Hlavní navigace

Je libo nové auto s roční úrokovou sazbou okolo 4 %?

30. 4. 2014
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Češi mají starý vozový park, leasingové společnosti proto vidí obrovské možnosti k růstu. Některé z nich přicházejí s nabídkami, které jsou velmi atraktivní.

Český finanční trh prochází doslova revoluční proměnou. Po výrazném snižování úrokových sazeb na trhu spotřebitelských úvěrů (K tématu čtěte: Spotřebitelským úvěrům klesají sazby, ale zájemci o úvěr jsou opatrní ), a potom, co jedna z velkých bank výrazně osekala poplatky za běžné účty (Čtěte: „U konto“ Unicredit Bank: Skoro všechno bez poplatků s jednou podmínkou) se zdá, že proklientskou změnou také projde segment leasingů na automobily, kde nejspíše můžeme očekávat další pokles úrokových sazeb a nabídky, které by nám ještě před pár lety připadaly jak z říše snů. 

Staří aut je vysoké

Možnosti expanze na českém trhu v segmentu financování automobilů jsou stále obrovské. Česká republika je totiž zemí, kde je ve srovnání se západní Evropou značně vysoké průměrné stáří automobilů. Během krize nám automobily ještě zestárly a nyní průměrné stáří vozového parku v ČR dosahuje 14,2 roků. Je to především kvůli tomu, že obměna automobilů probíhá hluboko pod optimální hodnotou (8–10 %), u nás je jen 3,51 % .Nízká úroveň obnovy vozového parku a stále relativně vysoký dovoz ojetin v nevyhovující věkové struktuře má za následek vysoké průměrné stáří vozového parku osobních automobilů v České republice, které přesahuje 14 let, uvádí ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Příležitosti na trhu prodeje nových automobilů jsou tedy velké, zvláště v současné době, kdy prodeje automobilů v celé Evropské unii (EU) začínají pozvolna růst. Podle statistik European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) vzrostly registrace nových automobilů v EU v březnu tohoto roku meziročně o 10,6 % na přibližně 1,449 miliónu vozů. U nás za první čtvrtletí rostl počet registrací o 8,1 % a další měsíce, vzhledem k pozitivnímu oživení naší ekonomiky slibují další růsty.

Daří se také i zdejším automobilkám, kolínská TPCA plánuje nabrat 700 lidí, mladoboleslavská automobilka Škoda Auto zase plánuje vyrábět velký terénní vůz, nabere stovky lidí.

Sousedé obnovují vozový park výrazně rychleji

Zatímco v Rakousku v 1. čtvrtletí bylo uskutečněno 81 281 nových registrací vozidel, což znamená 10 registrací na 1000 obyvatel, u nás bylo 42 993 nových registrací, což znamená 4 registrace na 1000 obyvatel. Celkem u nás k 31. prosinci 2013 bylo registrováno 4 787 849 osobních vozidel a 504 388 užitkových vozidel. Meziroční přírůstky počtu registrovaných vozidel se v posledních 5 letech pohybují mezi 0 až 3 %, v loňském roce to bylo 1,9 %.

Úvěry na automobily porostou

Není proto divu, že leasingové a finanční společnosti vidí na trhu financování nových vozů velké šance pro expanzi.  Podíl nákupu aut financovaných prostřednictvím úvěru nebo leasingu oproti hotovosti v současnosti dosahuje přibližně 45 %: Pokud se například podíváme na prodeje užitkových vozidel, téměř 70 % jich je zaplaceno s pomocí cizího kapitálu. Firmy chápou, že peníze na účtu mohou využít mnohem efektivněji, zejména k rozvoji podnikání a své budoucí konkurenceschopnosti na trhu, uvádí k situaci Petr Neuvirth, ředitel Rozvoje produktů, procesů & marketingu ČSOB Leasing.

Společnost ČSOB Leasing proto představila nabídku půjčky s názvem HIT Kredit. Hlavním lákadlem je především úroková sazba, která dosahuje od 3,90 %. Tato úroková sazba je hluboko pod průměrem standardních úvěrů, které se poskytují na trhu. Podle statistik ČNB se úrokové sazby na spotřebu, bydlení a ostatní účely pohybují dlouhodobě kolem hladiny 6 %.

Tuto sazbu můžou získat soukromé osoby, podnikatelé a firmy. Nízkou úrokovou sazbu údajně ČSOB nedotuje, ale dosahuje ji tak, že má smlouvy s dealery nových automobilů. S prodejci ojetých vozů, například s AAA Auto, však ČSOB Leasing nespolupracuje. K tématu také čtěte: Jak jsem kupoval auto u AAA Auto (zkušenost). Svůj ojetý vůz si ale můžete například vybrat v Autocentru ČSOB Leasing, kde jsou osobní a užitkové automobily s prověřeným původem.

Při „vyladění“ první a poslední splátky je dokonce možné si úrok u půjčky snížit na 3,60 % (RPSN dosahuje 3,70 %) . Klient si tím může nastavit výši první i poslední platby, a tím ovlivnit výši měsíční splátky. Podobná strategie se může hodit v případě, kdy očekává, že mu za pár let přijdou peníze z dluhopisů nebo ze stavebního spoření, komentuje parametry Oldřich Freidinger, manažer týmu Marketing ČSOB Leasing.

Znamená to, že kromě akontace uhradíte také poslední navýšenou splátku. Modelový příklad najdete v následujícím obrázku:


Autor: ČSOB

Modelový příklady leasingu HIT Kredit. platí jen pro délku splácení 48 měsíců. V případě, že si nastavíte délku splácení kratší, pak vám úroky mírně vzrostou. Minimální doba splácení je 12 měsíců a maximální 84 měsíců. 

Pokud nezvládnete zaplatit poslední splátku, zoufat nemusíte, úvěr vám bude prodloužen o dalších 12, 24 nebo 36 měsíců s tím, že úroková sazba je standardní – dosahuje 3,90 %, nijak se nezvyšuje. K autu však musíte také platit povinné ručení společně s havarijním pojištěním, vzhledem ale k částce a pojistnému krytí je cena nastavena rozumně. První rok povinného ručení také budete mít zdarma.

skoleni_15_4

Kromě balíčku pojistných benefitů také získáte poukaz na víkendový pobyt v jednom z evropské sítě hotelů Welcome Plus převážně v kategorii **** podle vlastního výběru (platíte 1 noc místo 2 nocí) s tím, že cena dovolené nevstupuje do ceny splátky. 

ČSOB Leasing tak vyzvala další leasingové, ale i úvěrové společnosti, které budou muset na tuto zajímavou nabídku reagovat. A tak doby, kdy dealeři automobilů vydělávali na předraženém leasingu, ve kterém při 6–7letém horizontu často klient znovu úvěr „přeplatil“, jsou, doufejme, pomalu pryč. 

Využíváte leasing?

  • Ano, pro firemní účely.
    5 %
  • Ano, pro soukromé účely.
    10 %
  • Ano, jak pro firemní, tak pro soukromé účely.
    1 %
  • Ne.
    83 %
  • Nevím.
    1 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Nejčastěji se věnuje tématům z oblasti investování, financí a makroekonomie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).