Spočítejte si...

Zavřít

Jak skoncovat s bankou

Bankovní trh se rychle vyvíjí, banky přicházejí stále častěji s novými produkty a ještě častěji s novými sazebníky. Není tedy divu, že nejeden klient chce změnit banku. Ale pozor! Poplatek za zrušení účtu není jediná překážka, se kterou se můžete setkat!

Rušení účtu není zdaleka triviální záležitostí, zvláště když se jedná o tzv. hlavní účet (tj. účet, který nejčastěji využíváte). Je třeba převést veškeré termínované platby, SIPO a další na novou banku, obeznámit zaměstnavatele (případně další přispěvatele k vaší „bezhotovosti“) se změnou účtu apod.

Nemalou položkou je též poplatek za zrušení účtu, který se pohybuje v řádu stokorun (viz článek Jána Simkaniče „Odchod z banky si musíte zaplatit“ – pozn.: došlo ke zvýšení poplatku za zrušení účtu u eBanky na 200 Kč), avšak ani tím možné komplikace nekončí.

Pan L. K. přibližně před dvěma měsíci rušil běžný účet vedený u eBanky. Zůstatek v řádu desítek tisíc korun chtěl převést na nový účet. A ejhle, prý podle všeobecných podmínek banky po zrušení účtu zůstanou prostředky pro případ ještě nesplacených nároků na účtě dalších 45 dní. Samozřejmě bez úročení.

Nezbývalo než se smířit s trpkou skutečností a tlouct hlavou o zeď, proč neuposlechl radu přátel, aby zůstatek nejdříve převedl, a teprv pak účet zrušil.

Stanovená doba uplynula a peníze na nový účet nepřicházely. Kontaktoval tedy eBanku a odpovědí mu bylo, že peníze ještě neodešly, ale nemohou mu prý říci proč. Posléze se dozvěděl, že lhůta, po kterou prostředky na účtě zůstávají, je nikoli 45 dní, ale rovné dva měsíce.

Všeobecné podmínky eBanky (454 kB) ke zrušení účtu v části F říkají:

"10. Banka se zavazuje provést vypořádání zůstatku účtu ve vypořádací lhůtě (určené podle bodu 11), která počíná běžet ke dni zániku Smlouvy, kterým se rozumí:

  • den doručení písemnosti o odstoupení, resp. den, kdy se Banka o doručení této písemnosti věrohodně dozvěděla,


11. Vypořádací lhůta činí maximálně dva měsíce ode dne zániku Smlouvy. Při vypořádání zúčtuje Banka k tíži zůstatku veškeré došlé platby vzniklé použitím platebních karet či jiných platebních instrumentů a náklady podle bodu 9."

Tedy skutečně až dva měsíce může banka blokovat zůstatek na účtě!

Informoval jsem se též na informační lince eBanky, jakým způsobem zrušit účet. Mezi dotazy, proč tak chci učinit, jsem se dozvěděl, že v klientském centru odevzdám přístupové klíče, platební karty a vše ostatní, co jsem od banky dostal, zaplatím 200 Kč za zrušení účtu a zůstatek si mohu buď vybrat v hotovosti (hned), nebo nechat převést na účet (60 dní). Je to prý nezbytné kvůli vypořádání např. offline operací s platebními kartami apod.

Námitku, proč je „penalizován“ klient, který má na účtě při jeho rušení zůstatek, na rozdíl od klienta bez prostředků na účtě, přestože oba mohou využívat stejné služby, mi bylo prozrazeno, že si mohu převést zůstatek ještě před ukončením účtu.

Vybaven informacemi z Obchodních podmínek a informační linky jsem se vydal do eBanky nechat si zrušit účet z pozice neinformovaného klienta. Přeci jen, praxe je vždy lepší než teorie.

Vybral jsem si novou pobočku ve Spálené ulici a byl jsem mile překvapen. Během celé procedury ukončování smluvního vztahu nepadl jediný dotaz na důvody, které mě k tomuto kroku vedou, a když došlo na způsob výplaty zůstatku a zamítl jsem hotovostní výběr, osobní bankéřka vstoupila pomocí mého mobilního klíče na účet, odkud chtěla převést zůstatek ještě před uzavřením účtu. Tedy nečekalo by mě žádné, natož dvouměsíční, čekání na peníze.

Proč se ale s podobným postupem nesetkal i pan L. K. zůstává a zřejmě již zůstane nezodpovězenou otázkou.

Pokud tedy budete rušit běžný účet, raději se předem informujte o způsobech vyplacení zůstatku účtu. Občas se vyplatí nejdříve účet „vytunelovat“ a teprve pak ho zrušit.

A jak vypadá ukončení účtu u jiných bank?
Citibank – Zůstatek je vyplacen v hotovosti nebo převeden na jiný účet ještě před zrušením účtu. Převod trvá 2 – 3 dny. Musí zbýt na poplatky za zrušení ve výši 150 Kč.

Česká spořitelna – Zůstatek je vyplacen v hotovosti nebo převeden na jiný účet. Převod trvá 2 – 3 dny. Na účtu musí zůstat 200 Kč za zrušení účtu plus prostředky na další náklady (informace na přepážce).

ČSOB – Zůstatek je vyplacen v hotovosti nebo převeden na jiný účet. Převod trvá 2 – 3 dny. Na poplatcích je strženo 200 Kč.

GE Capital Bank – Zůstatek je vyplacen v hotovosti nebo převeden na jiný účet (převod trvá 2 – 3 dny), běžný účet je zrušen až za 40 dní, během nichž s ním nelze disponovat. Na poplatcích je účtováno 200 Kč zrušení účtu, 250 Kč zrušení platební karty, 200 Kč zrušení internetového bankovnictví Standard, 200 Kč zrušení internetového bankovnictví GEnius aj. podle využívaných služeb.

HVB Czech Republic – Zůstatek je vyplacen v hotovosti nebo převeden na jiný účet. Doba převodu i poplatky při zrušení účtu jsou individuální (v závislosti na využívaných službách a zůstatku na účtu). Konkrétní podmínky se dozvíte na své pobočce.

Komerční banka – Zůstatek je vyplacen v hotovosti nebo převeden na jiný účet. Převod trvá 2 – 3 dny. Účet s platební kartou je zrušen po 45 dnech, kdy je možné s ním disponovat. Při ukončení účtu musí zbýt na poplatek za zrušení účtu 250 Kč.

Raiffeisenbank – Nejprve je třeba zrušit platební kartu (zdarma, 45 dní), poté znovu navštívit pobočku a zrušit účet (200 Kč, okamžitě). Zůstatek je vyplacen v hotovosti nebo převeden na jiný účet před ukončení smlouvy.

Union bank – Zůstatek je vyplacen v hotovosti nebo převeden na jiný účet(volbou klienta může být i nevyplacení zůstatku). S platební kartou trvá vypořádání 45 dní, během nichž lze s účtem disponovat. Musí vždy být minimální zůstatek 500 Kč, z něhož se při konci smluvního vztahu odečte 200 Kč za zrušení účtu.

Živnostenská banka – Zůstatek je vyplacen v hotovosti nebo převeden na jiný účet. Převod trvá 2 – 3 dny. Za zrušení účtu si banka účtuje 200 Kč.

Anketa

Proč se s podobným postupem, s jakým jsem se setkal v eBance já, nesetkal i pan L. K.?

15 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 6. 6. 2002 8:29