Hlavní navigace

Kde končí podvod a začíná podnikání

10. 10. 2005
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

V poslední době se množí informace o nekalých praktikách drobných "podnikatelů" i velkých obchodních řetězců. Objevují se nové "loterie" a zapojit se můžete do letadla - a samozřejmě prohrát. Podvody se odehrávají i ve finančním světě. Co je "nového" a jak podvodné jednání poznat?

„Loterie“ a jistá výhra – prohra?

Sdružení obrany spotřebitelů minulý týden varovalo před nigerijskou podvodnou loterií, jejíž organizátoři se pod záminkou převedení výhry v podobě 1,5 mil. USD snaží z důvěřivých jedinců vylákat částky mnohem menší, v tomto případě bankovní převod ve výši 550 EUR. Vše bylo rafinovaně navlečené a mnohý člověk by se mohl nechat svést vidinou velké výhry.

Ukázka podvodného e-mailu (v anglickém jazyce).

Výše uvedený případ velmi připomíná jinou, přibližně rok starou nigerijskou aféru, v níž se podvodníci pokoušeli vymámit ze svých obětí částky na „nečekané výdaje“ pod záminkou potřeby převedení velkého objemu finančních prostředků za nemalou odměnu. Záměr a důsledek byl stejný – vzbudit ve vyhlédnutém objektu vidinu snadného a bohatého zisku a různými záminkami z něj tahat menší (a stále větší) částky.

Podvodný záměr výše uvedených případů je navzdory rafinovanosti podvodníků ještě poměrně snadno odhalitelný. Nemusíte ale chodit ani do daleké Nigerie (respektive čekat, až nám v e-mailové schránce ulpí nigerijský spam), abyste se mohli stát přímými účastníky-oběťmi podvodu. Stačí zabloudit o něco méně na jih…

Trh práce a „školení“

Jeden z našich čtenářů nás informoval o firmě, na kterou podal trestní oznámení pro podvod. Její jméno ani jméno našeho čtenáře z pochopitelných důvodů neuvádíme, nicméně praktiky společnosti s působností především na jihu Čech stojí za rozšíření v obecné povědomí – nikoli proto, že by se jednalo o následováníhodný příklad, ale naopak, abyste se snáze ubránili v případě, že na vás někdo zosnuje obdobnou síť.

Firma si vybrala slabinu většiny lidí – pracovní trh. Zájemcům o práci ale nenabízí žádné nereálné podmínky, které by byly výstražným signálem (viz mnohé případy podomního prodeje a multilevel marketingu maskované jako „manažerské pozice a práce s lidmi“ apod.), ale stanovuje si podmínku absolvování školení před rozhodnutím o přijetí či nepřijetí nového zaměstnance. V tom by také nebyl větší problém, přestože je zvykem spíše vybrat pracovníka podle minulé kvalifikace a následně ho zaškolit. Na druhou stranu by šlo „předpracovní školení“ přirovnat k vícekolovému výběrovému řízení.

Co již může mnohé potenciální zaměstnance odradit (a částečně varovat) je poplatek za absolvování školení. Jeho výše však není nikterak závratná, pouhých 500 Kč, které mají být v případě přijetí vráceny formou mzdy. Budiž. Co je ale již skutečným podvodem, zatím v šetření policie, jsou faktury rozesílané po absolvování školení – ve výši 5600 Kč! Zaúčtováno je 6000 Kč za absolvování školení, 100 Kč za zkoušky odborné způsobilosti a odečtena pětistovka dříve zaplacené zálohy.

Jádro celé této neskutečně sprosté záležitosti je však to, že k této výzvě a faktuře byla přiložena mnou podepsaná kopie přihlášky na seminář, kde bylo dodatečně dotištěno jakési prohlášení, že se zavazuji za absolvování semináře zaplatit uváděných 6000 korun! píše nám čtenář.

V případě, že se dostanete do obdobné situace a bude po vás požadována platba, se kterou jste předem nesouhlasili, fakturu neproplácejte, ale obraťte se na policii, jako to učinil náš čtenář.

„Podnikání“ obchodních řetězců

Podvodů či „podnikání na hraně zákona“ se ale nedopouštění jen malé firmy, jejichž majitelé chtějí dosáhnout rychlého, snadného a nezaslouženého zisku. V minulém týdnu došlo k odhalení nekalé činnosti u dvou velkých obchodních řetězců.

Prvním případem byl velkoobchodní řetězec Makro. V jeho obchodech se prodávaly levné polské dlaždičky pod označením Rako – což je česká firma vyrábějící dlaždičky, obkladačky a další keramické zboží, jejíž značka byla oceněna znaleckými posudky na téměř 500 mil. Kč. Zda došlo k omylu, úmyslnému klamání zákazníků či něčemu úplně jinému, bude rozhodovat soud. V každém případě dlaždičky byly inzerovány v letácích a prodávány na prodejnách po celé České republice a šly na odbyt…

To zboží je v tuto chvíli stahováno z prodeje a pochopitelně jsme připraveni od všech našich zákazníků přijmout zpět již prodané zboží, oznámila po odhalení Markéta Světlíková, tisková mluvčí společnosti Makro. Škoda pro Rako se prozatím odhaduje v řádu statisíců a výše odškodného, náklady na vrácení zboží a další dosáhnou jistě přinejmenším o řád výše.

Prodávat levné zboží pod drahou značkou je jistě pro zákazníky nepříjemným klamáním, které, jak jsem byl mylně přesvědčen, bylo odsunuto na cizojazyčná tržiště. Ovšem druhý případ je mnohem odpudivější a můžeme jen doufat, že skutečně ojedinělý.

Julius Meinl již dokončil prodej většiny svých prodejen společnosti Ahold, která provozuje síť supermarketů Albert a hypermarketů Hypernova. Ahold některé převzaté prodejny zařadil do sítě svých prodejních míst hned, většina ale musí projít nemalou rekonstrukcí, aby splňovaly požadavky nového majitele. Některé ještě nepřevzal.

V jedné prodejně v Český Budějovicích, dosud provozované odcházejícím Meinlem, Státní zemědělská a potravinářská inspekce dospěla k otřesnému odhalení, které komentovala Daniela Kolejková, tisková mluvčí SZPI: Prodavačky v lahůdkářském úseku byly svými nadřízenými nuceny k podivným praktikám. Vedoucí je nutil vybírat z boxu, do kterého se vyhazují prošlé a závadné potraviny určené k likvidaci, plesnivé a jinak závadné sýry a uzeniny. Ty musely prodavačky „upravovat“ a vracet zpět do prodeje.

V tomto případě se jedná o očividný podvod, který je na hraně až obecního ohrožení. S jistou nadsázkou možno říci, že ohrožuje i již tak dost skřípající zdravotní systém České republiky. Otřesné je i upozornění tiskové mluvčí SZPI: Oblastní manažer i přes několikrát uložená opatření k nápravě prodavačkám zakázal cokoli na způsobu prodeje měnit.

Ovšem ani Hypernova není bez šrámu. Jednu z jejích prodejen zaplavily myši a musela být na několik dní zcela uzavřena.

Finanční poradenství „s garancí“

Chcete získat maximum ze státního příspěvku stavebního spoření? Jistě nepohrdnete firmou, která vám nabízí konzultaci a pomoc – pod záštitou Ministerstva financí. Taková nepochybně musí nabízet pomoc s maximální účinností. Vždyť má přístup k informacím z první ruky, navíc se zárukou legálnosti garantovanou přímo ministerstvem.

Potíž je ale v tom, že Ministerstvo financí žádnou firmu pod svou záštitu nevzalo. Podle vyjádření ministerstva se nemůže jednat ani o jejich zaměstnance. Tiskový mluvčí Marek Zeman proto radí: Doporučuji na podobné nabídky nereagovat a už vůbec s takovou firmou nejednat. V případě, že se objeví další takový případ, prosíme občany, aby nám to oznámili.

Pod jeho radu se můžeme jedině podepsat.

Ohánění se záštitou státní nebo renomované – nejčastěji finanční – instituce lze sice nepochybně označit za nekalé podnikání, ovšem pokud další praktiky společnosti jsou v souladu se zájmy klientů (např. ve výše uvedeném případě maximalizace státní podpory stavebního spoření), nejedná se o příliš nebezpečnou činnost. Tím nechci tyto nekalé praktiky v žádném případě hájit, ale dát je do kontrastu s mnohem nebezpečnějšími variantami „podnikání“.

Chcete nový automobil za pouhých 20 400 Kč? Nebo hypotéku s úrokovou sazbou 1 %? I tyto podmínky jedna česká společnost nabízí. Ovšem, vše má háček. Na ten nás upozornil, jako na tuto společnost, jeden z našich čtenářů. Abyste získali např. automobil, musíte nejprve zaplatit 20 400 Kč, pak sehnat během měsíce další tři autachtivé osoby a během dalších dvou měsících další čtyři a za další dva další dva. Celkem 9 osob.

Nepřipomíná vám to něco? Ano! Pyramida. Každý vámi sehnaný člověk musí splnit stejné podmínky jako vy. Po sedmi kolech bude v „projektu“ zapojeno téměř pět milionů osob. Teoretické osmé kolo již předpokládá bouřlivou populační explosi – přes 43 milionů zapojených lidí… Bližší informace naleznete v textu čtenáře.

Kalé i nekalé praktiky

Způsobů, jak přimět potenciálního zákazníka, aby se stal skutečným zákazníkem, je celá řada. Většina běžně užívaných praktik je naprosto legálních, přestože se snaží ovlivnit názor kupujícího – ať už se jedná o reklamu, marketing v širším slova smyslu, způsoby prodeje aj.

skoleni_15_4

V poslední době se opět množí informace o nekalých praktikách. To ovšem nemusí být pouze důsledkem toho, že by se množily nekalé praktiky jako takové a přibývalo nekale praktikujících společností, ale může to být i zvýšenou ostražitostí nás, zákazníků, a státních orgánů typu ČOI, SZPI, hygiena a dalších.

Firmy a podnikání – speciální příloha finančního serveru Měšec.cz

Přestože jsem se snažil postihnout co nejvíce oblastí, kde aktuálně dochází k nekalému jednání, zcela jistě jsem je nevyčerpal. Pokud víte o praktikách hraničících se zákonem (nebo za hranou zákona), neváhejte a podělte se o ně s dalšími čtenáři v diskusi. Jen informovaní se mohou bránit.

Setkáváte se s nekalými praktikami podnikání?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Šefredaktor odbormných komutních webů Poradci-sobě.cz a Realiťáci-sobě.cz. Šéf obsahu EMA data.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).