No, třeba se Praha poučí v Liberci, tam je jízdné z ČR nejdražší (ale také kryje 75% nákladů). Ale vážně:
MHD zdarma je hezká věc, a na východ od nás to někde i mají. Jenže lidé si jí pak neváží, a dopravní prostředky pak podle toho vypadají. Dneska bezdomovce (občas) vyhodíte, protože nemá jízdenku. A s MHD zdarma? (Kolik bezdomovců má na pražském hlavním nádraží třeba lístek jen na jednu stanici, který ale platí až do půlnoci?)
A teď něco subjektivního: lidi nejezdí autem, protože by MHD byla drahá, vůbec ne. Jezdí proto, že je to čistší, pohodlnější, a pro mnoho relací (hlavně tangenty) i rychlejší. Přitom je třeba ježdění do práce autem mnohonásobně dražší. Ale tohle zlevněním MHD nevyřešíte, naopak.
Nesouhlasím s tím, že by bylo dražší. Pokud pojedu po Praze 10 km z místa bydliště do práce, a vezmu k tomu ještě cestou matku do práce, vyjde to levněji než zdražená socka. Dokonce po tom zdražení se vyplatí už i jízda samotného řidiče autem.
s takovými cenami si může DP ... on ví co.
V Praze je cestovani autem porad jeste drazsi nez MHD. Ale jsou mesta (treba v USA, AU, NZ), kde je to autem mnohonasobne levnejsi a radnice se divi proc se sakra tem lidem nechce mackat v rozvrzanym busu s intervalem pul hodiny. A tak delaji billboardove kampane, "dny pro MHD" a vono furt nic :-)))))
No jak pro koho. Při jízdě sockou 50 km do Prahy + MHD dám cca 140 Kč/den/osoba. Protože jezdíme ve dvou tak se mi již socka nevyplácí a jezdím autem. Je to levnější a rychlejší. Jízda za 20 Kč se mi vůbec nevyplatí. To je lepší jezdit za 400 Kč, kdyzž mě náhodou chytne revizor.
Myslím, že dopravní podnik by mohl ještě hledat rezervy. Schválně jsem si vzal srovnání s Varšavou, kterou se pražský dopravní podnik tolik ohání.
Z jízdného hradí cestující v Praze necelých 30 % nákladů, naproti tomu ve Varšavě je to cca 72 %, a přitom jednotlivá jízdenka stojí cca 17,50, 3 měsíční předplatní kupón stojí 160 ZL ( * 7,30 = 1168 Kč), u nás 1260 Kč. Tedy to vypadá, že Varšavský dopravní podnik je dvakrát efektivnější!
Možná by místo zdražování mohli hledat, jestli jim ty peníze někde "neutíkají".
Pro dopravu úplně zdarma bych nebyl - tramvaje a hlavně metro by bylo plné bezdomovců a téměř by nebyla páka jak je "vyhnat", ani to jednotlivé jízdné není taková trága. Ale místo všech možných kupónů (dětský, důchodcovský, roční, čtvrtletní, měsíční, ..) by mohli zavést jeden univerzální roční, řekněme za 1000 Kč.
Ty peníze někde utíkají, a to tak, že pořádně. Z uvedených čísel a odhadu průměrné délky trasy jednoho cestujícího na 5-10km mi vycházejí náklady asi 10 kč na cestujícího a kilometr. V hromadné dopravě se mi to zdá opravdu dost.
Věta "Největší obavu však vzbuzují názory, že dražší jízdné ..." asi měla znít "Některé názory vyjadřují obavy, že dražší jízdné...". Samotné názory moc obav (naštěstí) nevzbuzují - alespoň u mě ne ;-)
Bydíme na bývalém okrese Praha-východ ve druhém tarifním pásmu. K nejbližší stanici metra, kam od nás zajíždí autobusy ROPIDu je to 12 km, do centra na Václavské náměstí 22 km. Nemám žádnou předplatní jízdenku, jelikož mám zaměstnání v místě bydliště. Takže pokud jedu do Prahy (lékař, úřady, banka ...) platím 30 Kč za dvě mimopražská pásma + nyní tři pražská pásma. Platnost jízdenky je 150 minut. Cesta do Prahy a zpět pro jednoho vyjde minimálně 60 Kč za jízdenky. Autem najedu cca 50 km při nadsazené městské spotřebě 5 litrů benzínu (10 litrů/100 km), což je zhruba 150 Kč. Ve dvou lidech se cestování autem už vyplatí - úspora času + nákupy, které bych autobusem stejně netahal. Ve třech jednoznačně vede individuální doprava. Opotřebování auta nepočítám - je od toho, aby jezdilo a jeho hodnota klesá stářím, i když bude stát v garáži. Jo a neparkuji na placených parkovištích s výjimkou P+R, když už opravdu musím do centra, na to požívám MHD.
Jednoduchá matematika
Při spotřebě 6,5 litru/100km (a to já jezdím i za míň) vychází kilometr autem po městě cca na dvě koruny.
Takže při ceně lístku dvacet ká - pokud jedu po Praze do deseti km, vyplatí se mi auto, protože je za setejné náklady a mnohem pohodlnější.
Pokud chci počítat větší spotřebu nebo přičíst amortizaci, vynásobím tento koeficient - pokud nás jede víc, tak ho vydělím.
Ani nemusím bydlet mimo Prahu - aby mi I při nejnevýhodnějších propočtech vyšlo, že pro dva lidi je většina cest po vnitřní Praze levnější autem než sockou. O kvalitě života nemluvě.
Ono to není až tak jednoduchý. Já jsem zjistil, že přes MHD mi to trvá kolem 40 minut, autem kolem 25 (než dojdu na parkoviště, magistrála apod.). Takže časová úspora cca 15 minut. V MHD si navíc přečtu noviny či knížku, což v autě jde dost ztuha. Nastupuji tři zastávky od konečný, takže si většinou i sednu. Jízdenka mě nestojí dvacku, ale spíš 8Kč (kupón 4.150Kč, celkem 252 pracovních dní, každý den dvě cesty = 4.150/504 = 8,20). No a v neposlední řadě já nejezdím autem po městě za 6,5, ale tak o deset víc.
Nedá se myslím úplně paušalizovat, mě ta MHD tak nepoužitelná nepřijde.
Nicméně pokud bych za MHD dosadil ČSD, tak to platí na 100%, vlakem už nikdy.
Z článku, tak jak je napsán, mi není zcela jasné, o co autorce vlastně jde… Sumarizace faktů je to hezká, ale chybí mi tam subjektivní názor autora podložený nějakými argumenty. Z toho, jak na mne článek působil, předpokládám, že autorka se staví proti zdražování jízdného po Praze…
Nepovažuji však za šťastné srovnávat městskou hromadnou dopravu v metropoli s dopravou například v Hradci Králové či Pardubicích. Myslím si, že pokud něco stojí za srovnání, tak by se měla autorka orientovat spíše na města se stejnými podmínkami (rozlohou, počtem obyvatel atd.) – tedy podívat se někam za naše hranice.
Máme v Praze jednu z nejlepších (co se dostupnosti a četnosti jízd týče) dopravních sítí v Evropě. Obměna a modernizace vozového parku, pohonné hmoty a údržba prostě něco stojí. Ani v Třeboni, kde je městská hromadná doprava tzv. zadarmo nejezdí autobusy na vzduch. Výsledek je takový, že dopravu zaplatí všichni občané města v daních a to bez ohledu na to, jestli ji využívají či nikoliv. Nedomnívám se tedy, že je onou kýženou cestou k úspěchu a všeobecnému veselí odbourat zpoplatnění MHD.
Je celkem pochopitelné, že zdražení jízdného se nejvíce dotkne právě základního jednorázového jízdného. Dopravní podnik musí autobus či metro vypravit bez ohledu na to, kolik lidí v něm pojede. Základní jízdenky tedy představují vyšší riziko a to nehledě na to, že s sebou nesou také vyšší výdaje (papír, tisk…).
Argument, že kvůli zdražení jízdného vzroste automobilová doprava, je poněkud zavádějící. Lidé jezdí do práce autem především proto, že jim auto poskytuje vyšší pohodlí a časovou úsporu. Řešením uspaných měst a nedýchatelného vzduchu není snížení cen MHD, ale hledání jiných alternativních metod dopravy (např. v Praze se už dlouhou dobu diskutuje o cyklistických trasách, které však stále nejsou na takové úrovni, na jaké bychom je chtěli mít)
Nakonec ještě podotknutí, že MHD v Praze ve srovnání s jinými městy v západní Evropě je skutečně stále jedno z nejlevnějších.
> Nakonec ještě podotknutí, že MHD v Praze ve srovnání s jinými městy v západní Evropě je
> skutečně stále jedno z nejlevnějších.
Ona ta kupni sila asi taky bude trochu jinde, ze? V Norimberku stoji jednorazovy listek 1.70EUR. Dovedete si predstavit ze byste za nejlevnejsi listek platil cca 50Kc? Srovnat pro zajimavost kvalitu, cistotu a dostupnost s velkymi zapadnimi mesty budiz. Ale srovnavat ceny jizdenek je nesmysl.
Jo, srovnání s západními městi fakt pokulhává. Ve Frankfurtu nad Mohanem jsem platil za jízdenku z letiště na nádraží (asi 5 stanic S-Bahn, cca 15 minut jízdy) 3,50 EUR. Navíc jednotlivé jízdné problém není. Turista ho zaplatí a kdo jezdí častěji koupí si lítačku.
Ale zajímavé je srovnání třeba s Varšavou (psal jsem nahoře). Má víc obyvatel než Praha, jízdné je tam levnější než u nás a přitom se hromadná doprava musí dotovat z méně než 30 % (u nás je to víc než 70 %)!
Ale jsou tu i fakta:
Praha má asi 1.2 mil. obyvatel,
pražské metro má 53 stanic (54km),
tramvajové linky: 270 km tratí,
autobusové linky: 2100 linkových km
Varšava má asi 1.67 mil. obyvatel,
varšavské metro má 16 stanic (15km),
tramvajové linky: 470 km tratí,
autobusové linky: 2603 linkových km
(zdroje: wikipedia, dpp.cz)
Metro je bohužel výrazně dražší na provoz. Neříkám, že DPHlMP je zrovna šetřílek, ale neporovnávejme jen náklady, bez jejich struktury.
Jetdím MHD každý den. Tedy hlavně metrem na trase B. Mohu říct, že by mi zdražení nevadilo, kdybych si cestou připadal jako člověk, který za tuto službu platí. Nejvíc mi vadí, že v metru strávim hodinu denně a je to kromě čtení reklam zabitej čas. Soupavy jsou stařičké - snad ještě pamatují, kdy se metro otvíralo. Teda alespoň když jsem jel ještě v komunistické éře metrem poprvé, tak jsem jel úplně stejnou soupravou jako dnes. V soupravách je špina, díry ve zdech jsou přeplátovány umakartem a zanýtovány, když se vám někdy podaří sednout, tak pod vámi sedačka "plave" a rozjíždí se. Pokud třeba chcete zjistit ve vagonu kolik je hodin, nemáte absolutně šanci. O tom, že by v soupravě mohla hrát potichu nějaká hudba, či nějak jinak zabavit cestující ani nemluvím. Ovšem nejlepší jsou asi strojvedoucí, kteří jsou asi slepí nebo vás šikanují. Přijedete na stanici, kde je spousta lidí - strojvedoucí nenechá skoro ani lidi z vagónu vystoupit a už pouští hlášku, aby jste ukončili nástup. Výsledek? Lidi do sebe začnou strkat a chovat se jak hulváti. Když boj vzdáte a počkáte na další vlak, tak se stejná situace opakuje. Prostě dle mého názoru zdražení vůbec neodpovídá kvalitě. Pochopil bych, kdyby se měnila kultura cestování k lepšímu. Pak je logickým důsledkem to, že se zdraží (je potřeba to zaplatit). Jenže u nás to jde obráceně - nejdříve plať a pak se možná někdy dočkáš nějaké změny k lepšímu. Netrvá ta změna k lepšímu už nějak dlouho......
Hudbu fakt ne. Ty zvuky, který metro občas vydává, docela stačí a myslim si teda, že nějaká tichá hudba by vůbec nebyla slyšet. Co se týče oněch plavoucích sedaček, asi jezdíte jiným metrem než já. Sedačky rozhodně neplavou, ale uznávám, že vagony zrovna nejčistší nejsou. Myslím, že strojvedoucí za to nemůžou, že lidi vystupuju jak zpomalený (hlavně starší občané); strojvedoucí se musejí držet nějakýho jízdního řádu, ne?
Jak to mysleli, že Po přechodnou dobu dvou prázdninových měsíců mohou ještě cestující používat a kombinovat staré jízdenky?
Změna jízdného je něco jiného, než třeba zdražení poštovného či správních poplatků. Na rozdíl od jízdenek se na známkách a kolcích se jejich vydavatel nezavazuje, že za cenu této známky dopis přepraví.
Když jsem byl předloni v Praze, zbylo mi pár jízdenek za 12 Kč, na kterých žádné časové omezení platnosti vyznačeno není. Zakoupením jízdenky jsem vlastně nepřímo uzavřel s DPMP smlouvu, že mne někdy v budoucnu (60 minut od označení) svezou tramvají, a zaplatil požadovanou cenu, nepochybně stanovenou s ohledem na tehdejší kupní sílu koruny. Až tedy zase někdy nedejbože budu muset do hlavního města, hodlám tuto řádně předplacenou službu zkonzumovat a nic kombinovat nebudu.
Náklady budou vzrůstat s cenou pohonných hmot.
Je otázkou, zda nedochází k odlivu peněz také tím, že nafta pro autobusy se odlévá do soukr. vozidel. Dá se to eliminovat pouze úsporou spotřeby-motory autobusů žerou děsivým způsobem a co se emisí týče, tak splňují sotva EURO 2, takže zaneřádí ovzduší více, než osobáky s EURO 4. Aerodynamický odpor krychlovitých autobusů je také zbytečným plýtváním palivem i když se jedná o relativně zanedbatelé odpory ve městě-jenže tyttéž autobusy jezdí i mimo město a taky po dálnici. Alternativou je metro, tramvaj, elektrobus pak dlouho nic a pak autobusy na plyn,stlačený vzduch.
stalo se mi, že jsem před měsícem z ničeho nic padla po hlavě rovnou do rytmu ráno v pět vstávat a kodrcat se do Prahy na osmou, v půl šestý večer se kodrcat zpátky domů. Denně strávím tři hodiny v dopravních prostředcích (hodinu v metru, dvě hodiny v autobusu). Co bych dala za auto, i když vím, že se to prostě nevyplatí, za 39 Kč prostě autem nedojedete. Ale zase na druhou stranu, za ten měsíc jsem se svezla s cca 10 smradlavými lidmi, minimálně polovinou nevrlých řidičů a vdechla litry infikovaného vzduchu, protože v tomhle období lidi chrchlaj o sto šest. Kdyby bylo v mých finančních silách jezdit autem, klidně se s někým domluvím, a můžeme jezdit třeba ve čtyřech (protože když čekám na bus na Hradčanské, vidím, že odpoledne z Prahy jedou auta "co auto, to člověk" a je toho celá kolona a hnusnej vzduch). Ve čtyřech kdy se v týdenním intervalu střídají řidiči, jako to měl můj známý, odpadnou (většinou) smradlaví spolucestující a i přemršené náklady na cestování. Jenže je to zrovna o těch penězích a lenosti. Zrovna dneska mi přišla výplata.... a bohužel si nemůžu dovolit být líná :(
Jezdil jsem vždy MHD, od zdražení na 26,-/lístek jsem si zpočítal, že pro mé jízdy se mi vyplatí jezdit autem. Nejzdím tolik, aby se mi vyplatil roční kupón (tak musím lístky) MHD teď využívám, pouze v případě, že skutečně jedu přez celou Prahu a jízda autem by se mi nevyplatila (zatím se mi v 90% ve kterých jsem dříve používal MHD) prostě vyplatí auto a to nemluvím o čase (MHD 50min vs. auto 18min.) čas by mě tolik nebolel jako ta cena :(
Alespoň předplatné kupóny by se mohli výrazně slevnit (pak bych si ho i koupil) ...takhle NE