Spočítejte si...

Zavřít

Jak přijímat platby na internetu: Platba kartou vs. dobírka

Nečekejte na peníze věčnost. Chtějte peníze dřív a můžete obratem poslat zboží, prodat program nebo poskytnout službu

Pokud máte eshop, nebo jiným způsobem prodáváte své služby či zboží na internetu, potřebujete vyřešit otázku platby. V tomto seriálu si probereme všechny dostupné alternativy s výhodami i nevýhodami, a to jak z pohledu prodávajícího, tak i kupujícího/plátce.

České eshopy a druhy plateb

Jako provozovatel či majitel českého eshopu si můžete vybrat minimálně z 11 způsobů, jak si nechat zaplatit za své zboží nebo služby. Těch alternativ je samozřejmě mnohem více, ale otázkou je, zda vaši zákazníci opravdu potřebují mít na výběr z dvaceti možností. Spíše je potřeba rozumně zvolit nabídku nejpoužívanějších platebních služeb a zákazníky vhodně zvolenou obchodní strategií motivovat k využívání té služby, která vám přináší nejvíce výhod.

  1. Klasický příkaz k úhradě z bankovního účtu
  2. Platební tlačítko, ePlatba – převod v rámci banky s podporou internetového bankovnictví dané banky
  3. eSloženka – e-mailová výzva k platbě s možností převodu v rámci stejné banky
  4. QR platba – uživatelsky komfortní příkaz k úhradě, časem možná i platební kartou
  5. Dobírka
  6. Platební karta
  7. Premium SMS
  8. Platba v hotovosti (na pobočce obchodu, v úložně, u partnera eshopu apod.)
  9. Platební portály – Moneybookers/Skrill, PayPal, Paysec, Yandex apod.
  10. Mobilní a internetové peněženky – GoPay, Mobito, MasterCard Mobile, V.me
  11. Agregátoři plateb – Agmo, GoPay, PayU

Pojďme si nyní probrat výhody i úskalí dvou plateb, dobírky a platby kartou.

Dobírka – bezpečná jen naoko

Velkým množstvím nakupujících milovaná dobírka má několik nezanedbatelných výhod. Nakupující nemusí zaplatit předem a získává čas, než mu dorazí zboží. Další čas získává tím, že zboží převezme třeba v poslední den před jeho vrácením zpět do eshopu. Přepravní společnost PPL navíc umožňuje dobírku platit kartou, takže nakupující má možnost po obdržení zásilky zase lépe využít své cash-flow.

Nakolik je dobírka výhodná pro eshop si musí každý majitel eshopu odpovědět sám. To, co je přínosem pro kupujícího, může být naopak nevýhodou pro prodávajícího. Třeba na aukčním webu Aukro najdete nespočet vět se zdůrazněním „Na dobírku nezasílám“. A důvod? Časté případy, kdy si zákazník zboží nepřevezme a nezaplatí. Jistě, vrátí se zpět k odesílateli, ale tomu vznikl náklad na zaslání a doběrečné, aniž zboží prodal. A prodat na dobírku službu je skoro nemyslitelné s výjimkou dárkových poukazů.

Příklad oznámení o dobírce. Adresát má na vyzvednutí 7 kalednářních dnů, úložní dobu lze prodloužit o dalších 7 dnů.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Příklad oznámení o dobírce u „Balíku do domu“. Adresát má na vyzvednutí 7 kalendářních dnů, úložní dobu lze prodloužit o dalších 7 dnů.

Pokud svému zákazníkovi zašlete zboží na dobírku, jistotu, že si jej skutečně převezme a zaplatí, můžete v extrémním případě získat až za 30 kalendářních dnů po vypršení (prodloužené) úložní doby a zaslání peněz poštou/přepravní společností na váš účet. A to je pro online obchodování pekelně dlouhá doba. Navíc stále nic zákazníkovi nebrání zboží do 14 dnů vrátit. Můžete však prodloužení úložní doby zakázat.

Jsou situace, kdy je dobírka vhodným řešením inkasa peněz, ale pro seriózní eshop je spíše nevýhodou. Do jisté míry ji lze akceptovat při zasílání zboží mezi občany, ale v tomto případě je tu větší riziko, že zásilka bude obsahovat jiný obsah, než bylo předem domluveno. Příjemce dobírky sice může požádat o asistenci při otevírání zásilky, ale už tento proces podkopává přirozenou důvěru od vzájemně dodržených pravidel obchodního vztahu – zákazník zaplatí a eshop obratem odesílá zboží.

Dobírka není to pravé, chtějte peníze dřív, víte o platbě hned, můžete obratem expedovat

Platební karty – výhodná volba s malým rizikem

Platebních karet je v Česku vydaných více, než máme obyvatel. Platit kartou na internetu zvládne každý přirozeně gramotný člověk. Aktivní zákazník s platební kartou zpravidla preferuje eshop, který mu platbu kartou umožní. Kromě využívání svého cash-flow má totiž k tomu další důvody.

Vydavatelé karet k jejich používání motivují zajímavými bonusy, které mohou být i finanční. S platebními kartami je propojeno mnoho věrnostních programů, jejichž součástí může být i váš eshop. Stačí se spojit s konkrétním vydavatelem a vzájemně si nastavit pravidla pro udělení slev při platbě kartou jejich klienta na vašem eshopu. Vám se tak otevře další kanál pro oslovování klientů, protože vydavatelé karet své klienty aktivně informují, kde mohou nakupovat se slevami. Spotřebitelé slevy milují, tak jim je dejte. (Co na tom, že jde jen o terminus technicus).

Příklady věrnostních programů českých vydavatelů karet s partnerskými eshopy

Ke kartám lze snadno dokoupit, anebo je již součástí i pojištění prodloužené záruky zboží nebo výrobku. Vy se tak nemusíte s ničím trápit, a když skončí záruka, držitel karty uplatní prodlouženou záruku u partnerské pojišťovny svého vydavatele. Podobně karty mají pojištění např. na rozbití zboží při přepravě nebo přenosu. A držitelé karet, používající tyto služby, toto vědí a opět kartu preferují – je to pro ně výhodné. Akceptace platebních karet vám umožní získat další zákazníky, kteří u vás nakoupí jen proto, že při platbě bankovním převodem nebo na dobírku by nedosáhli na výhodu, kterou mají v ceně karty nebo kterou si už zaplatili.

Možnost platby kartou na eshopu vám zvýší konverzi. Můžete si nastavit i opakování plateb.

Poslední výhodou je automatické pojištění zboží nebo služby při platbě kartou. Pokud zákazník neobdrží to, co si objednal, anebo vůbec nedojde k dodání zboží/služby, může transakci reklamovat u svého vydavatele a po čase zpravidla dostane své peníze zpět. Vzdělaný držitel karty toto ví a opět je to pro něj důvod ji preferovat.

Na druhé straně akceptace karet pro eshop má samozřejmě svá rizika i nevýhody. Mezi rizika patří situace, kdy si u vás zboží/službu objedná někdo jiný, než je držitel karty. A zda komunikujete přímo s držitelem karty, je obtížné zjistit. Proto je potřeba velmi obezřetně přistupovat k objednávkám, které jsou placené kartou a mají být expedované mimo Českou republiku. Podobně buďte v eshopu velmi ostražití, když zákazník objedná zboží/službu, zaplatí jej kartou a před expedicí objednávku stornuje a požádá o vrácení peněz na jím uvedený bankovní účet, nebo dokonce i přes hotovostní služby typu Western Union a MoneyGramm. A s radostí odsouhlasí vámi stanovené poplatky. Takové jednání má všechny znaky podvodu, a když na tento starý trik naletíte, bude vás to stát peníze.

Nevýhodou akceptace karet jsou i poplatky. Těm se nevyhnete a je potřeba s nimi počítat. Jsou dvě cesty, jak se s nimi vyrovnat. Buď je promítnete do svých nákladů (a tedy do cenotvorby), anebo je částečně nebo plně přenesete na zákazníka. Když bude poplatek rozumný, vlivem výše zmíněných benefitů při platbě kartou zákazník bude tento poplatek většinou plně akceptovat. (Často jde o koruny až desetikoruny.).

Zvolte si správného partnera

Zatímco u dobírky stačí začít nabízet zboží a služby, pro akceptaci karet musíte udělat další krok. Máte několik možností. Můžete přímo oslovit banky umožňující akceptaci karet, v České republice jde o 5 bank:

  1. Českou spořitelnu
  2. Československou obchodní banku
  3. Komerční banku
  4. Raiffeisenbank
  5. UniCredit Bank

Výhodou je přímá smlouva s bankou a přímá dohoda na výši poplatku. Peníze máte na svém účtu do druhého dne. Nevýhodou je nutnost implementovat platební rozhraní podle požadavků banky, a když se rozhodnete pro změnu banky, musíte počítat s dalším zásahem programátorů a novým vyjednáváním podmínek. V případě eshopů některé banky trvají na vedení firemního účtu v téže bance, což službu zdražuje a komplikuje.

Ukázka dema platby kartou prostřednictvím přímé smlouvy s bankou.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Ukázka dema platby kartou prostřednictvím přímé smlouvy s bankou.

Další možností je využít služby tzv. agregátorů plateb. V Česku jsou nejsilnější tři společnosti:

  • AGMO
  • GoPay
  • PayU

Výhodou je, že vám stačí uzavřít jen jednu smlouvu, naprogramovat jedno rozhraní a otevře se vám cesta k pestré paletě platebních metod. Nevýhodou jsou opět poplatky. Pokud budete dostatečně šikovní, může se vám podařit přesvědčit banku k nižší odměně, než u agregátorů plateb. To ovšem vyžaduje mít smlouvu s každou bankou jednotlivě a vše si hlídat. Na druhé straně, u začínajícího eshopu není snadné dosáhnout na rozumně nastavené poplatky za akceptaci karet, naproti tomu agregátor plateb má s bankou pevně zafixovanou marži a s eshopem si tak může nastavit mantinely pro výši poplatku.

Ukázka dema platby kartou prostřednictvím agregátora plateb (AGMO)
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Ukázka dema platby kartou prostřednictvím agregátora plateb (AGMO)

Z obrázků výše v podstatě nevidíte rozdíl při použití platební brány. V obou případech je platba zrealizována prostřednictvím české banky (v tomto příkladu Česká spořitelna). V prvním případě má s bankou smlouvu přímo obchodník (v příkladu Alza.cz), ve druhém případě má s bankou smlouvu agregátor platby (v příkladu společnost AGMO).

Poslední alternativou je využít služeb platebních portálů. Zprostředkovat platbu kartou umí i Moneybookers a PayPal, ale ceny služeb nepatří mezi nejnižší. Výhodou platebních portálů je jednoduchost implementace služby. Nevýhody však převažují: omezení v podobě absence plné češtiny, horších cenových podmínek a nutností zřídit si u daného portálu účet (resp. bude automaticky zřízený po platbě).

Pokud cílíte na české zákazníky, vyplatí se vám nechat si vytvořit nabídku od českých bank nebo od českých agregátorů plateb.

Platební portál PayPal umí také přijímat karty. Má však omezení v podobě absence plné češtiny, horších cenových podmínek a nutností zřídit si u PayPal účet (pro plátce i příjemce).
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Platební portál PayPal umí také přijímat karty. Pro malé eshopy je to cesta, pro velké jen doplněk.

24 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 24. 4. 2013 22:38