Spočítejte si...

Zavřít

InterRail. Tipy na levné cestování vlaky po Evropě

Je nejvyšší čas, naplánovat si dovolenou. Pro ty z vás, kteří ještě přesně nevíte, co v létě podniknete, máme jeden návrh: co takhle cestovat po Evropě vlakem?

Zima už je, zdá se, za námi a tak je nejvyšší čas, naplánovat si dovolenou. Pro ty z vás, kteří ještě přesně nevíte, co v létě podniknete, tady mám jeden návrh: Co takhle cestovat vlakem po Evropě na InterRail?

Co je to InterRail

InterRail je evropská síťová jízdenka, která vás opravňuje k cestám v rámci určité země, nebo skoro v celé Evropě. Tuto jízdenku lze zakoupit ve dvou základních verzích, a to „One country pass“ a „Global Pass“. One country pass se vztahuje pouze na jednu zemi (v současnosti se jich na Interrailu účastní okolo třicítky), cena se pak liší podle toho, o jakou zemi se jedná, případně jakou dobu jízdenka platí. One country pass lze pořídit s platností na 3, 4, 6 nebo 8 dní v měsíci.

Global pass vám umožňuje cestovat ve všech zemích Interrailu a lze jej pořídit s platností na 5 dní z 10ti, 10 dní z 22ti, dále na 15 či 22 po sobě jdoucích dní, případně dokonce na celý měsíc. Jak Global Pass, tak One Country Pass lze dále zakoupit v různých cenových kategoriích v závislosti na věku cestujícího. Tyto kategorie jsou Child (4–11 let), Youth (25 let a mladší), Adult (26 let a starší) a Senior (60 let a starší). S výjimkou skupiny Youth si můžete rovněž koupit Interrail jak do první, tak i do druhé vozové třídy. 

InterRail může využít každý, kdo má alespoň 6 měsíců pobyt v Evropě, Rusku nebo Turecku, není však možné jej použít v zemi vašeho bydliště. Pro jízdenku na hranici dostanete ale s InterRail 25% slevu.

ONE COUNTRY PASS (Příklady) Německo Rakousko Polsko Francie
3 dny v měsíci 147/216 129/190 54/82 147/216
4 dny v měsíci 157/237 152/216 65/100 157/237
6 dní v měsíci 199/302 184/281 88/133 199/302
8 dní v měsíci 222/334 216/326 102/157 222/334
ONE COUNTRY PASS (Příklady) Španělsko Itálie Švédsko Maďarsko
3 dny v měsíci 129/190 129/190 129/190 54/82
4 dny v měsíci 152/219 152/219 152/219 65/100
6 dní v měsíci 184/281 184/281 184/281 88/133
8 dní v měsíci 216/326 216/326 216/326 102/157
GLOBAL PASS (Ceny bez slevy)
5 dní z 10ti 184/281
10 dní z 22 269/399
15 dní  312/442
22 dní 345/517
měsíční 442/668

Pozn.: Ceny jsou uváděny v eurech pro kategorie Youth/Adult pro 2. třídu ke dni 11.3.2014

Zdroj: InterRail.eu

Tipy a zkušenosti autora

Pro cestu ze země vašeho bydliště není třeba kupovat si jízdenku až do první stanice za hranicí. Jízdenky se vydávají i do hraničního bodu, který bývá označován jako „Gr.“ (například Břeclav Gr.). Problém ovšem bývá, že tato jízdenka není mezinárodní a má tedy omezenou časovou platnost jízdenky vnitrostátní. Určitou možností je rovněž kilometrická banka, kde vyplníte v kolonce pro cílovou stanici (při návratu pro stanici výchozí) hraniční bod.

InterRail si nemusíte kupovat ve státě svého bydliště, ale lze jej zakoupit v každém členském státě. I když tady možná budete na zaměstnance u přepážky působit poněkud exoticky.

Při vystavení InterRail potřebujete průkaz totožnosti – tedy občanský průkaz nebo cestovní pas. Vezměte si s sebou tedy pro koupi Interrailu ten doklad, se kterým budete cestovat (pozor na dobu platnosti), jelikož po vás průvodčí může pak ve vlaku chtít, abyste se takto prokázali.

Využití InterRail nekončí jen u prázdninového cestování, ale lze jej využít i pro cesty pracovní nebo studijní. Já takto cestoval například na veletrh do Dortmundu (a zpět), za využití přímého nočního vlaku z Prahy. Jízdu, která mi zbyla, jsem zužitkoval jedno odpoledne k návštěvě Kolína nad Rýnem. Zda se vám Interrail vyplatí, si můžete porovnat s cenami dopravců v té které zemi např. na stránkách www.db.de (Německo), www.renfe.es (Španělsko), www.pkp.pl (Polsko), www.sncf.fr (Francie) atd. Porovnání však provádějte k datu vámi naplánované cesty, abyste si byli jistí, že nepropásnete třeba sezónní slevu nebo slevu za včasnou rezervaci.   

Jakými vlaky lze cestovat

Říci, že InterRail lze využít v některé členské zemi, není tak úplně přesné. S InterRail je v těchto zemích možno cestovat jen ve vlacích železnice, která se na Interrailu účastní. Většinou se jedná o hlavní železniční dopravce v daných zemích, jako jsou DB v Německu, SNCF ve Francii nebo RENFE ve Španělsku (seznam zúčastněných železnic zde). I v některých vlacích zúčastněných železnic může být ale zaveden příplatek za jejich použití, jedná se především o vlaky vyšší kategorie (IC, EC) a vysokorychlostní spoje (TGV, X2000 atd.). Příplatek je většinu možno zakoupit až ve vlaku (i když s přirážkou), je ale dobré se na tuto možnost poptat na místě.

Platit se navíc musejí většinou i místenky do nočních spojů, a to ať už pro sedačku, nebo pro lehátko.    

Kromě vlaků lze pak s InterRail využít i některé trajektové linky (nebo alespoň získat slevu na lístek), nebo MHD v některých městech (např. ve Vídni)

Tipy a zkušenosti autora

Je určitě dobré, podívat se dopředu na seznam zúčastněných železnic v tom kterém státě a především na jejich logo. Pokud přijede vlak s jiným logem, raději se zeptejte průvodčího, zda Interrail platí i na tento vlak. Omyl vám totiž nemusí projít, tak jako naštěstí prošel mně na trase Nassjö-Jönköping ve Švédsku.

Na vysokorychlostní vlaky se většinou prodává místenka k InterRail. Může se vám ovšem stát, tak jako se to stalo mně ve Francii, že vám budou na pokladně zarytě tvrdit, že místenky k InterRail už na daný spoj nejsou. V takovém případě se běžte podívat k vlaku a zeptejte se průvodčího, jestli je do vlaku možný nástup i bez místenky, případně kolik stojí místenka u něj. Nedivil bych se, kdyby měl průvodčí na celou věc jiný názor, než měli na pokladně.

Cestu si můžete naplánovat ještě doma a místenky na noční spoje si koupit už na mezinárodních pokladnách v ČR. Pokud budete cestovat v sezóně, pak bych takový postup opravdu doporučil. Komunikace s počítačem ze strany pracovníka drah na přepážce je pak pro úspěch klíčová. Pokud máte štěstí, můžete mít hotovo za 20 minut, pokud ne, tak třeba za 2 hodiny (takže jděte raději na přepážku mimo špičku). Vše totiž záleží na tom, jak si počítač bude rozumět s číselnými kódy, které do něj zaměstnanec zadá, od nich se pak bude odvíjet cena místenky. Ujistěte se tedy, že jste si skutečně koupili místenky k Interrailu. I když před osmi lety jsem mnohdy cestoval s místenkami, na kterých byly kódy, které nebyly pro InterRail, případně kódy chyběly zcela. Ale z vlaku mě nikdy nevyhodili. InterRail je prostě tak trochu „džungle“.

Místenka není mnohdy jen zbytečná zátěž, ale často i nutnost. U našich severních sousedů se můžete setkat s fenoménem, který já osobně nazývám „Polský kult nočního vlaku“. Poláci cestují po své zemi hodně, mnohdy vlakem a dost často v noci. Může se vám tedy stát, že po hranici sedíte v kupé sami, za první stanicí za hranicí už je vás v kupé sedm, a to i ve tři ráno.    

Rezervace (Příklady)
AVE(Španělsko)  10 euro
Eurostar(Paříž-Londýn)  89 euro
Le Frecce(Itálie)  10 euro
ICE(Německo) 3,60 euro (nepovinná)
Railjet(Rakousko-Maďarsko) 3,50 euro (nepovinná)
TGV(Francie) 9 euro
TGV(Francie-Německo) 13 euro
TGV(Francie-Belgie) 9 euro
X 2000 (Švédsko) 7 euro
NOČNÍ VLAKY (Příklady)
Berlin-Malmö 29 euro
Stockholm-Narvik 26 euro (4 Eu)
Lisabon-Hendaye 29 euro (7 Eu)
Vídeň-Livorno 29 euro
Lisabon-Madrid 30 euro (7 Eu)
CNL (více spojů) *

* více na webu InterRail

Pozn.: Ceny rezervací jsou uváděny pro druhou třídu, u nočních vlaků je pak uváděn nejnižší příplatek za lehátko, v závorce je pak uváděna cena za sedadlo, pokud jsou sedadla nabízena.

Zdroj: www.interrail.eu, ceny platné k 11.3.2014 

Jak naplánovat cestu

Vzhledem k tomu, že na Idosu už lze najít takové skvosty, jako jsou odjezdy vlaků z Moskvy do Vladivostoku nebo do Taškentu, neměli byste mít ve staré dobré Evropě s tímto vyhledávačem žádný problém. Pokud na mapě vidíte železnici, ale Idos spojení nenajde, tak je trať buď zrušená, nebo obsluhovaná nějakým malým soukromým dopravcem. Druhá možnost je ale dnes už nepravděpodobná. Vzhledem k tomu, že se mi již podařilo najít v Idosu spojení Züssow-Ahlbeck (na německém ostrově Usedom), které tam léta chybělo a které je provozováno malou společností UBB, myslím, že na Idos je spolehnutí. Navíc jej máte v dnešní době už u sebe v mobilu. Pokud ne, můžete vždycky zajít na informace. 

Tipy a zkušenosti autora

Zajít na informace můžete, to je pravda, otázka zní, jestli se dozvíte to, co potřebujete. Ve španělské Galicii mi zarytě tvrdili, že pro cestu z Hendaye do Paříže můžu využít noční vlak, který navazuje na spoj La Coruňa-Hendaye. Tak jsem v devět večer nakráčel s asi dvacítkou dalších lidí do vestibulu nádraží v Hendaye, abychom se dozvěděli, že vlak na Paříž v září nejezdí pro pravidelnou údržbu. Pokud vám tedy roaming netrhá kapsu, je lepší si spojení ověřit ještě na Idosu, než trávit noc na lavičce.

Na důležité přípoje si raději vezměte časovou rezervu. Na přípoj v Malmö jsem si raději vzal rezervu tři a půl hodiny. Noční vlak byl totiž jediný přímý spoj do Berlína, kdyby ujel, čekala mne cesta běžnými vlaky přes Dánsko. Náš vlak ze Stockholmu měl problémy s brzdami, takže dojel se zpožděním 3 hodiny 15 minut. Vlak na Berlín jsem stihnul, ale nadával jsem jako špaček.

Plánovat pak můžete, jak chcete, ale překvapením se nevyhnete. Takto mi zrušili kvůli stávce noční vlak, který jsem chtěl využít pro cestu z Benátek do Salzburgu. Nakonec nás vzal alespoň do Villachu vlak, který jel z Říma do Vídně, protože byl ale plný, většina seděla na chodbě.  

Vaše bezpečnost

Co si budeme povídat, nádraží nejsou příliš bezpečným místem nikde a to hlavně v noci. Bezpečné pak mnohdy nejsou ani noční vlaky. Pokud se přesouváte v noci, je lépe volit pro takové přesuny vlaky s rezervací. Do lůžkových nebo lehátkových vozů totiž průvodčí pustí většinou pouze osoby s rezervací. I tak to ale neznamená, že by byly vaše věci automaticky v bezpečí – krádeže se může dopustit i někdo ze spolucestujících. Mějte tedy ty nejdůležitější věci u sebe a zavazadlo umístěte tak, aby nebylo snadné jej odnést, aniž byste si toho všimli. Pokud už se přesouváte v noci bez rezervace, zvažte, jestli není lépe si k někomu přisednout. Mějte u sebe taky raději na noc nějaké drobné po kapsách, abyste nemuseli vytahovat hned peněženku. 

Tipy a zkušenosti autora

Drobné se vám vyplatí taky v situaci, kdy vám ujede v noci přípoj. Ne na každém nádraží je otevřená čekárna, a pokud ano, tak ne pokaždé láká k využití. Hospoda na nádraží nebo v jeho blízkosti tak může být dobrým řešením.

Hodit se může i visací zámek. Při cestě z Hendaye do Bordeaux (ano, po noci na lavičce), jsem byl rád, že jsem se mohl prospat. Vlak se ale postupně plnil a já musel odnést batoh na představek a dát jej sem do odkládacích prostor. Visacím zámkem jsem sepnul několik popruhů k příčkám poličky. Nebylo to dokonalé řešení, ale mohl jsem si být jist, že si případný zloděj raději vybere k odcizení zavazadlo vedle.   

Pokud vás InterRail zaujal a nemáte zrovna rádi organizované cestování, tak neváhejte, stojí to za to. Cestování vlakem má totiž tu výhodu, že i při tranzitu poznáte dobře danou zemi a její kulturu. Zážitky jsou při tomto způsobu cestování v podstatě zaručeny. Závěrem tedy přidám několik užitečných odkazů a jednu radu: „Stát se může cokoliv, ale vždycky se to vyřeší (i když ne vždycky elegantně)“.   

Další odkazy:

Ceník jízdenek InterRail u Českých drah

widgety

Ceník jízdenek InterRail u Deutsche Bahn

Ceník jízdenek InterRail přímo u této společnosti

3 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 28. 8. 2014 13:28