Předem se sluší poznamenat, že přestože jsou všechny kartové produkty často označovány jako kreditní karty, v drtivé většině jde o karty debetní. U tohoto typu je zůstatek pro použití ověřen při placení on-line přímo z platebního terminálu a částka je stržena z běžného účtu, u karet kreditních klient částku zaplacenou kartou bance splácí až v určeném období.
A nyní ke kritériím důležitým pro výběr platební karty, kterými jsou zejména typ karty, samozřejmě cena, kterou klient reálně za vystavení a používání karty zaplatí, limity pro operace, podmínky pro vydání karty a rozsah doplňkových služeb.
Typ karty a možnosti použití
Pokud má být karta používána jen k výběru z bankomatů, vystačíme si zřejmě s kartou VISA Electron nebo Maestro/Cirrus. Tyto karty lze využít i k placení v prodejnách vybavených on-line platebními terminály, tedy například v supermarketech. V souboji o místa s možností placení kartou dané značky v ČR s lehkým náskokem vede první jmenovaná VISA Electron s počtem terminálů přesahujícím 16 tisíc, karta Maestro ji těsně následuje s číslem jen o několik stovek nižším. Oby tyto typy karet jsou v nabídce velké většiny významných bankovních domů, takže kritériem výběru bude zřejmě cena nebo doplňkové služby.
Pokud naopak budete kartou častěji platit v obchodech, zejména restauracích a menších obchůdcích, vyplatí se tzv. embosovaná karta. Počet provozoven vybavených strojkem pro otisk reliéfního záznamu na tomto typu karty (tzv. imprinter) je vyšší než počet obchodů s on-line terminály a dosahuje u karet VISA Classic i MasterCard cca 33 – 34 tisíc. I zde tedy spíše rozhodne loajalita k bance nebo opět cena karty.
Pro úplnost dodejme, že při používání zatím nezmíněné značky a spíše prestižní karty American Express, kterou z českých bankovních domů nabízí například Komerční banka a Živnostenská banka, si musíte v České republice vystačit s cca 5,5 tisíci terminály a 10,5 tisíci provozoven vybavených imprintery.
Důležitým kritériem pro volbu karty je samozřejmě také její platnost mimo území ČR. Domácí karty jsou dnes na ústupu, ale stále je najdeme zejména v „junior“ programech.
Cena až na prvním místě
Náklady na kartu mají několik – ze strany klienta více či méně zřetelných – složek: poplatek za vystavení, cena za používání (někdy v prvním roce odlišná od dalších let) a další. Jejich různá kombinace, využívaná bankami v rámci marketingové strategie, proto neumožňuje vždy přímé srovnání jednotlivých karetních produktů.
Důležitou součástí nákladů na kartu jsou také poplatky za výběr z ATM (bankomatů). Na počátku letošního roku došlo k navýšení plateb zejména za výběr z bankomatu jiné banky, než která kartu vystavila. Podle frekvence a typu klientem vybíraných částek (spíše málokdy a větší částky, často malé obnosy) se také vyplatí sledovat konstrukci tohoto poplatku, zejména relaci pevná platba/% z vybírané částky.
Limity výběru
Limity pro použití karty jsou zpravidla trojího druhu. Limit pro výběr z bankomatu, limit pro platbu v obchodech a celkový limit. Celkový maximální výběr ovšem zdaleka není jen prostý součet dvou prvních limitů a dosahuje částky výrazně nižší. U mezinárodních karet jsou většinou limity pro výběry v tuzemsku a v cizině stanoveny odděleně.
Časový rozsah limitu je buď denní, nebo týdenní. Výhodou druhé možnosti je šance využít kartu k jednorázové platbě většího rozsahu (s následným omezením používání do konce týdne).
Podmínky vystavení
V tomto směru již většina bank slevila ze svých dřívějších požadavků. Obecně je samozřejmě snazší získat debetní kartu neembosovanou a s nižšími limity výběru (VISA Electron, Maestro Cirrus) než embosovanou a s limity výběru vyššími (VISA Classic, VISA Gold, MasterCard aj.).
Mezi omezující podmínky patří například okamžitý zůstatek na účtu, minimální zůstatek na účtu po určité období nebo délka vedení účtu u banky.
Doplňkové služby
Nabídka služeb „nabalených“ na platební kartu je také relativně důležitým faktorem. U většiny levných debetních elektronických karet je jejich rozsah obvykle minimální, ale existují výjimky, zejména při různých akcích. U karet pro bonitní klienty, embosovaných a s mezinárodní platností lze ovšem ke kartě za cenu zřizovacího poplatku získat nejen cestovní nebo úrazové pojištění, ale například i slevu v síti partnerských obchodů (např. VISA Classic Partner České spořitelny). Větší doplňková nabídka je charakteristická zejména u karet co-brandových – vydávaných ve spolupráci s dalším subjektem (např. nebankovní VISA iDNES).