Spočítejte si...

Zavřít

Dluh za telefon vás připraví o půjčku!

Dlužíte-li svému mobilnímu operátorovi za paušál a hovorné, nepůjčí vám už téměř nikdo. Eurotel, T-Mobile i Oskar vstoupili do sdružení SOLUS, které vede databázi neplatičů. Neznamená to ale, že když zapomenete zaplatit účet za telefon, nedostanete úvěr.

Co je to SOLUS?

Členské společnosti sdružení SOLUS vyhodnocují vaši žádost o úvěr i na základě odpovědi z tzv. registru fyzických osob. Ten slouží k omezení rizikového úvěrování prostřednictvím ověření důvěryhodnosti a platební morálky žadatelů o úvěr. Někteří klient nejsou schopni splácet stávající půjčku a chtějí ji uhradit z prostředků z dalšího, pravděpodobně ještě vyššího, úvěru. Ten s sebou ale nese vyšší náklady v podobě úroků a také další riziko. Registr sdružení SOLUS má tedy minimalizovat ztráty poskytovatelů půjček a zároveň ochránit klienty před předlužováním.

Od května provozuje SOLUS také registr podnikatelů a právnických osob, který pracuje na stejném principu jako registr fyzických osob.

Tzv. „negativní on-line registr“ v databázi eviduje pouze neplatiče a umožňuje členům sdružení do 1 vteřiny zjistit, zda má klient problémy se splácením svých závazků u některého člena sdružení. Registr fyzických osob v současnosti obsahuje údaje o 208 tisících klientech, kteří nejsou schopni své dluhy splácet. Cílem sdružení je zodpovědné úvěrování. To znamená nejen zabránit předlužování klientů, ale také zvýšit vymahatelnost dluhů a zároveň snížit finanční ztráty věřitelů.

Aktuálními členy sdružení SOLUS jsou Beneficial Finance, CCB Finance, CCS Česká společnost pro platební karty, Cetelem ČR, Český Triangl, COFIDIS, ESSOX, Home Credit Finance, HVB Bank, Profireal, Raiffeisenbank, VB Leasing CZ a zatím posledním, třetím bankovním ústavem eBanka.

Horkou novinkou jsou mobilní operátoři. Všichni tři – Eurotel, Oskar Vodafone a T-Mobile – vstoupili do sdružení najednou a pokrývají tak stoprocentně český mobilní trh, tedy asi 3,4 miliony paušálních zákazníků. Na řízení rizika se nyní podílí větší počet uživatelů ze tří sektorů ekonomiky, ze sektoru bankovního, nebankovního a mobilních operátorů. Nově se vám nyní může stát, že budete-li dlužit za paušál, ztíží se vám přístup k bankovní půjčce nebo hypotéce.

Jednou nezaplatím a jsem na černé listině?

Zákazníci mobilních operátorů se nemusí bát, že jedna opomenutá splátka faktury je hned dostane na seznam neplatičů. Definice klientů, kteří neplatí své závazky opakovaně po dlouhou dobu zní:

  • Pro nové klienty: při nesplacení prvních dvou splátek. Předpokládá se, že na začátku smluvního vztahu je větší pravděpodobnost podvodného úmyslu ze strany klienta.
  • Pro klienty s „běžícím“ smluvním vztahem: jestliže nezaplatí alespoň 3 faktury, popřípadě jsou se splátkou v prodlení více než 90 dní.

Ojedinělé opomenutí nebo krátkodobé zpoždění platby z vás tedy hned chronického dlužníka nedělá. A ani nějaké šrámy z minulosti vás trápit nemusí. Databáze nebude obsahovat historické dlužníky, ale pouze nové. I když se na „černou listinu“ dostanete, nejste zcela zatraceni. Pokud svůj dluh řádně splatíte, automaticky jste ze systému vymazáni – ale teprve po třech letech.

Kdo získá benefity?

Vstupem operátorů do sdružení SOLUS se také změnily všeobecné obchodní podmínky, které zákazníci při pořízení tarifu podepisují. Nově zahrnují i souhlas s předáváním dat o klientovi databázi SOLUSu. Tyto podmínky platí u všech operátorů od 1. října a vztahují se i na stávající klienty se staršími smlouvami.

Pokud své identifikační údaje sdílet nechcete, je to jen na vás. Všichni klienti mají právo vyjádřit svůj nesouhlas se zařazením do databáze. Tím se ale mohou ochudit o deklarované benefity. Poskytované výhody spojené se souhlasem sdílení osobních dat budou záviset na jednotlivých operátorech, ale bohužel nemusejí být předem deklarovány. A tak klient předem neví, o co svým nesouhlasem přijde.

Podle člena představenstva Asociace provozovatelů mobilních sítí Aleše Janků se může jednat například o benefity k tarifu, zvýhodněné tarify nebo neplacení zálohy za zapůjčení mobilního telefonu atd. Díky zkvalitnění informací o svých klientech by měli operátoři ušetřit desítky milionů korun ročně, které zatím nesou jako náklady. Právě tyto úspory budou použity na rozvíjení kvality mobilních služeb a měly by se tak zpětně projevit u zákazníka.

Vedle registru SOLUS na českém trhu fungují ještě další dva podobné registry. Bankovní registr klientských informací, který sdružuje informace o dlužnících většiny bank a stavebních spořitelen. V registru klientů nebankovních institucí jsou kromě fyzických osob evidovány i právnické osoby, a to ty, které čerpají úvěr u splátkové nebo leasingové společnosti. Oba registry provozuje společnost Czech Credit Bureau a oba obsahují tzv. „pozitivní informace“, tedy informace o všech klientech, kteří úvěr čerpají bez ohledu na to, zda řádně splácejí.

Anketa

Máte problémy se splácením svých závazků?

5 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 13. 10. 2005 11:00