.cz, je také provozovatelem slevového webu KupDnes.cz

Jaké jsou vaše zkušenosti s nakupováním přes internet?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).