Jak cestovat po Velké Británii?

Uvažujete o cestě na Britské ostrovy? Vyplatí se cestovat „načerno“? Jací jsou místní revizoři? Přinášíme vám srovnání nákladů na dopravu s ČR. Autor čerpá z vlastní sedmileté zkušenosti.

reklama

Při cestování v Anglii můžete ušetřit až polovinu, pokud si lístek rezervuje dva týdny dopředu. Nic takového u nás nefunguje. Například u Českých drah (ČD) při nákupu lístků několik týdnů předem žádnou slevu nezískáte. Za cestu z Ostravy do Prahy zaplatíte za vlak od 300 Kč do 448 Kč, autobus vás bude stát 350 Kč. V Anglii  pořídíte lístek na vlak mezi Manchesterem a Londýnem za 12 až 18 liber (zhruba 360 až 540 Kč). Při dlouhodobé rezervaci vás doprava vyjde dokonce levněji než v Česku. Cestující tak mohou využívat výhodnějších cen snad jen díky konkurenčním bojům mezi žlutými vlaky RegioJet a již zmíněnými ČD. V úvahu připadá i nákup různých kuponů, které naopak v Británii skoro nevyužijete. Výhodu zde mají hlavně studenti a důchodci.

Vlaková doprava má ještě větší rozdíly mezi cenami. Systém nákupu jízdenky na vlak se už podobá velmi propracovanému systému leteckých společností. Ceny se pohybují mezi 69 až 199 librami za cestu jedním směrem. Při zakoupení lístku s velkým předstihem (Manchester – Londýn Stansted) cena může klesnout až na 17 liber. Odlišnosti najdeme i v samotné kvalitě cestování. Zatímco české vlaky jsou různé kvality a často se setkáte se staršími typy vozů, Velká Británie vás příjemně překvapí moderními vlaky. Mezi Glasgow a Londýnem jezdí většinou rychlovlaky, na krátkých tratích pak motorové vlaky. Oproti těm českým jezdí mnohem rychleji, prakticky nemají zpoždění a všechny stanice hlásí. Podobný je také výběr mezi první a druhou třídou, například u Virgin trains za lístek koupený na poslední chvíli zaplatíte ve druhé třídě 279 liber. První třída stojí 399 liber. Cenový rozdíl při nákupu lístku dostatečně dopředu není u první třídy tolik znát – zaplatíte 120 liber. První třída se velmi podobná českému pendolinu. Navíc máte k dispozici internet, bar, občerstvení a další služby.

Chcete-li ušetřit, nabízí se levnější autobusové linky. Počítejte ovšem s tím, že vám cesta bude trvat déle. Češi takový rozdíl nečekají, protože u nás je doprava autobusem například z Prahy do Brna rychlejší – zabere 2 hodiny a 30 minut. Vlakem pojedete trochu déle: rychlík 3 hodiny a 26 minut. Doporučuji vám dopředu si zjistit časy spojů, protože v Anglii může cesta autobusem trvat kolem pěti hodin. Cenová úspora je vysoká. Z jednoho konce ostrova na druhý se dostanete přibližně za 20 až 30 liber.  Zpoždění u autobusů není obvyklé. S vyhledáváním spojení budete mít zpočátku trochu potíže. Jednu službu jako je české vyhledávání jízdních řádů IDOS.cz, s nabídkou regionálních dopravců, byste hledali marně. Pro hledání  autobusových spojení slouží například megabus.com, nationalexpres­s.com, greenline.co.uk, arrivabus.co.uk, stagecoachbus­.com. Vlaky najdete třeba na nationalrail.co­.uk, gatwickexpres­s.com, heathrowexpres­s.comstanstedexpres­s.com nebo třeba virgintrains.co­.uk. Připomíná to vyhledávání letenek. I zde platí poučka o zvýhodněných dlouhodobých rezervacích.

Letenky

Rezervační systém leteckých společností je ještě vyspělejší a ceny se mění nejen v závislosti na tom, s jakým předstihem letenku kupujete, ale také jak velký je zájem o palubní lístek v přesně v dobu, kdy zrovna vy vyhledáváte let. Jinými slovy, čím více zákazníků hledá ten samý let ve stejnou dobu jako vy, pak cena letenky automaticky kolísá v závislosti na poptávce. Může se stát, že lety na poslední chvíli mohou být velmi levné, cena může být třeba i mnohokrát nižší, než autobus, ale většinou opak bývá pravdou a je lepší zajistit si let přibližně měsíc před plánovaným odletem.

Je lepší neriskovat a dopravu ať po Anglii nebo jinde raději naplánovat s dostatečným předstihem. Cenové rozdíly mohou být až několikanásobné. U leteckých společností je výhoda v rychlosti a u autobusové nebo vlakové dopravy zase počet nebo váha zavazadel. Do letadla jste omezeni pouze jedním příručním zavazadlem o váze 10 kg a za jakékoliv kilo váhy kufru navíc doplácíte.

Letecká doprava je také ovlivněna povětrnostními podmínkami a počasím více než ta silniční. Při erupci islandské sopky v roce 2010 byla tato doprava ochromena tak, že letadla nad Evropou nevzlétla déle než týden. Za těchto okolností můžeme být vděčni za běžnou tradiční silniční dopravu.

Doprava v Londýně

Městská hromadná doprava v Londýně dbá na bezpečnost, a tak vás nesmí při nástupu do autobusu překvapit upozornění na vestavěné kamery. Nestává se, že by vás někdo v noci obtěžoval. Nálada mezi cestujícími je v noci většinou „veselejší“, protože se lidé vrací domů z diskoték a barů. Na anglickém venkově pak můžete být svědky cestováním na velmi úzkých silnicích, kdy často musí řidič autobusu složitě manévrovat, aby pustil řidiče protijedoucích vozů. Existují čtvrtě, kam bych vám v noci nedoporučoval cestovat. V Manchesteru je to Moss Side nebo třeba Cheetham Hill a v Londýně třeba Walthamstow.

hypotéky_duben

       

Revizory v dopravních prostředcích příliš nepotkáte. Zejména v Londýně je totiž metro vybaveno turnikety a bez lístku se dovnitř nedostanete. Špatná volba lístku by také neměla znamenat průvan v peněžence za pokutu. K cizincům jsou tolerantní a neberou vás automaticky jako podvodníky. Jízda na černo se vůbec nevyplatí: pokuta je 50 liber na místě (zhruba 1500 Kč). Nevyplatí se ani nad uloženou pokutou mávnout rukou – vymáhání přes agenturu vás bude stát několikanásobně více. To už si rovnou pořiďte Oyster card nebo Travelcards od 27 liber na týden.

Hlavně v létě asi nebudete rádi vzpomínat na londýnské metro. Je velmi úzké a budete se doslova potit. Konkrétně na lince Piccadilly zažil autor článku až 40stupňové vedro. Ve špičce ráno a večer tam omdlévají lidé. Všichni se na sebe mačkají a uděláte dobře, když se vyhnete časům od 8.00 do 9.00 a od 16.00 do 18.30 večer. Londýnské metro je nejstarší na světě, jezdí od 10. ledna 1863, celkově má 292 stanic a 13 linek. Na složitější systém přestupů si brzy zvyknete. Kromě toho všechny známé památky v Londýně leží v první zóně a jsou často dostupné i pěšky.

Adam Wojnar

Wojnar Adam

Autor působí ve Spojeném království, kde získal zkušenosti z oblasti práce a ubytování pro cizince.

9 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 9. 12. 2011 22:45

Tento text je již více než dva měsíce starý. Chcete-li na něj reagovat v diskusi, pravděpodobně vám již nikdo neodpoví. Pro řešení aktuálních problémů doporučujeme využít naše diskusní fórum.

Zasílat nově přidané příspěvky e-mailem

Čtěte dále