Spočítejte si...

Zavřít

Když argumenty stojí na vodě...

Plytká tvrzení, která Patrik Nacher použil v článku „Soutěž Banka roku: Proč vyhrávají stále ti největší?“ je typickým příkladem novinářského nešvaru posledních měsíců. Rychle, investigativně, kontroverzně. A pokud možno neobtěžovat se zjistit data a fakta.

Tento článek je názorovým vyjádřením autora. Redakce Měšce.cz není jeho autorem a neodpovídá za jeho obsah.

Touha po senzaci a velkém odhalení spiknutí silné bankovní lobby působí v podání zmíněné glosy tak nějak strojeně. Senzace se nekoná, vysvětlení je logické.

Jak již bylo mnohokrát zmíněno, letošní celkové prvenství v soutěži MasterCard Banka roku 2007 (kategorie Banka roku 2007 - hlavní cena odborné poroty) si odnesla Komerční banka, druhá se umístila Česká spořitelna a třetí skončila Raiffeisenbank. Glosa pana Nachera na tomto serveru vítězství Komerční banky a umístění dalších bank zpochybňuje, a nepřímo tak označuje ocenění MasterCard Banka roku 2007 za irelevantní. Autora článku k tomu vede statistika, že tisíce klientů mají poznatky zcela odlišné. Zdroj tohoto statistického zjištění však autor neuvedl. O tom, jak je toto tvrzení vypovídající, nechť si čtenář udělá obrázek sám.

Autor dále útočí na velké bankovní instituce, více či méně zavádějícími argumenty, a neustále se snaží vyvolat pocit, že většina klientů by měla toužit po tom, mít své peníze v malých bankách, protože ty velké za nic nestojí a nemají výraznou potřebu lidem nabízet pro ně vhodné služby, flexibilně a účelně je přizpůsobovat konkrétním jednotlivým klientům (poznámka: kurzívou jsou označeny citace pana Nachera). Tisíce lidí přece každý den na pobočkách Komerční banky, ČSOB nebo České spořitelny vyhrožují zrušením účtu či nadávají na nekvalitní produkty nebo vysoké poplatky. Naopak v menších bankách lidé jásají, skotačí a na pobočkách to je jedna velká párty spokojených lidí ve stylu nezávislých šedesátých let. Jak tedy mohou velké banky vítězit, když je nikdo nemá rád. Zatáhnout oponu, odhalení se nekoná, cenu za investigativní žurnalistiku poradce a typický čecháček Nacher ještě nějakou dobu nezíská.

O vítězích osmi z deseti kategorií rozhoduje odborná porota. Hlasování probíhá korespondenční formou pod notářským dohledem, stejně jako zpracování výsledků. Porota je složena z cca 50 členů - odborníků z finanční oblasti, sféry bankovnictví, státní správy, akademické a politické sféry a v neposlední řadě i zástupců předních korporací v České republice a novinářů. Žádný z porotců není zaměstnán v hodnocených institucích či jinak zainteresováni na výsledcích. Všichni porotci obdrží poštou soupis jednotlivých kategorií, stručný přehled o dané oblasti, informace o aktuálním dění v této oblasti a prezentaci jednotlivých nominovaných subjektů/produktů (informace dodávají nominované subjekty). Zpracování výsledků probíhá pod dohledem notářky JUDr. Aleny Procházkové.

Odborníci tedy hodnotí celou řadu důležitých parametrů, které mají různou váhu a v případě hlavní kategorie se musí hodnotit v souvislostech. A kdože pak vítězí? Ten, kdo má celkově nejlepší produkty a služby. Měla by být bankou roku finanční instituce, která má po celé ČR jen několik poboček, pár bankomatů a nekompletní nabídku služeb? Měla by vyhrát banka, která nenabízí produkty pro studenty?

Ocenění MasterCard Banka roku hodnotí ty nejlepší v mnoha kategoriích. Například GE Money Bank je progresivní, a proto po zásluze získala druhé místo v kategorii Nejdynamičtější banka roku. Neznalost či diletantství autora je pak názorně vidět po přečtení odstavce Jsou to právě „menší“ banky, které v poslední době na trh přicházejí s novinkami. Jde například o GE Money Bank a její paušální konto Genius Active. V soutěžích, jako je Banka roku, se to však projeví jen velmi vlažně. Stále vítězí stejné banky, bez ohledu na to, co se v daném kalendářním roce událo.“ Další příklad úspěchu menších bank? ING Bank má výborné ING Konto, eBanka zase Osobní účet– i proto se tyto banky umístily na druhém, respektive třetím místě v kategorii Účet roku. Komerční banku zde nenajdete.

Autor si také mohl zjistit (třeba na www.bankaroku.cz), že součástí ocenění MasterCard Banka roku je kategorie Nejdůvěryhodnější banka roku 2007, kde hlasuje široká veřejnost. Co by mělo o názorech klientů na jednotlivé banky vypovídat více než hodnocení samotných uživatelů služeb a produktů. Argument, že největší banky mají nejvíce klientů, a tudíž pohodlně hlasování ovlivní ve svůj prospěch, neobstojí. Proč by nespokojený klient velké banky, kterých jsou podle autora tisíce, dobrovolně hlasoval ve prospěch své banky? Naopak proč tisíce spokojených klientů menších bank nehlasovaly pro svoji instituci? Klienti si prostě zvolili Českou spořitelnu, Komerční banku a ČSOB – Poštovní spořitelnu. Příští rok to třeba bude jinak.

I kdyby se ostatní banky třeba postavily na hlavu, na prvních dvou místech hlavní kategorie této ankety budou stále Česká spořitelna a Komerční banka. Ale nebudou, vážený autore. Konkurence je užitečná, a posouvá tak lidstvo v mnoha odvětvích kupředu. Co bylo dnes, nemusí platit zítra. Bratři Pospíšilové také vyhrávali každý rok mistrovství světa. Byli prostě nejlepší. Ale pak přišel někdo, kdo byl lepší než oni a výsledek byl jiný. Výsledky ocenění MasterCard Banka roku v dalších letech budou také bezesporu jiné. Ale opět vyhrají ti nejlepší.

Autor zastupuje organizátora ocenění MasterCard Banka roku.

Anketa

Ovlivňuje vaše rozhodování o volbě banky nebo služby její umístění v soutěži?

39 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 26. 6. 2009 1:47