Spočítejte si...

Zavřít

Jak do Ruska autem?

Výhodou cesty autem do Ruska je maximální svoboda. Můžete si zajet kam chcete a provoz auta je velmi levný. Jak platit, jak a u koho auto pojistit a na co si dát pozor?

Jet do Ruska přes Bělorusko, pokud nemáte v Bělorusku jiné potřeby, je nesmysl, a to ze dvou důvodů: potřebujete minimálně běloruské tranzitní vízum a připravte se na čekací doby 4 a více hodiny na vstupu a výstupu, bez ohledu na to, o jaký přechod do Běloruska jde. Do severního Ruska je lepší cestovat přes Lotyšsko, já jsem zvolil přechod Grebnova (LV) – Ubylinka (RUS) po silnici E262/A13. Na něj jsem přijel v pátek 5. 7. 2013 okolo 8. hodiny ranní a byl jsem na něm sám. Alternativně můžete pokračovat do Estonska na přechod Lütä (EST) – Izborsk (RUS) po silnici A212/E77, i tento hraniční přechod projedete rychle. Naopak nedoporučuji jet až na sever Estonska do Narvy. Můžete si sice vychutnat přítomnost Evropské unie a příjemné ceny za data a hovory z mobilu, ale na přechodu do Ruska si běžně počkáte i tři hodiny plus odbavovací formality.

Všude existují cesty, ale ne všechny jsou sjízdné pro vaše auto

V Rusku, na Ukrajině a obecně dál na východ se neptejte, zda tam či onam vede cesta, ale zda je sjízdná pro typ auta, ve kterém jedete.

Na východní Rusko pak můžete cestovat přes Ukrajinu a hraniční přechody Izvaryne (UA) – Donetsk (RUS), Dolzhansky (UA) – Novoshakhtinsk (RUS), Vyselky (UA) – Uspenskaya (RUS), Novoazovsk (UA) – Veselo-Voznesensk (RUS). Můžete jet i zkratkou trajektem Kerch (UA) – Ilyich (RUS), ale přesto, že samotná cesta trvá cca 30 minut, tak odbavovací procedura a čekání na trajekt vás hravě zastaví podle zkušeností cestovatelů i na 7 hodin (3 hodiny na trajekt, 4 hod. čekání v řadě). Cena trajektu za osobní auto je cca 651,25 Kč, za dospělou osobu cca 90,25 Kč a celkem cca 741,50 Kč. Trajekt jezdí nonstop ve tříhodinových intervalech.

Pokud míříte do Moskvy, je rychlejší opět cesta přes Lotyšsko, kde vás čeká jen jedna hranice, na rozdíl od cesty přes Bělorusko nebo Ukrajinu. Nezapomínejme na Kaliningradskou oblast, tam jste přes Polsko skoro cobydup a můžete tam nakoupit např. velmi levné náhradní díly na auta.

V Lotyšsku a Estonsku ještě před vstupem do Ruska obdržíte kontrolní kupón, který po úspěšné proceduře Lotyšům a Estoncům před výjezdem hned vrátíte. Při vstupu do Ukrajiny z Maďarska jste dotázáni na množství pohonných hmot a pokud byste za hranicí natankovali a hned se vrátili, Maďaři vás obratem zdaní a přidají clo. Naopak při vstupu z Polska do Ruska/Kaliningradské oblasti a opačně mají Poláci kontroly těžce „na háku“. Denně tam jezdí vysloužilé Volkswageny s polskými značkami se 100litrovými nádržemi a nikomu to nevadí.


Autor: Dalibor Z. Chvátal

Kontrolní kupón



Autor: Dalibor Z. Chvátal

Kontrolní kupón

Pro vjezd autem do Ruska potřebujete tyto formality

  • Platné vízum (turistické, komerční, tranzitní). Na hranicích jej nedostanete. (Autor článku má roční press vízum.)
  • Malý technický průkaz auta. Pokud není vaše, tak plnou moc majitele vozidla (může být v angličtině).
  • Vyplněnou celní deklaraci v ruštině nebo v angličtině. Nemusíte si ji stahovat, dostanete ji na místě. Celníci vám s vyplněním pomohou, chovají se velmi korektně. Nezapomeňte, že musíte projít jak pasovou, tak celní kontrolou. Snadno můžete na celnici nabýt dojmu, že ukážete pas a jedete dál, pro Čechy to ale neplatí. Pokud do Ruska pojedete autem poprvé, na vstupu vám formality zaberou cca 40 minut (to už stojíte na celnici), na výstupu je to otázka 7 minut.
  • Vyplněnou vstupní migrační kartu. Opět ji dostanete na hranici. Po Rusku se můžete svobodně pohybovat 7 pracovních dnů, poté se musíte dále registrovat na ruské poště nebo na FMS (Федеральная миграционная служба). Pokud budete cestovat po celém Rusku na vlastní pěst, pomůže vám mapa s adresami místních orgánů FMS. Registraci za vás automaticky udělá ubytovací zařízení, u těch levnějších, např. na železničních stanicích, jde ale o placenou službu (okolo 400 RUB, cca 243 Kč)
  • Povinné ručení platné pro Rusko. Rusko nesmí být na vaší zelené kartě přeškrtnuté, v opačném případě si sjednejte nové pojištění už v Česku.
  • Mezinárodní řidičský průkaz. Oficiálně je povinný, ale záleží, na jakého policistu narazíte. V Kaliningradské oblasti běžně uznávají české plastové řidičské průkazy, naproti tomu ve „velkém Rusku“ jen ty, kde je azbuka.

V Rusku bez registrace 7 pracovních dnů

Volný pohyb v Rusku bez nutnosti registrace je od 25. března 2011 stanoven na 7 pracovních dnů (ne kalendářních). Je to důsledek nového Federálního zákona č. 42 z roku 2011.

Chcete-li s sebou vézt dárky, zvláště u alkoholu myslete na to, že do Ruska je povoleno dovézt max. 3 litry. To se vztahuje na celkové množství, včetně vína a piva. Autor článku s sebou vezl 8 litrů, což předem neznaje předpisy přiznal a celník vesele řekl, že to bude asi nejdražší české pivo, co kdy kdo pil (za každý litr nad povolené množství je clo cca 250 Kč). Následovalo upozornění, ať to už příště nedělám a pustil mě do Ruska. Ještě malý dovětek, Rusové si dávají pečlivý pozor, koho pouští na své území a mají-li pochybnosti (u autobusu téměř vždy), následuje průchod rentgenem včetně zavazadel, podobně jako je to na letištích. Takže pašování čehokoli do a z Ruska si pečlivě rozmyslete.


Autor: Dalibor Z. Chvátal

Hranice Grebnova (LV) – Ubylinka (RUS). Lotyšská strana



Autor: Dalibor Z. Chvátal

Hranice Grebnova (LV) – Ubylinka (RUS). Lotyšská strana

Jak si pojistit povinně a havarijně auto do Ruska

Do Ruska potřebujete minimálně povinné ručení platné pro Rusko. Zákonné pojištění odpovědnosti z provozu motorového vozidla kryjí v Rusku všechny pojišťovny nabízející povinné ručení kromě Wüstenrot pojišťovny. Pokud jste právě u ní pojištění, nelamte si hlavu a pro cestu do Ruska si sjednejte další povinné ručení, budete mít tak dvě. Po návratu z Ruska druhou pojistku vypovězte.

Máte-li auto v Česku pojištěno havarijně, či máte-li pojištěná skla a rozšířené asistenční služby, zavazadla, střet se zvěří a podobná připojištění, tak s výjimkou tří pojišťoven na Rusko zapomeňte. Je ve výlukách. Kompletně se vším. A zároveň s ním i Bělorusko, Moldávie a Ukrajina. Prostě tam jedete na vlastní pěst a nebezpečí. Tečka. Anebo…

Pokud chcete mít jistotu, že dostanete peníze za čelní sklo rozbité na ruské silnici, že když se ruský srnec potká s vaší kapotou, dostanete peníze za opravu, anebo snad když na cestě uděláte vlastní hloupost, tak nezbankrotujete, můžete si vybrat ze tří plus jedné pojišťoven, které Rusko kryjí, a to kompletně včetně havarijního pojištění a asistenčních služeb.

Hasičská vzájemná pojišťovna

Hasičská vzájemná pojišťovna (HVP) je pro Rusko jediná pojišťovna, která vám pojistí auto jakéhokoli stáří, kompletně proti všem rizikům (živly, havárie, odcizení, vandalismus).

Příklad: pojistné za havarijní pojištění a povinné ručení pro vozidlo v hodnotě 176 000 Kč bylo jednorázově na dobu 1 měsíce ve výši 1683 Kč. (Spoluúčast 0 %, min. 2000 Kč, skla limit 20 000 Kč, rozšířená asistence, krytí povinného ručení max. 70 mil. Kč)

Naproti tomu HVP má výluky pro Bělorusko, Írán, Izrael, Maroko, Moldávii a Tunisko. Neplatí tam její zelená karta, a tedy ani havarijní pojištění.

Triglav pojišťovna

Triglav pojišťovna se může pyšnit výbornými asistenčními službami takřka za hubičku. Její zelená karta platí ve všech zemích bez omezení, ale havarijní pojištění, připojištění a asistenční služby mají jedno zvláštní omezení: platí jen v Evropě. Pojmem Evropa je území kontinentální Evropy. To znamená, že překročením mostu v Bosporu v Istanbulu jste v Asii a bez pojištění (kromě povinného ručení). Ale naproti tomu můžete autem parádně projet Rusko až ke kazašským hranicím, projet celý Kavkaz včetně Dagestánu, kam se bojí jet i Rusové, podívat se na krásy Volgogradu, Samary a Ufy a při dostatku času navštívit Jekatěrinburg přímo na Urale. A stále jste parádně pojištěni, protože kontinentální Evropa končí právě pohořím Ural. Co na tom, že jste už na úrovni Uzbekistánu a daleko za Kaspikem a že na východě Turecka je menší riziko havárie a odcizení, než kdekoli v Rusku. To jsou prostě pojistné podmínky. Pro cestovatele do Ruska je Triglav luxusní volbou, jen pozor, nepojišťuje auta starší 10 let. A do Turecka s Triglavem jen maximálně do první části Istanbulu.

UNIQA pojišťovna

Nabídka UNIQA pojišťovny je jednou větou to nejlepší, co můžete na trhu najít. UNIQA nemá výluku na jedinou zemi v zelené kartě a má plný rozsah krytí pro všechny země jak pro havarijní pojištění, tak i pro další připojištění a asistenční služby. Jedete do Íránu, Tuniska, Maroka autem? A co na Kamčatku? Pro UNIQA pojišťovnu to není absolutně žádný problém, klidně jeďte až do Vladivostoku. Vaše auto pojistí bez ohledu na stáří. Kde je háček? Cena a cena. Tedy dvě ceny. První je za samotné pojistné. To je i pro starší auta dost vysoké, ne každý dá za měsíc cestování autem po Rusku cca 4300 Kč. Druhou cenu vyjadřují služby společnosti CEBIA. Než vám UNIQA auto pojistí, nechá jej nafotit a prohlédnout autorizovaným místem CEBIA. Služba s názvem VINFOTO dokumentuje skutečný stav auta vzatého do pojištění, je nutné ji podstoupit. Cenu služby hradí UNIQA. K návrhu pojištění zároveň dostanete slevový poukaz na pískování skel, vyjde vás na 850 Kč (50 % plné ceny). To už není povinné, ale doporučuje se. Háček je v tom, že pokud pojistku vypovíte do 10 měsíců od sjednání, CEBIA vám pošle fakturu za provedení služby VINTEST a případně i rozdíl mezi uplatněnou slevou na pískování skel a skutečnou cenou. Tato legrace vás v součtu vyjde na 4120 Kč (VINFOTO 2420 Kč a případné pískování skel 1700 Kč).

Kdo to myslí s UNIQA pojišťovnou vážně, udělá mu dobrou službu, ale krátkodobé havarijní pojištění se u ní krajně nevyplatí.

Hranice Svetogorsk (RUS) - Pelkola (FIN). Ruská strana
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Hranice Svetogorsk (RUS) – Pelkola (FIN). Ruská strana


Hranice Svetogorsk (RUS) - Pelkola (FIN). Ruská strana
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Hranice Svetogorsk (RUS) – Pelkola (FIN). Ruská strana

Europ Assistance

Česká odnož francouzské centrály Europ Assistance Holding vám sice nepojistní auto na havárii, ale zahrne vás velmi dobrými asistenčními službami. Pokud vaše pojišťovna nenabízí dostatečný rozsah asistence, nebo má výluku pro Rusko, je Europ Assistance cestou. Pojištění asistence s názvem AutoCare platí vše všech zemích zelené karty bez výjimky, vyjde na 1690 Kč ročně a nabízí vám pojistné plnění až do výše 75 000 Kč. Do toho patří:

  • Telefonické informační služby
  • Silniční asistence (max. 60 min. práce)
  • Odtažení vozidla (max,. 50 km)
  • Úschova vozidla (max. 5 dnů)
  • Náhradní ubytování (max. 5 osob na jednu noc včetně snídaně v hotelu kategorie **** a přeprava do daného hotelu) nebo náhradní doprava (max. 5 osob vlakem 1. třídy do cíle cesty nebo domů) nebo zapůjčení vozidla typu Škoda Fabia (max. 5 dnů)
  • Odtažení vozidla do domovského servisu (do ČR)
  • Vyzvednutí vozidla (10 000 Kč)
  • Finanční hotovost v případě nouze

Rozsah služeb je výrazně vyšší, než u konkurenční klubové karty ÚAMK, ABA či Global Assistance (s výjimkou, že služby ÚAMK platí i v Alžíru).

Europ Assistance + kreditka Raiffeisenbank DE LUXE

U Europ Assistance ještě zůstaneme. Trošku okleštěnou formu asistenčních služeb této společnosti, ale bez poplatku, dostanete jako součást kreditní karty DE LUXE od Raiffeisenbank.


Raiffeisenbank

Kreditní karta DE LUXE

S kreditkou máte v ceně:

  • Odtah vozidla a přeprava cestujících do 30 km
  • Výměna či oprava poškozené pneumatiky
  • Zapůjčení náhradního vozu typu Škoda Fabia na 3 dny
  • Nastartování a dobití autobaterie
  • V případě nedostatku paliva jeho dovoz na místo
  • Příjezd a práce mechanika

A to samozřejmě kdekoli na území všech států se zelenou kartou. Tato kreditka je pro cestování jako stvořená a umí ještě další služby, ale o tom více v jiném článku.


Autor: Dalibor Z. Chvátal

Hranice Grebnova (LV) – Ubylinka (RUS). Ruská strana



Autor: Dalibor Z. Chvátal

Za ruskou hraniční závorou

Cestovní pojištění

O cestě bez cestovního pojištění do Ruska ani neuvažujte, já se ale zaměřím na několik mýtů, které o Rusku a cestovním pojištění panují.

Existenci cestovního pojištění platné pro Rusko dokládáte už při žádosti o vízum. Na hranicích jej po mně nikdy nikdo nechtěl. Je zbytečné sjednávat si předem cestovní pojištění jen proto, abyste podali žádost o vízum. Pokud máte cestovní pojištění k platební kartě, Rusové jej uznávají! Nepochybujte o inteligenci všech zastupitelství ruského státu, tohle nejsou Bělorusové, kteří uznávají jen jedinou běloruskou pojišťovnu pro cestovní vstup do jejich země. Potřebujete jen doložit, že vaše cestovní pojištění platí pro Rusko, resp. pro „svět“. To stačí kopií pojistných podmínek (v češtině) s vyznačením územní platnosti, a k nim doložíte kopii platební karty, která je na vaše jméno a na kterou se vztahuje cestovní pojištění. Autor článku takto opakovaně úspěšně žádal o vízum s použitím platební karty Diners Club (resp. mohl použít i kartu Citibank Gold a běžnou debetní kartu od Komerční banky).

Rusko a korupce? Jako v Česku

V Rusku se s korupcí setkáte ve všech sférách jako v Česku, není nijak odlišné, zvláště v oblasti státních zakázek. Ale pokud jde o běžný život turisty, neuvidíte ji. Minimálně v části Ruska sousedící s EU najdete korektní a profesionální celníky a policisty. Snaha vložit do pasu jakoukoli bankovku by vás přišla pěkně draze na pokutě a s velkým rizikem deportace. Bez problémů proběhly i běžné silniční kontroly (absolvoval jsem tři).

Uvidím, zda se podobně budou chovat i státní zaměstnanci na Kavkazu.

Víza

Pokud máte čas, nejlepší je vyřídit si víza svoji cestou přímo na zastupitelství v Brně, v Karlových Varech nebo v Praze. Brněnské zastupitelství navíc jednou týdně jezdí i do Ostravy (ale v Brně je to rychlejší). Pokud čas nemáte, můžete se svěřit zprostředkovatelům, za což zaplatíte.

Tranzitní víza dostanete bez komplikací, pro turistická víza a komerční víza potřebujete pozvání. To vám zajistí ruský partner (cestovní kancelář, lepší hotel, komerční firma), anebo tímto živící se zprostředkovatelé. Všichni vědí, že pozvání je jen formalitou, ale je nutné, a pokud musíte využít zprostředkovatele, zaplatíte jim za jejich služby. Žádost o ruské vízum stojí 990 Kč a ruské zastupitelství nerozlišuje, zda jde o vízum turistické nebo pracovní. Pokud potřebujete do Ruska jezdit podle libosti, potřebujete roční komerční vízum a za něj se na zprostředkovatelském trhu platí okolo 7000 Kč (v podstatě platíte jen za zvací list).

Existuje 8 druhů vydávaných víz, drtivé většiny se budou dotýkat tři z nich:

  1. Turistické: jeden nebo dva vstupy (990 Kč)
  2. Tranzitní: max. 10 dnů pozemní cestou (vlak, auto, bus), max. 3 dny letecky (990 Kč)
  3. Pracovní: až 12 měsíců (990 Kč)

Vízum je vydáno do 10 dnů, pokud jej potřebujete do 3 pracovních dnů, poplatek je dvojnásobný.

widgety

Jestli si zvací dopis vyřídíte sami, nemusíte mít obavy, že obratem po jeho doručení musíte běžet na ruský konzulát, protože brzy bude neplatný. Autor článku dostal v červnu 2012 dva zvací dopisy. Jeden uplatnil pro jednovstupové komerční vízum a se druhým dopisem přišel žádat o roční vízum až v září 2012, tedy 3 měsíce po obdržení zvacího dopisu. Bez problémů jej obdržel. Tak šťastnou cestu!

Omlouvám se za kvalitu fotografií. Na hranicích se ofociálně fotit nesmí.

9 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 21. 8. 2016 17:07