Hlavní navigace

Jaký je ten správný limit?

8. 4. 2003
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Podle čeho nastavit limit na platební kartě? Dát přednost většímu bezpečí nebo většímu pohodlí? A co když nemáte na výběr, protože vám banka změní dosavadní podmínky?

„Všechny dobré věci zaniknou samy od sebe a to tím dřív, čím byly lepší.“ Murphyho zákon.

Mám podnikatelský účet u ČSOB a k němu mám vystavenou platební kartu Visa Elektron. Používám ji výhradně k výběrům z bankomatů, když nutně potřebuji hotové peníze. Jelikož jsem si vědom nebezpečí, které hrozí kdybych kartu ztratil, nastavil jsem si denní limit na 5.000 Kč a byl jsem spokojen. Tato částka mi vyhovovala a v případě ztráty by nikdo nevybral víc, než jsem si nastavil.

Jenže před pár týdny mi přišlo z ČSOB oznámení, že si mám vyzvednout novou kartu, a dokonce s mezinárodní platností (což jsem sice nikdy nepotřeboval, ale budiž, jdeme do té EU). Dokonce ten dopis začínal tak hezky. Ne, nezačínal „Drahý můj…“, ale:

Važený kliente,
ČSOB se snaží o neustálé rozvíjení a zdokonalování svých produktů a služeb, proto jsme pro Vás připravili zvýšení užitného standardu Vaší platební karty. Od února 2002 jsou všechny platební karty vydávány výhradně s mezinárodní platností. Zároveň s tím přistupujeme k převedení denních limitů platebních karet na limity týdenní.

Bác ho! A měl jsem po náladě. Moji snahu o kompromis mezi komfortem a bezpečností, můj denní limit 5000 Kč, mi berou. Jak to teď budu dělat?

Už několikrát se mi stalo, že jsem se v pátek večer dozvěděl, že v pondělí ráno potřebuji mít v hotovosti 10 nebo 15 tisíc a v pokladně jsem měl jen pár stovek. V takovém případě jsem zašel v pátek k bankomatu, vyzvedl 5.000, totéž v sobotu a případně i v neděli a hotovo, vystaráno. Jenže, když bude limit týdenní, tak budu muset mít limit 15.000. A to zase znamená, že když kartu ztratím, tak mi kdokoliv muže vybílit celý běžný účet.

Divíte se, že mám na běžném účtu tak málo? No, vždyť je přece už podle názvu „běžný“, čti úročený procentem, limitně se blížícím nule. Jenže z termínovaného vkladu nelze vybrat prostřednictvím bankomatu. Při převodu na běžný účet je tam stejně nějaká výpovědní lhůta, což znamená poplatek ze včas neoznámený výběr.

Takže mám dvě možnosti. Buď bezpečnost peněz v případě ztráty karty a nemožnost získat větší částku dříve než za týden, nebo si nechat vysoký limit a riskovat v případě ztráty karty vybílený účet. A aby toho nebylo ještě málo, tak mě banka hned v další větě úplně dorazila, cituji:

„Týdenní limit Vám umožní jednorázově získat vyšší objem finančních
prostředků, než je tomu u denních limitů, a to při zachování standardních požadavků na bezpečnost a průměrný zůstatek účtu.“

To je rána do hlavy! Ten, kdo tohle zplodil, má u mě 5 mínus z logiky. Tím, že zvýším jakýkoliv limit pro výběr, automaticky SNIŽUJI bezpečnost účtu.

Tak jsem šel do banky, chvíli si povídal s panem klientským poradcem (nebo jak se to jmenuje), pak chvíli s jeho šéfovou a nakonec se mi po mírném naléhání podařilo podat písemnou stížnost. Nestěžuji si na jednání pracovníků pobočky. Jednali velmi slušně a korektně a chápu, že tuhle pitomost nevymysleli oni, ale centrála. Mezi řečí jsem se od nich dozvěděl, že si na totéž stěžují i jiní klienti, že nejsem sám.

Právě proto jsem trval na písemné stížnosti a argumentoval jsem, že „Když to napíšu, musíte to poslat na centrálu a oni se to dozví. Když to napíše víc lidí, třeba se nad tím i zamyslí. Jenže když to nenapíše nikdo, tak si nakonec na centrále budou myslet bůhvíjak nejsou geniální.“

Dnes jsem konečně dostal odpověď na moji stížnost. Uvádím z ní to podstatné:

skoleni_15_4

„Vaše stížnost byla předána k projednání na centrální odd. platebních karet v Praze. Bohužel odd. platebních karet se vyjádřilo ve stejném duchu jako probíhal náš rozhovor (rozuměj "Nedá se s tím nic dělat.“ – pozn. autora). Po spojení s IPB převzala ČSOB systém limitů platebních karet, který měla IPB. Tento systém týdenních limitů nemusí být trvalý. ČSOB ještě zvažuje návrat k denním limitům nebo k možnosti výběru klientem."

Že by přece jen nějaká naděje? Že by na centrále přece jen seděl alespoň jeden rozumný člověk? V době počítačů přece zcela evidentně nejvhodnější způsob je nechat na klientovi, ať si výši i časové omezení limitu nastaví sám. Někomu bude vyhovovat 5.000 Kč denně, jinému 30.000 Kč měsíčně, někomu možná 1.000 Kč na každých 8 hodin. Zatím si nechám snížit limit na 5.000 Kč za týden a pro jistotu vyberu pár tisíc a dám je do pokladny. Při úroku 0,5 % je totiž jedno, zda leží peníze v bance nebo v pokladně. A budu doufat. Doufat,
že neplatí Murphyho zákon, citovaný v úvodu… nebo že bych změnil banku?

Umožňuje vám vaše banka zvolit si individuální limit k vaší kartě?

  • Ano.
    50 %
  • Ne.
    22 %
  • Nevím.
    17 %
  • Nemám kartu.
    11 %

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).