Internetové podnikání nejen pro psavce

Internet nabízí nezměrné možnosti pro větší či menší výdělek, ale také pro sbírání zkušeností a učení se nových věcí. Během chvíle se z vás může stát redaktor, PR specialista, webmaster či odborník na SEO nebo na něco úplně jiného. Vše tak říkajíc v deseti minutách.

Mnoho lidí má rádo knihy nesoucí v názvu „v deseti minutách“, „za týden“ a tak podobně. Je v celku jedno čemu se věnují, ale jejich čtenáři (obvykle mylně) předpokládají, že se danou věc naučí rychlostí nevídanou. Knihy bývají tenké, mají pěkný obal a dobře se prodávají. Kousek od nich se na méně lukrativních místech, trochu zaprášeně, nacházejí knihy s nadpisy „mistrovství v“, případně „stručný úvod do“. Mají mnoho stran, málo obrázků a obvykle ani příliš barevnou obálku. A kupuje si je málokdo.

Výsledek je každému jasný. V deseti minutách se ještě nikdo programovat ani vařit nenaučil. Ovšem prokousání se tlustou knihou dává velké šance na významné zdokonalení se v dané disciplíně. Podobně je potřeba vnímat také náš perex. Redaktorem se můžete nazývat po sepsání prvního článku pro váš soukromý blog nesoucí v názvu informaci o tom, že se jedná o nové perspektivní prestižní médium, stejně dobře jako napsání stovek kvalitních a na běžných serverech či novinách vydaných textů. Čtěte více: Vzdělávejte se bezplatně na internetu

Článek se tedy pokusí naznačit oblasti prvních krůčků, nikoli cestu směrem ke špičkovým znalostem. Přesto má smyslu vědět něco málo o SEO či o PR, pokud hledáte místo v médiích či marketingových společnostech. A přitom právě onen elementární rozhled a vhled není příliš těžké získat.

Určitě internet může posloužit jako příjemný přivýdělek, ale uživit se jím na vlastní pěst dokáže opravdu jen malá skupina, říká Daniel Morávek, redaktor business serveru Podnikatel.cz a dodává: Jde především o technologicky zdatné jedince, programátory, webdesignéry, pro které je práce na internetu běžnou činností a kteří se díky svým znalostem a umu dokáží sami uživit. Podle jeho mínění není příliš pravděpodobné, že by se na internetu začalo život větší množství lidí, kteří nenajdou práci jinde.

Jak se stát redaktorem

Zahájení dráhy novináře, dnes je v módě říkat publicisty, nemusí být obtížné. Celá řada webů je založena na tom, že jim přispívají externí redaktoři. V celé řadě případů studenti či jinak zaměstnaní lidé, kteří se zabývají určitou oblastí, o které čas od času něco napíší. Tím, že se jedná obvykle jen o úzkou část dané problematiky, mohou být články patřičně hluboké a kvalitní. To ale neznamená, že by neměli šanci i lidé, kteří o problematice příliš neví. Například tvorbu různých přehledových článků obvykle není na odbornost příliš náročná. Postupně můžete přejít k odbornějším a složitějším partiím. Čtěte více: Úskalí autorského života

Asi nejdůležitější je mít co říct a láska k procesu psaní. Bezchybný pravopis se hodí, ale není vždy podmínkou. Na modelu externích autorů fungují oborově zaměřené servery vydavatelství Internet Info, které vydává finanční server Měšec.cz, business server Podnikatel.cz, technologický server Lupa.cz či Root.cz se zaměřením na linuxovou komunitu. Všechny tyto servery připravily pro své potenciální přispěvatele stručnou kuchařku, jak psát články do daného serveru.

Jak psát pro…

Pod jednotlivými odkazy se dostanete na praktické manuály, které jsou základním vodítkem pro psaní článků na jednotlivých serverech vydavatelství Internet Info. Lupa.cz, Měšec.cz, Podnikatel.cz, Root.cz

Pokud rádi napíšete spíše politický komentář pak můžete zkusit například Neviditelného psa, kde ovšem nezískáte honorář. Podobným způsobem fungujících magazínů je celá řada a pro získání prvních žurnalistických zkušeností se hodí asi lépe než blog na iDnes či Lidovkách.

Kromě psaní pro odborné weby o oblasti, ve které jste profesionálem, můžete nabídnout i své znalosti a vědomosti pro lektorskou činnost. Nedávno zahájená Akademie Podnikatel.cz hledá nové lektory pro školení v oblastech marketingu, managementu a účetnictví. Školením si můžete doplnit i vaše znalosti. Kromě toho můžete využít odborných kurzů Dobrého webu, který se zaměřuje na internetový marketing a SEO optimalizaci. Vlastní školení nabízí i Root.cz, který tak dokáže uspokojit všechny zájemce o programování v různých jazycích.

Webmasterem, SEO a PR expertem

Získávání zkušeností se správou a provozem webu není ani nereálně ani drahé. Pro začátek se zřejmě vyplatí užít nějaké předpřipravené hotové řešení, v podobě redakčního (publikačního) systému, a ten si již upravovat dle potřeb a chuti. Získáte tak zkušenosti se zprovozněním hotových řešení, konfigurací a editací cizích kódů což jsou zkušenosti cenné a praktické. Nepočítaje schopnost takový systém v budoucnu udržovat, vyznat se v něm. Mezi taková hotová řešení patří například Drupal, WordPress a Joomla!.

Vše můžete provozovat na nějakém freehostingu, takže za pokusný web či malý startující projekt nemusíte zaplatit nic. Ostatně ani cena domén s hostingem zdarma již není nijak vysoká.

Máte-li svůj web již naplněný nějakým obsahem můžete se pustit do optimalizace pro vyhledávače (SEO). Cílem této činnosti je co nejlepší umístění vašeho webu ve vyhledávačích. U nás jsou důležité především dvě pozice; v Seznamu a Google. Základní myšlenkou je získat co nejvíce a co nejkvalitnějších zpětných odkazů na své stránky. Kromě toho jsou velice důležité také titulky, odkazy či názvy stránek na samotném webu. Obvykle je tato činnost spojena s registrací do všech možných i nemožných katalogů a vyhledávačů, které jen přítomností odkazu v databázi zvyšují vaši pozici. O tom jakou SEO strategii zvolit se vedou nejrůznější polemiky. Základním článkem pro SEO experta v deseti minutách je text SEO – Search Engine Optimization od Petra Weidy. Právě ověřování a testování vašich strategií je na celé této činnosti asi to nejdůležitější. Zde platí dvojnásob, že zkušenost je více než jakákoli teorie. A možná zjistíte, že jste schopni dělat lepší SEO kampaně za nižší cenu než konkurence. Pak bude záležet jen na vás, zdali se do nového podnikání pustíte. Podobné téma: Musím přiznat autorský honorář?

Pokud máte alespoň trochu kreativního ducha, můžete zkusit také role PR konzultanta (napište dva tři články, udělejte nějakou studii) či copywrightera. Vymýšlet slogany, názvy, texty, kampaně. Při troše snahy a talentu lze udělat poměrně rychle velký kus kupředu a zjistit, zdali je oblast PR pro vás tou pravou či nikoli. Nedá se předpokládat, že nezaměstnaný zedník si založí PR agenturu nebo začne vytvářet webové stránky, myslí si Morávek. Podobné téma: Jsou pro banky a pojišťovny vhodné blogy?

Střípky na konec

Své stránky můžete nechávat také vydělávat, například díky reklamě od Google AdSense. Pokud nemáte opravdu velký a hojně navštěvovaný web, pak zisky zřejmě nebudou nejvyšší. Ale drobné přilepšení, případně zaplacení provozu domény, nemusí být nemožné tímto způsobem získat nějaký ten dolar navíc. K dispozici jsou i jiné reklamní systémy jako například český Etarget.

Nejlepší způsob, jak si vydělat na internetu, je psát blog o něčem, v čem se autor vyzná, říká Ivan Sarkozy, který patří mezi zkušené tvůrce webů, které se v příslušné terminologii označují jako MFA. Podle jeho slov není příliš těžké vydělat za jednu hodinu denně až 4 tisíce korun měsíčně. Chce to jen mít odhodlání a vytrvat i v době neúspěchů. Další informace můžete načerpat z jeho blogu 404m.com, na kterém lze najít plno zajímavých postřehů a informací ohledně tvorby vydělečných webových stránek.

Reklama Google AdSense může být integrovaná také do obyčejných blogů na Blogger či si je můžete připojit ke svým encyklopedickým článkům. Vydělávat tak můžete jako bloger i jako encyklopedista. A současně získáte nějakou zkušenost s reklamou a v praxi zjistíte, jaké SEO taktiky přináší úspěch i v podobě zisku a jaké nikoli.

Podle Sarkozyho je ve většině případů možné, že veškeré snahy o vybudování webů, které generují zisk z návštěvnosti je pro začátečníka velice těžké, ne-li nemožné. Musíte se naučit psát správné texty, umístit reklamu a sladit barvy, říká Ivan Sarkozy a dodává: Teoreticky se bere jako úspěšné MFA to, které za měsíc vydělá alespoň 5 USD.

Přivydělat si můžete také reklamou na prodej zájezdů od Invia, což má smysl především pro weby věnující se cestování, nějakému státu a podobným záležitostem. Zde nejste placeni za prokliky, ale za to kolik (a za kolik) lidí si koupí dovolenou po kliknutí na odkaz na vašem webu.

Možností vydělávání peněz na Internetu je nepřeberně, ale obvykle přináší spíše drobný přivýdělek. Jejich hlavní přínos spočívá především ve zkušenostech, které prostřednictvím vlastními silami budovaného marketingu získáte. I tak je možné, že se svojí prací budete úspěšní natolik, že své podnikání přesunete na web a bude vás živit reklama a občasná konzultační činnost. Záleží hlavně na elánu, vytrvalosti a schopnosti přinést něco čeho není Internet stále plný.

Anketa

Jaké práci na internetu byste se chtěli věnovat?

7 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 4. 8. 2009 16:49