Nárok na příplatky ke mzdě se do značné míry liší podle toho, zda jste zaměstnancem/zaměstnankyní státní správy nebo soukromého subjektu.
Jak je stanovena mzda
Státní správa
Pracovníci státní správy jsou odměňováni na základě zařazení do platových tříd, kam jsou umístěni podle druhu práce, dosaženého vzdělání, kvalifikace a praxe. Pro letošní rok je 12 tarifních tříd, ale špičkoví pracovníci se pravděpodobně dočkají od 1. ledna zvýšení platu – vláda počátkem června jednala o rozšíření tarifů o čtyři nové třídy, na což si rozpočet musí najít nových 12 mld. Kč. Jednání mají pokračovat tento týden a ke konečnému schválení by mělo dojít dle informací z ministerstva práce a sociálních věcí v říjnu až listopadu tohoto roku.
Zaměstnanec ve státní sféře má tedy nárok na mzdu podle zařazení do tarifní třídy (závisí na dosaženém vzdělání) a stupně (závisí na započitatelné praxi) – viz tabulka, to však není zdaleka vše.
Mzda dle zařazení do tarifních tříd a stupňů
(v Kč)
Výňatek z nařízení vlády č. 66/2002 Sb.
Platový stupeň | Počet let započitatelné praxe | Platová třída | |||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | ||
1 | do 1 roku | 3940 | 4330 | 4710 | 5180 | 5700 | 6280 | 6950 | 7710 | 8560 | 9510 | 10720 | 12140 |
2 | do 2 let | 4100 | 4500 | 4900 | 5380 | 5920 | 6530 | 7220 | 8010 | 8900 | 9880 | 11140 | 12620 |
3 | do 4 let | 4260 | 4680 | 5090 | 5600 | 6160 | 6780 | 7510 | 8330 | 9250 | 10270 | 11580 | 13120 |
4 | do 6 let | 4420 | 4860 | 5290 | 5820 | 6400 | 7050 | 7800 | 8660 | 9610 | 10680 | 12040 | 13630 |
5 | do 9 let | 4600 | 5050 | 5500 | 6050 | 6650 | 7330 | 8110 | 9000 | 9990 | 11100 | 12510 | 14170 |
6 | do 12 let | 4780 | 5250 | 5710 | 6280 | 6910 | 7620 | 8430 | 9350 | 10380 | 11540 | 13000 | 14730 |
7 | do 15 let | 4970 | 5460 | 5940 | 6530 | 7190 | 7920 | 8760 | 9720 | 10790 | 11990 | 13520 | 15310 |
8 | do 19 let | 5160 | 5680 | 6170 | 6790 | 7470 | 8230 | 9110 | 10100 | 11220 | 12460 | 14050 | 15910 |
9 | do 23 let | 5370 | 5900 | 6420 | 7060 | 7760 | 8560 | 9470 | 10500 | 11660 | 12960 | 14600 | 16540 |
10 | do 27 let | 5580 | 6130 | 6670 | 7330 | 8070 | 8890 | 9840 | 10920 | 12120 | 13470 | 15180 | 17190 |
11 | do 32 let | 5800 | 6370 | 6930 | 7620 | 8390 | 9240 | 10230 | 11350 | 12600 | 14000 | 15780 | 17870 |
12 | nad 32 let | 6030 | 6620 | 7200 | 7920 | 8720 | 9610 | 10630 | 11790 | 13090 | 14550 | 16400 | 18570 |
Zaměstnanec státní sféry si může vydělat podstatně více, než uvádí mzdové tarify. To však závisí na možnostech rozpočtu a konkrétním zaměstnavateli, a samozřejmě výkonnosti a nepostradatelnosti pracovníka. V rámci osobního ohodnocení může být plat zvýšen až o 50 % platového tarifu nejvyššího stupně tarifní třídy, do které je zařazen. Tedy například zaměstnanec s titulem „ing“ (9 – 12 třída) zařazený do 9. třídy se třemi lety praxe (3. stupeň) má šanci ke svému platu 9 250 Kč získat až 6 545 Kč osobního ohodnocení. Uznávaným odborníkům z 9. až 12. třídy může zaměstnavatel přiznat osobní ohodnocení dokonce ve výši 100 %.
Osobním ohodnocením příplatky ve veřejné správě nekončí. Vedoucí pracovníci si mohou připočíst „příplatek za vedení“, vojáci, policisté a jiná hodnostně hierarchizovaná povolání získávají „hodnostní příplatek“, stýká-li se zaměstnanec se škodlivými látkami, má nárok až na 700 Kč příplatku a nesmíme zapomenout ani na další příplatky pro jednotlivá povolání pracující ve stížených či stresujících podmínkách. Příklady uvádí následující tabulka.
Příklady příplatků ve veřejné svéře
Důvod pro přiznání příplatku | Max. výše |
Zajišťování bezpečnosti státu v ohrožení života | 4 000 Kč |
Třídní učitel | 1 800 Kč |
Letec | 6 000 Kč |
Hasič, záchranář | 2 000 Kč |
Vězeňský dozorce | 1 000 Kč |
Zdravotníci na oper. sálech, onkologii, … | 1 000 Kč |
Kontroloři finančních institucí | 4 000 Kč |
Jak vidno, úředníci a jiní zaměstnanci státní správy si teoreticky mohou přijít na slušný příjem. Má to však jeden háček – rozpočet, který je omezuje. Proto jsou například platy učitelů a lékařů na neodpovídající úrovni.
Soukromý sektor
Zaměstnavatelé soukromého sektoru mají mnohem volnější ruce v odměňování pracovníků. Co si se zaměstnancem dohodne, to mu bude platit. U větších firem si často musí ještě popovídat s odbory a velké firmy navíc mívají své interní mzdové tabulky ne nepodobné tarivním tabulkám státním.
Několik závazných pravidel pro stanovení výše mzdy soukromém sektoru přeci jen platí. Při práci ve ztížených podmínkách a zdraví škodlivém prostředí musí ke smluvní mzdě přidat dalších minimálně 5,40 Kč/hodinu, pokud pracovní smlouva, interní předpisy nebo dohoda s odboráři nestanoví „odškodné“ vyšší.
Práce přesčas, ve svátek a v noci
Dalšího navýšení příjmu nad rámec platového výměru se může zaměstnanec veřejného i soukromého sektoru dopracovat usilovnou prací nad rámec své pracovní doby, ve svátky a po nocích. Každý však poněkud odlišným způsobem.
Pracovat přesčas nesmí zaměstnanec více než 8 hodin týdně a 416 hodin ročně (tj. násobek počtu týdnů a týdenního maxima). Minimální příplatek činí 25 % mzdy nebo náhradní volno v rozsahu práce přesčas. Jedná-li se navíc o veřejnou správu, vzrůstá příplatek za přesčasovou prácí ve dnech nepřetržitého odpočinku v týdnu na dvojnásobek, tedy na 50 % mzdy.
Na příplatek k výdělku nemá nárok zdaleka každý. V soukromém sektoru nemusí být vyplácen v případě sjednání přesčasové práce v pracovní či kolektivní smlouvě (musí být smluven i maximální rozsah), pak s ní počítá již dohodnutá mzda.
Ze státních zaměstnanců nemohou s příplatkem počítat majitelé příplatku za vedení a hodnostního příplatku do rozsahu 150 hodin. Mají však nárok na níže přiblížené příplatky za práci ve svátek a v noci.
Statutární orgány mají smůlu zcela. Musí si sjednat takovou odměnu, která jim vynahradí libovolné množství práce přes čas (do 416 hodin ročně) a pracovní vypětí ve dne v noci, ve svátky i na dovolené.
Mnohem výnosnější je pracovat ve státem uznaný svátek. Tehdy vedle sjednané mzdy obdrží pracovník buď náhradní volno v rozsahu provedené práce nebo příplatek ve výši 100 % mzdy. A to vždy, bez ohledu na pracovní či kolektivní smlouvu.
Pracuje-li navíc veřejný zaměstnanec některý z víkendových dní, náleží mu zvýšení mzdy o 25 %. Soukromý zaměstnanec má v tomto ohledu poněkud smůlu.
Zaměstnanci ve směnném provozu si mohou přilepšit nočními směnami. Soukromník je za práci v noci povinen odměnit pracovníka minimálně 5,40 Kč za hodinu, zaměstnavatel z řad veřejných institucí musí přidat 20 % mzdy.
Ani výše uvedeným výčtem však přehled možností výdělku nad rámec smluvené či tarifní mzdy není vyčerpán.
Pracovní pohotovost
Pracovní pohotovost znamená, že zaměstnanec nepracuje, ale je připraven kdykoli přiložit ruku či hlavu (v závislosti na povaze práce) k dílu. Je-li v pohotovosti v pracovní době, náleží mu náležitá mzda. Mimo pracovní dobu se jedná o přesčas a výše příplatku ke mzdě závisí na dvou faktorech – zda se jedná o veřejný či soukromý sektor a zda se pohotovost provádí na pracovišti či mimo něj. Přehledně příplatek za pohotovost nad rámec pracovní doby shrnuje následující tabulka.
Na pracovišti | Mimo pracoviště | |
Soukromá sféra | 20 % | 10 % |
Veřejná sféra | 50 %*) | 15 %**) |
Poznámky:
*) ve dnech pracovního klidu 100 %
**) ve dnech pracovního klidu 25 %
Ač by se mohlo zdát, že veřejný sektor je na tom co se příplatků týče lépe, nemusí tomu tak být zdaleka vždy. Jednak jsou průměrné mzdy u soukromníků vyšší, jednak uvedené příplatky jsou pro soukromý sektor pouze minimálními. Vždy může zaměstnavatel nabídnout víc.