Spočítejte si...

Zavřít

Jak se vede České pojišťovně?

Největší česká pojišťovna je jednou z mála českých firem, která je pravidelně hodnocena přední ratingovou agenturou Standard & Poors's. Je zajímavé sledovat, jakým způsobem Česká pojišťovna toto hodnocení interpretuje.

Ratingové agentury svým hodnocením napomáhají lepší orientaci na finančních trzích. Svým způsobem představují jeden z mála objektivních zdrojů informací ohledně zdraví jednotlivých společností.

Počátkem února potvrdila britská společnost Standard & Poor's (S&P) svůj dlouhodobý rating finanční a úvěrové síly České pojišťovny na úrovni BB+. Současně bylo potvrzeno také ratingové hodnocení BB- nezajištěného dluhu ve výši 4 miliard korun (ve formě korunových obligací). Obě ratingové hodnocení přitom S&P hodnotí jako stabilní.

Zmíněná hodnocení vycházejí z dobrých provozních výsledků České pojišťovny a z její silné pozice na trhu. Nicméně je k těmto výsledkům nutno dodat, že ani jeden z majoritních akcionářů České pojišťovny (Cespo Holding B.V. a Cespo B.V.) není hodnocen stejnou ratingovou agenturou. Ratingová agentura tedy nemá dostatek informací, aby mohla hodnotit Českou pojišťovnu také s ohledem na její postavení v celé finanční skupině.

Zatímco Česká pojišťovna ve své tiskové zprávě uvádí hodnocení BB+, své dobré provozní výsledky a pozici na trhu, o ostatních výše zmíněných aspektech se nezmiňuje. To je sice na jedné straně logické, nicméně se domnívám, že by mělo být public relations tak významné společnosti, jakou Česká pojišťovna beze sporu je, poněkud objektivnější.

Česká pojišťovna nedávno informovala o zvýšení svého tržního podílu ze 38,8 % na 39,3 %, kterého dosáhla zejména „v důsledku úspěšného vývoje v životním pojištění“. Podle S&P ale Česká pojišťovna spíše stále ještě profituje z rozsáhlé prodejní sítě a z obchodních vazeb na množství klíčových organizací v ČR.

Společnost S&P kladně hodnotí skutečnost, že byla poprvé v historii vyplacena dividenda z nerozděleného zisku z minulých let a že se v posledních letech výrazně zlepšila kvalita investičního portfolia pojišťovny, které bylo historicky hodnoceno jako slabé. Zároveň ale auditoři upozorňují na skutečnost, že by České pojišťovně prospěla výraznější kapitalizace.

Česká pojišťovna předpokládá, že si i v dohledné době udrží dominantní pozici na trhu a její tržní podíl neklesne pod současných 39 %. Agentura S&P se ovšem domnívá, že je tento předpoklad příliš optimistický a naopak očekává pokles tržního podílu České pojišťovny v následujících třech letech na úroveň 35 %.

Ani tuto informaci ovšem Česká pojišťovna ve své tiskové zprávě nezmínila. Málokdo by přirozeně chtěl uvádět informace, které jsou v rozporu s vlastním zájmem. Nebylo by ovšem od věci i tuto informaci v tiskové zprávě uvést, třeba s vysvětlením, proč že je domněnka S&P mylná.

Celkové hodnocení České pojišťovny působí příznivě. Sama hodnocená společnost by ale měla vzít v úvahu, že seriózní public relations nespočívá pouze v informování veřejnosti o tom, jak jsme dobří, ale také o tom, co je třeba vylepšit.

Anketa

Myslíte si, že Česká pojišťovna informuje správně?

4 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 27. 5. 2002 16:58