Hlavní navigace

Kdo pojistí cestovní kanceláře? Někdo musí, ale nikomu se nechce

18. 7. 2014
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Vládou prošel návrh zákona, který čelí silné kritice cestovních kanceláří i pojišťoven. Značně totiž komplikuje situaci s pojištěním proti úpadku.

Český zákazník si v posledních letech zvykl na komfort pojištěných zájezdů. Pokud si zájezd či pobyt koupí od cestovní kanceláře nebo agentury, má jistotu, že o vynaložené prostředky nepřijde, ani kdyby cestovní kancelář zkrachovala. Čtěte více: Slevové servery krachují. Na dovolenou nemusíte odjet Prodejci a pořadatelé zájezdů mají totiž povinnost se pojistit proti úpadku. Tato praxe daná zákonem se v minulých letech velmi osvědčila. Nakonec se o tom přesvědčily tisíce Čechů, jejichž cestovní kancelář se na trhu neudržela a nedokázala vypořádat své závazky a mnohdy ani dopravit klienty z ciziny zpět domů. Pojištění cestovních kanceláří na trhu určitým způsobem etablovalo, začaly se však množit problémy s jejich podpojištěním, důsledkem je nepříjemná skutečnost, že klienti nejsou odškodněni v plné výši. Na pojišťovny byl dosud často vyvíjen tlak, aby klientům vyplatily náhradu zájezdu v plné výši. Některé na to přistoupily, jiné odmítly s odvoláním na to, že by v takovém případě konaly proti jiným zákonům, například zákonu o pojišťovnictví.

Do hry se tak vložil český zákonodárce s cílem tolik osvědčené pojištění cestovních kanceláří proti úpadku napravit tak, aby opět začalo plnit svou původní úlohu. Na stůl se dostala novela zákona 159/1999, která minulý týden prošla vládou a očekává se její schválení také v Poslanecké sněmovně, kde má koaliční vláda pohodlnou většinu. Měla by začít platit začátkem příštího roku. Zákon prošel navzdory tomu, že se proti němu ozývaly hlasité protesty z obou dotčených táborů, tedy od cestovních kanceláří i pojišťoven, na jejichž bedra padá jejich pojištění. A přestože lobbistické organizace mají především hájit zájmy svých členů, jejich argumenty jsou v tomto případě logické a vzbuzují otázky, zda novela zákona v první řadě nekomplikuje podnikání a klienty nechrání za cenu vzniku nových problémů. Tím nejzávažnějším by mohlo být, že cestovní kanceláře nebude chtít nikdo pojistit, přestože ze zákona mají povinnost pojištění proti úpadku.

Pojišťovny se dočkaly změny

Pojišťovny dlouhodobě upozorňovaly na nedostatečnou legislativu, která klienty v případě podpojištění cestovní kanceláře chrání jen částečně. Novela zákona ale tuto situaci řeší z jejich pohledu nešťastně. Nejvýbušnějším bodem je totiž ustanovení, které pojišťovnám ukládá povinnost plnit i nad rámec sjednaného pojištění. Tím se prakticky nepřípustně přesouvá kontrola nad řádným výkonem podnikatelské činnosti jednoho podnikatele na jiný podnikatelský subjekt, navíc bez úpravy práv pojišťoven v případě neplnění či porušení nových povinností ze strany cestovních kanceláří, říká Tomáš Síkora, výkonný ředitel ČAP, a dodává: Správné stanovení pojistného limitu musí být, a to i podle evropské směrnice, jednoznačně odpovědností cestovní kanceláře.

Letošní rok je zatím klidný

Letos skončily v úpadky zatím pouze dvě malé cestovní kanceláře. Na začátku července nevyšlo hospodaření brněnské CK monmare, jejíž klienti v té době se nacházející v zahraničí mohli svůj pobyt dokončit. V květnu pak skončila CK Conti, která na sebe podala návrh na insolvenci v době, kdy v zahraničí neměla žádné klienty. Zákazníci, kteří si u cestovních kanceláří koupili zájezd a neodcestovali, odškodnila pojišťovna.

Kromě toho, že pojišťovny pochopitelně nechtějí plnit nad rámec toho, co si klient, tedy v tomto případě cestovní kancelář, zaplatí, jsou tu ještě další omezení, se kterými novela koliduje. Zákon o pojišťovnictví ukládá pojišťovnám povinnost podnikat obezřetně, přičemž uzavření pojistných smluv bez stanovení pojistných limitů je striktně v rozporu se zmíněným zákonem. Pro pojišťovny by to znamenalo riziko postihu ze strany ČNB. Zároveň je třeba brát v úvahu i skutečnost, že pro smlouvy bez horní hranice výše pojistného plnění nezískají pojišťovny zajištění a současně nebudou schopny tvořit odpovídající rezervy na pojistná plnění, upřesňuje Tomáš Síkora a shrnuje: V případě přijetí takové právní úpravy hrozí, že pojišťovny nebudou cestovní kanceláře proti úpadku pojišťovat. V konečném důsledku tak paradoxně na přijetí novely doplatí spotřebitelé, které by novela měla chránit.

skoleni_15_4

Povinné limity pro cestovní kanceláře

Novela jde na problém i z druhé strany, tedy stanovením povinných limitů pojištění pro cestovní kanceláře. V případě cestovních kanceláří, které nabízejí zájezdy s leteckou dopravou, jde o minimální limit pojistného plnění ve výši 4 milionů korun. Cestovní kanceláře, které nabízejí zájezdy pouze autobusovou dopravou, si musí sjednat minimální limit pojistného plnění ve výši 1 milionu korun. Již dnes však nesmí být limit pojistného plnění nižší než 30 procent plánovaných tržeb z prodeje zájezdů. Jsme přesvědčeni, že takové ustanovení je narušením rovné hospodářské soutěže, protože se nevypočítává u všech koncesovaných subjektů podle stejného klíče. Především pro malé specializované společnosti může takový limit znamenat velké zdražení zájezdů a může být likvidační, řekl místopředseda Asociace cestovních kanceláří Jan Papež a odkazuje na specializované kanceláře, které nabízejí například výhradně cesty na maratóny nebo za jízdou na koních. Takové kanceláře nikdy nedosáhnou obratu, který by ospravedlňoval minimální limit pojistného plnění.

Nepoměr mezi minimálními limity pro cestovní kanceláře poskytující letecké a autobusové zájezdy může mít v praxi za následek to, že pro malou cestovní kancelář, která vypravuje pravidelně pouze několik desítek lidí pronajatou částí letadla, je 4milionový limit zbytečně vysoký, a oproti tomu krach cestovní kanceláře se stovkami klientů cestujících autobusem do Chorvatska nemusí být milionovým limitem dostatečně zajištěn, upozorňuje z hlediska pojišťoven mluvčí České asociace pojišťoven Marcela Korytová. Pokud by zmíněná cestovní kancelář vypravující výhradně autobusové zájezdy do Chorvatska, ale v masovém množství, byla pojištěna na minimum a zkrachovala, výše zmíněné ustanovení novely by způsobilo, že zbytek musí poškozeným klientům doplatit pojišťovna.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Spotřebitelské finance i politicko-ekonomická témata jsou vodou na můj mlýn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).