Kolik v ruznych zemich to nevim, ale treba vedle v Nemecku, kde pravidelne delam, to take neni zadnej medik. Je ale treba rici, ze kapitalismus je o tom, pomoz si sam. Byt mladej neni zadna slava.
Vzhledem k tomu ze cena bytu napriklad v Berline je po prostem prepoctu CZK-EUR ve srovnani s CR stejna ci nizsi a platy v Nemecku nekolikanasobne vyssi, je vysledne srovnani pomerne jednoduche.
Diky za informaci, v Berline jsem jeste nebyl, pracuji pouza v Bavorsku a tady je to skutecne drahe, hlavne pro mlade. I kdyz treba byty v Bavorske rude se pohybuji uz ve stejnych cenovych relacich jako u nas.
Berlín není město, kde by chtěl němec bydlet. Takže předpokládám že byt v bývalém západním Berlíně srovnáváte s cenou bytu v Ostravě a byt v bývalém východním Berlíně s cenou bytu na sídlišti Chánov.
Jaký medík to byl za socialismu? Na přidělení státního bytu se čekalo třeba 20 let. Když se narodilo první dítě, poskočil žadatel v pořadníku o pár příček dopředu, když se narodilo druhé, zas o pár příček, když šel na takové místo do fabriky, kde nikdo dělat nechtěl, měl šanci na byt podnikový. Řada lidí si ze zoufalství stavěla byty růčo fůčo, další řada stavěla družstevně. O dvě poslední formy vlastnictví bytu nebyl až takový zájem, první znamenala dost a dost práce, druhá že je byt oproti státnímu o něco dražší.
Uvědomme si jedno: NIKDY se nejednalo o byty na venkově, vždycky o byty ve městech. Dále: nejsou jen byty nové, jsou i byty ve starších domech, jen potřebují rekonstrukci a udělat z nich zase byty na úrovni. Občas to jsou byty, které se dědí, není tedy třeba je kupovat. Nedědí se po rodičích, ale obvykle po prarodičích. Byty jsou, je jich dost, ale NENÍ JICH DOST NA TO, ABY BYDLEL KAŽDÝ ČLOVĚK SÁM!!!
A ještě: všechny režimy plácaly o nedostatku malých bytů, garsoniér apod., pro mladé a taky pro důchodce už bez dětí. DODNEŠKA ty byty nestojí. Měli jsme báječnou příležitost přestavět na tyto byty staré kasárny, ze kterých se vojáci odstěhovali a budovy zůstaly prázdné. Hodně těcho budov bylo i ve městech. Jenže my z nich budujeme kanceláře nebo podnikatelské parky, řada budov se bourá. Proč se z nich neudělají tolik žádané malé byty? Že by nebyl zájem?
Ale splácet pak budete muset oba úvěry paralelně. Je třeba si spočítat zda součet dvou splátek úvěru nebude větší než kdyby banka poskytla 100-procentní hypotéku. Ne každý na to má platit měsíčně o několik tisíc víc.
jediná existující plošně použitelná podpora bydlení bez výrazných omezení jsou odpočty úroků z hypotéky od základu daně. Ty se nám za minulý rok smrskly na polovinu, ale tak aspoň že je nezrušili vůbec.
Jediná podpora, kterou uznávám, je snížení daňového zatížení obyvatel.
Jakákoli jiná podpora je přerozdělování daní, které byly předtím někomu sebrány. Když vidím, na jaké pí***oviny daně jdou, jímá mne hrůza. To musíme mít DPH ve výši 19 a 9%, k tomu silniční daň, daň z příjmů fyzických osob, právnických osob... Nestačilo by těch daní polovic a ouřadů taky polovic? Kdo se v r. 1989 capil, že komunisti mají hodně ouřadů? Teď jich máme 3x tolik a je klid...
Jo, to mi nedoslo, ze se jedna o dan pro podnikatele. Ale jeste je prinosem, ze se v CR neplati normalni silnicni dani pro vsechna osobni vozidla (jiste, plati osobni auta dalnicni dan, ale tu nemam na mysli), jednou rocne.
A take pojistka havarijni se plati na auto a nikoliv na osobu, tudiz to vyjde levneji.
Ale puvodni clanek byl o zcela necem jinem.
Myslím si, že nebude dlouho trvat, a silniční daň bude platit pro všechy - ne jen pro auta, ale i pro lidi. Dálniční známka taky měla být jen na přechodnou dobu, komunistům dokonce stačila jen daň z benzinu. A pak ještě platit za vydýchaný vzduch, který je (zatím) zdarma.
Já to myslela tak, že už nestačí spotřební daň z PHM, ale nabalila se silniční daň, mýto, dálniční známka - v Rakousku, Švýcarsku nebo v Itálii, kde se v tunelech svítí, tam ji pochopím, ale u nás, kde tzv. dálnice vypadá jak čerstvě zoraná oranice, bych za ty prachy chtěla lepší službu. Co bych ale nechtěla, že?