V první části článku nazvané Peníze z Unie na cestě byl ve stručnosti popsán formální rámec pro čerpání finanční podpory z EU. Cesta k získání dotace z evropských fondů rozhodně není jednoduchá. Mít dobrý podnikatelský záměr nestačí.
Na cestě k evropským penězům budou na žadatele o dotaci čekat především dvě velké překážky. První z nich je splnění všech stanovených procedurálních požadavků, administrativních a legislativních podmínek a pravidel pro úspěšné podání žádosti o dotaci. Druhou pak pro většinu žadatelů bude zajištění finančních zdrojů pro financování projektu až do doby proplacení dotace.
Nutnou podmínkou pro to, aby žádost o dotaci postoupila z prvního vyřazovacího kola, je především dodržení formálních náležitostí. Materiály obsažené v žádosti by také měly myšlenkově, formulačně a terminologicky vycházet z principů a cílů evropské strukturální politiky a navazujících národních dokumentů. Evropské dokumenty vymezují podmínky čerpání dotací ze strukturálních fondů rámcově. Konkrétní informace o tom komu, kdy, jak a v jaké výši mohou být dotace poskytnuty je pak třeba hledat především v jednotlivých operačních programech a programových dodatcích.
Cíle evropské regionální a strukturální politiky pro období let 2000 – 2006:
- podpora regionům s HDP na obyvatele nižším než 75 % průměru EU – v ČR se týká sedmi regionů, tj. území celé republiky s výjimkou Prahy, kde HDP na obyvatele dosahuje 120 % průměru EU,
- podpora strukturálně postiženým regionům – podpora sociální restrukturalizace např. upadajících venkovských oblastí nebo naopak přelidněných městských aglomerací,
- rozvoj lidských zdrojů – podpora vzdělávání a vytváření vyšší zaměstnanosti.
Čerpání prostředků z evropských strukturálních fondů bude probíhat prostřednictvím tzv. národních implementačních struktur, tj. řídících orgánů, zprostředkujících subjektů, platebních agentur, monitorovacích a kontrolních orgánů. V České republice celou tuto agendu zastřešuje Ministerstvo pro místní rozvoj. Operační programy pak spadají do působnosti jednotlivých ministerstev a spolupůsobit zde budou i některé další organizace (CzechInvest, Agrární platební agentura atd.).
Jak je českým zvykem, míra koordinace při vytváření implementačních struktur byla omezená, takže výsledná podoba jednotlivých operačních programů se liší. Nejednotnost pravidel a postupů komplikuje už tak dost složitou orientaci žadatelů o dotaci v dané problematice. Asi jen málo z nich bude schopno zpracovat všechny potřebné dokumenty, absolvovat celou proceduru a úspěšně získat dotaci výhradně vlastními silami. Základní informace a doporučení slibují poskytnout na jednotlivých ministerstvech.
Program | Ministerstvo |
---|---|
Operační program Průmysl a podnikání | Ministerstvo průmyslu a obchodu |
Operační program Rozvoj lidských zdrojů | Ministerstvo práce a soc. věcí |
Operační program Infrastruktura | Ministerstvo životního prostředí |
Operační program Rozvoj venkova a multifunkčního zemědělství | Ministerstvo zemědělství |
Společný regionální operační program | Ministerstvo pro místní rozvoj |
Řadu informací lze také získat na internetu. Oficiální informace Ministerstva pro místní rozvoj získáte na stránce www.strukturalni-fondy.cz. Stránky věnované evropské integraci a získávání podpory lze nalézt téměř na všech na zpravodajských, podnikatelských i finančních serverech. Pro získání přehledu o možnostech získání různých dotací se vyplatí navštívit stránku www.edotace.cz.
Poradenství a pomoc se zpracováním žádosti o dotaci nabízí také spousta specializovaných konzultačních firem. Při jejich výběru se však vyplatí jistá dávka opatrnosti, abyste nakonec draze neplatili za služby, které vás k získání dotace nedovedou. Než zadáte zakázku a zaplatíte zálohu, ujistěte se, jaké garance úspěchu je vám schopna vámi vybraná firma poskytnout.
Průběh dotačního řízení:
- Objektivní zhodnocení, zda je žadatel se svým projektem schopen splnit všechny stanovené požadavky (formální, věcné, finanční).
- Vypracování projektu podle doporučené metodiky tak, aby svým obsahem, strukturou, terminologií atd. respektoval stanovená pravidla.
- Doplnění projektu povinnými přílohami (SWOT analýza, CBA analýza, studie proveditelnosti, vyjádření místních úřadů, posouzení vlivu na životní prostředí atd.).
- Zajištění finančních zdrojů pro financování projektu až do doby proplacení dotačních prostředků (vlastní zdroje, bankovní úvěr atd.).
- Zpracování žádosti o dotaci a kompletace všech povinných příloh.
- Registrace žadatele u implementační agentury.
- Rozhodnutí o přidělení dotace na základě výběrového řízení z předložených žádostí o dotaci.
- Po schválení žádosti o dotaci zahájení realizace projektu.
- Po dokončení projektu vyhodnocení a kontrola dosažení cílů a dodržení stanovených podmínek zpětné proplacení dotace.
Projekt není v pojetí strukturálních fondů chápán jako řešení jednoho samostatného problému, ale jako součást komplexního řešení pro dosažení stanovených prioritních cílů evropské a regionální politiky. Přestože podmínky poskytování podpory z evropských fondů se u jednotlivých operačních programů liší, některá pravidla mají obecnou platnost. Patří k nim např. požadavek, aby projekt byl realizován na území České republiky a služby a technologie, s jejichž využitím se v něm počítá, pocházely z členských států EU.
Projekt se může zaměřit na řešení jednoho nebo i více témat, v kratším či delším časovém horizontu (1 rok až 7 let). Vždy však musí mít jasně formulovaný konkrétní cíl, jehož splnění lze jednoznačně ověřit. Součástí projektu musí být jeho věcné, časové a finanční vymezení. Znamená to zejména uvést, jaký problém a proč bude řešen, jaké k tomu budou využity prostředky (personální, technické, finanční), jaké budou kvantifikovatelné výstupy a jak je bude možno ověřit. V případě nedodržení stanovených podmínek, termínů a výstupů nemusí být dotace poskytnuta nebo požadováno její vrácení.
Výše příspěvku ze strukturálních fondů může dosáhnout 50 %, resp. u některých projektů až 75 % celkových nákladů. Čerpána je až po realizaci a vyhodnocení projektu. Pro každý projekt lze využít jen jednu formu podpory z prostředků EU a na její poskytnutí není právní nárok. Dotaci nelze poskytnout na projekt, jehož realizace byla zahájena před schválením dotace. Způsob použití dotace je vymezen v podmínkách jednotlivých operačních programů, ale v zásadě ji nelze využít na investice například v kombinaci s leasingem. Podmínkou poskytnutí dotace také je, aby žadatel neměl dluhy vůči finančnímu úřadu, správě sociálního zabezpečení, zdravotní pojišťovně či jinému orgánu státní správy a poskytoval přiměřené záruky kontinuity své činnosti.
Hodnocení projektů bude spočívat v jejich posouzení z hlediska formálního a věcného. Projekty, splňující všechny formální náležitosti, budou bodově ohodnoceny podle stanovených kritérií a k realizaci budou vybírány ty, které nejlépe naplňují stanovené cíle a požadavky. Přednost dostanou projekty nabízející komplexní a efektivní řešení s maximálním společenským efektem a přiměřenou mírou jistoty úspěšnosti a trvalosti pozitivních dopadů projektu.
Pomoc EU nově přistupujícím zemím nezačne až v okamžiku, když se stanou jejími členy. Již několik let fungují programy předvstupní pomoci Phare, Sapard a ISPA, které formou spolufinancování pomáhají realizovat projekty s cíly obdobnými těm pro čerpání strukturálních fondů. Tyto programy neskončí okamžikem našeho vstupu do EU, ale budou ještě určitou dobu pokračovat. Zároveň se předpokládá, že zejména menší firmy a podnikatelé budou mít možnost získat finanční a úrokovou podporu z dalších unijních zdrojů. Zpravidla bude poskytována prostřednictvím prostředníků, jako jsou venture – kapitálové fondy, podnikatelské inkubátory, komerční banky atd.