Stavební spořitelny především zlikvidovaly důvěru klientů v ně, jejich nabídka se nikterak zásadně neměnila, protože i jak je zmíněno v článku, tento sektor je neskutečně rigidní. Bohužel postupné kroky spořitelen, kde se snažily ve starých VOP najít kdejakou skulinku, jak klienty doslova vydrbat, a nové VOP v nejednoznačných bodech už takto psát rovnou, třeba u mne vedlo k tomu, že jsem s tímto finančním produktem skončil.
Určitě si vzpomenete, jakých naschválů jsme se jako klienti stavebních spořitelen dočkali:
- postupné zvyšování poplatku za vedení účtů
- "penalizování" zvýšeným ročním poplatkem klientů se staršími smlouvami s lepším úročením
- při navyšování CČ a při nutnosti přechodu na jiný tarif (neboť starý již nebyl v nabídce) jste tímto krokem přišla běžně o 1/3 až 2/3 připsaných úroků zpětně od počátku spoření
Což se ještě dalo zkousnout, ale postupně, jak je konkurence hypotečních úvěrů a padající úroky začaly drtit, tak razantně přitvrdily:
- výpovědi smluv dle podmínek VOP tam, kde dříve byly naprosto benevolentní (přespoření, nedodržení minimální měsíční úložky, neakceptace návrhu na přidělení řádného úvěru ...)
- výpovědi starých smluv s výhodným úročením, které bylo na hraně nebo někdy i za hranou zákona
- neudělování souhlasu s předčasným splacením překlenovacího úvěru (což ještě krátce předtím dělaly naprosto bez problémů a bylo to vydáváno jako obrovská SS výhoda proti hypotékám)
Zvláště poslední bod v posledních letech znamená, že v "překlenovací" pasti je chycena nezanedbatelná část klientů, kteří by refinancovali jinde a výrazně levněji.