V poslední době můžeme v našem bankovním sektoru pozorovat dva trendy. Banky zdražují poplatky na přepážce. Zároveň řada z nich zavádí internetové bankovnictví (IB). Banky neříkají, proč se zvedají poplatky za přepážkové služby (že by se zároveň s nimi zvyšovala kvalita služeb?). Oznamují však, jak se těmto poplatkům vyhnout – zavedením levnějšího IB. Bance může být v podstatě jedno, jak se klient zachová. Klient změní své návyky či nikoliv. Buď zůstane u „starého“ a banka si více vydělá, a nebo klient přejde k počítači. Tím banka ušetří.
Jestli se však IB vyplatí i klientovi či nikoliv, napoví následující model. Je v něm zahrnuto 7 bankovních ústavů, které v současnosti nabízejí tuto službu. Srovnali jsme, kolik klient utratí za bankovní služby, pokud má nebo nemá k BÚ zavedené IB. Náklady jsou za měsíc a předpokládají se tyto položky: zřízení účtu (u všech bank zdarma), vedení účtu, 1× zřízení TP (trvalý příkaz), 3× platba TP, 1× platba SIPO, 3× platba inkaso, 2× jednorázový příkaz, 1× výpis. Náklady „s IB“ zahrnují ještě poplatek za zřízení (všude zdarma) a vedení IB. Údaje pocházejí z internetových stránek bank, od operátora na telefonu či osobně od úředníka v bance.
Cena v Kč za měsíc |
||
S internetovým bankovnictvím | Bez internetového bankovnictví | |
BA-CA | ||
Combi konto | 230 | 218 |
Nonstop konto | 189,5 | 197,5 |
Živnostenská banka | ||
BÚ | 37 | 68 |
Raiffeisenbank | ||
BÚ | 87 | 96 |
Citibank | ||
CITIBANK účet/BÚ | 294 | 274 |
KB | ||
B-Konto, Expreskonto, BÚ | 111,1 | 87 |
Union banka | ||
BÚ | 153 | 110 |
Efekt konto | 118 | 60 |
eBanka | ||
Základ | 127 | 397 |
Plus | 121 | 341 |
Komplet | 147,5 | 367,5 |
Z tabulky můžeme vyčíst, že správa účtu s IB není zdaleka všude levnější variantou. Nějvětší rozdíly můžeme zaznamenat u eBanky, která se na IB specializuje a výrazně ho zvýhodňuje (u ní prakticky ani nelze založit BÚ bez IB, to je zahrnuto ve všech třech balíčkových produktech). U ostatních bank nejsou rozdíly až tak veliké. Levnější poplatky za platby (s IB) jsou „kompenzovány“ poplatkem za vedení IB.
Údaje jsou navíc mnohde zkresleny, či je nelze dobře porovnat. Na první pohled zaráží velmi nízká cena u Živnostenské banky. ŽB ovšem ve svém IB nenabízí zřizování TP, inkasa, SIPO, aj. Její IB má tedy pouze informativní funkci a často se musí jít do banky (přesto Živnostenská banka nabízí jedny z nejnižších popatků).
U dalších bank (BA-CA, Raiffeisen Bank) je IB do konce roku zvýhodněno vedením zdarma (v tabulce tento fakt není zohledněn). Jinde je cena IB zahrnuta v poplatku za vedení účtu, přesněji v ceně za balíček služeb (Citibank, eBanka). Ve vyšší ceně jsou tedy zahrnuty i další výhody. U těchto se potom poplatky (především za platby) odlišují cenou „kanálu“.
Jednoznačné je, že se výhodnost IB zvětšuje spolu se vzrůstajícím počtem plateb (TP, inkaso, SIPO, jednorázové příkazy..). S takovouto logikou nabízí své produkty i eBanka. Tak, jak jsou uvedeny v tabulce za sebou (Základ, Plus, Komplet), vzrůstá měsíční poplatek za jejich vedení. Zároveň ale klesá poplatek za platby. Pokud provádíte více plateb, než je uvedeno v modelu, potom se může stát IB i pro vás levnější variantou. Jak je uvedeno v tabulce, ceny se velmi různí a vyplatí se předem informovat, zda se při vaší frekvenci plateb už vyplatí zřídit IB, či ještě ne (popř. změnit banku).
Je nutné podotknout, že tento krátký rozbor je omezen pouze na finanční stránku. A výhodnost či nevýhodnost IB je nahlížena takto jednostranně. Klient si jistě nesjedná tuto službu pouze z tohoto důvodu. Shledá-li IB ekvivalentním k „tradičním službám“, pohodlnějším, bezpečným či zkrátka lepším, jistě ho IB uspokojí i přes vyšší cenu.