Spočítejte si...

Zavřít

Je to s Čechy v souvislosti s charitou opravdu tak špatné?

Češi si prý hrabou na vlastním písečku. Je tomu tak? Odpověď přinesl výzkum zaměřený na to, jak se angažujeme pro charitu.

Ačkoli na dobročinnost je vhodný čas kdykoliv během roku, o Vánocích jsou naše peněženky vůči darům otevřenější. První zmínky o dobročinnosti se přitom datují už do 1. století př. n. l.

Každý národ má svou povahu a o Češích se kromě lásky k pivu traduje i to, jak jsou nevšímaví vůči okolí a nedohlédnou dále než za dveře svých domů. Jako všechno ostatní ani toto nelze paušalizovat. Ale přesto, je to s námi opravdu tak špatné?

Průzkum napoví

ČSOB nechala zpracovat na téma „Češi a charita“ průzkum u společnosti GfK. Z jeho výsledků vyplývá, že většina Čechů přispívá spíše nahodile.

Kolik vytáhneme z kapsy?

Kolik tak obvykle najednou darujeme peněz? Více než polovina respondentů nedaruje najednou částku větší než 100 Kč (61,7 %). Do 200 Kč daruje 19,3 % dotázaných. Do 300 Kč pak 7,2 % a více než 500 Kč už je limit pro 6,7 %.

Jednorázové příspěvky, které převyšují 1000 Kč, daruje jen 2,1 % lidí.

Kam přispějeme nejčastěji?

Nejčastěji se příležitost naskytne, narazíme-li na pouliční sbírku. Čtvrtina lidí zase posílá peníze přes dárcovské SMS. Jen 1 % respondentů uvedlo, že má na dobročinné příspěvky přímo založený trvalý příkaz.

Za 7letou existenci DMS přes ně Češi darovali v různých sbírkách více než 350 mil. Kč prostřednictvím 12 milionů DMS. Část respondentů pomáhá spíše věcnými dary, jako jsou oděvy nebo odložené hračky, a někteří se zapojují do dobrovolnických prací.

Podle průzkumu jsou nejčastějšími dárci ženy. Na pouličních sbírkách participují v poměru 60 % (ženy) ku 40 % (muži).


Výzkum GfK

Prezentace ČSOB

Charita jen pro bohaté?

Ačkoli více než třetina Čechů se domnívá, že nějaký ten poskytnutý dar nikomu neublíží, více než čtvrtina respondentů si myslí, že charita je jen pro majetné. Ti, kteří takto odpověděli, byli z více než třetiny respondenti se základním vzděláním. Častěji převládali v této skupině muži.

Průzkum také ukázal, že skoro 10 % dotázaných pomáhá proto, že se nechce cítit hloupě a 6 % účastníků průzkumu bere charitu rovnou jako vydírání spokojeně žijících lidí.


Výzkum Gfk

Prezentace ČSOB

Výchova k dobročinnosti nesměřuje

Další otázka v průzkumu se zaměřila také na to, zda Češi vychovávají k dobročinnosti i své děti. Podle odpovědí zde máme skutečné rezervy. Jen necelých 20 % totiž seznamuje své děti s oblastmi, kde je pomoc potřeba. 


Výzkum GfK

Prezentace ČSOB

Kam posíláme peníze, když už darujeme?

A kam nejčastěji posíláme peníze, když už se rozhodneme darovat? Nejčastěji nám není líto peněz na podporu lidí, které postihla nějaká katastrofa, na podporu handicapovaných a dětí.

Naopak jen málo své dary posíláme na podporu seniorů, azylových domů, vzdělání a neprofesionálního sportu.


Výzkum GfK

Prezentace ČSOB

Z průzkumu také vyplynulo, že Češi nejčastěji podporují charitativní projekty, které vznikají na území ČR (96,2 %). Čtvrtina respondentů podporuje naopak i projekty a nadace, které se zaměřují na pomoc lidem především ve třetím světě.

Jak často darujeme?

Jak už jsme zmínili, z průzkumu vyplynulo, že Češi přispívají na charitu náhodně. Několikrát za rok obětuje své peníze více než třetina dotázaných. Tuto skupinu tvoří ze 45 % obyvatelé velkoměst.

13 % respondentů pak daruje jen jednou ročně. Naopak pravidelně s měsíční periodou darují pouhá 2 % účastníků průzkumu.


Výzkum GfK

Prezentace ČSOB

Kolik nám to dělá ročně?

V souvislosti s četností našich darů a jejich obvyklou výší činí nejčastější výše ročního příspěvku částku do 500 Kč. Od této hranice do 2000 Kč daruje za rok čtvrtina Čechů. Částky, které převyšují 2000 Kč, věnuje na charitu jen menšina dotázaných. 


Výzkum GfK

Prezentace ČSOB

Kolik věnujeme nadacím?

Na území ČR funguje zhruba 700 nadací, sdružení, obecně prospěšných společností, nadačních fondů nebo například účelových zařízení církví. Jak Češi podporují jejich aktivity? Na to nám odpovídá tabulka Ministerstva financí, v níž jsou ale zaznamenáni jen ti dárci, kteří si svůj příspěvek odečetli z daní.

Jak vidno, krize omezila počty dárců z řad fyzických i právnických osob. Celkový objem darů se ale snížil jen mírně.

Dárci podle daňových přiznání
Rok Firmy Objem v mld. Jednotlivci Objem v mld.
2005 15 997 2,159 121 479 1,192
2006 16 814 2,508 132 472 1,341
2007 18 845 2,509 141 093 1,469
2008 19 251 2,418 110 057 1,415
2009 16 732 2,334 113 368 1,41

Zdroj: Ministerstvo financí ČR

25 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 3. 1. 2012 8:35