Spočítejte si...

Zavřít

Je libo nové auto s roční úrokovou sazbou okolo 4 %?

Češi mají starý vozový park, leasingové společnosti proto vidí obrovské možnosti k růstu. Některé z nich přicházejí s nabídkami, které jsou velmi atraktivní.

Český finanční trh prochází doslova revoluční proměnou. Po výrazném snižování úrokových sazeb na trhu spotřebitelských úvěrů (K tématu čtěte: Spotřebitelským úvěrům klesají sazby, ale zájemci o úvěr jsou opatrní ), a potom, co jedna z velkých bank výrazně osekala poplatky za běžné účty (Čtěte: „U konto“ Unicredit Bank: Skoro všechno bez poplatků s jednou podmínkou) se zdá, že proklientskou změnou také projde segment leasingů na automobily, kde nejspíše můžeme očekávat další pokles úrokových sazeb a nabídky, které by nám ještě před pár lety připadaly jak z říše snů. 

Staří aut je vysoké

Možnosti expanze na českém trhu v segmentu financování automobilů jsou stále obrovské. Česká republika je totiž zemí, kde je ve srovnání se západní Evropou značně vysoké průměrné stáří automobilů. Během krize nám automobily ještě zestárly a nyní průměrné stáří vozového parku v ČR dosahuje 14,2 roků. Je to především kvůli tomu, že obměna automobilů probíhá hluboko pod optimální hodnotou (8–10 %), u nás je jen 3,51 % .Nízká úroveň obnovy vozového parku a stále relativně vysoký dovoz ojetin v nevyhovující věkové struktuře má za následek vysoké průměrné stáří vozového parku osobních automobilů v České republice, které přesahuje 14 let, uvádí ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Příležitosti na trhu prodeje nových automobilů jsou tedy velké, zvláště v současné době, kdy prodeje automobilů v celé Evropské unii (EU) začínají pozvolna růst. Podle statistik European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) vzrostly registrace nových automobilů v EU v březnu tohoto roku meziročně o 10,6 % na přibližně 1,449 miliónu vozů. U nás za první čtvrtletí rostl počet registrací o 8,1 % a další měsíce, vzhledem k pozitivnímu oživení naší ekonomiky slibují další růsty.

Daří se také i zdejším automobilkám, kolínská TPCA plánuje nabrat 700 lidí, mladoboleslavská automobilka Škoda Auto zase plánuje vyrábět velký terénní vůz, nabere stovky lidí.

Sousedé obnovují vozový park výrazně rychleji

Zatímco v Rakousku v 1. čtvrtletí bylo uskutečněno 81 281 nových registrací vozidel, což znamená 10 registrací na 1000 obyvatel, u nás bylo 42 993 nových registrací, což znamená 4 registrace na 1000 obyvatel. Celkem u nás k 31. prosinci 2013 bylo registrováno 4 787 849 osobních vozidel a 504 388 užitkových vozidel. Meziroční přírůstky počtu registrovaných vozidel se v posledních 5 letech pohybují mezi 0 až 3 %, v loňském roce to bylo 1,9 %.

Úvěry na automobily porostou

Není proto divu, že leasingové a finanční společnosti vidí na trhu financování nových vozů velké šance pro expanzi.  Podíl nákupu aut financovaných prostřednictvím úvěru nebo leasingu oproti hotovosti v současnosti dosahuje přibližně 45 %: Pokud se například podíváme na prodeje užitkových vozidel, téměř 70 % jich je zaplaceno s pomocí cizího kapitálu. Firmy chápou, že peníze na účtu mohou využít mnohem efektivněji, zejména k rozvoji podnikání a své budoucí konkurenceschopnosti na trhu, uvádí k situaci Petr Neuvirth, ředitel Rozvoje produktů, procesů & marketingu ČSOB Leasing.

Společnost ČSOB Leasing proto představila nabídku půjčky s názvem HIT Kredit. Hlavním lákadlem je především úroková sazba, která dosahuje od 3,90 %. Tato úroková sazba je hluboko pod průměrem standardních úvěrů, které se poskytují na trhu. Podle statistik ČNB se úrokové sazby na spotřebu, bydlení a ostatní účely pohybují dlouhodobě kolem hladiny 6 %.

Tuto sazbu můžou získat soukromé osoby, podnikatelé a firmy. Nízkou úrokovou sazbu údajně ČSOB nedotuje, ale dosahuje ji tak, že má smlouvy s dealery nových automobilů. S prodejci ojetých vozů, například s AAA Auto, však ČSOB Leasing nespolupracuje. K tématu také čtěte: Jak jsem kupoval auto u AAA Auto (zkušenost). Svůj ojetý vůz si ale můžete například vybrat v Autocentru ČSOB Leasing, kde jsou osobní a užitkové automobily s prověřeným původem.

Při „vyladění“ první a poslední splátky je dokonce možné si úrok u půjčky snížit na 3,60 % (RPSN dosahuje 3,70 %) . Klient si tím může nastavit výši první i poslední platby, a tím ovlivnit výši měsíční splátky. Podobná strategie se může hodit v případě, kdy očekává, že mu za pár let přijdou peníze z dluhopisů nebo ze stavebního spoření, komentuje parametry Oldřich Freidinger, manažer týmu Marketing ČSOB Leasing.

Znamená to, že kromě akontace uhradíte také poslední navýšenou splátku. Modelový příklad najdete v následujícím obrázku:


Autor: ČSOB

Modelový příklady leasingu HIT Kredit. platí jen pro délku splácení 48 měsíců. V případě, že si nastavíte délku splácení kratší, pak vám úroky mírně vzrostou. Minimální doba splácení je 12 měsíců a maximální 84 měsíců. 

Pokud nezvládnete zaplatit poslední splátku, zoufat nemusíte, úvěr vám bude prodloužen o dalších 12, 24 nebo 36 měsíců s tím, že úroková sazba je standardní – dosahuje 3,90 %, nijak se nezvyšuje. K autu však musíte také platit povinné ručení společně s havarijním pojištěním, vzhledem ale k částce a pojistnému krytí je cena nastavena rozumně. První rok povinného ručení také budete mít zdarma.

widgety

Kromě balíčku pojistných benefitů také získáte poukaz na víkendový pobyt v jednom z evropské sítě hotelů Welcome Plus převážně v kategorii **** podle vlastního výběru (platíte 1 noc místo 2 nocí) s tím, že cena dovolené nevstupuje do ceny splátky. 

ČSOB Leasing tak vyzvala další leasingové, ale i úvěrové společnosti, které budou muset na tuto zajímavou nabídku reagovat. A tak doby, kdy dealeři automobilů vydělávali na předraženém leasingu, ve kterém při 6–7letém horizontu často klient znovu úvěr „přeplatil“, jsou, doufejme, pomalu pryč. 

Anketa

Využíváte leasing?

58 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 16. 5. 2014 10:06