Hlavní navigace

Když použití platební karty vyjde draze

17. 1. 2008
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Platební karta je významným pomocníkem při disponování s vašimi (nebo půjčenými) finančními prostředky na účtu, ale jen do chvíle, kdy nedojde k tzv. technické závadě. To se potom nestačíte divit. A to se přihodilo několika tisícům držitelům karet Visa ve střední Evropě.

Počátkem tohoto týdne se významně prodražil výběr z bankomatů několika tisícům klientů bank ve střední Evropě. Jednou provedený výběr se zaúčtoval opakovaně a v některých případech šlo až o 15násobné zaúčtování transakce. U malých částek lze chybu přejít mávnutím ruky a počkat na dokončení reklamace, ovšem při několikatisícovém výběru zjistit za dva dny na účtu nepovolený debet ve výši několika desítek či stovek tisíc zaručeně vykolejí každého klienta banky.

V debetu chybou „systému“

Jak naše redakce zjistila, problém chybně zaúčtovaných transakcí se týkal výhradně držitelů karet Visa několika středoevropských bank. Při telefonickém ověřování naší redakcí však byly banky v poskytování informací velmi zdrženlivé, zvláště pokud jde o polské banky. Sdílnější byla jen polská Raiffeisenbank, která problémy s Visou přiznala u debetních karet a okrajově u karet kreditních.

Požadavek na zaúčtování několikanásobné částky obdržely banky již od zúčtovacího střediska karetní společnosti Visa Europe a bankovní systémy bank poté automaticky debetovaly účty svých klientů. Na problém se zúčtováním transakcí shodou okolností jako první upozornili v diskusních fórech klienti mBank, a to shodně v České republice i v Polsku. Server Bankier.pl uvedl, že mluvčí polské mBank Magdalena Ossowska optimisticky sdělila, že jejich klienti budou mít chybně zaúčtované transakce v pořádku již dnešní ráno.

V České republice na problémy se zúčtováním transakcí kartami Visa mezi prvními upozornil klient mBank s přezdívkou „hujik“, který poskytl i ukázku obrázku, jak chybně zaúčtovaný výběr vypadá. Mezi další české postižené banky patřila UniCreditBank.

Výhoda globálního problému

Přestože jde o chybu karetní společnosti, která předala mylnou informaci bance vydávající kartu, z právního pohledu nemusí původ problému držitele karty zajímat. Podle platného práva má smluvní vztah uzavřený se svojí bankou, která (byť vlivem chyby Visy Europe) chybně zaúčtovala transakce. Tyto transakce jsou poté předmětem reklamace. Výhodou v této nepříjemné situaci je globální problém chybně zaúčtovaných transakcí. Tím, že se chyba Visy dotkla několika tisícovek klientů různých bank, dává postiženým do ruky zbraň v podobě tlaku na rychlé vyřešení následků chyb. V opačném případě by poškozený držitel karty musel postupovat běžný reklamační proces a prokazovat, že zúčtované transakce neprovedl.

Přihodilo se vám někdy, že banka chybně zaúčtovala karetní transakci?


Jenže strasti mohou nastat opět na konci měsíce, kdy účetní systém banky může automaticky vygenerovat sankční poplatek a úrok za nepovolený debet – ten musí banka stornovat, protože držitel karty za něj nemohl. Chybně zaúčtované karetní transakce banky nejspíše velmi rychle napraví, ovšem otázkou je, jak se banky postaví k situaci, kdy vlivem nepovoleného debetu na účtu neodešly pravidelné či důležité platby. Problém je, že příjemce platby nemusí zajímat, že majitel účtu měl se svojí bankou problémy, a proto platby neodešly. Tady nezbývá nic jiného než se spolehnout na slušnost banky, která promptně provede potřebné platby i na pochopení příjemce vlivem medializace problému.

Velký bratr nás vidí

Využívání technických nástrojů včetně platebních karet přináší všem velké výhody, ale zároveň jejich používání svazuje. Chyba třetí strany může výrazně ovlivnit naše další dny a způsobovat minimálně komplikace. Již v současné době stačí, že jen na základě karetních transakcí banka o držiteli karty ví vše, co potřebuje k přímému obchodnímu oslovení. Jako absurdní působí diskuze v politických kruzích, že v případě vyžádání by banka byla povinna poskytnout policii a tajným službám informace o pohybu držitele platební karty na základě karetních transakcí. Otázka zneužitelnosti je jen jedním z varovných signálů proti tomuto opatření.

Známé přísloví říká, že v nouzi poznáš přítele. Přeneseně lze toto použít i pro banku: právě v krizové situaci se ukáže, nakolik vaše banka je schopna pružně reagovat na problém a odstranit jej, zda se umí za svého klienta postavit, bojovat za něj. A krizové situace mohou být dalším vodítkem k rozhodování, zda u banky zůstanu nebo ne.

Peníze vrátíme, slibujeme

Redakce Měšce.cz požádala banky o vyjádření k problému s kartami Visa.

Asociace Visa nás požádala, abychom kvůli technickému problému na její straně mírně pozdrželi zúčtování transakcí platebními kartami VISA, a tím předešli duplicitě zaúčtování, napsala pro Měšec.cz svůj postoj Pavla Plachá z tiskového odboru České spořitelny. Pokyn jsme respektovali, takže na účtech klientů České spořitelny transakce kartami Visa duplicitně odúčtovány nebudou.Pokud by i přes uvedené opatření k duplicitě došlo, klienti samozřejmě dostanou prostředky zpět na účet, doplňuje Pavla Plachá.

Komerční banka žádné problémy u svých klientů s kartami Visa prozatím nezaregistrovala, řekla Měšci Romana Ondrušková z tiskového oddělení Komerční banky.

skoleni_15_4

Adam Zbiejczuk z české mBank Měšci upřesnil, že oficiální vyjádření mBank napsala už do svého diskusního fóra: V souvislosti s problémem společnosti Visa s několikanásobným zaúčtováním platebních operací 14.1. se mBank rozhodla odvolat všechna zatížení vzniklá karetními transakcemi provedenými v obchodech i prostřednictvím bankomatů (včetně poplatků)zaúčtované 15.1.2008. Tato činnost bude mít za následek uvedení stavů účtů našich klientů do dřívějšího stavu a co nejrychleji jim tím umožní přístup k jejich prostředkům. Stane se tak v průběhu dnešní noci (pozn. red.: je myšleno datum 16. ledna 2008). Po vyřešení chyby ze strany Visa Europe budou účty klientů zatíženy korektními částkami. Velice se omlouváme za možné komplikace a upozorňujeme, že k úpravě dojde ve všech případech, nikoliv jen u klientů, u nichž byla částka odečtena několinásobně.

Na dotaz Měšce se vyjádřila i společnost Visa Europe: Společnost Visa Europe zaznamenala v úterý 15. ledna 2008 problém týkající se omezeného počtu bankomatových transakcí, které mohly být v systému duplikovány (opakovaně zaúčtovány). Tento problém se podařilo odstranit a v současné době Visa spolupracuje s polskými členskými bankami na nápravě transakčních chyb, které mohl způsobit. Velice se omlouváme držitelům karet Visa, kterých se tato situace dotkla. Věříme, že se nám podaří v co nejkratší době vyřešit všechny problémy, které jim mohla způsobit. Zástupce mediální agentury Tomáš Fiala Měšci upřesnil, že problém se týká držitelů karet z několika zemí ve střední Evropě včetně Polska a České republiky. Německo mezi postiženými zeměmi není.

Patříte mezi postižené klienty chybou Visa Europe?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se věnuje publikační činnosti v oblasti osobních financí. Specializuje se na finanční produkty, spotřebitelská témata a oblast dopravy.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).