Jak banky spolupracují s Českou poštou?

Jak probíhá spolupráce při provádění hotovostního i bezhotovostního platebního styku mezi bankou a Českou poštou? Když zaplatíte poštovní poukázkou nebo použijete SIPO, bez bank se stejně neobejdete.

reklama

Významnou roli při provádění hotovostního i bezhotovostního platebního styku v ČR hrají obchodní banky a také Česká pošta. Jak probíhá jejich spolupráce v této oblasti? Přečtěte si také: Expresní dodání: Vybírejte pečlivě nebo zaplatíte tisícovku a žádný expres neuvidíte

Jak dobře znáte poštovní poukázky?

Obchodní banky a pošta úzce spolupracují při zpracování poštovních poukázek vzoru A a vzoru B.

Poukázka A je převlečená úhrada v hotovosti

Poštovní poukázka vzoru A slouží k zasílání finančních prostředků, které jsou složeny v hotovosti na poště k bezhotovostnímu připsání ve prospěch účtu klienta konkrétní banky. 

Banka od České pošty obdrží příkazy k úhradě s platbami na vrub účtu pošty a ve prospěch účtů klientů. Pošta pak zajišťuje příjemcům zaslaných finančních prostředků zasílání tzv. ústřižků pro příjemce.

Základem této spolupráce je tzv. registr účtů, což je datový soubor, obsahující údaje o klientech obchodních bank, které jsou potřebné pro zpracování poštovních převodů. Jeho specifikaci určuje pošta, zpracovává jej a aktualizuje ve smluvně dohodnuté periodicitě.

V tomto případě musíte podepsat se svojí bankou „dodatek ke smlouvě o vedení svého účtu“. V tomto dodatku je také uvedeno, jakou formou si přejete připisovat platby zadané pomocí poštovních poukázek. Pokud si přejete tyto částky zúčtovávat kumulovaně, pak v tomto dodatku podepíšete rovněž souhlas s předáváním příslušných údajů do registru, protože na vaši poštovní adresu je pak zasílán přehled těchto plateb. Přečtěte si také: Poštovní a dopravní služby a jejich alternativy

Poukázka typu B slouží jako hromadný příkaz k úhradě

Poštovní poukázka vzoru B slouží k výplatě hotovosti prostřednictvím pošty, zaúčtované na vrub účtu klienta vedeného u konkrétní obchodní banky. 

Klient banky ji může použít pouze na základě svojí dohody s poštou. Pak je povinen vypracovat příkaz k úhradě na celkovou částku všech poštovních poukázek typu B a převést tuto částku ve prospěch účtu pošty. 

Když je transakce zaúčtována, jsou vyhotovené poštovní poukázky distribuovány všem jejich příjemcům (včetně příslušné částky).

Jaký je rozdíl mezi poukázkami C a D?

Zpracování poštovních poukázek vzoru C a D se netýká obchodních bank. Jedná se totiž o zprostředkování hotovostních plateb výhradně mezi klienty pošty (tj.odesílatel uhradí částku v hotovosti a příjemce obdrží finanční prostředky také v hotovosti). 

Jediný rozdíl mezi oběma typy poštovních poukázek spočívá v tom, že typ D je „rychlejší“. Klient totiž zaslanou částku obdrží do jednoho dne od jejího předání poště ke zpracování.

Jak putují prostředky přes poukázku do zahraničí?

Také do některých cizích zemí je možné zasílat peníze prostřednictvím poštovních poukázek. Jedná se o:

  • Poštovní poukázku Z/A, které je určena k zaúčtování peněžní částky ve prospěch bankovního účtu v zahraničí, přičemž odesílatel složí poukazovanou částku v hotovosti.
  • Poštovní poukázku  Z/C, které je určena k výplatě poukázané peněžní částky příjemci v zahraničí v hotovosti, přičemž částka je složena v hotovosti.

Platby do zahraničí umí pošta i jinak než poukázkou

Česká pošta rovněž spolupracuje při převodech finančních prostředků do zahraničí se společností Western Union. Služba „expresní zasílání peněz“ je zajišťována na vybraných poštách, a to na základě mandátní smlouvy.

Jejím prostřednictvím je zajišťováno expresní provádění převodů peněžních částek do zahraničí a výplaty peněžních částek došlých ze zahraničí.

Expresní převody peněz je možné provádět také v rámci České republiky. Převod peněžních částek mezi pracovišti Western Union, které zajišťují příjem a výplatu hotovosti, je proveden do několika minut. Čtěte více: Zahraniční platby: S jakou devizovou společností ušetříte?

Poukázka nemusí být jen doménou pošty

Nabídky na placení prostřednictvím poštovních poukázek však nemusí být pouze záležitostí České pošty. Pokud by nějaká jiná společnost chtěla tuto službu nabízet, musí ovšem od České národní banky získat licenci k poskytování platebních služeb malého rozsahu.

Může se jednat třeba o obchodní řetězec, který tuto službu zajistí svým zákazníkům např. v případě, že nakoupí  v jeho prodejnách zboží nad určitý limit.

Sdružené inkaso plateb obyvatelstva neboli SIPO

Soustředěné inkaso plateb obyvatelstva (zkráceně označované SIPO) je produktem pošty a slouží těm, kteří chtějí hradit všechny pravidelné poplatky (např. nájem, elektřinu, plyn, telefonní, rozhlasové nebo televizní poplatky) jedinou bezhotovostní platbou z vlastního běžného účtu vedeného v českých korunách.

Žádost o „povolení SIPO“, resp. zavedení, popř. o změnu limitu bezhotovostní platby SIPO, je nutné předat pracovníkům pobočky banky, která vám vede běžný korunový účet do bankou určeného dne v měsíci, aby platba SIPO mohla být bezhotovostně provedena již následující kalendářní měsíc.

newsletter_mesec

       

Na základě žádosti o „zrušení inkasa“ bez uvedeného data účinnosti bývá SIPO zrušeno nejpozději následující pracovní den po doručení žádosti do příslušné obchodní banky. Potom se platba SIPO již z účtu neprovede.

K bezhotovostnímu provádění plateb SIPO musíte znát svoje spojovací číslo – to je přidělováno poštou a najdete ho na rozpisu plateb SIPO.

Zbyněk Kalabis

Zbyněk Kalabis

Autor je odborným asistentem a tajemníkem katedry finančnictví a ekonomických disciplín Bankovního institutu vysoké školy.

13 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 13. 9. 2012 22:05

Tento text je již více než dva měsíce starý. Chcete-li na něj reagovat v diskusi, pravděpodobně vám již nikdo neodpoví. Pro řešení aktuálních problémů doporučujeme využít naše diskusní fórum.

Zasílat nově přidané příspěvky e-mailem

Čtěte dále