Spočítejte si...

Zavřít

Jak kupovat dovolenou na poslední chvíli

Letní dovolenou kupuje na poslední chvíli třetina Čechů. Jsou last minut zájezdy opravdu cenově výhodné, nebo se jedná jen o reklamní trik? Na co si dát pozor, aby se z příjemného prázdninového pobytu nestala trpká vzpomínka?

Miliony Čechů se v těchto dnech připravují na letní dovolenou. Do zahraničí se jich letos chystá cestovat 3,5 milionu. S cestovní kanceláří vycestuje přibližně milion klientů, ostatní pojedou individuálně.

Třetinu zájezdů prodají cestovní kanceláře na poslední chvíli. Na první pohled jsou výhody dovolené kupované těsně před odjezdem zřejmé. Člověk se vyvaruje situaci, že onemocní těsně před dovolenou plánovanou půl roku. Řada lidí nákup dovolené odkládá do poslední chvíle i kvůli nestabilní zahraničně-politické situaci a neustálé hrozbě teroristických útoků.

Porovnáním cen cestovních kanceláří se také zdá, že při koupi na poslední chvíli lze výrazně ušetřit. Nebo je to jen klam?

Zájezdy na poslední chvíli

Cestovní kanceláře nabízejí zájezdy last minute rády, protože si mohou ještě doplnit volné ubytovací a přepravní kapacity. Do kategorie last minute spadají obvykle zájezdy, které mají do odletu méně než týden. Cestovní kanceláře tyto zájezdy mohou prodávat buď samy, nebo svůj zájezd nabídnout agenturám, které se specializují právě na prodej zájezdů na poslední chvíli.

Kupovat zájezd na poslední chvíli přímo od cestovní kanceláře je obvykle levnější, protože cena není navýšena o marži zprostředkovatele. Nevýhodou je však nutnost obejít několik cestovek, než se podaří najít „ten pravý“ zájezd. Specializované agentury nabízejí zájezdy o něco dráž, ale shromažďují aktuální zájezdy desítek cestovních kanceláří.

Zájezd na poslední chvíli je levnější mimo hlavní turistickou sezónu. V této době nemají cestovní kanceláře tolik klientů, takže zbylé zájezdy nabízejí výrazně pod katalogovou cenou. Pokud chcete ušetřit ještě více, poohlédněte se po nabídce zahraničních cestovních kanceláří. Například v sousedním Německu jsou ceny zájezdů přibližně o 15 až 20 procent nižší než v Česku. V tomto případě je ale nutné počítat s dodatečnými náklady, které vzniknou při přepravě na zahraniční letiště.

Obecně jsou zájezdy kupované těsně před odjezdem o deset až patnáct procent levnější. Nejběžnější zájezdy typu last minute postupně zlevňujeme o dva až tři tisíce oproti původní ceně, potvrzuje zaměstnankyně pražské cestovní kanceláře, která se specializuje na rodinné zájezdy do Chorvatska. Na poslední chvíli kupují zájezdy především rodiny s dětmi. U dětí je totiž obvyklé, že onemocní před odjezdem na plánovanou dovolenou. Tímto se rodiče vyhnou placení stornopoplatků.

V loňské sezóně dosáhly slevy až dvaceti procent oproti běžným katalogovým cenám, ale letos se takový pokles cen neočekává. Jedním z důvodů je to, že část lidí, která chce koupit zájezd levněji, se místo na zájezdy kupované na poslední chvíli orientuje na zájezdy kupované naopak dlouho před odjezdem. Sleva za včasný nákup se pohybuje mezi pěti až sedmi procenty. Výhodou je široká možnost výběru prázdninové destinace, neboť poptávka je v tomto období ještě poměrně nízká.

Rizika No name ubytování

V některých cestovních kancelářích se musí kupující zájezdu na poslední chvíli smířit s tím, že konkrétní místo pobytu se dozví až po příjezdu do letoviska. Řada cestovek prodává takzvané No name zájezdy, kdy svým klientům nespecifikuje konkrétní hotel, ve kterém budou ubytováni. Garantována je pouze kategorie ubytování. Je tedy riziko, že místo v hotelu na okraji města s výhledem na moře budete bydlet u rušné silnice s výhledem na parkoviště. Klienti se tak vydávají napospas cestovní kanceláře. Pokud nemáte konkrétní ubytování vyznačené ve smlouvě, nemáte možnost si na nevhodné ubytování stěžovat.

Cestovní kanceláře někdy popularitu zájezdů kupovaných na poslední chvíli zneužívají. Využívají k tomu stejný trik, jaký známe z hypermarketů. Na letáku se přeškrtne nadsazená cena a zájezd je prodáván za akční cenu, která je však stejná jako cena katalogová. Před koupí se proto vyplatí porovnat nabídku několika podobných last minute zájezdů různých cestovních kanceláří, abyste byli schopni poznat, zda je cena na poslední chvíli skutečně nižší.

Pozor na smlouvu

I při koupi zájezdu v časové tísni nezapomeňte na obezřetné chování. Než začnete jednat s jakoukoliv cestovní kanceláří, ověřte si, zda má povinné pojištění proti úpadku. Nevěřte ústnímu ujištění zaměstnanců, ale nechte si ukázat oficiální certifikát. Cestovní kanceláře musí být povinně pojištěny, ale je na vás, abyste si tuto náležitost zkontrolovali. Vyvarujete se tím rizika, že vás cestovní kancelář nebude moci dopravit zpět z dovolené a vy si zájezd nedobrovolně protáhnete.

Pozor si dejte i při podpisu smluvních ujednání. Přečtěte si i zadní stranu smlouvy – čím drobnější písmo je použito, tím je větší pravděpodobnost, že je ve smlouvě nějaký háček. Pokud máte jakékoliv požadavky, nechte si vše zanést písemně do smlouvy. Většina cestovních kanceláří je schopna vyhovět různým přáním, například pokud si s sebou na prázdniny chcete vzít zvíře či nechcete bydlet u rušné diskotéky. Pro případnou reklamaci je vždy výhodnější mít písemný podklad.

Jestliže se vám dovolená přesto kvůli pochybení cestovní kanceláře nevydaří, řešte vše hned na místě a nečekejte s reklamací až na návrat z dovolené. V každém hotelu bývá obvykle přítomen operátor cestovní kanceláře, který vám musí pomoci.

Anketa

Kde se letos chystáte strávit dovolenou?

6 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 21. 7. 2004 16:16