Spočítejte si...

Zavřít

Jak se mění český autopark?

Český autopark patří k nejstarším v Evropské unii a obměňuje se jen zvolna. Zatímco prodeje nových vozidel spíše stagnují, prodej ojetých vozidel hlavně díky jejich masivnímu dovozu výrazně roste. O jaká auta je největší zájem? Kupují se na leasing, na úvěr, či za hotové?

Automobilů přibývá

Počet vozidel registrovaných v Česku rok od roku roste. Zatímco před padesáti lety se na českých silnicích prohánělo nějakých 137 tisíc osobních automobilů, letos je jich už přes 4 milióny. Připočítáme-li k tomu náklaďáky, autobusy a další vozidla, dostaneme se na 6,4 miliónů registrovaných vozidel. Není se tedy co divit, že se čím dál častěji ve městech i na dálnicích tvoří dopravní zácpy. Pokud nedojde k nějaké zásadní změně, bude hůř. Automobilů totiž stále přibývá.

Jen za prvních devět měsíců letošního roku bylo v Česku poprvé zaregistrováno přes 260 tisíc osobních a malých užitkových automobilů. Z toho přes polovinu tvořily registrace dovezených ojetých vozů. Oproti stejnému období loňského roku to představuje nárůst o 3,69 % u nových a 20,80 % u dovezených ojetých automobilů. Přitom lze předpokládat, že celkový počet prvních registrací dovezených ojetých osobních automobilů za letošek přesáhne hranici 160 000 ks.

Nejvíc je škodovek

Nejčastěji můžeme na našich silnicích potkat vozidla značky Škoda. Z celkového počtu 4 036 815 registrovaných osobních automobilů (stav k 30.6.2006) bylo 1 778 602 škodovek, tj. 44,06 %. Nejrozšířenější je typ Škoda Felicia (397 215 vozů). V evidenci je však i spousta letitých vozů Škoda 105 a 120 (celkem 390 047 vozů) a dokonce i jejich předchůdců. Druhou nejrozšířenější značkou automobilů u nás je Ford (271 327 vozů). Následuje Renault (236 850 vozů), Opel (218 783 vozů) a Peugeot (208 658 vozů).

České a moravské silnice ovšem také brázdí spousta vozidel pamatujících éru budování socialismu. V centrálním registru vozidel je vedeno přes 60 tisíc Žigulíků, 40 tisíc Trabantů a 20 tisíc Wartburgů. Najdete tu také skoro 100 tisíc vozů Škoda 100/110, 1000 MB, Spartak a dalších, jejichž výroba byla ukončena nejméně před 40 lety. Mnoho z těchto vozů však už fyzicky neexistuje, jenom je jejich majitelé zapomněli odhlásit z evidence. Svědčí o tom i fakt, že vozidel s povinným ručením je v Česku o 850 tisíc méně než těch registrovaných.

Autopark stárne

Česko se díky zájmu zahraničních investorů pomalu stává autodílnou Evropy, ale na struktuře zdejšího autoparku se to zatím příliš neprojevuje. Průměrné stáří motorových vozidel v Česku dosahovalo k 30. 6. 2006 téměř 17 let, u osobních automobilů to bylo 13,84 roku. Vozidla mladší pěti let přitom představují necelou pětinu zdejšího autoparku. Přestože počet registrovaných vozidel roste, jejich průměrný věk neklesá, spíše naopak. Za první pololetí letošního roku se průměrné stáří vozidel zvýšilo o 0,02 roku.

Stárnutí vozového parku je dáno jednak tím, že zájem lidí se kvůli cenám soustřeďuje především na ojetá vozidla. Vlastníci starších vozidel na nové auto často nemají, takže volí ojetý vůz, přičemž svůj stávající většinou prodají někomu jinému. Dovozcům ojetin také přišlo vhod uvolnění podmínek pro dovoz vozidel v rámci Evropské unie. Mohou se k nám tak dostávat i starší levná vozidla, která věkovou strukturu zdejšího autoparku příliš nevylepší. Místo aby docházelo k významnější obměně starších vozidel, jejich podíl spíše roste.

Struktura vozového parku v Česku k 30. 6. 2006
Věk vozidel Podíl vozidel
Do 2 let 6,43 %
2 – 5 let 11,50 %
5 – 10 let 27,23 %
10 – 15 let 19,25 %
Nad 15 let 35,60 %

Zdroj: Sdružení automobilového průmyslu

Jaká auta se nejvíce prodávají

V rámci Evropské unie je pořadí prodeje poměrně vyrovnané. O přední příčky se dělí Renault, Volksvagen, Opel, Ford a Peugeot. Zájem o vozy Škoda je zhruba na úrovni jihokorejských značek Kia a Hyundai. V Česku však škodovky zůstávají bezkonkurenčně nejprodávanější značkou mezi novými i ojetými vozy. Přesto většina zde prodaných vozidel je zahraniční provenience. Nová zahraniční vozidla různých značek tvoří necelé dvě třetiny nově zaregistrovaných vozidel, u ojetin pak ještě podstatně více.

Podíl vozidel domácí výroby na trhu osobních automobilů za první tři čtvrtletí letošního roku činil 42,31 %. Drtivá většina (41,24 %) přitom tradičně připadá na vozy značky Škoda. Tuzemské prodeje malých automobilů z TPCA v Kolíně (Citroen C1, Peugeot 107 a Toyota Aygo) sice rostou, ale pomaleji, než by si majitelé kolínské automobilky přáli. Letos jich bylo v Česku zaregistrováno 983 ks. Mimo to se do statistik tuzemských vozidel promítlo i 6 ks nově zaregistrovaných vozů Kaipan, které jsou vyráběny v severočeské Smržovce jako variace na slavný Lotus Seven.

Registrace nových vozidel v Česku za 1 – 9/2006
Značka V roce 2006 nově zaregistrováno Podíl na trhu nových vozidel Meziroční nárůst/pokles
Škoda 38 216 ks 41,24 %  – 3,42 %
Renault 6 311 ks 6,81 % + 2,13 %
Volkswagen 5 606 ks 6,05 % + 0,18 %
Hyundai 4 852 ks 5,24 % + 1,38 %
Peugeot 4 216 ks 4,55 %  – 0,43 %
Citroën 4 052 ks 4,37 %  – 0,84 %
Ford 3 883 ks 4,19 % + 0,27 %
Toyota 3 387 ks 3,66 %  – 0,12 %
Opel 2 331 ks 2,52 %  – 0,91 %
Fiat 2 214 ks 2,39 %  – 0,11 %

Zdroj: Sdružení automobilového průmyslu

Výroba a export vozidel rostou

Česko díky své výhodné geografické poloze, kvalifikované a přitom zatím relativně levné pracovní síle a štědrým investičním pobídkám se v minulých letech stalo středem zájmu několika velkých výrobců automobilů. Kromě vstupu německého koncernu Volkswagen do mladoboleslavské škodovky se dalším milníkem stalo spuštění výroby v kolínské automobilce TPCA. V minulém roce tak výroba motorových vozidel v Česku dosáhla rekordního počtu přes 600 tisíc kusů. Letos nejspíše bude překročena hranice 800 tisíc vyrobených silničních vozidel. Export přitom v podstatě kopíruje růst výroby.

Smutnou skutečností je, že rozvoj výroby se týká jenom osobních automobilů a autobusů. Dávno pryč jsou doby, kdy značky Tatra a Jawa měly skvělý zvuk po celém světě a jejich produkce patřila k významným oporám tehdejšího československého exportu. Zatímco v loňském roce výroba osobních automobilů v Česku vzrostla o více než 60 % a výroba autobusů o 40 %, již tak dost slabá produkce nákladních automobilů naopak poklesla o čtvrtinu a výroba motocyklů a mopedů dokonce o dvě třetiny. Tento trend bohužel zůstal zcela zachován i letos.

Na leasing, nebo na úvěr?

V prvních letech po sametové revoluci si podnikatelé pořizovali většinu vozidel na leasing. Když zájem o finanční leasing začal opadávat a auta se začala kupovat více za hotové, leasingové společnosti vsadily na spotřebitelský leasing. Posléze se, zejména pro financování ojetých aut, hitem staly spotřebitelské úvěry a zdálo se, že leasing upadne v zapomnění. Dnes se ale zdá, že vše může být jinak. Situace se mění a leasingové společnosti vloni i letos hlásí výrazné nárůsty tržeb i zisků.

Podle údajů České leasingové a finanční asociace byly v letošním prvním pololetí formou leasingu v Česku pořízeny stroje, zařízení a dopravní prostředky za více než 56 mld. Kč. Objem leasingu movitých věcí tak meziročně vzrostl cca o 18 %. Lídr českého leasingového trhu, ČSOB Leasing, za první pololetí letošního roku uzavřel leasingové obchody v rekordním objemu 10,2 mld. Kč, což v meziročním srovnání představuje nárůst o 26 %. Velkou dynamiku přitom vykazují objemy poskytnutého operativního leasingu dopravních prostředků.

Nárůst obchodů hlásí i společnost GE Money Auto, která vloni zajistila koncovým zákazníkům financování největšího počtu automobilů na českém trhu. V letošním prvním pololetí profinancovala pořízení 19 336 vozů v celkové pořizovací hodnotě téměř 3,7 miliardy korun, což představuje meziroční nárůst zhruba o 4 %. Tato forma financování byla využívána zejména při nákupu ojetých vozidel. U více než 83 % z celkového počtu vozidel, jejichž financování zajistila společnost GE Money Auto, byl využit účelový úvěr autoCREDIT, který se stal nejvyužívanějším úvěrovým produktem pro financování nákupu automobilů v Česku.

Anketa

Jak starý je váš vůz?

53 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 25. 10. 2006 12:39